Fantino Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April De eldste batteriene i min båt er fra den var ny i 2013 (3 x AGM til inverter, 3 vanlige bly/syre til start/baug/hekkthruster) og de fønker bra ennå. 2 x Biltema AGM til annet forbruk fra 2015 er også i fin form. 2 x ArgoFET installert originalt. Det enkle er ofte det beste. Link to post
JRK Svart 13.April Link til dette innlegget Svart 13.April Svart 20.Mars Blouberg skrev On 20.3.2025 at 11.08: Mulig, men i mitt tilfelle er det en ny motor og generator.. Burde fungere fint og gir ingen støy annet enn når ladingen pågikk med DC-DC laderen, når banken var fulladet og laderen kobler ut var det ingen støy. Støyen er forøvrig RF, slår også inn på håndholdt utstyr Swingswong skrev On 20.3.2025 at 12.27: Opplever også støy fra mine Interresant. Da må jeg dobbeltsjekke. Kan godt være at batteriene har vært fulladet fra landstrøm, da jeg sjekket. Innstallerte dette sent i høst, så dette kan jeg ha oversett 13.04.2025. Beklager kopiering over men siteringen virket ikke. Som skrevet i ett tidligere innlegg og merket ikke noe støy i fjor. Nå har jeg sjekket igjen og det finns ikke støy hverken på hovedapparat eller børbar VHF. Opprinnelig hadde jeg mitsubishi generatoren , men nå eb kopi. ingen forskjell. Da tenker jeg at det kanskje er andre forklaringer. Jeg har altså generatoren koblet direkte til argofet og så videre til startbatteriet (AGM) der senseledningen også er tilkoblet. Så den ene utgangen til argofet koblet direkte til Thrusterbatteriet (AGM). Den andre utgangen fra argofet gårt til 2 stk Victrons XS, så videre til forbruks (lithium) banken. VHF er em Standard Horison 5xx. Link to post
J-Å Svart 13.April Link til dette innlegget Svart 13.April Swingswong skrev On 27.2.2025 at 17.31: Den helt nye XS’ n til Victron er bra, men støyer ofte på kanal 16. Ny hardware skal komme, men vet ikke når. Det kommer en ny XS’1400 for 24-12v. https://www.farco.no/lader-/-inverter/dc-dc-regulatorer/orion-xs Link to post
Ttopp Svart 13.April Link til dette innlegget Svart 13.April Ser de har en nå ny utgave som de mener er støyisolert for bruk nær vhf https://www.farco.no/lader-/-inverter/dc-dc-regulatorer/orion-xs/victron-orion-xs-12/12-50a-dc-dc-battery-charger-vhf Link to post
J-Å Svart 14.April Link til dette innlegget Svart 14.April Victron bekrefter dette for 24V utgaven av XS også (som altså kan brukes på 12V): Sitat Hello, Yes, the 24V is in one variant only which is perfectly fine to use with VHF Best regards Met vriendelijke groet Johannes Boonstra Victronenergy sales . Link to post
J-Å Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April På grunn av VHF støy fikk jeg byttet min Victron XS 50A ORI121217040 til en ny ORI121217050. Men jeg synes den støyer like mye. Slår gjennom med squelch helt på max på kanal 16. Støyen forsvinner straks jeg setter laderen til OFF i app. Link to post
Blouberg Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April J-Å skrev 55 minutter siden: Slår gjennom med squelch helt på max på kanal 16. Støyen forsvinner straks jeg setter laderen til OFF i app. Hmm, rart at de ikke klarer å fikse dette. Jeg har gitt opp DC-DC og lader rett fra motor. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
J-Å Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Blouberg skrev for 19 timer siden: Hmm, rart at de ikke klarer å fikse dette. Jeg har gitt opp DC-DC og lader rett fra motor. Ja, jeg føler meg litt lurt. Jeg skulle gjerne sett en uavhengig test Jeg går nå tilbake til Orion 30A laderen, som jeg hadde flyttet over til et reservebatteri. Den er jo mye større, og har store kjølefinner, så det er tydeligvis et helt annet design. Ingen vesentlig støy fra den. Link to post
Gabi Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Jeg har to Orion 30A ladere som får strøm fra hvert sitt AGM batteri som igjen får lading fra 2 ulike generatorer. Orion laderne lader så Lithium forbruksbank. Har aldri opplevd VHF støy på disse. Har Standard Horizon VHF link8 radio. Link to post
J-Å Svart Tirsdag 05:07 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:07 ORI121217050 (den nye "VHF" utgaven) er returnert til forhandler. De har testet den og de finner også at den støyer for mye bl.a. på kanal 16. De ønsker nå å levere meg XS 1400 ORI242417040, hvis den tester OK hos dem. De venter den inn fra Victron i dag Link to post
Blouberg Svart Tirsdag 05:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:55 J-Å skrev 47 minutter siden: De ønsker nå å levere meg XS 1400 ORI242417040, hvis den tester OK hos dem. De venter den inn fra Victron i dag Spennende å se om dette fungerer. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn