Mastiff Svart 4.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars @tobixen Jeg tipper det siste punktet er det viktigste. Jeg får alltid hevede øyebryn når jeg leker Petter Smart, men det funker faktisk veldig mye oftere enn det ikke funker. Jeg tror jeg skal prøve bøya med armaturen den har i et år, det er lett å komme til og løfte den opp for å se etter tæring. Jeg skal få tak i en billig sinkanode og feste den så den er i kontakt med et av feltene på bøya der lakken er slitt bort. Jeg vurderte å bore igjennom for å skru, men jeg tror det vil svekke den at det kommer vann til det indre. Så setter jeg det i Outlook-kalenderen at jeg skal sjekke den et par ganger i året, som jeg har lagt opp diverse andre ting min snart 59 år gamle hjerne ikke har plass til. Og tauene blir sånn: Et meterlangt tau som spleises hardt på øyet på armaturen, så det ikke beveger seg mer enn nødvendig. Mulig jeg også legger en bit av en gummislange rundt den delen av øyet der jeg fester dette tauet, jeg har god erfaring med å bruke det for å hindre gnaging. I det tauet spleiser jeg fast tauet til moringen med vanlig spleis. I tillegg spleiser jeg et øye nederst på det meterlange tauet der jeg knytter fast et tjukt ankertau jeg kjøpte med et 20-kilos Bruce. Det tauet går inn til brygga og holder blåsa på plass, så den ikke driver sidelengs og hindrer bryggenaboen. Det samme ankertauet fører jeg videre til båten, det er flettet line med bly inni, så det bør være solid nok. Og midt mellom der det er festet i blåsa og båten henger jeg det 40 kilosloddet som skal trekke båten ut fra brygga, men gjøre at den er mulig å få nesten helt inntil. Link to post
Mastiff Svart 4.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April @alfaalfa Nå har armaturen på blåsa fått på seg anode som er enkel å bytte, det er en motoranode til Suzuki som jeg hadde liggende. Jeg tenker at dette skal hjelpe. Link to post
alfaalfa Svart 7.April Link til dette innlegget Svart 7.April Noe penere enn en vanlig skroganode festet til bøylen med rustfri slangeklemme! -som er min mest ufikse løsning utseendemessig, men allikevel fungerer. Dette kommer til å vare! Link to post
Mastiff Svart 7.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April @alfaalfa Takk, jeg satser på det! Med årlig inspeksjon tror jeg det skal tåle de stormene som kommer. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn