Jump to content

Jomfrutur fra Stavanger til Farsund - ønsker tips og råd

Flerbåtsbrukeren

Recommended Posts

Hei.

Vi har kjøpt en 31 fots seilbåt som har vinterhavn i Hommersåk. 

Planen er å seil denne til hjemmehavn i Kristiansand snarest mulig.

Vi tenker til å dele etappen i to:

1) Hommersåk/Stavanger - Farsund/Lyngdal

2) Farsund/Lyngdal  - Kristiansand.

Mine spørsmål dreier seg primært om første etappe. 

Dette er en eldre med godt utstyrt med motor som har fått full service, AIS/VHF/nyere kartplotter/flåte osv. Sikkerhetsutstyr som vester, nødraketter, radiopeiler er også på plass. Seilgarderoben er godt brukt, men har rulleforseil og stormfokk. Tror båten teknisk sett er helt innenfor. Vi vil bruke en dag eller to i forkant med å gjøre oss kjent med båten og påse at alt funker som det skal.  Selv er jeg erfaren båtmann, men primært fra mindre hurtiggående motorbåter. Har vokst opp med seilbåter, så har nok en del inne selv om det har vært noen tiår uten seil. Skal ha med voksen datter som har vært mye i båt men er uerfaren med seilbåt.

Tenker å sette seil tidlig om morgenen og tar høyde for å kombinere motor og seil hvis stille. Har aldri seil denne etappen før og lurer egentlig på ganske mye:

• Generelle tips og råd
  • Hvor er beste utgangspunkt for start av reisen (kanskje lurt å starte fra en annen havn enn Hommersåk?)
  • Tips om rute
  • Hva er beste vindretning i forhold til fremdrift og bølger
  • Hva er "maks vær" så vi kan føle oss 
  • Hvilke værmeldingstjeneste bruker dere? Windy?

Jeg har helt sikkert mange andre spørsmål også med begynner med disse. Håper at dere som har tatt strekket mange ganger kan gi oss noen god tips. På forhånd takk!

Når det gjelder været er Windy min favoritt på vind. Appen KystVær gir sanntidsinformasjon om vind på  diverse fyr langs kysten. 
Når det gjelder bølger kan Windy fortsatt brukes men barentswatch er den jeg bruker. 
Å få vind sør sørvest og vest fra Stavanger er noe herk. Jærens rev blir lang da. 
Fra Hommersåk er det grei skuring til Tananger. Det kan være et greit utgangspunkt. Både med tanke på vær og som en liten pause med teknisk kontroll før Jærens rev. Og dere får føle litt på været fra Tungenes fyr og ned til Tananger. 
Det virker som dere har et godt grunnlag hva båterfaring angår. Og dere virker godt utstyrt. 
Fra Tananger til Egersund over Jærens rev er det langt ut som gjelder hvis det er en del sjø. 
Jeg har krysset med både stor og liten båt og jeg har bestemt meg for å vente på relativt flatt hav før jeg krysser det flere ganger. Komfort foran mating av fisk!

God tur!

Og legg gjerne ut bilder!😃
Ut Byfjorden og runding av Randaberg kan også by på grov sjø med riktig vindretning. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

skagenekspressen skrev for 3 timer siden:

God oversikt av Solbris! En liten kommentar, vestavind er ikke ille med seilbåt fra Tananger. Gjerne 5-7 m/s 😉

Du har rett! Men med liten motorbåt derimot!🤣🤣🤣

Mvh

Solbris II

No Feelings skrev for 13 timer siden:

Tenker å sette seil tidlig om morgenen og tar høyde for å kombinere motor og seil hvis stille. Har aldri seil denne etappen før og lurer egentlig på ganske mye:

• Hvor er beste utgangspunkt for start av reisen (kanskje lurt å starte fra en annen havn enn Hommersåk?)

Hvis dere egentlig mobiliserer kvelden før (typisk starte fredags kveld for å gå Jæren Lørdag) , så kan det være greit å gå rundt og legge seg på Rott (for å få litt høyde i vestavær) eller evt Tananger, så har dere spart noen timer på turen over jæren, som jo uansett er 6-8 timer i greit vær.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Lazyjack skrev for 12 timer siden:

Om dere ønsker å kunne stole på motor i tillegg til seil så sørg for å ha med 2 ekstra dieselfiltere av hver sort. Det kan skjule seg mye grums i en dieseltank i en båt man ikke kjenner historikken til.

