Jump to content

Borre 11mm hull i 7mm rustfritt flattjern? +liten plass


opus

Recommended Posts

Hei Folkens !

 

Trenger borre et 11mm hull i et rustfritt flattjern på 7mm.

Virker tidkrevende/vanskelig få til, kan trenge noen tips ???

 

I tillegg sitter dette flattjernet nede i baugbrønnen. Flattjernet kommer gjennom fra utsiden i baugen, fortsetter i fri luft gjennom baugbrønnen og opp gjennom dekk.(Forstagsfeste)

Flattjernet er plastet fast langsgående, så det er for liten plass til drillen i baugspissen.

Har vel ca 20-25cm mellom flattjernet og fram til skrogveggen.

 

1. Tips selve borringen?

2. Plass-problemet ?

Sett at Clas O har slik 90grader chuck til sette i chucken i drillen. Kan være blir for liten plass til den og borret også.

Hva med å borre med vinkel på drillen, hvordan evt få "startet" med hullet, få borret til og sitte?

 

 

(PS. Har ikke foto)

 

Hilsen Opus

Link to post
Share on other sites

hmm.... Virka som en vrien oppgave, hvor trangt er det, mulig det hadde gått og borra ett lite hull med mindre drill først og så en liten sag/fres? Hadde no av samme problemet på min, men det var igjennom plast og da kom jeg ikke til med hullborr og da tok jeg rett og slett dremmelen og freste opp, men det er jo tross alt mm stål det er snakk om nå da

Link to post
Share on other sites

Om du har litt plass, kan du bruke "damedrill" fra biltema? Kona kjøpte en slik for en tid tilbake, tar utrolig liten plass (neven, litt utenfor), samt at det går an å få kjøpt borr hos velutstyrte jernvarehandlere som er mindre i lengde enn standard.

 

Uansett, når du skal borre, lav hastighet, hss borr, samt gjerne olje (skjæreolje) slik at du ikke får varmgang.

 

Dette i tilfelle dremel ikke er alternativ.

Link to post
Share on other sites

Dette gjør Hulda hele tiden. Jeg har en liten Skil drill med var. hastighet. (Denne drillen har fulgt meg i 28 år og er uslitelig). Bruk lav hastighet og gå først gjennom med 5 mm bor. Deretter 8 mm, hvis du ikke kliner til med 11 mm. Hvis det er problemer med plassen, se om du kan kutte boret? Slip nye skjær. Hulda har gjort dette mange ganger. Borene kommer fra Clas og Biltema. Gjerne nitrittherdet (gullfarge).

Link to post
Share on other sites

Bruk withesprite istedenfor skjærolje når du borer rustfritt/syrefast. Vinkeldrev og mat så hardt du kan med lav hastighet på boret.

Hvis du forborer med for stort bor har det neste boret lett for å ta for tykke spon og "lugge" eller sette seg fast. I teorien skal forboret bare være like stort som tverreggen på det store boret.

Viktig å ikke få noe varme da det kan medføre en oppherding av stålet. Slip med en gang hvis boret blir litt ukvasst.

Hvis du ikke kommer igjennom med 11 mm kan du kanskje bruke en kon hardmetallfres - fortsatt kjølt og smurt med WS.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Kjøp borr som er beregnet for borring av rustbestandig stål. Å borre med disse i rustbestandig er som natt og dag i forhold til standard borr. Bruk alltid et smøremiddel beregnet til borring, da "biter" borret bedre og varer mye lenger.

 

Dersom vanskelig å komme til bør du vurdere å låne deg en lavtbyggende vinkelborremaskin med korte borr.

Link to post
Share on other sites

opp gjennom dekk.(Forstagsfeste)

Jeg ville tenkt meg om.

Ville iallefall forvisset meg om at det er tilstrekkelig styrke igjen før jeg boret. Det er en årsak til at forstagsfestet har den dimensjonen det har.

Det er ganske voldsomme belastninger her til tider.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Trikset for å bore i Rustfritt/syrefast er å ha skarpe bor. Bruk gjerne white spirit som kjølevæske og hold relativt lav hastighet. Problemet med vanlig high speed bor er at de mister eggen og blir sløve før du får snudd deg. Hardmetallbor er for sprøe og er dårlig egnet. Det eneste som holder er gjennomherdet koboltlegerte stål. Disse koster en del men varer til evig tid. Industripartner på Rud og velassorterte maskinforretninger har dette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe hokus pokus og borre i syrefast/rustfritt. Jeg borrer i syrefast daglig og bruker vanlige harmetallbor. begynner altid med 4mm bor går over til 6-8mm bor alt etter hva som jeg har for handen så over til 10-12mm bor. Borrer med lav hastighet og passer på og ikke mate for hardt slik at borret blir varmt og ikke knekker. Er det tykt gods bruker jeg smøremiddel, er det tynt bruker jeg sprit.

Kommer du ikke til med en vinkel drill og kort bor?

Link to post
Share on other sites

Som Dospen så borer jeg også mye i syrefast, men jeg bruker benkemaskin, og har på følelsen at Dospen gjør det samme.(arrester meg hvis jeg tar feil!!) Personlig er det å bore gjennom 7mm 316 stål tungt med bare håndholdt drill uansett hvor mye plass en har. Men alt går jo... Regner med at sjansene er små, men hvis du får lånt deg en plasmabrenner, så brenn et pilot hull med den hvis du har mulighet til å sprute på litt vann før og etter rundt området. Det er mye "renere" enn normal skjærebrenner, og ikke så dramatisk som det høres ut. Og den bygger ca 7 cm.

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...