Jump to content

Hentetråd - Drøbak - Stavanger - Jeanneau Merry Fisher 795 v2 - 250HK Yamaha

pim1985

Recommended Posts

Jeg har jo tidligere i tråden sagt/nevnt at en tur er avhengig av vær og forhold. Jeg har også nevnt at båt kan om nødvendig forlates i Farsund om vær vindu ikke tillater å gå rundt lista/jæren.

håpte jeg kunne få noen tips om en fornuftig rute her inne om man legger opp til 3-4 dager tur i nydelig vær og forhold. Jeg vet at båten har sine begrensninger og ville ikke gått ut om været tilsier at det ikke bør gjøres.

Slike båter er lette i forhold til bredere båter med innenbordsmotorer. om den er nærmere 8m med nebb og plattform, har egentlig ikke så mye å si. det er vekt og balanse som teller mest, og at skroget har sikkelig V-bunn. Selv har jeg en Askeladden 750 med 300hk, men litt kvassere skrog enn de franske. Har vært ute i 18 m/s  gikk fint men ikke behagelig. Langturer tar jeg best når været er fint og jeg kan masje i 25-30 knop, da gjør jeg bra strekning på kort tid.  På den turen du planlegger er det veldig sansynlig å komme ut for mer enn bare 0,5-1m bølger. Lokale forhold med strøm og krappe bølger, som slettes ikke er behagelig i mindre båter.  Jeg har passert Lista flere ganger og en av gangene tenkte jeg , her hadde jeg ikke villet være i lystbåt i de forholdene.. Har følt meg liten i 160 tonns båt på åpent hav. Om du ikke er vant til å ferdes i åpent farvann så kan du lett få deg noen overaskelser.. Alle historiene om at folk har passert strekk i åpne småbåter er helt sikkert sant, men da klaffer det veldig bra med et vervindu, samt strøm og vindretning er gunstig.  På den strekningen er det flere utfordringer navigasjonsmessig også, hvilket verktøy har du tenkt å bruke og har du erfaring med navigering?

Denne turen kan gå helt fint om forutsettningene er på plass og været spiller med.  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

pim1985 skrev 25 minutter siden:

...håpte jeg kunne få noen tips om en fornuftig rute her inne...

Du er inne på det desidert beste forumet for dette. Det ha gjennom de siste årene blitt lagt ut mange hentetråder med store mengder informasjon om ruter og tips. Bruk søkefeltet og skriv "Hentetråd", så velger de de fra strekket du ønsker. Bruk litt tid på de, anbefales. 

-morten- skrev 12 minutter siden:

Slike båter er lette i forhold til bredere båter med innenbordsmotorer. om den er nærmere 8m med nebb og plattform, har egentlig ikke så mye å si. det er vekt og balanse som teller mest, og at skroget har sikkelig V-bunn. Selv har jeg en Askeladden 750 med 300hk, men litt kvassere skrog enn de franske. Har vært ute i 18 m/s  gikk fint men ikke behagelig. Langturer tar jeg best når været er fint og jeg kan masje i 25-30 knop, da gjør jeg bra strekning på kort tid.  På den turen du planlegger er det veldig sansynlig å komme ut for mer enn bare 0,5-1m bølger. Lokale forhold med strøm og krappe bølger, som slettes ikke er behagelig i mindre båter.  Jeg har passert Lista flere ganger og en av gangene tenkte jeg , her hadde jeg ikke villet være i lystbåt i de forholdene.. Har følt meg liten i 160 tonns båt på åpent hav. Om du ikke er vant til å ferdes i åpent farvann så kan du lett få deg noen overaskelser.. Alle historiene om at folk har passert strekk i åpne småbåter er helt sikkert sant, men da klaffer det veldig bra med et vervindu, samt strøm og vindretning er gunstig.  På den strekningen er det flere utfordringer navigasjonsmessig også, hvilket verktøy har du tenkt å bruke og har du erfaring med navigering?

Denne turen kan gå helt fint om forutsettningene er på plass og været spiller med.  

