Sproc Startet 25.Februar Link til dette innlegget Startet 25.Februar Hei! Jeg har overtatt en båt med 2xTAMD74 og følgende noe interessante strømoppsett: 1 x 310Ah Heat Pro Connect lithiumbatteri til 220V forbruk Victron Multiplus 12/3000/120 som lader lithumbatteri fra generator og gir 220V til forbrukere i båten 2 x 140Ah AGM til 12V forbruk - denne banken er defekt 2 x 140Ah AGM til start Mastervolt 60A koblet til landstrøm, lader AGM forbruksbank og AGM-startbank Mastervolt batteriseparator Victron 30A DC-DC lader fra startbatteri til lithiumbank Det er da noen utfordringer med dette oppsettet: - AGM forbruksbank er defekt - ramler under 11V ved 90% SOC - Veldig treg lading av lithiumbank fra motorer grunnet 30A DC-DC - Tilsvarende treg lading av lithiumbank fra landstrøm grunnet 30A DC-DC - Får ikke utnyttet mulighetene med power assist etc i Multiplus ved landstrøm, kun på generator Kunne tenke meg å fjerne defekt AGM forbruksbank, doble lithiumbanken og bruke denne til både 12V og 220V forbrukere. Ryker da på noen utfordringer med lading fra motorer - hvordan kan jeg best, tryggest og helst billigst mulig lade denne da 620Ah lithiumbanken fra mine to TAMD74-dynamoer? Klarer ikke komme til for å se benevnelse på dynamo, men regulator er av type "Valeo YV7736 14,2V", se bilder under. Er bekymret for varmgang i disse dynamoene siden de ikke ser ut til å ha ekstern regulator. Er det mulig å bytte om til ekstern regulator? Håper å slippe å bytte til nye dynamoer til 20k/stk. Link to post
StorStas Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Ganske sikkert flere veier til Rom her, men har dynamoene dine ekstern sense? I så fall kan et alternativ til ny regulator være denne boksen. Den kobles mellom batteri og sense, og "lurer" sense sånn at dynamoen produserer ønsket spenning. Med en ekstra shunt kan den også regulere ned ladestrømmen til ønsket nivå automatisk, så du sparer dynamoen. Fordelen med denne løsningen er at den ikke krever noen fysiske inngrep i dynamoene. Link to post
Sproc Svart 25.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar Den var jo fin, takk for tips! Skal sjekke om det er sense på dynamoene. Har du egne erfaringer med bruk av denne løsningen? Link to post
Ask Svart 25.Februar Link til dette innlegget Svart 25.Februar Hei Me har eit liknande opplegg som deg, men mindre. To motorar, to 80 ah dynamoar som ladar kvar sittt Optima Red top startbatteri. Kvart batteri startar kvar sin motor. Ein Victron 30 ah DC-DC ladar mellom kvart startbatteri og forbruksbanken, som er ca. 304 ah lithium, Ein landstraumladar som ladar alle batteria. To solcellepanel som ladar forbruksbanken. Opplegget fungerer svært bra, og gir god "back up". Ulempa er at DC-DC-ladarane har 12-14 % tap. Dei fungerer òg som ein "flaskehals". Victron har no 50 ah DC-DC ladarar. Eg vurderer ein slik, og ha to 30 ah i parallell. Eg vurderer òg fleire solcellepanel. Til no har ikkje dette vore naudsynt til min bruk. Eg har tatt nokre rundar med straumsparing. Isolert kjøleboksen, led-lys m. m. Med ditt opplegg så hadde eg tatt ein god runde og vurdert kor eg kunne spart straum, og vurdert større/fleire DC-DC-ladarar. Link to post
StorStas Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Sproc skrev for 10 timer siden: Den var jo fin, takk for tips! Skal sjekke om det er sense på dynamoene. Har du egne erfaringer med bruk av denne løsningen? Halvannen sesongs erfaring, og den har fungert som tiltenkt hos meg. Kjøpte shunt på ebay, kostet noen hundrelapper. Skal inn med dynamo nr. 2 snart, og kommer til å kopiere opplegget på den. Link to post
Cheyenne Svart 26.Februar Link til dette innlegget Svart 26.Februar Har forsåvidt et lignende system jeg også, to dynamoer på en motor. En på 12 volt og en på 24 volt. 12 volt dynamoen lader et blybatteri til vinsj/thruster. Fra det batteriet har jeg en victron dc/dc 50 amp lader til lifepo4 banken på 560ah. 24 volt dynamoen lader startbatterier som også er bly. Derfra koblet jeg opp en Sterling dc/dc 24-12 lader som også lader lifepo4 banken. Sterlingen er satt litt under victron på både bulk og floatspenning sånn at den egentlig bare er med på å dytte mest mulig strøm inn hvis lifepo4 er nedtappet. På slutten er det bare victron som tar seg av "finladingen" til batterier er fulladet. Har ikke fått testet med veldig nedtappet lifepo4 bank enda, men har foreløpig sett lading på 65 amp. Regner med å få litt mer info i morgen. Da skal jeg hjem igjen etter å ha ligget ute med båten i vel to døgn og brukt strøm til den store gullmedaljen 😄 Link to post
Cheyenne Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Da har jeg fått testet litt mer ang. lading. Var nede på ca 60 prosent restkapasitet på batteri. Når jeg startet dro ladingen rett opp på ca 75 amp fra begge dc/dc laderen kombinert. Etter en liten stund datt ladingen til 50 amp. Da må Sterlingen ha koblet ut på spenning, tror jeg skal prøve å justere opp bulkspenning litt høyere og se hva som skjer. Link to post
Swingswong Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Avhengig av type dcdc lader så reduseres effekten vesentlig når de blir varme, så det er ikke sikkert det er dynamoen. Den helt nye XS’ n til Victron er bra, men støyer ofte på kanal 16. Ny hardware skal komme, men vet ikke når. Det kommer en ny XS’1400 for 24-12v. Link to post
Cheyenne Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Jeg har en nylig innkjøpt Victron xs 50 amp. Den ga ca. 50 amp hele tiden når jeg kjørte hjem i dag. Ca en time. Merket forresten ikke noe støy på vhf. Sterlingen kuttet etter snaue 10 minutter, har nok ikke rukket å bli så veldig varm på den tiden. Den er på 24v / 35 amp inn og testet med en strømforsyning hjemme til å gi rundt 70amp ut på 12 voltsiden. Den ga ca 25 amp ut i snaue 10 minutter. Tror nok heller at batterier nådde innstilt bulkspenning til Sterlingen på det tidspunktet som da gikk over til flyt. Må teste litt mer på dette. Er jo litt gøy og. Link to post
Windy37GM Svart 27.Februar Link til dette innlegget Svart 27.Februar Ask skrev On 26.2.2025 at 0.05: Me har eit liknande opplegg som deg, men mindre. To motorar, to 80 ah dynamoar som ladar kvar sittt Optima Red top startbatteri. Kvart batteri startar kvar sin motor. Ein Victron 30 ah DC-DC ladar mellom kvart startbatteri og forbruksbanken, som er ca. 304 ah lithium, Ein landstraumladar som ladar alle batteria. To solcellepanel som ladar forbruksbanken. Noe alla det samme hos meg To motorer, to 115 ah dynamoer som lader 1 startbatteri. En Sterling DC-DC 70 A DC-DC lader mellom startbatteri og forbruksbanken. Forbruksbanken er 280 Ah lithium. DC-DC lader med faktisk 70A, dvs den er skalert for tapet. Kjøpt av Jørg på sterling.no En landstrømlader som lader både start/startgenerator. Gammal sliten Waeco eller hva de heter. DC-DC merker når Wacoen lader og kicker inn av seg selv. Opplegget fungerer svært bra, og gir god ytelse. Det sparte meg også for 60Kg med batterier mvh Windy37GM Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Sproc Svart 9.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars Ser disse Sterling DC-DC laderne finnes i langt større varianter enn Victron sine, er det noen ulemper med disse eller er det kurant å sette inn f.eks en 100A Sterling? Hvordan arter det seg med en såpass kraftig DC-DC, vil den ende opp med å tappe startbatteribanken og sørge for varmgang i dynamoer hvis man bare tusler rundt på tomgang, eller er det noe intelligens her? Link to post
Swingswong Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars Kjenner ikke Sterling, men Victron har i alle fall det. Kalles Engine Shutdown Detection. Den reduserer også ladestrømmen automagisk om det ikke kommer nok inn. Om du har Victron appen på telefonen kan du laste inn en komponent fra demo enheter og se hvordan det ser ut uten å måtte kjøpe den først. Om man skal velge Victron bør du unngå de eldre 18A og 30A. De har høyt tap, blir varme og reduserer derfor ladestrøm. XS50 mener jeg hadde en effektivitet på 98% og er mindre enn de to nevnt over. Link to post
KDB Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Du får 12V 100A erstatnings dynamo til Tamd 74. Koster ca 5-6k og passer rett inn uten modifikasjoner kun bytte over reimhjul. Link to post
Sproc Svart 18.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars KDB, det er jo interessant! Har du noe mer info om disse dynamoene? Fabrikat/type, forhandler, har de ekstern regulator etc? Link to post
Blouberg Svart 18.Mars Link til dette innlegget Svart 18.Mars Swingswong skrev On 27.2.2025 at 17.31: Den helt nye XS’ n til Victron er bra, men støyer ofte på kanal 16. Ny hardware skal komme, men vet ikke når. Det kommer en ny XS’1400 for 24-12v. Jeg ga opp DC-DC 50/12 grunnet radiostøy. Victron selv konkluderte med at denne ikke egnet seg for båter med VHF installasjon. Mulig neste versjon DC-DC fikser dette. Lader nå 2x200Ah litium fra motor. Ingen varmgang. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
JRK Svart 20.Mars Link til dette innlegget Svart 20.Mars Ask skrev On 26.2.2025 at 0.05: Ulempa er at DC-DC-ladarane har 12-14 % tap. Dei fungerer òg som ein "flaskehals". Victron har no 50 ah DC-DC ladarar. Eg vurderer ein slik, og ha to 30 ah i paralle Victron XS 50 har ubetydelig tap. Kjører 2 stykk i parallell her kan du gjøre forskjellige settinger , for optimalt tilpasning Swingswong skrev On 27.2.2025 at 17.31: Avhengig av type dcdc lader så reduseres effekten vesentlig når de blir varme, så det er ikke sikkert det er dynamoen. Den helt nye XS’ n til Victron er bra, men støyer ofte på kanal 16. Ny hardware skal komme, men vet ikke når. Det kommer en ny XS’1400 for 24-12v. Jeg har ikke opplevd støy, med mine. Kan det være at noen generatorer er dårligere støydempet enn andre. Alternativt at støykondesator er dårli? Link to post
Ask Svart 20.Mars Link til dette innlegget Svart 20.Mars JRK skrev 54 minutter siden: Victron XS 50 har ubetydelig tap. Kjører 2 stykk i parallell her kan du gjøre forskjellige settinger , for optimalt tilpasning Takk for tips. Eg tenkjer å evaluera behovet etter sommarsesongen. Eg vurderer òg å bygga ut banken. Link to post
Blouberg Svart 20.Mars Link til dette innlegget Svart 20.Mars JRK skrev 1 time siden: Jeg har ikke opplevd støy, med mine. Kan det være at noen generatorer er dårligere støydempet enn andre. Alternativt at støykondesator er dårli? Mulig, men i mitt tilfelle er det en ny motor og generator.. Burde fungere fint og gir ingen støy annet enn når ladingen pågikk med DC-DC laderen, når banken var fulladet og laderen kobler ut var det ingen støy. Støyen er forøvrig RF, slår også inn på håndholdt utstyr Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Swingswong Svart 20.Mars Link til dette innlegget Svart 20.Mars Opplever også støy fra mine Link to post
JRK Svart 20.Mars Link til dette innlegget Svart 20.Mars Blouberg skrev for 5 timer siden: Mulig, men i mitt tilfelle er det en ny motor og generator.. Burde fungere fint og gir ingen støy annet enn når ladingen pågikk med DC-DC laderen, når banken var fulladet og laderen kobler ut var det ingen støy. Støyen er forøvrig RF, slår også inn på håndholdt utstyr Swingswong skrev for 4 timer siden: Opplever også støy fra mine Interresant. Da må jeg dobbeltsjekke. Kan godt være at batteriene har vært fulladet fra landstrøm, da jeg sjekket. Innstallerte dette sent i høst, så dette kan jeg ha oversett. Link to post
J-Å Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Det ser ut til at Victron nå kun vil levere denne XS modellen, som dekker både 12-12, 12-24, 24-12 og 24-24. Jeg antar at den er støydempet. De som har støyproblemer bør snakke med Røsvik hos Farco. https://www.victronenergy.com/dc-dc-converters/orion-xs-dc-dc-battery-chargers Link to post
Albertine Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Kan det være ett alternativ å sette inn ArgoFET evt koble 2 stk sammen og fortsette å lade direkte fra dynamo? All den tid du fortsatt har blybatterier som vil svelge unna hvis BMS skulle kutte. Altså koble dynamoer til ArgoFET og koble hver bank (AGM, Lithium) videre til lading av de forskjellige batteribankene. Det ble kanskje litt klønete forklart men mener jeg har hørt at dette skal være en mulighet. ArgoFET koster jo ikke allverden heller. Link to post
Pedaltom Svart 10.April Link til dette innlegget Svart 10.April Jeg og mange med meg bruker Argofet på denne måten med inngangen direkte til dynamoens utgang og en utgang til startbatteriet og en annen til forbruksbanken. Dette etter råd fra Makspowers som de har lang erfaring med: https://makspower.no/kategori/elektronisk-batteri skiller. Jeg har Mitsubishi 115A dynamo og 200A Argofet. Link to post
J-Å Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April Det er mange tråder om Argofet, så jeg gir bare en kort oppsummering. - Med Argofet må det introduseres en komponent (FET) mellom dynamo og startbatteri. Hvis den ryker, så kan dynamoen ryke (men det ser ikke ut til at mange opplever det) - Argofet viderefører bare dynamoens spenning. Startbatteri og forbruksbatteri får samme spenning, en kan ikke prioritere startbatteriet. - Med en standard regulator på dynamoen får en ikke flertrinnslading under motorgange (bulk, absorbtion, float, storage). Hvor viktig det er avhenger av bruksmønster og batteritype, og går mest på levetiden for batteriene. De som selger batterier synes gjerne ikke det er viktig. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn