Jump to content

Løpehjul/Idler Pulley Volvo Penta 30637962 forskjeller?

Tranen2

Recommended Posts

Løpehjul/Idler Pulley Volvo Penta 30637962 fås i forskjellige utgaver ser det ut som. Hva er forskjellen på de to typene som har hhv. rød og sort kappe over lagerkulene? Er det noe med rustfri og ikke rustfri? Begge har samme delenummer, men helt sikkert forskjellig fabrikant. Noen som vet?

image.png.f33cb9c0fa3bfbacc604a23b5fc8a17a.png

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Ok, takker. Vet du om det er forskjell på disse løpehjulene mht. båtmotorer kontra bilmotorer? Delenummer er det samme i begge verdener...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Hvis dimensjonen er lik så ville jeg satset på at det er samme produkt. Om bord hos meg har jeg masse bildeler. 

Volvo kan ikke kjøre samme nummer på forskjellige deler, det ville skape kaos. 

Nå vil sikkert Ask mene at Volvo uansett har vært medlem av kaosklubben i flere årtier allerede :-)

Tranen2 skrev for 5 timer siden:

Hva er forskjellen på de to typene som har hhv. rød og sort kappe over lagerkulene? Er det noe med rustfri og ikke rustfri?

Tviler på at en av dem er rustfrie. Som du sier så er jo delenummeret også det samme. Det eneste jeg kan tenke meg i farta er at det er ulik gummikvalitet på tetningsringene. F.eks. at den svarte er nitril, og den røde viton. 

Tranen2 skrev for 6 timer siden:

Ok, takker. Vet du om det er forskjell på disse løpehjulene mht. båtmotorer kontra bilmotorer? Delenummer er det samme i begge verdener...

Du har vel ikke bare googlet volvo sitt dele nummer og fått opp noen random bilder av lager produsert av tredje parts produsenter.
Det er nok ikke lett å få opp autentiske bilder av originale deler da Volvo kun produserer tegnede delekataloger men er man klar over det så finnes det sikkert noen som har tatt bilder av originale løpehjul også.
Men normalt forholder Volvo sine forhandlere seg til delekatalogen som er tegnet av en teknisk tegner og har ikke behov for å ta delen ut av esken for å fotografere de.
Så jeg tror du har funnet to lager laget av forskjellige produsenter for å tilsvare Volvo sitt delenummer beregnet solgt på ettermarkedet.
Da betyr fargeforskjellen ingenting og kjøp ett i fra en kjent produsent som feks Gats,SKF,Fag,Ina,Daycom og sikkert flere til jeg ikke husker i farten.
Hold deg unna de billigste no name alternativene.
Merkevare koster ikke så mye mer enn att det er verdt det.

En ting til uten att jeg er Volvo ekspert så tviler jeg på att Volvo bruker det samme delenummert på bil og marine.
Uten å gå nærmere inn på det hadde det vært fullstendig galskap og det forbinder jeg ikke med Volvo.
Volvo vil ikke ha en gjeng med VP eiere flyende på delelagret hos den lokale bilforhandleren på jakt etter "billigere deler"

Hulda skrev for 4 timer siden:

Volvo kan ikke kjøre samme nummer på forskjellige deler, det ville skape kaos. 

Det er veldig riktig isolert sett men att Volvo og Volvo Penta deler samme delenummer på delene som er identiske skaper kaos.
Så derfor tviler jeg sterkt på om de gjør det men påstanden din står fjellstøtt med de riktige brillene på

@Tranen2 Du nevner ikke hvilken VP-motor du skal bytte løpehjul på. For D4/D6 var løpehjulene av plast de første årene, men VP gikk senere over til hjul av metall etter at enkelte opplevde at plasthjulene hadde begrenset levetid. Å bytte plasthjul til metall er av mange ansett som godt forebyggende vedlikehold. Hjulene du har postet bilde av ser ut til å være av plast. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

D3. Har ikke kommet borti at det finns løpehjul av metall for den. Vet at det var en sak for D4/D6 ja.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...