Jump to content

Batteri koker - hva gjør jeg nå for å unngå risiko mtp lekkasje/knallgass

Goodspeed

Recommended Posts

Har tre blybattteri (1 start og 2 forbruk) som jeg satt til vedlikeholdslading i går. Når jeg kom i båten i dag så hørtes det ut som det kokte i de (tydelig boblellyd), samt det luktet svovelaktig lukt, antar dette er knallgass og at batteriene har kokt. 2 av batteriene var merkbart varme. Disse målte spenning på rundt 10v, mens det tredje (antatt startbatteri) målte 13,5, altså normalt mtp rett etter lading. Hva er beste å gjøre nå, koblet helt av kabler og alt på de to, og bare bytte, eller må de stå og «roe seg ned» først? Vil de fortsette å koke etter lader er skrudd av?

er det sjanseløst å redde når først har kommet til dette?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Jeg ville slått av hovedbrytere og gitt de tid til å blåse av trykket/kjøle seg ned/lufte ut knallgass før jeg fjernet dem iført vernebriller og klær som beskytter mot syre. Sjanseløst å redde de, du må bare sørge for å ikke bli skadet i prosessen. En fastnøkkel droppet feil sted med knallgass til stede er oppskrift på det. 

Fantino skrev 9 minutter siden:

Jeg ville slått av hovedbrytere og gitt de tid til å blåse av trykket/kjøle seg ned/lufte ut knallgass før jeg fjernet dem iført vernebriller og klær som beskytter mot syre. Sjanseløst å redde de, du må bare sørge for å ikke bli skadet i prosessen. En fastnøkkel droppet feil sted med knallgass til stede er oppskrift på det. 

Var redd for det. Men forstår jeg da riktig at kokingen vil avta etterhvert så lenge jeg har slått av hovedbryter og lader? Jeg har ikke verneutstyr til å ta de ut i dag så spørsmålet blir da om de da bare kan stå noen dager til jeg skal tilbake og hente de ut 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Komodo skrev 23 minutter siden:

Som @Fantinosier; koble fra, og lufte skikkelig ut. Så er det bare å bære ut og levere til resirkulering. 

Når du måler ca 10,5V er det et klart symptom på at en celle er defekt. De kan ikke reddes. 

Takk, da blir det løsningen. Men rart at begge to konket helt på samme tid? Ettersom startbatteriet var fint fortsatt så virker det ikke som at laderen er problemet. 

Jeg har nå koblet av hovedbryter og slått av lader. Men selve kablene er fortsatt tilkoblet batteriene. Vil de da fortsette å koke eller vil kokingen/boblingen avta så lenge jeg har koblet fra lader og slått av hovedbryter?

Goodspeed

Goodspeed skrev 2 minutter siden:

Men rart at begge to konket helt på samme tid

.....

Jeg har nå koblet av hovedbryter og slått av lader. Men selve kablene er fortsatt tilkoblet batteriene.

Så lenge batteriene står i parallell vil de vise samme spenning. Når du kobler fra og lar det gå en stund, vil du muligens oppdage at kun det ene batteriet er defekt. 

Goodspeed skrev 2 minutter siden:

Vil de da fortsette å koke eller vil kokingen/boblingen avta så lenge jeg har koblet fra lader og slått av hovedbryter?

Så lenge laderen er koblet fra er du trygg 👍

Komodo skrev 9 minutter siden:

Så lenge batteriene står i parallell vil de vise samme spenning. Når du kobler fra og lar det gå en stund, vil du muligens oppdage at kun det ene batteriet er defekt. 

Så lenge laderen er koblet fra er du trygg 👍

Flott, takk for hjelpen! Da lar jeg de roe seg ned og finne ut hvilket som konket og skifte ut. De er litt av alder alle sammen så får nok bare skifte ut alle i samme slengen. 👍🏻

Goodspeed

Goodspeed skrev 31 minutter siden:

De er litt av alder alle sammen så får nok bare skifte ut alle i samme slengen. 👍🏻

Hvis de er like/like gamle så vil jeg tro det er lurt å skifte begge. Siden de har vært parallellkoblet har de hatt samme belastning og har antagelig like mye grums i bunn (som godt kan være årsaken til kortslutning i en celle) så dagene er sannsynligvis talte for begge...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Det første man tenker når det lukter råtne egg er gjerne å legge ut eller koble ut noe. Men man bør tenke seg litt om før man gjør det.  H2 gass er eksplosiv fra 4 volumprosent. Gassen er lettere enn luft, så det kan være lurt å først åpne luker og lufte gassen ut oppover. Trekk så ut landstrøms kabel og vurder utkobling av  hovedbryter og splitting av bank dersom det er varme tilstede. Å storme ned i båten og betjene brytere kan med andre ord være risikabelt.  

Worry II skrev 12 minutter siden:

Det finnes noen båter, for eksempel Scand Baltic, som har batteribank under senga i aktercabinen. Det kan fort bli en lang natts søvn om dette skjer om natten. 

Ja, er ikke noe kjekt. Heldigvis motorrom ute bak med noe naturlig ventilering gjennom luftinntak på begge sider. Men gassalarmen gjorde utslag, så fikk nå testet den om ikke annet. 

Goodspeed

Lei opplevelse. Hadde en lignende opplevelse for noen år siden, da var det CO-alarmen som slo ut. Og sannelig skjedde det igjen i starten av januar i år også. Da slo ikke CO-alarmen ut (annen type enn forrige gang), men merket lukta med en gang jeg kom hjem i båten, om enn ikke like intenst som forrige gang. Et av batteriene var godt og varmt, mens resten (+ laderen) jobbet for å mate dette. Fikk på meg vernebriller (og hørselvern) og nappet ut landstrømmen i en fart (fra kontakten på brygga), luftet godt, skrudde så av hovedbryteren og bodde på land ei ukes tid før jeg tok mot til meg å koble fra og få ut batteriene. Også da med vernebriller og hørselvern + regntøy, i tilfelle utblåsning eller søl. Nytt regime: ikke sove med laderen på, uansett lader, uansett alarmer. H2S-gass er ikke å spøke med, i følge kilder med bedre peiling på slikt enn meg selv.

Så lurt av deg å reagere med en gang du luktet gassen, kunne blitt ganske leit om du hadde fyrt opp lys eller skapt gnister ved å skru på brytere før du fikk luftet ut gassen. 

Lukten var ikke så sterk umiddelbart, så før jeg skjønte hva det var så skrudde jeg på hovedbryter for start (skulle kjøre i gang motor). Først da hørte jeg boblingen og la sammen to og to. Har septik bak der, så først tenkte jeg bare at det var fra den det luktet litt. Den store tabben gjorde (risikomessig) var at jeg dro ut kontakt til lader som ligger i motorrommet, burde jo tatt landsstrømmen først). Det kom en gnist når jeg tok ut kontakten, men heldigvis ikke noe mer skjedde. Vel tilbake i godstolen og reflekterende over episoden får jeg tilskrive det litt flaks og at det sannsynligvis ikke var høy konsentrasjon av gass og en ny livserfaring. Første gang opplevd koking, så tok meg noen sekunder for mye å koble to + to. Kommer ikke til å gjenta seg (les fikle med kontakter i rom der batteri står til kok)😅 

nå skal de få roe seg ned noen dager og så blir det batteribytte med behørig bekledning og verneutstyr. 👍🏻

Goodspeed

Hvis man har ganske mange batterier koblet i parallell,  så er det ikke alltid nok å slå av hovedstrømbryter og lader. Det er kraft nok i resten av batteriene i en parallell,  til å lage det så varmt at det kan selvantenne. Brannvesenet målte over 100 grader i ett av batteriene mine. 

De valgte å kle en mann i røykdykkerdrakt for å koble fra batteriet som kokte.  Etter en time var temperatur sunket til 90 grader.  Etter to timer plukket jeg det ut på egenhånd. 

Jeg åpnet alt jeg kunne på akterdekk for å lufte ut.  Brannvesen målte veldig høy gasskonsentrasjon når de ankom. 

Skumle greier, så godt det gikk bra hos TS

Endelig ble det Bobåt

Mitt startbatteri koka i sommer uten at jeg skjøndte hva som skjedde, på tur hjem fra weekendtur skulle jeg legge til på halvveien, og opdaget at det elektroniske gearet fjuska.., stoppa og starta, og skjøndte at spenneingen her var for dårlig, da motor bare såvidt starta..

Åpna lasteromsluka og hørte susing og kjendte jo med en gang at det ene batteriet var varmt! Batteriene står helt bak i båten og har egene kasser så er ganske sikkert.  Men fikk tak i en taxi og kom meg til et sted der de solgte batterier.  Når jeg kom hjem målte jeg bar 6v på batteriet.

Prøvde å lete etter feil i forhold til lading og spenning. fikk bare normale verdier med det nye batteriet og det forbruksbatteriet dom stod i fra før.  Nå har jeg kjøpt batterimonitoring fra Victron som jeg skal montere til våren.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nå har TS allerede fått utmerkede råd.

Mitt pågående tilfelle. Startbatteriet i Hulda er en 225 Ah dundre. Jeg hadde to av dem, men det første konket for et par år siden. De ble installert i 2015. Og jeg hadde den gangen mistanke om at leverandøren ikke hadde kvalitet som pri 1. Så i vinter skulle jeg koble inn terminalsikring på kretsen, null start. Tok sikringen vekk igjen og start omg. I går ville ikke motoren starte. Koblet fra lader og sjekket spenningen på polene etter 24 timer til 12,8 V. Kjørte TMC-dasser for å ta av toppspenningen, steady 12,8 V. Allikevel ikke nok til start. Sjekket syrevekten, helt på topp på alle celler. Ingen koking, ingen lukt nedi batterirommet. Så nå begynte jeg å tenke at feilen lå et annet sted. Som f.eks. løse koblinger. I og med at Hulda er den Hulda er, har vi reservebatteri og startkabler. Koblet over startkablene og motoren startet før den hadde fullført det første snurret på selvstarteren. 

Så da ryker 225 Ah batteri ut og blir erstattet med reservebatteriet på 115 Ah. Og så kjøper jeg et nytt 170 Ah batteri hos Biltema (uten kork, noe jeg ikke liker, men det er 'convenient'). For baugbatteriet ble kjøpt hos Seatronic (Skanbatt) i 2013, og bør være på slutten av livet nå. 

Grunnen til kontinuerlig lading, er at lensepumpen er koblet til startbatteriet. Skulle de oppstå en lekkasje, hvilket er lite trolig, er laderen sterk nok til å dra lensepumpen så lenge landstrømmen er OK.

Bare for å understreke at mitt forhold til batterier er at de ryker på land ved den minste mistanke om uregelmessigheter. 

Det dukker opp mange episoder historier med batterier, så det er skummelt den gangen de feiler. Frem til nå har jeg nok hatt et litt for avslappet forhold til batteristatus utover det å følge med på at de ikke går varm under lading og følge meg på hvile/ladespenning. Glad for at batteriene i nåværende båt i det minste stod bak i motorrom med lufting, og at det ikke var noe som skjedde om natten mens vi var ombord. Jeg får håpe dette var unntaket og noe jeg slipper å oppleve for ofte igjen. Har nå hatt båt nå i 16 år uten en slik episode, så får håpe det går minst 16 til neste gang evt. :)

Goodspeed

10 minutes ago, Goodspeed said:

Det dukker opp mange episoder historier med batterier, så det er skummelt den gangen de feiler. Frem til nå har jeg nok hatt et litt for avslappet forhold til batteristatus utover det å følge med på at de ikke går varm under lading og følge meg på hvile/ladespenning. Glad for at batteriene i nåværende båt i det minste stod bak i motorrom med lufting, og at det ikke var noe som skjedde om natten mens vi var ombord. Jeg får håpe dette var unntaket og noe jeg slipper å oppleve for ofte igjen. Har nå hatt båt nå i 16 år uten en slik episode, så får håpe det går minst 16 til neste gang evt. :)

Tar man litt forhåndsregler går det bra. Har heldigvis batterier helt adskildt fra styrhus/lugar. Det blir fint å montere batterimonitorering ihvertfall, og følge med på temp og spenning. Hittil bare lading som kommer opp på insterumenter. men tilstand er jo like viktig.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hakkannen skrev On 16.2.2025 at 20.19:

Lei opplevelse. Hadde en lignende opplevelse for noen år siden, da var det CO-alarmen som slo ut. Og sannelig skjedde det igjen i starten av januar i år også. Da slo ikke CO-alarmen ut (annen type enn forrige gang), men merket lukta med en gang jeg kom hjem i båten, om enn ikke like intenst som forrige gang. Et av batteriene var godt og varmt, mens resten (+ laderen) jobbet for å mate dette. Fikk på meg vernebriller (og hørselvern) og nappet ut landstrømmen i en fart (fra kontakten på brygga), luftet godt, skrudde så av hovedbryteren og bodde på land ei ukes tid før jeg tok mot til meg å koble fra og få ut batteriene. Også da med vernebriller og hørselvern + regntøy, i tilfelle utblåsning eller søl. Nytt regime: ikke sove med laderen på, uansett lader, uansett alarmer. H2S-gass er ikke å spøke med, i følge kilder med bedre peiling på slikt enn meg selv.

Så lurt av deg å reagere med en gang du luktet gassen, kunne blitt ganske leit om du hadde fyrt opp lys eller skapt gnister ved å skru på brytere før du fikk luftet ut gassen. 

Ren hydrogengass (H2) er fullstendig luktfri og gjør at det smeller, H2S stinker råtne egg og er giftig. Koker et batteri har du mest sannsynlig begge deler, men selv vanlig lading produserer bittelitt hydrogen. Den er heldigvis så lett at den stikker oppover veldig fort, i motsetning til bensindamp og propan/butan som legger seg nederst.

H2S skal man være forsiktig med, men har blitt lært (riktig eller ikke) at så lenge du kan lukte den er det iofs greit. Hvis lukta plutselig forsvinner må du komme deg til friluft PRONTO, når konsentrasjonen begynner å bli farlig lammes luktesansen.

subwoofer skrev 28 minutter siden:

Ren hydrogengass (H2) er fullstendig luktfri og gjør at det smeller, H2S stinker råtne egg og er giftig. Koker et batteri har du mest sannsynlig begge deler, men selv vanlig lading produserer bittelitt hydrogen. Den er heldigvis så lett at den stikker oppover veldig fort, i motsetning til bensindamp og propan/butan som legger seg nederst.

H2S skal man være forsiktig med, men har blitt lært (riktig eller ikke) at så lenge du kan lukte den er det iofs greit. Hvis lukta plutselig forsvinner må du komme deg til friluft PRONTO, når konsentrasjonen begynner å bli farlig lammes luktesansen.

Fikk rådført meg litt med en i familien som har vært kjemiingeniør på oljeraffineri mtp hvordan jeg kunne vite om jeg hadde fått i meg farlig mengde når jeg oppholdt meg nedi der. Tilbakemeldingen var at jeg ville merket det og blitt dårlig ganske kjapt om det var snakk om store/skadelige mengder. 

Goodspeed

subwoofer skrev for 8 timer siden:

H2S skal man være forsiktig med, men har blitt lært (riktig eller ikke) at så lenge du kan lukte den er det iofs greit.

Luktet sterkt første runden, ikke like sterkt nå sist, men nok til at jeg kjente igjen lukta og kom meg ut i en fart😅

Goodspeed skrev for 7 timer siden:

Tilbakemeldingen var at jeg ville merket det og blitt dårlig ganske kjapt om det var snakk om store/skadelige mengder.

Ja, greit å være forsiktig! Har konsentrasjonen fått nå stadiet der luktesansen blir bedøvet er det ikke mange trekkene som skal til før man tar kveld for godt, i følge flere i oljebransjen jeg har snakket med i ettertid. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...