dieselfan Svart Torsdag 20:54 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:54 Maika skrev for 2 timer siden: Jeg har forøvrig to motorer, så jeg har to forsøk.) Var en tur i den grønne avdeling for å "teste metoden" men mine VP har satt inn union, men kunne se at godset ikke er så tykt, så det vil være begrenset hvor ille den pluggen sitter... (greit for meg å si ikke sant) Tror du klarer dette fint med en 1/2" T-bar, men om du går for muttertrekker, så vil jeg anbefale at du bruker en 17mm langmutter og to 17mm piper. Langmutterforslaget til @Jens_P er smart, og to feks 17mm piper er det nok mye vanligere å ha på lager, enn grov unbrakopipe. Størrelsen på muttertrekkeren vil jeg mene spiller liten rolle, husk du har ikke kontakten under hodet på en maskinskrue å slite med, kun gjengene, og kun ca 5-6 gjengers dypde. Derfor vil friksjonen være betydelig mindre enn en "vanlig" maskinskrueforbindelse. Link to post
Hulda Svart Torsdag 21:59 Link til dette innlegget Svart Torsdag 21:59 Husk at det er vesensforskjell mellom muttertrekker og elektrisk skrutrekker med slag. Link to post
Maika Svart igår klokken 17:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 17:20 dieselfan skrev for 20 timer siden: om du går for muttertrekker, så vil jeg anbefale at du bruker en 17mm langmutter og to 17mm piper. Langmutterforslaget til @Jens_P er smart, og to feks 17mm piper er det nok mye vanligere å ha på lager, enn grov unbrakopipe. Trodde jeg hadde en sånn langmutter liggende, men finner den ikke, så da ligger den vel på hytta. Får eventuelt ta en tur innom Biltema og køjpe en, eller kanskje like gjerne et bitspipesett https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/bits/bitssett/bitspipesett-12-unbrako-6-stk-2000054455 Link to post
dieselfan Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Maika skrev for 17 timer siden: Trodde jeg hadde en sånn langmutter liggende, men finner den ikke På mine trakter har byggvarehusene langmuttere i løsvekt så du kan kjøpe en. BT selger i 2 pk. Synes dette settet dekker et stort bruksområde for 250kr Det er bitsholder både i 3/8" og 1/2" i dette settet. Link to post
Hulda Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Nå må du snart bli ferdig! Spenningen er uutholdelig! Jeg har/hadde tilsvarende sett fra Biltema den gangen de brukte blikkeske. Kjørte over esken med bilen. Bortsett fra det, et helt utmerket sett som dekker det meste. Link to post
Maika Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Ja, kan skjønne at dette er svært spennende Drar vel på båten en tur i dag, så evt videre til Biltema hvis det blir behov, burde vel livestreamet turen Link to post
Maika Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden dieselfan skrev 51 minutter siden: Synes dette settet dekker et stort bruksområde for 250kr Det er bitsholder både i 3/8" og 1/2" i dette settet. Se der, ja, det hadde jeg ikke sett. Det skal nok inn i sortimentet uansett, takk igjen! Link to post
Komodo Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Maika skrev On 20.2.2025 at 20.59: Gjengesett..nok et foreløpig manglende sortiment i kjellerverkstedet mitt Gjengesett i rørgjenger er ikke noe du finner i de fleste garasjer rundt omkring. Tapper og snitt til dette selges gjerne løst, og kun i proffbutikker så vidt jeg vet. En annen ting er at gjengeboret til rørgjenger brått er større enn de du får kjøpt til å sette i en drill... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Maika Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Kranglepluggene tapte! Link to post
dieselfan Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Maika skrev 2 minutter siden: Kranglepluggene tapte! Godt jobba Link to post
Maika Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Vinnerne ligger på nedre trinn: Link to post
Maika Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Banket litt først med hammeren, (og skrapte vekk litt grønnmaling.) Testet så med 1/2-toms ende, men det var litt slarkete, så skjønte pluggene vel faktisk er 12mm. (Noe som vel gir mening, siden jeg jo testet opprinnelig med 12mm fastnøkkel, og 1/2 er vel 12,75?) Testet så med rørtang, men fikk ikke skikkelig tak. Så tok jeg 12’’ skiftenøkkel, og med den fikk jeg godt nok tak og moment til å løsne dem, og kunne deretter avslutte med den lille 12mm fastnøkkelen. Takk til alle bidrag og for engasjementet generelt 🍾 Link to post
dieselfan Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Maika skrev 27 minutter siden: testet opprinnelig med 12mm fastnøkkel, og 1/2 er vel 12,75? 1" er definert som 25,4 mm og 1/2" er for å være pirkete 12.7mm. Den slarkete 1/2" firkantpipa kan "neste gang " løses med å legge inn shims på 0.7mm på to hosliggende flater. Kan feks lages av et søkerblad. Nå fikk jo du dette til med en skiftnøkkel, men jeg antar at du har et meget romslig motorrom, og at andre som ikke har like god plass ikke er i nærheten av å kunne komme til med en voksen skiftnøkkel. Link to post
Maika Svart 5 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Ja, relativt god plass i motor-rommene mine, og hadde nok definitivt vært lurt å kunne jobbe mer ovenfra hvis det var trangere. Forøvrig; utgangspunktet for hele denne tråden var jo for å se om niplene jeg hadde liggende passet, og det gjore de :) Happy ending her altså Link to post
Maika Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Jeg mistenker at noen mener at det egentlig bare hadde ordnet seg dersom det ble byttet til Yanmar Link to post
Komodo Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Ja, Yanmar er jo best 🤣 Men angående løsningen din; det er sjeldent jeg ikke har fått ut slik plugger med en god skiftnøkkel. Min mening er at det er et undervurdert verktøy. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 37 minutter siden Link til dette innlegget Svart 37 minutter siden Jeg er generelt motstander av skiftenøkler, men jeg faktisk 2 stk som er utmerket til sitt bruk. Men de må være av god kvalitet helt uten slark. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn