Jump to content

Lime fast gummistrimler i motorrommet – hvilket lim egner seg best?

Frivakt

Recommended Posts

Jeg skal lime fast noen strimler av gummi på fundamentet til dieseltankene. Jeg trenger altså et lim som kan lime gummi til et fast underlag, og som tåler et liv i motorrommet - med fare for søl av olje og diesel. Kontaktlim er jo en opplagt kandidat, men jeg synes det er noe klin å jobbe med.

Jeg vurderte Tech7, men etter det jeg forstår tåler det ikke diesel.

Finnes det noen alternativer?

Kontaktlim er kanskje det mest nærliggende, men det vil ikke tåle søl av olje og diesel over tid. Tror du må ta skrittet opp til et tokomponent gummilim. Både gummi og gelcoat må avfettes grundig med aceton og rubbes godt med grovt papir. Deretter minst to strøk med lim som skal tørke mellom hver gang før du sammenføyer. 

Hulda skrev for 2 timer siden:

Multibond

Er ikke Multibond basert på MS-polymer da, slik som Tec7?

Ser Multibond Rapid ikke er nevnt som basert på MS-polymer hos Biltema, men nå er de gjerne ikke kjent for å nevne alt som er nevneverdig heller😄

Hulda skrev for 4 timer siden:

Jeg vet at det klistrer noen innmari relatert til pris.

Enig, det er en veldig god lim, har brukt den mye selv, men har forstått det slik at MS-polymer ikke er så glad i diesel, over tid (uten at jeg har testet dette selv).

Komodo skrev for 4 timer siden:

Ellers kan vi jo rope på @VannTro og se om han har noen bedre forslag 🙂

Støttes😊👍

Jeg ville vel i så måte kanskje vurdert bruk av gummi som sådann. Uten at jeg kjenner til materialet i dieseltankene. Gummi tilsettes svovel for å vulkanisere. Svovel er en syre som vil kunne gi korrosjon i metaller. Er tankene av plast er det ikke noe problem. 

Og når først listene sitter under tankene, så blir de vel sittende, lim eller ikke?

Hulda skrev 46 minutter siden:

Jeg ville vel i så måte kanskje vurdert bruk av gummi som sådann. Uten at jeg kjenner til materialet i dieseltankene. Gummi tilsettes svovel for å vulkanisere. Svovel er en syre som vil kunne gi korrosjon i metaller.

Hvis dette var tilfelle, ville vi vel ha problemer med motorer som har o-ringer og gummislanger "overalt". Søkte litt på nettet om dette, og det framkommer at svovelen inngår i kjemiske prosesser under vulkaniseringen uten å påvirke surhetsgraden i den ferdige gummien.

Jeg legger ned gummi fordi det har vært slik originalt. Gummien gir friksjon, polstrer og demper vibrasjoner.

Hulda skrev 51 minutter siden:

Og når først listene sitter under tankene, så blir de vel sittende, lim eller ikke?

Ja, for så vidt. Men fundamentet består av forholdsvis smale "skinner" av glassfiber (7-8 cm). Så hvis gummien forskyver seg litt, faller den utfor. Ellers vil den forskyve seg under montering av tankene, om den ikke er limt.

Jeg forutsetter at tankene er festet til båten og holder seg i ro. Da vil også gummien holde seg i ro. Flaten som løsemidlene teoretisk kan angripe er nokså liten. Så det går uansett nokså mange ti-år før limet er løst opp. Kan ikke tenke meg at det skulle være noe problem.

Bra du har lest deg opp. Trumfer erfaring :-) Dog skal det sies at dagens gummi er noe helt annet enn hva gummi var for 50 år siden. Mer aldringsbestandig nå. Det er når gummi dekomponerer at elementene frigjøres.

Ford har s.k. 'wet belts' i motorenes oljesystem. Det er tannremmer med gummi. De drar blant annet smøreoljepumpen. Skifteintervallet er vel rundt 8 år eller 100 000 km, det som kommer først. Nå og da går det uansett til helvete. Men å bruke gummi i et slikt miljø ville vært utenkelig den gangen jeg jobbet med fremstilling av industrigummi. Bare for å sette ting i perspektiv.

Hulda skrev for 22 timer siden:

Bra du har lest deg opp. Trumfer erfaring :-)

:smiler: All respekt for opparbeidet kunnskap hos deg og andre på forumet.

Men man får jo ofte litt sprikende råd, og da er det greit å sjekke litt nærmere de råden man får.

Jeg stoler på at det du sier stemmer i forbindelse med nedbrytning av gummien. Men tankene jeg tok ut var nesten 40 år gamle og laget av svartstål. De hadde mye rust, men ikke der de hvilte på gummi. Jeg satser derfor på at mine nye tanker i syrefast stål tåler noen år på på gummi også.

Hulda skrev for 23 timer siden:

Jeg forutsetter at tankene er festet til båten og holder seg i ro. Da vil også gummien holde seg i ro.

I Grand Banks er ikke tankene skrudd fast. De blir holdt på plass av formen på fundamentet, solide stående teak-bjelker på sidene og gummibelagte beslag på toppen. De stående bjelkene har også pålimt gummi i festene. Dette gir ikke mye rom for bevegelse. Men fordi det er gummi på flere kanter, kan det være litt millimeter-bevegelse i tankene. 

Ellers tenker jeg å gå for @Bårdp sitt forslag om PL400. Dette er basert på SP-polymer, som etter det jeg forstår tåler olje og andre kjemikalier bedre enn MS-polymer som Tech7 og Multibond. Men korriger meg gjerne hvis jeg har misforstått..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...