Dette er et godt tips! Samtidig er det lurt å sette seg inn hvordan den aktuelle motoren luftes :)

Et medlemskap av RS er heller ikke å forakte.

@No FeelingsDette er en fin tur, så lenge været treffer! :)

Har seilt denne strekning en god del ganger - i begge rettninger. Windy er favoritten for værmelding. Bølgevarsel ville jeg ikke gått i mer enn 1,5 til 2 meter og ikke mer enn 8 til 10 m/s med vind. Tananger er vel et fint havn å starte.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg ferdes over Jæren til Lindesnes stort sett hver sommer, med seilbåt.

Det er ett såpass langt strekk at vi vil ha det unnagjort så fort vi kan.

Jeg har fortsatt tilgode å forsere hele strekket kun med seil; hvorfor:

Vi er på tur og ønsker å ha lite sjø/bølger. Går da gjerne i en periode hvor vinden er skiftende.

(Ferie er begrenset ressurs og vi benytter også enhver mulighet til å komme over.)

Hvis vi ikke seiler, har vi gjerne ett seil oppe og motorseiler. Dette gir mindre rulling, roligere båt og gjerne mere fart.

Beste utgangspunkt, Tananger området.

Jeg tror jeg ville lagt meg der på ettermiddagen og startet tidlig neste morgen.

Havstrømmen er generelt nordgående, med ett unntak. Går du innom Egersund får du strømmen med deg ut av Egersund på sørgående.

Har det vært nordlig vind i en periode, og denne avtar, vil strømmen nordover forsterke seg.

Det kan være fornuftig å legge inn ett stopp mellom Tananger og Farsund, gjerne Egersund evt Hidra.

Jeg bruker Windy, Yr (og ser på fyrene) samt Barentswatch for bølgevarsel.

Ikke prøv å "krysse" dere over dette strekket. Det blir veldig masete. Vind og sjø kommer ofte fra hver sin kant, sjø er gjerne også blanding av gammel sjø og ny sjø (ulik størrelse styrke retning og frekvens). Kalkuler vind slik at dere ikke får den imot.

Når jeg ser på utstyrslista til båten, er denne sikkert brukt i åpent hav tidligere, det er betryggende.

(Flåte AIS, VHF, Nødraketter osv)

Faktorer som; Langt strekk i åpent farvann, årstid, motstrøm, sjøgang, relativt liten båt.

Dette gjør nok at jeg ville planlagt med ett stopp mere enn det dere gjør. (Smeller det til med drømmeforhold, kjør på.)

Det er vel også ett poeng å ikke slite seg totalt ut,  det ødelegger gjerne seildrømmem.

Håper og tror at dere får en flott tur over .

No Feelings skrev for 15 timer siden:

Vi vil bruke en dag eller to i forkant med å gjøre oss kjent med båten og påse at alt funker som det skal.  Selv er jeg erfaren båtmann, men primært fra mindre hurtiggående motorbåter. Har vokst opp med seilbåter, så har nok en del inne selv om det har vært noen tiår uten seil. Skal ha med voksen datter som har vært mye i båt men er uerfaren med seilbåt.

Ta en god prøvetur i løpet av de to dagene. Sett seil, tilpasset vindstyrken, gå opp på full kryss, stram inn skjøter skikkelig, se at du får bra trim og høyde. Se at dere er komfortable med båtens egenskaper og egen opplevelse av båt som krenger. Da skal båten gå ca 45 grader på vinden, se på slepelinja på kartplotteren hvor båten beveger seg, ikke bare hvilken vei baugen peker.
Sett rev i storseilet, så dere kan det. Det er båtens gass og gir (Ikke alltid man har 5. gir og full gass). Noen minutter med skrå båt så vil det snart vise seg hvor ren dieseltanken er, så vær forberedt på motorstans på vei tilbake til havna. Så spør du deg selv om du er komfortabel med å legge av gårde med din datter eller om dere burde ha med en erfaren seiler på første tur. En 30 fots seilbåt flytter seg ikke raskt, kalkulér med 4-5 kn marsjfart gjennom vannet, så tar strømmen sitt. Får du mer er det bonus.
Vær forberedt på sjøsyke. Vær forberedt på vått og kaldt vær. Sjekk hvordan doen virker. Tananger - Egersund er 38 nm. Så jeg hadde regnet 10 timer. Hvis tidligere seilerfaring fra ungdommen er jolle / småbåt, så er havseilas en annen idrettsgren. Spesielt reving og seiltrim. Jeg ville hatt seilvind på turen, motor uten seil er ukomfortabelt.

trixie2 skrev for 8 timer siden:

Jeg ferdes over Jæren til Lindesnes stort sett hver sommer, med seilbåt.

Det er ett såpass langt strekk at vi vil ha det unnagjort så fort vi kan.

Jeg har fortsatt tilgode å forsere hele strekket kun med seil; hvorfor:

Vi er på tur og ønsker å ha lite sjø/bølger. Går da gjerne i en periode hvor vinden er skiftende.

(Ferie er begrenset ressurs og vi benytter også enhver mulighet til å komme over.)

Hvis vi ikke seiler, har vi gjerne ett seil oppe og motorseiler. Dette gir mindre rulling, roligere båt og gjerne mere fart.

Beste utgangspunkt, Tananger området.

Jeg tror jeg ville lagt meg der på ettermiddagen og startet tidlig neste morgen.

Havstrømmen er generelt nordgående, med ett unntak. Går du innom Egersund får du strømmen med deg ut av Egersund på sørgående.

Har det vært nordlig vind i en periode, og denne avtar, vil strømmen nordover forsterke seg.

Det kan være fornuftig å legge inn ett stopp mellom Tananger og Farsund, gjerne Egersund evt Hidra.

Jeg bruker Windy, Yr (og ser på fyrene) samt Barentswatch for bølgevarsel.

Ikke prøv å "krysse" dere over dette strekket. Det blir veldig masete. Vind og sjø kommer ofte fra hver sin kant, sjø er gjerne også blanding av gammel sjø og ny sjø (ulik størrelse styrke retning og frekvens). Kalkuler vind slik at dere ikke får den imot.

Når jeg ser på utstyrslista til båten, er denne sikkert brukt i åpent hav tidligere, det er betryggende.

(Flåte AIS, VHF, Nødraketter osv)

Faktorer som; Langt strekk i åpent farvann, årstid, motstrøm, sjøgang, relativt liten båt.

Dette gjør nok at jeg ville planlagt med ett stopp mere enn det dere gjør. (Smeller det til med drømmeforhold, kjør på.)

Det er vel også ett poeng å ikke slite seg totalt ut,  det ødelegger gjerne seildrømmem.

Håper og tror at dere får en flott tur over .

Dette er virkelig ryddig og meget godt beskrevet!👍

Mvh

Solbris II

Jeg seilte motsatt vei i mars 2015, og hadde da jevnt over 20 sekundmeters vind bakfra. Gikk rimelig fort. Seiler sørover fra Bodø om 3 uker og håper vi slipper samme vinden når vi om ca. 1 mnd. runder sydspissen av Norge (20 m/s rett i mot). En del gode råd du får her så jeg følger denne. God tur. 

Nevermind skrev for 2 timer siden:

Jeg seilte motsatt vei i mars 2015, og hadde da jevnt over 20 sekundmeters vind bakfra. Gikk rimelig fort. Seiler sørover fra Bodø om 3 uker og håper vi slipper samme vinden når vi om ca. 1 mnd. runder sydspissen av Norge (20 m/s rett i mot). En del gode råd du får her så jeg følger denne. God tur. 

God tur til deg! Og legg ut bilder av din tur!😃😃

Mvh

Solbris II

Kjøpte i sin tid en båt i Kristiansand og seilte den til Stavanger og det var ellers på sommeren. Etter en grundig teknisk gjennomgang av båten, faktisk etter kjøp, men før avreise så fant jeg mer enn det forrige eier hadde fortalt om. Selger kom straks med tilbud om prisavslag. Det aksepterte jeg så, og så ble det sommer med båtreparasjon og avreise til høsten. Både sommeren i Kristiansand og selve turen til Stavanger forløp ellers veldig bra. 

Ville nok anbefale en grundig gjennomgang av båten og en "realistisk test-tur" før avreise.

• 3 uker senere...
Flerbåtsbrukeren skrev for 1 time siden:

Båten ligger nå trygt i ny havn og det gledes. Tusen takk for mange gode tips

Det hadde vært hyggelig om du tok deg tid til en oppsummering, det er mange som har brukt av sin tid for å dele tips og erfaringer til deg. Nå kan du dele dine nyvunne erfaringer. Hvordan forberedte du deg og båten / var alt i orden og som forventet / hvordan tolket du været / hvordan planla du turen / hva gikk som planlagt osv. 

Kom i kontakt med en dreven langturseiler som ville ha en tur, og akkurat mens vi pratet, var det perfekte forhold med medvind fra Stavanger til Kristiansand. Det tok ikke lang tid før ord ble til handling!

Dagen etter møttes vi i Hommersåk for å gå gjennom båten. Jeg hadde allerede hatt noen dager om bord for å få på plass seil og utstyr, samt skaffe ekstra dieselfilter og forfiltere. Skrudde opp tankmåleren og lyste ned i tanken. Alt så rent,og ryddig ut, var redd for at groms skulle tette filtrene når det ble sjø. Men motoren gikk som en klokke på hele turen. Nødpeilesenderen ble testet, og det meste fikk en funksjonssjekk. Min seilervenn, som har mer langturerfaring enn meg, gikk over rigg, båt og utstyr på sin måte – og ga tommel opp!

Han la avgårde fra Hundvåg kl. 06:00 neste morgen, med kurs for Farsund. Det ble en kombinasjon av motorseiling og seiling, og på ettermiddagen kom mer vind. Toppfart? 12,6 knop! Ikke dårlig for en 50 år gammel båt!

Dagen etter var det Farsund – Mandal, en fin seilas på rundt 6 timer. Jeg overtok båten i Mandal og overnattet om bord. Fy sat... så kaldt! 😅 Kinavarmeren fikk stå av om natten, så det ble noen kuldegrader i lugaren.

Siste etappe Mandal – Kristiansand startet like før kl. 06:00 i flau bris aktenifra. En rolig, deilig tur på rundt 6 timer. Totalt dieselforbruk på hele turen? Snaut 30 liter!

Det var også gøy å kunne følge båten via Marine Traffic og AIS-systemet. Det ga både skipper og meg en ekstra trygghet, og hadde jeg selv seilt båten, ville de hjemme hatt samme sikkerhet. Virkelig å anbefale!

Nå er hun trygt fortøyd, og jeg gleder meg til tiden fremover. Spør gjerne om det er noe! 💨

#Seilas #Sørlandet #AIS #MarineTraffic #KulingtilFlauBris #PerfekteForhold

Ja. Båten heter Feeling 850 Club og er 9,45 lang og 3,24 bred. Dette er en fransk båt. 

"Feeling 850 Club er basert på halvtonneren "Freelance", som vant verdensmesterskapet i 1983. Kirie-verftet videreutviklet denne båten til en turbåt med moderne interiør for sin tid.

Båten har en separat akterlugar med dobbeltseng, en forpigg med plass til to personer (avskjermet med forheng), et separat toalettrom, en romslig salong og en egen navigasjonsplass. Dette gjør at interiøret fremstår som mer moderne sammenlignet med andre båter fra samme periode.

Selv om seilarealet ble redusert sammenlignet med "Freelance", har Feeling 850 Club et lettdrevet skrog som gir god fart, selv i lett vind. Den kombinerer gode seilegenskaper med komfort og er en morsom båt å seile. Den har en brøkdelsrigg med mange trimmemuligheter, men uten lensetakler, noe som gir gode utviklingsmuligheter for seilere uten å bli for krevende for nybegynnere".

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...