Jump to content

Oppgradering av lithiumbank og lading fra motorer

Sproc

Recommended Posts

Hei!

Jeg har overtatt en båt med 2xTAMD74 og følgende noe interessante strømoppsett:

1 x 310Ah Heat Pro Connect lithiumbatteri til 220V forbruk

Victron Multiplus 12/3000/120 som lader lithumbatteri fra generator og gir 220V til forbrukere i båten

2 x 140Ah AGM til 12V forbruk - denne banken er defekt

2 x 140Ah AGM til start

Mastervolt 60A koblet til landstrøm, lader AGM forbruksbank og AGM-startbank

Mastervolt batteriseparator

Victron 30A DC-DC lader fra startbatteri til lithiumbank

Det er da noen utfordringer med dette oppsettet:

- AGM forbruksbank er defekt - ramler under 11V ved 90% SOC
- Veldig treg lading av lithiumbank fra motorer grunnet 30A DC-DC 

- Tilsvarende treg lading av lithiumbank fra landstrøm grunnet 30A DC-DC 

- Får ikke utnyttet mulighetene med power assist etc i Multiplus ved landstrøm, kun på generator

Kunne tenke meg å fjerne defekt AGM forbruksbank, doble lithiumbanken og bruke denne til både 12V og 220V forbrukere. 

Ryker da på noen utfordringer med lading fra motorer - hvordan kan jeg best, tryggest og helst billigst mulig lade denne da 620Ah lithiumbanken fra mine to TAMD74-dynamoer? Klarer ikke komme til for å se benevnelse på dynamo, men regulator er av type "Valeo YV7736 14,2V", se bilder under.
Er bekymret for varmgang i disse dynamoene siden de ikke ser ut til å ha ekstern regulator. Er det mulig å bytte om til ekstern regulator? Håper å slippe å bytte til nye dynamoer til 20k/stk.

IMG_8292.JPG.c9d5158b13fab5ee94cd70a11a8eaf93.JPG

Ganske sikkert flere veier til Rom her, men har dynamoene dine ekstern sense? I så fall kan et alternativ til ny regulator være denne boksen. Den kobles mellom batteri og sense, og "lurer" sense sånn at dynamoen produserer ønsket spenning.  Med en ekstra shunt kan den også regulere ned ladestrømmen til ønsket nivå automatisk, så du sparer dynamoen. Fordelen med denne løsningen er at den ikke krever noen fysiske inngrep i dynamoene.

Hei

Me har eit liknande opplegg som deg, men mindre.

To motorar, to 80 ah dynamoar som ladar kvar sittt Optima Red top startbatteri.

Kvart batteri startar kvar sin motor.

Ein Victron 30 ah DC-DC ladar mellom kvart startbatteri og forbruksbanken, som er ca. 304 ah lithium,

Ein landstraumladar som ladar alle batteria.

To solcellepanel som ladar forbruksbanken.

Opplegget fungerer svært bra, og gir god "back up".

Ulempa er at DC-DC-ladarane har 12-14 % tap. Dei fungerer òg som ein "flaskehals".

Victron har no 50 ah DC-DC ladarar. Eg vurderer ein slik, og ha to 30 ah i parallell.

Eg vurderer òg fleire solcellepanel.

Til no har ikkje dette vore naudsynt til min bruk.

Eg har tatt nokre rundar med straumsparing. Isolert kjøleboksen, led-lys m. m.

Med ditt opplegg så hadde eg tatt ein god runde og vurdert kor eg kunne spart straum, og vurdert større/fleire DC-DC-ladarar.

Sproc skrev for 10 timer siden:

Den var jo fin, takk for tips! Skal sjekke om det er sense på dynamoene. Har du egne erfaringer med bruk av denne løsningen?

Halvannen sesongs erfaring, og den har fungert som tiltenkt hos meg. Kjøpte shunt på ebay, kostet noen hundrelapper. Skal inn med dynamo nr. 2 snart, og kommer til å kopiere opplegget på den. 

