Jump to content

Lime fast gummistrimler i motorrommet – hvilket lim egner seg best?


Frivakt

Recommended Posts

Jeg skal lime fast noen strimler av gummi på fundamentet til dieseltankene. Jeg trenger altså et lim som kan lime gummi til et fast underlag, og som tåler et liv i motorrommet - med fare for søl av olje og diesel. Kontaktlim er jo en opplagt kandidat, men jeg synes det er noe klin å jobbe med.

 

Jeg vurderte Tech7, men etter det jeg forstår tåler det ikke diesel.

 

Finnes det noen alternativer?

Link to post

Kontaktlim er kanskje det mest nærliggende, men det vil ikke tåle søl av olje og diesel over tid. Tror du må ta skrittet opp til et tokomponent gummilim. Både gummi og gelcoat må avfettes grundig med aceton og rubbes godt med grovt papir. Deretter minst to strøk med lim som skal tørke mellom hver gang før du sammenføyer. 

Link to post
  Hakkannen skrev On 24.2.2025 at 15.20:

Er ikke Multibond basert på MS-polymer da, slik som Tec7?

Vis hele sitatet  

Jo. Sprikende råd ute og går, så TS må nesten bare velge hva han stoler på. 

 

Ellers kan vi jo rope på @VannTro og se om han har noen bedre forslag 🙂

Link to post
  Hulda skrev On 24.2.2025 at 15.51:

Jeg vet at det klistrer noen innmari relatert til pris.

Vis hele sitatet  

Enig, det er en veldig god lim, har brukt den mye selv, men har forstått det slik at MS-polymer ikke er så glad i diesel, over tid (uten at jeg har testet dette selv).

 

  Komodo skrev On 24.2.2025 at 15.30:

Ellers kan vi jo rope på @VannTro og se om han har noen bedre forslag 🙂

Vis hele sitatet  

Støttes😊👍

Link to post

Jeg ville vel i så måte kanskje vurdert bruk av gummi som sådann. Uten at jeg kjenner til materialet i dieseltankene. Gummi tilsettes svovel for å vulkanisere. Svovel er en syre som vil kunne gi korrosjon i metaller. Er tankene av plast er det ikke noe problem. 

 

Og når først listene sitter under tankene, så blir de vel sittende, lim eller ikke?

Link to post
  Hulda skrev On 25.2.2025 at 7.31:

Jeg ville vel i så måte kanskje vurdert bruk av gummi som sådann. Uten at jeg kjenner til materialet i dieseltankene. Gummi tilsettes svovel for å vulkanisere. Svovel er en syre som vil kunne gi korrosjon i metaller.

Vis hele sitatet  

Hvis dette var tilfelle, ville vi vel ha problemer med motorer som har o-ringer og gummislanger "overalt". Søkte litt på nettet om dette, og det framkommer at svovelen inngår i kjemiske prosesser under vulkaniseringen uten å påvirke surhetsgraden i den ferdige gummien.

Jeg legger ned gummi fordi det har vært slik originalt. Gummien gir friksjon, polstrer og demper vibrasjoner.

  Hulda skrev On 25.2.2025 at 7.31:

 

Og når først listene sitter under tankene, så blir de vel sittende, lim eller ikke?

Vis hele sitatet  

Ja, for så vidt. Men fundamentet består av forholdsvis smale "skinner" av glassfiber (7-8 cm). Så hvis gummien forskyver seg litt, faller den utfor. Ellers vil den forskyve seg under montering av tankene, om den ikke er limt.
 

Link to post

Jeg forutsetter at tankene er festet til båten og holder seg i ro. Da vil også gummien holde seg i ro. Flaten som løsemidlene teoretisk kan angripe er nokså liten. Så det går uansett nokså mange ti-år før limet er løst opp. Kan ikke tenke meg at det skulle være noe problem.

 

Bra du har lest deg opp. Trumfer erfaring :-) Dog skal det sies at dagens gummi er noe helt annet enn hva gummi var for 50 år siden. Mer aldringsbestandig nå. Det er når gummi dekomponerer at elementene frigjøres.

 

Ford har s.k. 'wet belts' i motorenes oljesystem. Det er tannremmer med gummi. De drar blant annet smøreoljepumpen. Skifteintervallet er vel rundt 8 år eller 100 000 km, det som kommer først. Nå og da går det uansett til helvete. Men å bruke gummi i et slikt miljø ville vært utenkelig den gangen jeg jobbet med fremstilling av industrigummi. Bare for å sette ting i perspektiv.

Link to post
  Hulda skrev On 25.2.2025 at 8.51:

Bra du har lest deg opp. Trumfer erfaring :-)

Vis hele sitatet  

:smiler: All respekt for opparbeidet kunnskap hos deg og andre på forumet.

Men man får jo ofte litt sprikende råd, og da er det greit å sjekke litt nærmere de råden man får.

Jeg stoler på at det du sier stemmer i forbindelse med nedbrytning av gummien. Men tankene jeg tok ut var nesten 40 år gamle og laget av svartstål. De hadde mye rust, men ikke der de hvilte på gummi. Jeg satser derfor på at mine nye tanker i syrefast stål tåler noen år på på gummi også.

 

  Hulda skrev On 25.2.2025 at 8.51:

Jeg forutsetter at tankene er festet til båten og holder seg i ro. Da vil også gummien holde seg i ro.

Vis hele sitatet  

I Grand Banks er ikke tankene skrudd fast. De blir holdt på plass av formen på fundamentet, solide stående teak-bjelker på sidene og gummibelagte beslag på toppen. De stående bjelkene har også pålimt gummi i festene. Dette gir ikke mye rom for bevegelse. Men fordi det er gummi på flere kanter, kan det være litt millimeter-bevegelse i tankene. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...