Tigerhopp Startet 23.Februar Link til dette innlegget Startet 23.Februar Hei. Er det noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg og finne ut hva som er feil når jeg får opp feilmelding med OIL SOLNOID på displayet. Er en 2012 mod motor. Startet med at jeg fikk redusert gass. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Februar Link til dette innlegget Svart 23.Februar Er det første start på lenge? I så fall er det veldig lettvint å trykke godt på blæra på oljeslangen for å få opp trykket i oljekretsen. Jeg må gjøre det hver vår. Hvis det er for lavt trykk får du omgående feilmelding, og motor går i «limp home» modus med redusert effekt. Start der, og hvis ikke det hjelper anbefaler jeg Etec diagnostic software med tilhørende kabel. Fås kjøpt på EBay, og er uvurderlig for å holde kontroll på motor. Kan være Eika kommer på her, og han kan de motorene ut og inn. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Tigerhopp Svart 23.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar Honduras skrev On 23.2.2025 at 19.33: Er det første start på lenge? I så fall er det veldig lettvint å trykke godt på blæra på oljeslangen for å få opp trykket i oljekretsen. Jeg må gjøre det hver vår. Hvis det er for lavt trykk får du omgående feilmelding, og motor går i «limp home» modus med redusert effekt. Start der, og hvis ikke det hjelper anbefaler jeg Etec diagnostic software med tilhørende kabel. Fås kjøpt på EBay, og er uvurderlig for å holde kontroll på motor. Kan være Eika kommer på her, og han kan de motorene ut og inn. Vis hele sitatet Tusen takk for svar. Båten har ligget i ro noen uker så kan bære dette ja. Skal prøve og pumpe opp trykket i morgen etter jobb og se om meldingen går bort. Holder tråden oppdatert etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Februar Link til dette innlegget Svart 23.Februar Tigerhopp skrev On 23.2.2025 at 21.04: Tusen takk for svar. Båten har ligget i ro noen uker så kan bære dette ja. Skal prøve og pumpe opp trykket i morgen etter jobb og se om meldingen går bort. Holder tråden oppdatert etter dette. Vis hele sitatet @Eika kommer nok på banen og har nok noen andre tips og råd, hvis det ikke er det som allerede er nevnt. :) Sitér dette innlegget Link to post
Tigerhopp Svart 23.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar @Eika kan du noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Tigerhopp Svart 24.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar Noen som har noen erfaringer med e-tec diagnostic software og eventuelt kan legge ut en link til produkt. Søkte litt på google og det er store prisforskjeller ute og går. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Her er svaret jeg fikk av verkstedsjefen Olje pumpe eller trykkbryter. Men har ikke sett den før. Kan ledningen være av? Sitér dette innlegget Link to post
Tigerhopp Svart 24.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar Vet du hvor oljepumpe og trykk bryter er i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Tigerhopp Svart 24.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar Får finne disse og følge ledningene og se om det kan være brud eller en kontakt som er hoppet av Sitér dette innlegget Link to post
Skyttern Svart 24.Februar Link til dette innlegget Svart 24.Februar Usikker på om "oil solnoid" er feilkoden eller bare en status, og jeg husker ikke i farta om det var mulig trykke seg gjennom menyen på displayet og få opp er mer detaljert kode? Diagnosekabel og PC er iallefall svært nyttig på disse motorene. Fra servicemanual: Fikk en gang tips om å sette et strips rundt "oil preassure sensor" slik at den presses opp i nippelen over. Kan være lurt kjenne etter at den sitter godt på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Tigerhopp Svart 24.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar Dette skal jeg sjekke rett etter jobb i morgen. Har hengt bakpå båten i dag og gått over oljetanken med giver samt koblinger til denne. Og sjekket en masse kontakter etc uten hell. Skal lokalisere denne i morgen og se om den er på plass. TusenTusen takk så langt. Mye kloke svar💪💪💪💪 Sitér dette innlegget Link to post
Tigerhopp Svart 26.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar Kommer en liten oppdatering her om saken. Har ikke fått diagnoseverktøy enda men er bestilt. Når jeg blar i menyene på displayet kommer low oil pressure opp også. Har etterfylt olje for en liten stund siden. Fylte da XD100 olje originalt fra evinrude. Begynner og lure på om motoren har fått en annen olje av tidligere eier. Ser i programvaren at det kan skal endres der om mann bytter olje. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Den programmeringa der er bare % med olje som trykkes inn i motoren. Selv kjører jeg tc-w3 programmet men fyller xd100, men jeg er ikke så veldig snill med motoren min så tenker at all ekstra smøring er velkommen Sitér dette innlegget Link to post
Skyttern Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Forsøkt prime oljesystemet? (Samme programmet som vinterkonservering) Kan kanskje være luft i slange som gir lite trykk i trykkføleren? Ser du eventuelt luftbobler i slangene som kommer ut av pumpe og går inn i blokka? Kjører du vinterkonservering og har bobler i slangene bør du også se disse flytte seg dersom pumpe mater ok. Da jeg kjøpe diagnosekabel fulgte det med en link til en hel del servicemanualer for ulike modeller. Legg gjerne ut modellbetegnelse på motoren her eller send meg en melding, så skal jeg se om noe er relevant. Sitér dette innlegget Link to post
Tigerhopp Svart 26.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar Heisann. Ser ingen luftbobler noen av oljeslangene så og prime systemet ser jeg ikke nødvendig enda. Har pumpet primer blæra steinhard også. Får ikke startet vinterkonservering på motoren da den går i nødmodus og til slutt nekter og starte. Sitér dette innlegget Link to post
Tigerhopp Svart 7.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars Heisann båtfolk. Har ikke kommet til bunns i denne feilen enda, men det har kommet kabler til feilsøk og diagnose i huset. Noen som har link til evinrude sitt diagnoseprogram? Sitér dette innlegget Link to post
Skyttern Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Tigerhopp skrev On 7.3.2025 at 14.13: Heisann båtfolk. Har ikke kommet til bunns i denne feilen enda, men det har kommet kabler til feilsøk og diagnose i huset. Noen som har link til evinrude sitt diagnoseprogram? Vis hele sitatet Hei, Rakk ikke se gjennom mappen etter aktuelle instrukser, men har delt hele greia via onedrive. Sender deg en link via direktemelding, så kan du se om du finner noe aktuelt ;) Der er også software. PS; om andre trenger dette send meg en melding, så sender jeg ny link da den jeg har opprettet nå er tidsbegrenset. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars Disse motorene kan kjøres på land ved å koble hageslangen rett på motor. Hvis det ikke allerede er montert tilkoblingsstuss, så kan man bruke en vanlig Gardena-stuss med utvendige gjenger. Den kan du skru rett inn bak på motor. Veldig kjekt, jeg kobler på PC m/diagnose og ferskvannskjører min motor hver høst. Vinterkonservering kan startes direkte fra diagnoseprogrammet når du er fornøyd med hvordan alt ser ut. Starter også motor med PC og diagnose og sjekker at alt fortsatt er OK før jeg legger ut båten om våren. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Tigerhopp Svart 11.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars Da har jeg fått tatt ut en diagnose på motoren. Er det noen som kan hjelpe meg og lese ut hva som kan være feil her. Sitér dette innlegget Link to post
Skyttern Svart 11.Mars Link til dette innlegget Svart 11.Mars Hei, Om du ser under "current engine faults" ser du feilkode -34 og -77. Ser du på bildet jeg la inn over her fra manualen beskriver -34; Videre sier jo denne at den aktiverer "SAFE" mode og viser "No Oil" i instrumentpanel. Dette er den samme feilen jeg selv hadde for 3-4 år siden, den gang var løsning bytte oljepumpe.. (Fikk tak i ny fra selger på Ebay) Ser også at du har en alarm 77 overcurrent. Har ikke sett denne før men den skulle vel bety at et eller annet trekker for mye strøm gjennom EMM. Mulig det står noe mer om dette i noen av dokumentene jeg sendte deg link til. Mener også der skal være koblingsdiagrammer for det elektriske anlegget slik at man kan følge ut hvordan de ulike komponentene henger sammen. Fra manual; 34 Fra manual; 77 Lastet opp manual for Etec 115-200 her; //Amatør uten mer erfaring en å selv ha feilsøkt -34 alarm på tilsvarende motor. // Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.