Har forsåvidt et lignende system jeg også, to dynamoer på en motor. En på 12 volt og en på 24 volt. 12 volt dynamoen lader et blybatteri til vinsj/thruster. Fra det batteriet har jeg en victron dc/dc 50 amp lader til lifepo4 banken på 560ah. 24 volt dynamoen lader startbatterier som også er bly. Derfra koblet jeg opp en Sterling dc/dc 24-12 lader som også lader lifepo4 banken. Sterlingen er satt litt under victron på både bulk og floatspenning sånn at den egentlig bare er med på å dytte mest mulig strøm inn hvis lifepo4 er nedtappet. På slutten er det bare victron som tar seg av "finladingen" til batterier er fulladet. Har ikke fått testet med veldig nedtappet lifepo4 bank enda, men har foreløpig sett lading på 65 amp. Regner med å få litt mer info i morgen. Da skal jeg hjem igjen etter å ha ligget ute med båten i vel to døgn og brukt strøm til den store gullmedaljen 😄

Da har jeg fått testet litt mer ang. lading. Var nede på ca 60 prosent restkapasitet på batteri. Når jeg startet dro ladingen rett opp på ca 75 amp fra begge dc/dc laderen kombinert. Etter en liten stund datt ladingen til 50 amp. Da må Sterlingen ha koblet ut på spenning, tror jeg skal prøve å justere opp bulkspenning litt høyere og se hva som skjer. 

Avhengig av type dcdc lader så reduseres effekten vesentlig når de blir varme, så det er ikke sikkert det er dynamoen. 
Den helt nye XS’ n til Victron er bra, men støyer ofte på kanal 16. Ny hardware skal komme, men vet ikke når. Det kommer en ny XS’1400 for 24-12v. 

Jeg har en nylig innkjøpt Victron xs 50 amp. Den ga ca. 50 amp hele tiden når jeg kjørte hjem i dag. Ca en time. Merket forresten ikke noe støy på vhf. Sterlingen kuttet etter snaue 10 minutter, har nok ikke rukket å bli så veldig varm på den tiden. Den er på 24v / 35 amp inn og testet med en strømforsyning hjemme til å gi rundt 70amp ut på 12 voltsiden. Den ga ca 25 amp ut i snaue 10 minutter. Tror nok heller at batterier nådde innstilt bulkspenning til Sterlingen på det tidspunktet som da gikk over til flyt. Må teste litt mer på dette. Er jo litt gøy og.

Ask skrev On 26.2.2025 at 0.05:

Me har eit liknande opplegg som deg, men mindre.

To motorar, to 80 ah dynamoar som ladar kvar sittt Optima Red top startbatteri.

Kvart batteri startar kvar sin motor.

Ein Victron 30 ah DC-DC ladar mellom kvart startbatteri og forbruksbanken, som er ca. 304 ah lithium,

Ein landstraumladar som ladar alle batteria.

To solcellepanel som ladar forbruksbanken.

Noe alla det samme hos meg
To motorer, to 115 ah dynamoer som lader  1 startbatteri.

En Sterling DC-DC 70 A DC-DC lader mellom startbatteri og forbruksbanken. Forbruksbanken er 280 Ah lithium. DC-DC lader med faktisk 70A, dvs den er skalert for tapet. Kjøpt av Jørg på sterling.no

En landstrømlader som lader både start/startgenerator. Gammal sliten Waeco eller hva de heter. DC-DC merker når Wacoen lader og kicker inn av seg selv.

Opplegget fungerer svært bra, og gir god ytelse. Det sparte meg også for 60Kg med batterier

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 2 uker senere...

Ser disse Sterling DC-DC laderne finnes i langt større varianter enn Victron sine, er det noen ulemper med disse eller er det kurant å sette inn f.eks en 100A Sterling?
Hvordan arter det seg med en såpass kraftig DC-DC, vil den ende opp med å tappe startbatteribanken og sørge for varmgang i dynamoer hvis man bare tusler rundt på tomgang, eller er det noe intelligens her?

Kjenner ikke Sterling, men Victron har i alle fall det. Kalles Engine Shutdown Detection.

Den reduserer også ladestrømmen automagisk om det ikke kommer nok inn.

Om du har Victron appen på telefonen kan du laste inn en komponent fra demo enheter og se hvordan det ser ut uten å måtte kjøpe den først.

Om man skal velge Victron bør du unngå de eldre 18A og 30A. De har høyt tap, blir varme og reduserer derfor ladestrøm.

XS50 mener jeg hadde en effektivitet på 98% og er mindre enn de to nevnt over.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...