Jump to content

Oppgradering av lithiumbank og lading fra motorer


Sproc

Recommended Posts

Svart 20.Mars  Blouberg skrev On 20.3.2025 at 11.08:

Mulig, men i mitt tilfelle er det en ny motor og generator.. Burde fungere fint og gir ingen støy annet enn når ladingen pågikk med DC-DC laderen, når banken var fulladet og laderen kobler ut var det ingen støy.
Støyen er forøvrig RF, slår også inn på håndholdt utstyr

  Swingswong skrev On 20.3.2025 at 12.27:

Opplever også støy fra mine

Interresant. Da må jeg dobbeltsjekke. Kan godt være at batteriene har vært fulladet fra landstrøm, da jeg sjekket. Innstallerte dette sent i høst, så dette kan jeg ha oversett

 

 

 

13.04.2025. Beklager kopiering over men siteringen virket ikke.

Som skrevet i ett tidligere innlegg og merket ikke noe støy i fjor. Nå har jeg sjekket igjen og det finns ikke støy hverken på hovedapparat eller børbar VHF. Opprinnelig hadde jeg mitsubishi generatoren , men nå eb kopi. ingen forskjell. Da tenker jeg at det kanskje er andre forklaringer.

 

Jeg har altså generatoren koblet direkte til argofet og så videre til startbatteriet (AGM) der senseledningen også er tilkoblet. Så den ene utgangen til argofet koblet direkte til Thrusterbatteriet  (AGM).  Den andre utgangen fra argofet gårt til 2 stk Victrons XS, så videre til forbruks (lithium) banken. VHF er em Standard Horison 5xx.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
J-Å skrev 55 minutter siden:

Slår gjennom med squelch helt på max på kanal 16. Støyen forsvinner straks jeg setter laderen til OFF i app.

Hmm, rart at de ikke klarer å fikse dette. Jeg har gitt opp DC-DC og lader rett fra motor.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Blouberg skrev for 19 timer siden:

Hmm, rart at de ikke klarer å fikse dette. Jeg har gitt opp DC-DC og lader rett fra motor.

Ja, jeg føler meg litt lurt. Jeg skulle gjerne sett en uavhengig test Jeg går nå tilbake til Orion 30A laderen, som jeg hadde flyttet over til et reservebatteri.  Den er jo mye større, og har store  kjølefinner, så det er tydeligvis et helt annet design. Ingen vesentlig støy fra den.

Link to post
  • 2 uker senere...
Blouberg skrev On 29.4.2025 at 7.55:

Spennende å se om dette fungerer. 

 

Nei dessverre. Svært god oppfølging fra forhandler som var klar på at det er støy, men sendte meg en for test.  Min konklusjon er at  XS 1400 er OK opp til ca 15A, men over det støyer den for mye på ch. 16. Så alternativet hvis en vil holde seg til Victron er en eller flere Orion 30A eller 17A.

Link to post
J-Å skrev 52 minutter siden:

Min konklusjon er at  XS 1400 er OK opp til ca 15A, men over det støyer den for mye på ch. 16. Så alternativet hvis en vil holde seg til Victron er en eller flere Orion 30A eller 17A.

Takk for oppdatering. Jeg har det heldigvis fortsatt greit med å lade rett fra generator.  Synes nok det er litt rart at Victron ikke klarer å løse dette 

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Jeg har demontert min XS i dag (ikke VHF versjonen). Skal returneres. Farco sier at den som støyer minst er den nye XS VHF/Marine versjonen de har i sitt sortiment. De anbefaler denne pluss lokale skjermingstiltak.

 

I denne tråden: https://www.maringuiden.se/forum/topic/108941-victron-orion-xs-50a-stör-min-vhf/

 

Han benytter 3 ferrit magneter på kablene ut, og det fjerner støyen på den opprinnelige versjonen, han har byttet til VHF versjonen som støyer på andre kanaler enn 16, men den støyen ser også ut til å bli borte med disse ferrit magnetene. Jeg har bestilt slike magneter på samme sted, og satser på å kjøpe en VHF versjon når jeg får penger tilbake for den opprinnelige. 

 

I tillegg til ferrit magnetene så sier Farco at man kan sette rundt en metallplate eller lignende og jorde denne - det vil ytterligee skjerme enheten. 

 

Enig i at Victron burde løse dette, men om det hadde vært enkelt så hadde de helt sikkert gjort det allerede.....

/Baard

Link to post
Baard skrev for 2 timer siden:

Han benytter 3 ferrit magneter på kablene ut, og det fjerner støyen på den opprinnelige versjonen, han har byttet til VHF versjonen som støyer på andre kanaler enn 16, men den støyen ser også ut til å bli borte med disse ferrit magnetene.

Jeg tømte lageret til Kjell& Co for ferrit ringer når jeg styrte med dette i fjor sommer. Satte på alle tenkelige steder inklusive på power til VHF. Funket ikke!

Husk at det støyer også på håndholdt VHF, så det er ikke støy som kun følger kabling.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post

Jeg har testet alle tre, og jeg finner at XS 1400 støyer minst med lave strømmer. På 10A hørte jeg ingenting på bærbar. Mens XS 12/12 VHF støyer mer jevnt uavhengig av last. Med XS 12/12 VHF  klarte jeg akkurat å få det stille med squelsh på max.  Mens XS 1400 slo gjennom med max. squelsh og 50A. 

 

Jeg går tilbake til Orion 30A og en ny Orion 18A: 

+ Ikke antydning til støy med disse.

+ Isolert utgang (betyr ingenting for meg)

+ Kan sette de opp for å lade en AGM bank og en Li bank. 

 

= Omtrent samme pris/A

= Regulerer akkurat likt, og har samme motordeteksjon.

 

- Mister integrert strømmåling (kan løses med smartshunt til 1000 kr)

- Litt større tap.

- Tar litt mer plass, og litt mer kritisk med plassering pga kjøling. 

Link to post

Merkelige greier det der. Har to stykk XS 12/12, og har ikke opplevd noe merkbar støy med de. Går alltid med vhf på 16, har ikke justert squelch, tror den står ett par knepp over minimum. Tar imot som vanlig.

 

Har avstand mellom vhf, antenne, kabel og orion noe å si?

Link to post
msmoraas skrev for 9 timer siden:

Har avstand mellom vhf, antenne, kabel og orion noe å si?

Ja, det har det nok. Har du forsøkt å teste med bærbar VHF? Jeg opplevde store variasjoner rundt om i båten, uten at jeg klarte å finne noe klart mønster. Det er også greit å sjekke i app. at XS leverer full strøm, 50A, når du tester.  Evt. lade ut forbruksbatteriet litt, slå av "Engine shutdown detection" og sette ned "Lockout" spenning midlertidig.

Link to post

 Elektriske installasjoner i båter er som regel utført med +leder og jordleder ført frem med åpning mellom dem. Dette kan skape store magnetfelt fra ledere som fører store strømmer. Likestrømkomponenten forstyrrer magnetiske kompass, og vekselstrømkomponenter genererer radioforstyrrelser. Tilsvarende kan utstyr som er følsomme for forstyrrelser plukke opp støy hvis strømtilførselen har pluss og minuslederne med avstand mellom. Det beste er å tvinne dem. Selv om det kan være upraktisk å tvinne kraftkabler, bør de ihvertfall være tettest mulig ført sammen det meste av veien. Ferrittkjerner demper høyfrekvente signaler. Både på kraft og signal-ledere. VHF plukker naturligvis opp det som måtte være i "luften", dvs som stammer fra store strømmer i kraftkabler. 

Jeg la om kablingen i min Nidelv 24 da jeg byttet fra 1,2,begge-bryter til adskilte brytere ifm overgang til Lifepo4 for et år siden. Foreløpig har jeg ikke byttet minuskabelen, så det danner en unødvendig strømsløyfe. Når jeg lader og det f eks går 85A, peker kartplotteren antatt kurs 45 grader feil mot babord pga det genererte og forstyrrende magnetfeltet. Heldigvis er det ikke noen merkbar forstyrrelse på VHF hos meg. 

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...