Jump to content

Hentetråd - Drøbak - Stavanger - Jeanneau Merry Fisher 795 v2 - 250HK Yamaha


pim1985

Recommended Posts

Gratulerer med ny båt. 
Jeg har gått mellom Tønsberg og Kristiansand noen ganger med Uttern D77. Også den har en tank på 280 liter, og et forbruk på 1.7 lnm. 
Det blir sagt her at det er viktig og ha en plan, en rute, det er jo fint, men jeg mener kanskje det viktigste er å kunne endre planen, for det kommer ikke til å gå som planlagt. Tenker da på været, kanskje noe teknisk, kanskje du bruker mer drivstoff en planlagt. Jeg bruker som sagt 1.7 lnm på en god dag. Litt mer hvis jeg må redusere til 17-18 knop grunnet været og større bølger, litt mindre hvis jeg går i 6 knop. Litt mer hvis båten er tungt lastet. For planlegging regner jeg 2lnm. 
For deg som har ny båt, så er det viktig å lære båten din å kjenne tidligst mulig. Sørg for rein bensin, og full tank. Antar du har en måler for fuel used. Både liter pr time, og totalt liter brukt. Lag en drivstoff log. Også når du starter turen, lær båten og kjenne, hvilken hastighet gir best økonomi. Et greit første stopp for drivstoff kan være Risør. Da etter å ha rundet Tjøme, Svenner fyr, holdt deg sør av Rakke og Trollskjær over mot Jomfruland. Ca 80 nm. Da kan du få en god indikasjon på forbruket ditt, samt nøyaktigheten på tankmåler. Hvis ting går veldig greit vil du kanskje kjøre lenger, da er Kilsund eller Eydehavn før du kommer til Arendal greie alternativer. Begge de selger bensin til greie priser. 
En tur innom Lyngør er også et must. Enten legge til ved kafeen eller hos seilmakeren. Kan også være godt å strekke litt på beina, fint å gå på øya. 
Det er viktig at du har god kjennskap til plotteren i båten din, slik at endringer kan gjøres. Det er som sagt ikke alt går som planlagt, hvis det blir høye bølger og noen i mannskapet er båtsyke, så er det viktig å ha god kjennskap til navigasjonsutstyret. Jeg anbefaler en IPad med Skippo, eller annen app, med det kan du og din styrmann forbedre dere på å gjøre endringer underveis. Skippo og mange plottere har en autoruting. Greit, men har en del svakheter å. Igjen du må være i stand til å sjekke ruta, og kunne gjøre nødvendige endringer. 
Å komme på innsiden av Tromøya kjennes alltid godt. Som nevnt så blir det ofte litt bølger yttaskjærs. Videre etter Arendal, så kommer det an på været, yttaskjærs er raskt og effektivt hvis været tillater, innaskjærs tar mer tid, men en av de vakreste plassene du kan ferdes med båt. Skjønner du har begrenset tid, men, men 😉

Hva som er greie forhold for å gå kommer an på flere ting, men jeg vil si alt under 10m/sek vind er ok, så lenge det er medvind. Er det motvind, så ok, men ubehagelig, og man må ofte ned på fart. Hva som du finner ut er greit må du finne ut av. 
God tur. 
 

 

Link to post
pim1985 skrev On 19.2.2025 at 21.05:

Båten hentes tidligst i slutten av april. Vet du om den normalt sett er operativ da?

Trekket over Sigersvold blir ikke tilgjengelig før i starten av juni. Jeg sjekket med dem som driver det nå.

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei, da er foreløpig plan å hente båten i påskeferien. Reiser opp 16.04. Første strekk blir Drøbak - Risør. Så Risør - Farsund og siste strekk Farsund - Stavanger. Det er planen, men endrer underveis ved behov.

 

Hvor lenge i forveien kan man stole på Windy sin værvarsling?

Link to post

Det kommer helt an på værsystem. Slik som nå, så er det stabilt vær her sør. Da kan det stemme greit noen dager frem i tid. Mens når været er ustabilt, så veksler det mye fortere. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Bjørn Løvjomås skrev for 15 timer siden:

Det kommer helt an på værsystem. Slik som nå, så er det stabilt vær her sør. Da kan det stemme greit noen dager frem i tid. Mens når været er ustabilt, så veksler det mye fortere. 

Forstår, da er det bare å følge med og satse på at jeg har lykken med meg.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei alle sammen! Sen oppdatering, men bedre sent enn aldri :smiler:

 

Jeg vil gjerne dele min opplevelse av å hente båten vår fra Drøbak til Stavanger. Vi fikk uvurderlig hjelp fra Chili Solbris og Bjørn Løvjomås. Bjørn var i daglig kontakt med oss og ga gode tips om været og hvilken rute vi burde ta. Her er en oppsummering av turen vår:

Onsdag 16.04.2025:

  • Fly fra Stavanger til Oslo, og buss til Drøbak.
  • Gikk over båten og handlet proviant.
  • Startet turen alene kl. 15:00.
  • Rute: Drøbak - Stavern via Vrangen. Bunkret i Stavern og fortsatte til Risør via Jomfruland. Dessverre var det mye tåke, så jeg fikk ikke sett så mye. Overnattet i Risør.

IMG_8841.jpeg.7d41661a82aa65c3f1017ec2e48c3bb5.jpeg

IMG_8842.jpeg.59df5b8cc2f086de74cff4c2e669828f.jpeg

IMG_8860.jpeg.f67a3e402daff29ada778c0afd557ef0.jpeg

Torsdag 17.04.2025:

  • Tung tåke hele dagen.
  • Tok det rolig fra Risør til Lillesand, hvor jeg la meg i gjestehavna for å vente på fruen som kom med buss fra Stavanger.

IMG_8878.jpeg.225600b8b2cbcab901a3ee23df9170e4.jpeg

Fredag 18.04.2025:

  • Fortsatte turen til Farsund via Blindleia, Kristiansand og Sprangereidkanalen.
  • Solen kom frem, og det ble en fantastisk tur med mye fint å se.

IMG_2472.jpeg.935872849a2cb13ad3cde8cf2af18beb.jpegIMG_2484.jpeg.3f712202f709ad157880e8b80b17661a.jpegIMG_2502.jpeg.dc0af31e158b30a8c63838c8229468a1.jpeg

Lørdag 19.04.2025:

  • Vurderte å kjøre rundt Lista/Jæren, men fikk anbefaling fra Bjørn om å vente til søndag.
  • Hadde en veldig fin dag i Farsund, hvor vi slappet av og koste oss i båten.

IMG_2529.jpeg.309fe7105237ca6f4a101d474f2af6f3.jpegIMG_8918.jpeg.c642d672e73b044f4b432b1b0e915c80.jpegIMG_8948.jpeg.d472d038070b003b46e0a85b615f3b7d.jpegIMG_2538.jpeg.c378b2d2d522364ddb693bad78a46140.jpegIMG_8946.jpeg.4b8f1bdb56a064521f72d0cea19fc79d.jpeg

Søndag 20.04.2025:

  • Startet siste etappe rundt Lista og Jæren kl. 09:00.
  • Med maks bølger på 1,5m og 7-8 sek mellom, var det en behagelig tur rundt.
  • Sett bort fra tåken de to første dagene, var turen fantastisk, og vi ville lett gjort det igjen.

IMG_2588.jpeg.db6073d716e2f5bea423d14cafaf4b71.jpegIMG_2591.jpeg.9ecbc824b0bed59d72a2912c53f88672.jpegIMG_8955.jpeg.ab1ff66ef749e0a146a2b6374e256783.jpeg

Ruter fra Chili Solbris og Bjørn var til stor hjelp, og det var en trygghet å ha daglige sparringer med Bjørn angående været. Vi satte utrolig stor pris på hjelpen – fine folk!

 

Når vi kom hjem Søndag, hentet vi ungene og reiste ut på en av øyene i nærområdet og overnattet der. Alle storkoste seg. Blir mange fine turer i denne båten fremover!

IMG_8985.jpeg.7783f6ab28184acc27b4a61240a605f3.jpeg

IMG_8972.jpeg

Link to post
-morten- skrev 13 minutter siden:

Opplevde du sjøeegenskapene som greie? hva var masjfart og forbruk.

Ja absolutt. Skroget virker veldig bra ut, lite slag og går generelt fint i sjøen. Båten har Zipwake system så vil tro det også gjør sitt for at den går godt.

 

Fylte ca. 530 liter og gikk vel rundt 300 Nm, så forbruk på 1.75 per/nm. Båten marsjer fint mellom 23-28 knop på 3700-4000 rpm.

Link to post
46 minutes ago, Chilli Solbris said:

Flotte bilder og skikkelig moro at turen var en positiv opplevelse! @Bjørn Løvjomås er en mann man gjerne lytter til når det gjelder vær og ruter ja!🤩🤩 Kos dere på tur og vel blåst!👍👍

Utrolig bra at man kan benytte seg av folk med lokalkunskap altså, Her er folk for å hjelpe hverandre. Spessielt oss motorbåtfolk som ønsker rolige forhold og høy marsjfart! Da trenger ikke kortteste vegen å være best! det er så mange flotte leder her langs kysten vår, og lokalkunskapen finnes jo her. :tommel_opp:

Vel blåst!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...