Jump to content

Hvordan rengjøre og male innvendig skrog/skott med svartsopp?

Hekri

Recommended Posts

Planlegger mini-prosjekt.

Inventar ut. Vask og maling inn. 

Usikker på beste middel for rengjøring og type maling.

Sliping og sandpapir blir neppe del av planen. 

Svart utslett kan være svartsopp eller annet. Har vært uforandret i årevis. 

Målet er å få området(ene) litt penere. Langsiktig mål er å krabbe helt akter og ned...... men ikke nå. 

Noen som har vært prosjektledere for et slikt prosjekt - eller har erfaringer?  

20221120_153245.jpg.6615dbcf8f258d8003b7a3217466738c.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Industrivaskemiddel med varmtvann på en liten høytrykkspyler / vaskekost og vannstøvsuger /  hadde vært mitt førstevalg (er ikke ekspert). Vanlige spylere med plastpumpe tåler ish maks 40 C (bruksanvisning). 

Jeg brukt noe som heter Kraftvask til tøffe oppgaver. Tror det er Jotun eller Effekt (Eoropris).

Ellers er jeg enig i at en våtsuger er et must når man har båt. Stor tank er en fordel, men da er også ofte sugeevnen større. Ulempen min med den jeg kjøpte er et den da ble for kraftig for inverteren. Min er fra Jula og jeg er godt fornøyd med den. Har vel også mulighet for å kobles sånn at et verktøy også starter sugeren.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

husky dane 85 skrev for 5 timer siden:

Eg vaska nokre luker på undersiden med Hugo,

Hugos er kjempebra middel - men jeg må male opp "arealene" til slutt. 

Har aldri prøvd å male oppå Hugos - men det går kanskje å vaske vekk alle rester av Hugo - med kraftvask? 

Om noen uker - og litt mildvær - så skal vi prøve alt ! 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Jeg har det du trenger kort og godt!😁😁

Det bildene dine viser er blåbær i forhold til det som har vært vasket ombord i Chilli!!!

Og jeg har selvsagt det du trenger å male med.  Både en- og tokomponent. 
Joda jeg har landets billigste Hugo’s også! Ekte Hugo’s!😎

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Vasket vekk jordslag på min Sunrise 550 med biltema blask streak remover og biltemas børste på drillen, artnr 37-664. Var umulig med høytrykk og såpe.

Ble overrasket selv da eg så for meg å måtte male hele konsollen opp igjen innvendig. Så nymalt ut når eg var ferdig :)

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Leste raskt gjennom Halco-tråden din @Anders_K, mega-jobb du gjorde der!

Slike prosjekt-tråder er gull for oss som lurer på om vi skal gidde å sette igang......

Takk for tips! Skal prøve ymse midler når jeg kommer meg igang med dette litt utpå våren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...