Takk for konstruktivt innspill. Båten er utstyrt med 12’’ garmin kartplotter og VHF om trøbbel skulle oppstå. Har navionic på telefon som backup og fysisk kart kan vi også ha i tilfellet alt skulle konke ut.

har også erfaring med å være på båt og rigg i Nordsjøen så vet at jeg selv tåler bevegelse og sjø og har selvsagt respekt for skiftene vær her i nord.

nå var tanken med tråden å samle tips til ruter og hva vi bør ha med på en slik tur. Forstår at noen mener båten bør kjøres bilveien noe vi fort kan finne på å gjøre hvis været ikke er med oss. Det får eventuelt bli en annen tråd 😉

Worry II skrev 9 minutter siden:

Du er inne på det desidert beste forumet for dette. Det ha gjennom de siste årene blitt lagt ut mange hentetråder med store mengder informasjon om ruter og tips. Bruk søkefeltet og skriv "Hentetråd", så velger de de fra strekket du ønsker. Bruk litt tid på de, anbefales. 

Jeg har lest gjennom en del av hentetrådene. Mye bra info der, absolutt 👍 

pim1985 skrev for 4 timer siden:

Utgangspunktet mitt er at ukomfortabelt går greit så lenge det er trygt og innafor rent sikkerhetsmessig. Jeg vet ikke hva som betegnes som liten og lett båt, men total lengde på nesten 8m (riktignok med badeplattform og anker😉) og 2,2 tonn tørr vekt nærmere 3tonn med folk og væsker så er den vel ikke så liten og lett?

Skal endel til før det blir utrygt så lenge det tekniske spiller, men en annen ting er hvor slitsomt det er og lengre tid det tar å stampe seg ned hele Sørlandet i 1-2 meter krapp motsjø som det ofte er. Det er ubehagelig selv i både en 40 og 50 foter på 10-25 tonn.

Henteturer blir ofte slitsomme om man er bundet til en konkret dag eller få dager frem i tid da man ikke aner vær eller forhold. Har du mulighet til å flekse på tiden ser man ofte et lovende vindu noen dager frem i tid, og da er sørlandet unnagjort på noen få timer.

Jeg prøver alltid å finne roligst mulige forhold, evt medsjø når jeg skal fra øst til vest eller omvendt. Milene blir så mye lengre og slitsomme om man har sjøen imot.

Når været spiller på lag har jeg med indre Oslofjord som utgangspunkt passert Kristiansand før klokka 12:00 og endt opp i alt fra Egersund til Haugesund

Andre ganger har jeg tatt kvelden i Arendal etter skarve 120 nm fra Oslo passe utslitt.

Skal man ha kosetur, så finn et vindu hvor det er rolig fra Drøbak og ned til Lyngør. Ut Drøbaksundet og ned til Tjøme, Tjøme til Jomfruland og Jomfruland til Lyngør må man utaskjærs og det er mye krapp strømsjø som gir ubehag og lav marsjfart.

Etter Lyngør kan man holde seg innaskjærs eller delvis innaskjærs stort sett hele veien til Farsund om man har båt som går under bruene i Spangereidkanalen. Da kan man bruke flere dager og kose seg gjennom alle sørlandsperlene.

Da er eneste bøygen som står igjen strekningen Lista - Tananger hvor forholdene kan lukke seg mens man er på tur, men da kan jo båten legges igjen i Farsund og hentes på en dagstur når føret er fint.

Mvh. SAP

Jeg laget ferdig ruter på ipad Stavanger-Moss til min hentetur. En utaskjærs, og en innaskjærs der det var mulig. Videre laget jeg ruter fra disse, og inn til aktuelle byer/stoppesteder som enkelt kan aktiveres ved behov. Du trenger ikke mange timene med flatt vann fra Drøbak til du er innaskjærs ved kragerø. Fullt mulig på en stille morgen/formiddag. Med en slik båt ville jeg kun gått under forhold hvor det går å komfortabelt marsje 25ish kn i åpent farvann. Tenker det blir en fin tur i riktig vær. Viktig å være ydmyk i forhold til været. 

Anbefaler sterkt at du leser deg opp på hentetrådene til @sap_2000 og @Bjørn Løvjomås. Der finner du alt du trenger å vite!

Min båt er 52 fot og 21 tonn. Jeg kan love deg at jeg søker etter så flatt hav som mulig. Jeg har prøvd begge deler både med 30 fot og 57 fot rundt Lista og Lindesnes. Du vil bare ikke ha Midtsjælland og noe særlig bølger med den båten du har kjøpt. Den er ikke bygd for det. 
Og så til det viktigste! Du sier at du ikke er særlig sjøvant. Da skal du i hvert fall ikke utfordre skjebnen. Det tar år å lære og lese sjøen og hvordan du skal ta bølger når det blåser opp litt. Dette kan @sap_2000 og @Bjørn Løvjomås svært mye om. Og det er ikke bare rundt Lindesnes og Lista strømforhold i kombinasjon med vind kan gjøre selv liten sjø utfordrende. Det er flere områder fra Drøbak til Kristiansand som defineres som farlig farvann. 
Hvilken erfaring har du? Jeg har drevet med undervisning i navigasjon og håndtering av båt i flere år og har fått sett litt av hvert. 
En svært ydmyk holdning til det å utfordre sjøen er grunnregel nr 1.

Kunnskap om navigasjon og værforhold er grunnregel nr 2 i min bok. Så det tekniske. Og jeg kunne holdt på mye lenger. Men jeg tror du forstår tegninga. 
Og hvorfor denne «moralprekenen»?

Jo for hvis du og din makker skal få en felles glede av sjøen er det viktig å vær veldig ydmyk i forhold til hverandres grenser for hva som oppfattes som ubehagelig og hva som oppfattes som farlig. Jeg kjenner dessverre en del som har drept gleden hos sin partner ved å tvinge gjennom noe eller ved å utfordre sjøen og dermed fått seg en skrekkopplevelse. 
Så jeg håper du tar dette opp i beste mening som et godt råd. Det underbygger egentlig bare de rådene du allerede har fått gjennom hele tråden. 
I trådene til @Bjørn Løvjomås og @sap_2000 vil du se at vær tar en meget stor plass!  
Og med god planlegging og trygg ferdsel vil dere få en knall opplevelse med en flott båt. Med skikkelig griseflaks er været med dere hele veien. Men ikke planlegg deretter. 
Jaja, dette ble da en virkelig moralisering. Men men😄😄😁😁

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Vi skal på ingen måte utfordre skjebnen. Jeg har vært en del i båt, men da mest innaskjærs. Har vært mye på åpent hav i jobbsammenheng, men da ikke seilt skuta selv, men vet hvordan det føles å være ombord i båt som er «stor» som plutselig blir veldig liten.

det er helt fint med moralpreken og jeg hører hva som blir sagt. 

Men om store deler av tråden skal omhandle om at vi heller bør kjøre båten på lastebil så er det til liten nytte for oss.

håper at dere som har mye erfaring kan komme med tips om fornuftig rutevalg og hva som er gunstig værforhold på de forskjellige strekkene.

budskapet om hvor liten denne båten er og at den ikke er laget for dårlig vær har jeg forstått og notert. Jeg vet de har begrensninger og er fornuftig nok til å ikke legge ut på tur uansett vær.

Mulig noen av dere har misforstått hva jeg egentlig spør etter når jeg sier rute som tar 3-4 dager. Jeg er ikke låst til en spesifikk dato. Men om værvindu skulle tillate å gjøre strekket på denne tiden er spørsmålet hvordan jeg bør legge opp ruten på mest fornuftig måte. Hvis det ender opp med 10 dager grunnet venting på vær, så blir det slik 😉

6 hours ago, Chilli Solbris said:

Jo for hvis du og din makker skal få en felles glede av sjøen er det viktig å vær veldig ydmyk i forhold til hverandres grenser for hva som oppfattes som ubehagelig og hva som oppfattes som farlig. Jeg kjenner dessverre en del som har drept gleden hos sin partner ved å tvinge gjennom noe eller ved å utfordre sjøen og dermed fått seg en skrekkopplevelse. 

Et godt eksempel her: Da jeg var i Australia var jeg og samboeren på en øytur, og transport var et landgangsfartøy. Det var meldt Syklon, så hadde en litt dårlig følelse, men strekket var innaskjærs.  Utpå dagen når vi skulle hjem hadde det brygget seg opp, og det var sikkert bølger på 5-6 meter utenfor. båten ble kanselert, men vi fikk haik med en litt større båt som måtte over med noen anleggsmaskiner. Når vi kom utpå ble det et herrens liv på pasasjerene ombord og antydning til panikk, det skjønner jeg for folk som ikke har opplevd å være på havet og dårlig vær. For min del var dette bare litt over middels, og skjøndte godt at skuta tålte dette, selv om den rulla veldig og stoppa nesten opp når sjøene kom i mot lemmen.  Samboeren min sa at hun også hadde fått panikk, om jeg ikke hadde vært så rolig og fortalt at dette gikk helt fint!

For mange som kommer ut i uvær første gang de er ute med båt og lite sjøvante, kan det fort sette en stopper på båtlivet! Det har jeg hørt mange eksempler på.

Det er ingen her som hindrer deg til å t turen, men tenk nøye igjennom. Kunskap,erfaring,værtyding, navigasjon, evne til å ta beslutninger og endre planer/ruter.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hadde tatt med et  nettbrett med kart  i tillegg til 12" plotteren, mye lettere å navigere med 2 store skjermer i ukjent farvann ( så sant man ikke legger inn streker/ ruter  og holder seg slavisk til disse ) Virrer selv mye rundt og tar avstikkere overalt, da det er uendelig mange fine  plasser og havner langs kysten.

Har man tid til å kjøre etter forholdene så blir det nok en knallfin tur.

Får man et bra værvindu fra Farsund - Stavanger, så er det flere flotte plasser man kan stoppe , men erfaringsmedssig er værvinduet kort og da blir strekket i beste fall langdrygt & kjedelig. 

pim1985 skrev for 12 timer siden:

Båten hentes tidligst i slutten av april. Vet du om den normalt sett er operativ da?

Han bygger ny henger nå, men jeg kan høre med han når han planlegger å starte for sesongen.

Normalt sett er det ikke operativt før i mai en gang.

pim1985 skrev for 2 timer siden:

Vi skal på ingen måte utfordre skjebnen. Jeg har vært en del i båt, men da mest innaskjærs. Har vært mye på åpent hav i jobbsammenheng, men da ikke seilt skuta selv, men vet hvordan det føles å være ombord i båt som er «stor» som plutselig blir veldig liten.

det er helt fint med moralpreken og jeg hører hva som blir sagt. 

Men om store deler av tråden skal omhandle om at vi heller bør kjøre båten på lastebil så er det til liten nytte for oss.

håper at dere som har mye erfaring kan komme med tips om fornuftig rutevalg og hva som er gunstig værforhold på de forskjellige strekkene.

budskapet om hvor liten denne båten er og at den ikke er laget for dårlig vær har jeg forstått og notert. Jeg vet de har begrensninger og er fornuftig nok til å ikke legge ut på tur uansett vær.

Mulig noen av dere har misforstått hva jeg egentlig spør etter når jeg sier rute som tar 3-4 dager. Jeg er ikke låst til en spesifikk dato. Men om værvindu skulle tillate å gjøre strekket på denne tiden er spørsmålet hvordan jeg bør legge opp ruten på mest fornuftig måte. Hvis det ender opp med 10 dager grunnet venting på vær, så blir det slik 😉

Her har du en rute innaskjærs Kristiansand - Farsund via Spangereidkanalen.

8 minutes ago, TrikkerN Lønning said:

Funker ikke lenger dette. De har jo fjerna karttet. får kun opp dette, dumme karttet hos Garmin nå desverre. Garmin | Marinekart

Ok @pim1985, da har du vært mer på sjøen enn det som kom fram. 
Du skal bruke Navionics sin app? Er jo blitt Garmin men ruter kan deles! Send meg en PM med e-posten din så skal du få ruter👍
Strekk du bør være obs på fra Drøbak er rett nord for Jeløya og ned til Bastøy, Tønsberg Tønne, Rakkenåene og Langesundsfjorden blant annet. Ville krøpet innaskjærs så mye som mulig for opplevelsen sin del. 
Med den båten er det fint å gå på innsiden av Jomfruland også. Og egentlig enda mer innaskjærs om dere ikke har vært på denne siden noe særlig. Vanvittig mange fine «omveier» nedover etter Langesundsfjorden. 
Er ikke sikkert det vil ta så mye tid i forhold til opplevelse. Blindleia er også helt nydelig. @Pequod har utforsket mye nedover i liten båt. 
Og jeg ville aldri puttet båten på lastebil hvis jeg hadde tid nok til å gi den rundt selv. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

TrikkerN Lønning skrev 1 time siden:

Det må åpnes i app.

Dog savner jeg virkelig Webchart for å kunne planlegger på en STOR skjerm.

Funker å åpne i appen ja. 

Helt enig i at Navionics webkart savnes. Brukte det stadig vekk for å planlegge på pc

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

pim1985 skrev for 4 timer siden:

Det skal vi gjerne gjøre, hvertfall jeg. 

Men det er litt tidlig å planlegge i forhold til været nå😅 men når det nærmer seg avreise,  gjerne en uke eller to i forveien,  bør du begynne å sjekke værmelding for strekket du skal gå. Som @sap_2000 skriver, nedover sørlandet vil du gjerne ikke ha motvind. Best med medvind i en slik båt. ( de fleste båter egentlig) 

Kanskje ett av de viktigste tipsene jeg kan gi, er å ikke sette en fast dato for avreise.  Men heller være veldig fleksibel med tanke på været. 

Litt flaks, å lett vind fra øst, så klarer du hele strekket på 2 dager. 

Flaks.... eller god planlegging 😉

Endelig ble det Bobåt

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Ok @pim1985, da har du vært mer på sjøen enn det som kom fram. 
Du skal bruke Navionics sin app? Er jo blitt Garmin men ruter kan deles! Send meg en PM med e-posten din så skal du få ruter👍
Strekk du bør være obs på fra Drøbak er rett nord for Jeløya og ned til Bastøy, Tønsberg Tønne, Rakkenåene og Langesundsfjorden blant annet. Ville krøpet innaskjærs så mye som mulig for opplevelsen sin del. 
Med den båten er det fint å gå på innsiden av Jomfruland også. Og egentlig enda mer innaskjærs om dere ikke har vært på denne siden noe særlig. Vanvittig mange fine «omveier» nedover etter Langesundsfjorden. 
Er ikke sikkert det vil ta så mye tid i forhold til opplevelse. Blindleia er også helt nydelig. @Pequod har utforsket mye nedover i liten båt. 
Og jeg ville aldri puttet båten på lastebil hvis jeg hadde tid nok til å gi den rundt selv. 

PM sendt 😊

Bjørn Løvjomås skrev 33 minutter siden:

Det skal vi gjerne gjøre, hvertfall jeg. 

Men det er litt tidlig å planlegge i forhold til været nå😅 men når det nærmer seg avreise,  gjerne en uke eller to i forveien,  bør du begynne å sjekke værmelding for strekket du skal gå. Som @sap_2000 skriver, nedover sørlandet vil du gjerne ikke ha motvind. Best med medvind i en slik båt. ( de fleste båter egentlig) 

Kanskje ett av de viktigste tipsene jeg kan gi, er å ikke sette en fast dato for avreise.  Men heller være veldig fleksibel med tanke på været. 

Litt flaks, å lett vind fra øst, så klarer du hele strekket på 2 dager. 

Flaks.... eller god planlegging 😉

Notert, du hører fra meg når det nærmer seg😊

TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

Takk! Da er denne ruta lagret på garmin appen👍 vanvittig mange punkter! Er lagt ned litt tid her ser jeg👌

Viksund 830 skrev for 3 timer siden:

Han bygger ny henger nå, men jeg kan høre med han når han planlegger å starte for sesongen.

Normalt sett er det ikke operativt før i mai en gang.

Hadde satt pris på det👍

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...