Lik Startet 25.Februar Link til dette innlegget Startet 25.Februar Hei, jeg har lyst å søke på båtplass og lurte om den beste måten å gjøre det på. Jeg kan se flere havner I Stavanger området men lurte og om det var et sted der man kunne bare søke plass i flere havner. Kan noen beskrive prosessen som de selv har gått gjennom for å få båtplass. Link to post
ohio Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Det er jo bare og ringe de respektive båtmarinaene i Stavanger regionen event søk etter båtplass til leie på finn i Stavanger,togaland Link to post
Hakkannen Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Hei, du må nok ta deg bryet å søke i havnene du kan se for deg, så vidt meg bekjent er det ikke en fellesportal for havnesøking i området. Hvordan ståa er i hver havn vil variere, men det finner du ut av hvis du kontakter dem. Ligger også en del annonser på finn, med ujevne mellomrom. Flere av havnene i området er båtforeninger, da kan du melde deg inn og sette deg på venteliste, eller være heldig å få plass på dagen. Enkelte båtforeninger har krav at du må være bosatt i samme kommune, eller kommunedel, for å kunne ha båtplass hos dem. Andre havner er private havner, der du enten kan leie plass av privatfolk (som eier enkeltplasser) eller kjøpe deg plass av grunneier/havneeier. Største forskjellen mellom havnene er gjerne dette med plassering/lokasjon. Ei havn som er lett tilgjengelig fra landsiden er ikke nødvendigvis like nær de holmene du ønsker dra på båttur til, så da blir spørsmålet hva som er greiest for din del, kjøre bil et kvarter ekstra eller bruke en time mer i båt når du skal til yndlingsholmen din. En annen forskjell er at båtplasser i båtforeninger som regel er langt rimeligere å leie enn i private havner. Mens i private havner får du gjerne nyere oppgradert utstyr på bryggene og bedre fasiliteter, etter hva jeg har sett etter å ha trødd gjennom det som er av havner i området. Det kan også være forskjell i hvor mye strøm du får tilgjengelig, 10A og 16A er det mest vanlige. Hvor skjermet havna er mot de vanligste vindretningene kan også være en faktor som er greit å vurdere, enkelte havner kan ligge litt dårlig til i forhold til elementene. Mens andre ligger uforstyrret fra de fleste vindretninger. Link to post
Erik Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Du må som regel være betalende (Passivt) medlem for å stå på venteliste i den enkelte båtforeningen, så du bør se deg ut de havnene som er mest aktuelle, melde deg inn, betale kontingent og søke/sette deg på vente liste. Båtplasser tildeles som regel etter ansenitet på medlemskapet. Før i tiden var det vanlig å melde inn ungene så de fikk plass når de ble voksne, men tror ikke det er så ille lengre... Skal du være passivt medlem hos mange for å spre mulighetene, kan det fort bli noen kroner i passive medlemskap. Mange klubber opererer med ca ventetid, så kan du ta det med i vurderingen når du velger hvem du vil satse på. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
paxo Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Se på Havneweb. Egen app du kan legge inn. Ligger iallfall to havner rundt Stavanger der. Link to post
Code0 Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Og oppgi hvor bred plass du trenger, bo ombord, longsideplass, seilbåt/ dybde etc. Enklere å få plass til en åpen båt med 25 hk påhenger enn sliten colin archer som skal bos i mens du pusser den opp. Link to post
Hakkannen Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Skreiv en liten oversikt over havner i Stavanger-området egnet til en 39-foter for noen år siden, riktig nok med tanke på å bo båten, men mulig den oversikten kan være av interesse😊 Link to post
krabbelars Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Hei Lik, Ta runden på telefon , eller aller helst personlig oppmøte om klubbkontorene er åpne. Du vil bli overrasket over at det kanskje er plasser tilgjengelige som du ikke trodde. Uansett vil du sikkert få tilbud om å leie plasser av klubben til våren ,da med rabatt om du tegner deg som klubb-medlem først. Det er litt som OBOS (boligbyggelag) at jo før du blir medlem , desto kortere tid må du vente... Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Ask Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Hei Mange av hamnene i Stavanger krev at du gjev dei eit usikra rentefritt lån. Dette lånet kallar dei ikkje eit lån, men kamuflerer lånet med å bruka eit svært upresist begrep dei kallar "innskudd". Fleire av hamnene i Stavanger toppar dette ved å "avskriva" lånet ditt med nokre tusenlappar kvart år. Dvs. at dersom du t.d. lånar hamna 40 000 kr ved oppstart så kuttar dei lånet ditt med t. d. 1/10 kvart år i ti år. I dømet så får du berre 36 k att om du seier opp etter eit år, 32 k om du seier opp etter to år etc. Fleire av svara over nemner ventelister. Det får meg til å tenkja på ei av stripene til Frode Øverli. Ventellistegarantien garanterer at du til ein kvar tid står på ventelista Link to post
PanzerHans Svart 1.Mars Link til dette innlegget Svart 1.Mars Ask skrev On 25.2.2025 at 21.00: Hei Mange av hamnene i Stavanger krev at du gjev dei eit usikra rentefritt lån. Dette lånet kallar dei ikkje eit lån, men kamuflerer lånet med å bruka eit svært upresist begrep dei kallar "innskudd". Fleire av hamnene i Stavanger toppar dette ved å "avskriva" lånet ditt med nokre tusenlappar kvart år. Dvs. at dersom du t.d. lånar hamna 40 000 kr ved oppstart så kuttar dei lånet ditt med t. d. 1/10 kvart år i ti år. I dømet så får du berre 36 k att om du seier opp etter eit år, 32 k om du seier opp etter to år etc. Fleire av svara over nemner ventelister. Det får meg til å tenkja på ei av stripene til Frode Øverli. Ventellistegarantien garanterer at du til ein kvar tid står på ventelista Måten du formulerer dette virker som du mener dette er tilnærmet "svindel". Det er greitt å forklare at de plassene jeg har sett gjør dette, gjør det for å dekke nedskrivingen av utriggere og flytebrygger som må skiftes ut etter en tid (sikkert annet og som er relatert til din konkrete båtplass). Nedskrivningen varierer nok litt fra plass til plass. Link to post
Ask Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars PanzerHans skrev for 12 timer siden: Måten du formulerer dette virker som du mener dette er tilnærmet "svindel". Det er greitt å forklare at de plassene jeg har sett gjør dette, gjør det for å dekke nedskrivingen av utriggere og flytebrygger som må skiftes ut etter en tid (sikkert annet og som er relatert til din konkrete båtplass). Nedskrivningen varierer nok litt fra plass til plass. Eg har sjølvsagt ikkje føtstehandskjennskap til alle båthamnene, men eg har inntrykk av at mange båthamner underkommuniserer kva "innskotet" eigentleg er. Link to post
OveHelgeland Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars Nå har jeg båten i en av om ikke stavanger største bårhavn og har også gått inn med innskudd. Men dette får jeg igjen den dagen jeg sier opp båtplassen. Mamge opperer med nedskrivning men ikke alle. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn