pim1985 Startet 18.Februar Link til dette innlegget Startet 18.Februar Hei, vi skal hente en Merry Fisher 795 forhåpentligvis i slutten av april om været tillater det. Båten står i Drøbak og skal hjem til Stavanger. Er det mulig å klare dette strekket på to dager? Tanken var å komme oss til Farsund på dag 1 slik at vi kan ligge der og gå grytidlig rund lista og Jæren om været ser bra ut. Om nødvendig vente i Farsund på egnet værvindu. Båten har en 250HK Yamaha 4.2l V6 som jeg tipper fort bruker godt over 2 liter per Nm. Bensin tank 280 liter. Hva ville vært en fornuftig rute å gå inkl. stopp for bunkring? Vi er relativt nye innen båt verden så all hjelp tas i mot med åpne armer :) Link to post
ohio Svart 18.Februar Link til dette innlegget Svart 18.Februar Sikkert like rimelig og ta den på bil til stavanger Link to post
pim1985 Svart 18.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar For bred for transport på henger så da må den på lastebil. Har ikke lykkes med å finne rimeligere alternativer enn sjøveien. Uansett en fin mulighet til å få testet båten og det kan fort bli en fin tur tenker nå jeg. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.Februar Link til dette innlegget Svart 18.Februar Hvis været treffer så er det fult mulig å komme seg til Farsund. Dette blir fort 190-200nm dersom man legger ruta utaskjærs ink en kort avsporing for bunkring. Jeg ville nok belaget med på to dager til Farsund. Har du selv sett på rute? Link to post
Chilli Solbris Svart 18.Februar Link til dette innlegget Svart 18.Februar Hvorfor to dager? Har dere mulighet er det noen perler å gå gjennom ned til Farsund. Klaffer været vil dere klare turen men bli skikkelig slitne. Ruta blir svært så enkel. Utaskjærs hele veien med stopp for bunkring som @TrikkerN Lønning sier. Ved å bruke lenger tid blir forbruket vesentlig mindre og opplevelsen vesentlig større! Det blir nok av åpne strekk å la motoren jobbe på selv med bedre tid. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.Februar Link til dette innlegget Svart 18.Februar Chilli Solbris skrev 1 minutt siden: Hvorfor to dager? Har dere mulighet er det noen perler å gå gjennom ned til Farsund. Klaffer været vil dere klare turen men bli skikkelig slitne. Ruta blir svært så enkel. Utaskjærs hele veien med stopp for bunkring som @TrikkerN Lønning sier. Ved å bruke lenger tid blir forbruket vesentlig mindre og opplevelsen vesentlig større! Det blir nok av åpne strekk å la motoren jobbe på selv med bedre tid. Man kan være maks heldig med været og ta turen på en lang dag. Men som sagt hadde jeg personlig belaget meg på to dager, det er en fin tur og det nok ikke sikkert denne båten kommer på den siden av Lista igjen, med samme eier ;) Link to post
Worry II Svart 18.Februar Link til dette innlegget Svart 18.Februar Hei, og velkommen på forumet, pim1985. Det er også et spørsmål om du klarer å holde båten i plan, eller ikke. Du vil alltid møte på sjø på denne strekningen, og det tar 3 ganger så lang tid i å kjøre i 8 knop contra 24.. Et strekke du har regnet 2 timer på i 24 knop, vil ta 6 timer i 8 knop. Og da i mye bølger.. du blir sliten i hue før båten. Ha dette i bakhodet. En 24-foter, lett båt med påhenger, tåler lite motsjø. Du blir sliten av slag. Du vil heller ikke kunne estimere bensinforbruk før du er sikker på om båten klarer å gå i plan, eller ei. Ute av plan, i sjø, vil du bruke mye mer enn du tror.. Sjansen er også tilstede for medium sjøsjuke, som kan ta timer å bli kvitt i havn.. (matlyst kan du glemme) Link to post
-morten- Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar På en sånn tur er planlegging essensielt. Kan gå fint på en dag om det er silkeføre. Men du skal igjennom flere værsystem ,passere pungter der strømmer møtes. To dager er nok fornuftig. Blir det dårlig vær, risikerer du å måtte gå i et hastighetsområde der hverken båt eller motoren din trives! Du kjenner ikke båten fra før heller. Det avhenger også litt at du har med noen ombord som er litt vante på sjøen. Planlegg nødhavner og bunkringssteder nøye, samt ta med relevant sikkerhetsutstyr. forbruk er som regel litt mer enn det som står i brosjyrene. Avhengi av utstyr ombord til navigering, kan det jo bli trøbbel i dårlig sikt eller tåke. Her må man kalkulere om at alt kan skje værmessig. Om lokale forhold for seilasen, er det bare å spørre her inne! masse kompetanse på alt! råd om ruter er komplekst på en så lang tur over mange lokale forhold og strekk. utrolig mange indre leder og i mange tilfeller må man velge indre og yttre lei ut fra vær og vindretning. Noen plottere har jo auto routing, noe jeg aldri har brukt. kun brukt til grovestimering for å finne strekning/tid God tur og lykke til! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Goodspeed Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Spangereidkanalen kan være grei å vite om (slippe å gå rundt Lindesnes om det er litt sjø), samt båttrekket på Lista hvor du kan bestille traktorfrakt av båt forbi Listastrekket. Litt usikker på hvorvidt det er åpent hele året eller om det kun er et tilbud om sommeren. Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Kallethekid Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Hvis du ser dette som en hyggelig tur og en mulighet for å lære kjenne båten er det bare å kjøre på, men hvis det kun er for å transportere tror jeg lastebil er et vel så godt alternativ. Turen drar vel seg opp i mot 400 nm og hvis du beregner et forbruk på 2l/nm er du oppe i 800 liter bensin eller ca 20000,- hvis du fyller på marinaer, så kommer kostnader for det andre du trenger til turen og det som eventuelt går i stykker. Hvis du er heldig og får perfekt vær klarer du kanskje 20 knop i snitt og da er det 20 timers effektiv kjøring. Med pauser for spising, bunkring o.l er dette to lange dager med kjøring. Blåser det litt blir snitthastigheten kanskje 10 knop og da er det 40 timer med enda mer slitsom båtkjøring. Var det meg ville jeg enten ha tatt det som en flott tur og brukt 4-5 dager eller brukt lastebil. Link to post
pim1985 Svart 19.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar Hei, mange gode innspill her! Vi tenker i utgangspunktet at dette kan bli en fin tur og vi vil ha ca. 4 dager på oss til vi må være hjemme igjen. Tanken med å komme oss til Farsund første dagen var å ha noen dager i banken til å ligge i Farsund og vente på godt nok vær til siste strekket som jeg har forstått kan være litt utfordrende i dårlig vær. Båten er produsert i 2022 men ligget innendørs siden midten av 2023 sesongen. Motor har gått i underkant av 50 timer så båten er tilnærmet ny. Vi forventer ikke større utfordringer med båten, men hva bør en eventuelt ha med av utstyr skulle noe skje? Den er utstyrt med Garmin 12" plotter, VHF radio og vi planlegger å ha Navionic på telefon som ekstra sikkerhet skulle plotter ryke. Båten er utstyrt med Zipwake automatisk trimkontroll. Vil dette systemet kunne hjelpe å stabilisere båten og holde den i plan i litt røff sjø? Været vil selvsagt være avgjørende og vi legger ikke ut rundt de mest utsatte strekkene om værmeldingene er dårlige. Vi har en båtplass i Farsund hvor vi kan forlate båten om nødvendig for bedre værvindu. Er det rimelig antakelse at strekket fra Drøbak til Farsund (om man går via sprangereid) normalt sett ikke byr på for mange utfordringer? Hvordan ville den "perfekte ruten" sett ut om vi i utgangspunktet tenker 2 dager til Farsund og siste strekket rundt Lista og Jæren på dag 3. Traktorfrakt forbi Lista kan vi alltids vurdere når vi vet mer om værprognosene. Det blir nevnt at vi bør ha med relevant sikkerhetsutstyr. Finnes det en ferdigtygget liste av det viktigste som dere kan dele? Jeg og samboer er ferske på sjøen så jeg hadde egentlig tenkt å ta med en sjøvant venn. Samboer har veldig lyst å være med så mulig jeg bytter han ut til fordel for henne. Er det galskap å legge ut på en slik tur uten tidligere erfaring, eller kan det bli en bratt men fin læringskurve som vi kan dra nytte av siden? Link to post
hanto1 Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Hva med å kombinere? Ta båten til Mandal ( Strategisk rett ved E39) og derfra på lastebil. Videre oppover er det skjelden silkeføre og kjedelig strekk. Frem til Mandal kan mye av seilasen gjøres i beskyttet farvann, samt det er masse skjærgård. Link to post
sap_2000 Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar vær fleksibel og velg riktig tidspunkt er rådet jeg gir. Den strekningen er ikke noe gøy om man har motsjø ned sørlandet for så å møte nordvesten langs Lista og Jæren. På våren er nordlige vindretninger fremtredende på vestsiden, men har du en uke eller to å flekse på finner du en åpning med rolige forhold. Tror også det er mulig å finne lastebiltransport for mindre en fuel, flybilletter og øvrige utgifter summerer seg til. Prøvd FB gruppen "båtfrakt i Norge"? Mvh. SAP Link to post
Kallethekid Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar pim1985 skrev for 2 timer siden: Er det rimelig antakelse at strekket fra Drøbak til Farsund (om man går via sprangereid) normalt sett ikke byr på for mange utfordringer? Det kommer jo veldig an på hva du legger i utfordringer. Det skal jo litt til før det blir risiko for liv eller helse, men det skal ikke så mye sørlig vind til før du får sjø som kan gjøre det ganske ukomfortabelt i en slik båt. Link to post
Range Rover Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar pim1985 skrev for 3 timer siden: Jeg og samboer er ferske på sjøen så jeg hadde egentlig tenkt å ta med en sjøvant venn. Samboer har veldig lyst å være med så mulig jeg bytter han ut til fordel for henne. Er det galskap å legge ut på en slik tur uten tidligere erfaring, eller kan det bli en bratt men fin læringskurve som vi kan dra nytte av siden? Fin tur. Ta med en sjøvant venn i tillegg så får dere en super opplevelse. Hyggelig med flere om bord også. Dere har antagelig ikke autopilot (beklager om jeg ikke har fått med meg det eller i tråden) - da må det håndstyres og det tar en del energi. Ta VHF-sertifikat og ha med en radio, vit hvordan drivstoffilter kan byttes og sjekk værmeldingen mot tipsene dere har fått, ta med kart så blir dette god opplevelse. (Og fin trening.) /RR Link to post
Big Horn Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Den båten er ganske flatbunnet, og slår mye i liten motsjø. Som andre har vært inne på, så trenger du tilnærmet flatt vann for å kunne ligge i plan. Med begrenset tid hadde jeg også nok satset på biltransport. Har du prøvekjørt båten i mer enn 30cm motsjø? Hvis ikke, vil jeg sterk anbefale det så du ikke blir skuffet etter kjøp. Link to post
pim1985 Svart 19.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar Big Horn skrev 32 minutter siden: Den båten er ganske flatbunnet, og slår mye i liten motsjø. Som andre har vært inne på, så trenger du tilnærmet flatt vann for å kunne ligge i plan. Med begrenset tid hadde jeg også nok satset på biltransport. Har du prøvekjørt båten i mer enn 30cm motsjø? Hvis ikke, vil jeg sterk anbefale det så du ikke blir skuffet etter kjøp. Hei, Har også hørt dette om v1 av disse båtene. Dette er v2 som har en forbedre V-bunn. Har ikke testet selv, men sett en del youtube filmer hvor de tester den i røff sjø og virker ut som den takler det fint. Link to post
pim1985 Svart 19.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar pim1985 skrev 16 minutter siden: Hei, Har også hørt dette om v1 av disse båtene. Dette er v2 som har en forbedre V-bunn. Har ikke testet selv, men sett en del youtube filmer hvor de tester den i røff sjø og virker ut som den takler det fint. Dette sier ChatGPT, om man kan stole på den da Link to post
Big Horn Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Det var nok V1 jeg kjørte, men den var til gjengjeld ekstremt ukomfortabel i selv liten sjø. Ikke meningen å være negativ, men skulle jeg lagt ut på et stekk som du planlegger måtte skroget vært betydelig oppgradert. Det kan skumpe godt ut Oslofjorden mot Torgersjøgapet, og fra Tønsberg Tønne til til du kommer innaskjærs nord for Kragerø. Det er en del flere åpne strekk der du ikke kan gå innaskjærs før du kommer til Farsund. I og med at du ikke har erfaring tror jeg kansje du undervurderer hvor ukomfortabelt det kan bli i en så liten og lett båt, men ønsker deg uansett lykke til uansett hva du lander på! Link to post
pim1985 Svart 19.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar Big Horn skrev 1 time siden: Det var nok V1 jeg kjørte, men den var til gjengjeld ekstremt ukomfortabel i selv liten sjø. Ikke meningen å være negativ, men skulle jeg lagt ut på et stekk som du planlegger måtte skroget vært betydelig oppgradert. Det kan skumpe godt ut Oslofjorden mot Torgersjøgapet, og fra Tønsberg Tønne til til du kommer innaskjærs nord for Kragerø. Det er en del flere åpne strekk der du ikke kan gå innaskjærs før du kommer til Farsund. I og med at du ikke har erfaring tror jeg kansje du undervurderer hvor ukomfortabelt det kan bli i en så liten og lett båt, men ønsker deg uansett lykke til uansett hva du lander på! Setter pris på alle tilbakemeldinger og innspill. Utgangspunktet mitt er at ukomfortabelt går greit så lenge det er trygt og innafor rent sikkerhetsmessig. Jeg vet ikke hva som betegnes som liten og lett båt, men total lengde på nesten 8m (riktignok med badeplattform og anker😉) og 2,2 tonn tørr vekt nærmere 3tonn med folk og væsker så er den vel ikke så liten og lett? Link to post
ohio Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Den båten du beskriver er liten,spesielt liten i noe sjø Iogmed du ikke er båtvant ville jeg anbefalt deg transport pr bil Link to post
pim1985 Svart 19.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar ohio skrev 5 minutter siden: Den båten du beskriver er liten,spesielt liten i noe sjø Iogmed du ikke er båtvant ville jeg anbefalt deg transport pr bil Vil ikke været være avgjørende her? Hører jo historier om folk som går rundt de verste strekkene her med åpen båt under 20 fot. jeg har mest lyst å kjøre selv, ikke nødvendigvis for å spare penger, men å se kysten på dette strekket. Ser det er flere meninger her om det lar seg gjøre eller ikke, men hører på alle kommentaren så tar nok med en sjøkyndig person på turen😉 om vi nå skulle velge å gå sjøveien hadde jeg satt pris på forslag til rute som kan være fin og halv effektiv (maks 4 dager), om noen har forslag da?😊 Link to post
steib Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Jeg gir deg et godt råd: Sett båten på en lastebil og bli heller kjent med den i hjemlige trakter. Skal du ta det som en tur bør du ha 7-10 dager til rådighet, og anpasse etapper etter vær og vind. Non- stop med en «balje» som denne blir en lite hyggelig opplevelse med mindre du har havblikk hele veien. Lytt til rådene du har fått her.. Link to post
ohio Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Ring Rune Lyse hos lyse Transport Stavanger 900 33 270 og hør om hvilket tilbud han kan gi deg Link to post
Amfea Svart 19.Februar Link til dette innlegget Svart 19.Februar Jeg ville ventet til jeg hadde mer enn maks 4 dager til rådighet. Du kan ha flaks og treffe på været i disse 4 dagene, men hør på sap_2000 sitt råd, og sett av opp mot 10 dager. Han har gått den veien noen ganger. Jeg hadde tidligere en Marino 8000, som er ca. samme størrelsen. Den marsjet på 25 knop, men skulle ikke mye motsjø til før farten måtte ned i 7 knop om nyrer og gebiss skulle overleve turen. Du vil få det særs ubehagelig om du MÅ komme fram og presser litt på været. Båten klarer det nok fint, men rormann takker nok av lenge før ønsket distanse er nådd. Men i fint vær vil du få en fin tur. Men da kan du ikke være avhengig av å kun ha 4 dager til rådighet. Det er lange distanser over Lista og Jæren som skal forseres uten særlig mange steder å gå i le. Jeg har selv en maks seilingstid på ca. 5 timer i marsjfart med dagens båt. Da har hodet fått nok av motordur og evnt. drittvær. Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn