Jump to content

Hvordan sikrer jeg best flere tau i øyet på en moringsbøye?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en stor og god moringsbøye fylt med skum (Polyform MB-100), så jeg er sikker på at det ikke blir noen problemer på en god del år. Men jeg vil også unngå problemer i neste ledd, altså fra bøya til moringstauet (som er plastbelagt, skal ha mindre groe og har bruddstyrke på fem tonn). Jeg skal ha tre tau fra den nederste svivelen (selvsagt) på bøya:

 

  • Ett 10 mm synketau som går inn til brygga og har et lodd på et to-tre kilo for å holde bøya noenlunde stramt så den ikke driver inn og hindrer naboen i å kjøre ut.
  • Tauet på 22 mm ned til moringen.
  • Og det som båten skal fortøyes i, jeg tipper jeg bruker 22 mm til det også.

 

Hvordan får jeg best på plass hele det rakleverket? Bør jeg bruke en stor, galvanisert lyrsjakkel og kauser? Jeg ser for meg at det er det som vil gnage minst, men hvis det er bedre å gjøre hele greia ved å spleise tau, er det selvsagt helt greit for meg. Blåsa ser sånn ut. Det går jo ikke an å få på kauser hvis jeg ikke bruker en sjakkel, for kausene er vel alltid helsveiset.

 

boyeMB_770.webp

Link to post

Kjøpte også svindyrt plastbelagt moringstau, gror like bra på dette. Jeg har kjøpt inn 6 m løftestropper ( her ) hvor stroppen tres inn i endeløkka slik at det bare blir stropp  festet til moring. Har brukt stor industrisjakkel i moring , men kausa ble festet med wireklemmer jeg ikke tror varer like lenge. På overflaten tenker jeg også  å prøve å tre stropp gjennom bunnøye på bøya (hvis det er stort nok), men jeg har moring bøye som denne med fast stag Bunnøye husker jeg ikke helt hvordan så ut, på bilder i link synes bare et rør i enden.

Link to post

Hørtes komplisert ut som vanlig..  første jeg lærte av fiskere var å ikke bruke noe bøye med gjennomgående stang. alt av tau og styr festes på en garnring om det ikke er plass i øyet.  Og alt gror i sjøen, ihvertfall her oppe i Trøndelag, uansett overflate

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg trenger noe som kan holde oppe 35 kilo når jeg trekker båten inn (et lodd som løftes fra bunnen, og så trekker båten ut igjen når det synker). Og ja, ting blir gjerne komplisert når jeg lager dem, men det er uhyre sjelden de ikke fungerer sånn som jeg vil når de til slutt er ferdige. :fniser:

Link to post

Tau festes i ringen med stramme knuter slik at de ikke beveger seg i ringen. Alle typer metall i feks sjakler beveger seg hele tiden og medfører slitasje samt sørger for at et beskyttende korrosjonssjikt skrapes til rent metall hele tiden.

Det neste som skjer med slike bøyer er at gjengene i mutteren under svivelen ruster bort og mutteren faller av. Hvis mutteren skulle bli hengende er det stangen som ryker der svivelen snurrer rundt.

Hvis du skal bruke toppøyet ville jeg hatt et stramt tau mellom ringen oppe og nede på bøya.

Mons

Link to post

@mons Det er for trangt til å ha tre tau i den ringen, når to av dem er på 22 mm. Jeg har tenkt på å ta noen slangebiter og feste på øyet i bøya og på sjakkelen. Da unngår jeg gnidning. Jeg må jo uansett kontrollere greiene én gang i året, og da vil jeg se om de er noe problemer. Og med sjakkelen vil jo også båtens fortøyning fremdeles være i kontakt med moringen selv om bøya skulle forsvinne.

 

Men kanskje det ville være bedre å ta en bit 22 mm tau, binde den ene enden i ei stram knute i ringen oppe og så spleise de tre tauene etter tur i det tauet som henger ned. Da vil tauet til båten og tauet til moringen henge sammen i spleiser hvis bøya skulle forsvinne.

 

Kanskje jeg burde legge til en ekstra, syrefast svivel under den som er der(festet med tau, for å ungå galvanisk tæring mellom den og det galvaniserte som er er fra før av), for sikkerhets skyld? Jeg har jo sett bilder på Båtplassen av tau som er gått av fordi bøya har snurret rundt og svivelen har sittet fast.

Link to post
Mastiff skrev for 11 timer siden:

@mons Det er for trangt til å ha tre tau i den ringen, når to av dem er på 22 mm. Jeg har tenkt på å ta noen slangebiter og feste på øyet i bøya og på sjakkelen. Da unngår jeg gnidning. Jeg må jo uansett kontrollere greiene én gang i året, og da vil jeg se om de er noe problemer. Og med sjakkelen vil jo også båtens fortøyning fremdeles være i kontakt med moringen selv om bøya skulle forsvinne.

 

Men kanskje det ville være bedre å ta en bit 22 mm tau, binde den ene enden i ei stram knute i ringen oppe og så spleise de tre tauene etter tur i det tauet som henger ned. Da vil tauet til båten og tauet til moringen henge sammen i spleiser hvis bøya skulle forsvinne.

 

Kanskje jeg burde legge til en ekstra, syrefast svivel under den som er der(festet med tau, for å ungå galvanisk tæring mellom den og det galvaniserte som er er fra før av), for sikkerhets skyld? Jeg har jo sett bilder på Båtplassen av tau som er gått av fordi bøya har snurret rundt og svivelen har sittet fast.

Hei,

-angående å unngå metall mot metall og gnissing fysisk og tæring kjemisk. 

din flotte blåse har en stang igjennom med en mutter i enden og inn på den ligger en annen metallbøyle som snurrer fritt. Altså har du fysisk gnissing på den allerede - i massevis.

 

Jeg har valgt en svær sjakkel i den nedre "ringen" På den har jeg feste til båten i form av en stor rustfri talje. Og  plastbelagt blytau til bunnen i to retninger. 

Så har jeg anode på begge. Både på den rustfri og på galvaniserte deler. 

 

Ligger ute hele året og ser like fin ut etter 10-15 år.

Link to post

@alfaalfa Det er jo veldig lovende at det fungerer så greit, takk! Det går jo absolutt an å gjøre det på samme måten, og så bruke den ankerknuta på de tre tauene. Da vil det gå bra så lenge ikke sjakkelen ruster bort, og det vil jeg jo se når jeg tar den opp og inspiserer en gang i året. Er den store sjakkelen du har brukt også rustfri/syrefast? Her er det jo ei galvanisert stang som går gjennom blåsa, og da blir det tæring.

Link to post

Jeg har brukt galv, på galv sjakkel i bunnen. Og så anode på begge. Så rustfri talje også den med anode. 

 

Det plastbelagte tauet ned til bunnen har "knute" det er så stivt og ugreit å feste at det går ingen vei. Prøvde med kause - men det flyttet på seg. Så nå ligger den uten og det gnir ikke skade. Skifter litt på hvor det ligger an på tauet  hver vår.

Link to post

@alfaalfa Det høres ut som en veldig grei løsning å feste på en anode, takk! Jeg tror jeg skal stjele den og feste anode på den galvaniserte stanga som går gjennom blåsa for å hindre at den ruster. Det trengs jo ikke store anoden til det. Jeg må bare finne en grei måte å feste den på, og så bytte den i den årlige kontrollen av moringen. :tommel_opp:

Link to post

Blokken til akterline https://www.toolfarm.no/vinsj-tilbehor/kastblokker-og-kroker/kastblokk-rustfri/alu-22-tonn

Og jeg bruker vanlige skroganoder der jeg fester dem med rustfri slangeklemme i det som skal være skruplate på anoden. Klipper vekk det av metall som ikke har nytte eller er til feste. Det ser litt "juletre" ut men så lenge det er langvarig løsning som funker, - så samme for meg.

Link to post
9 hours ago, Mastiff said:

For etter det jeg har hørt, vil spleis styrke tauet, mens knuter svekker det.

 

Jeg mener å ha lest at tau med knute (avhengig av mange forhold) tidvis kan ryke ved 50% av belastningen tauet uten knute ville tålt.  Spleis svekker også tauet noe, men ikke så mye - det er typisk akkurat der spleisen ender at tauet først vil ryke dersom man belaster tauet til det ryker.  Uansett så overdimensjonerer man jo tauene så mye at det ikke spiller noen større rolle.  22mm tau til en hvor stor båt, sa du? :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...