Jump to content

Båtbyggeren i Langangen

Lyst på båt

Recommended Posts

Jeg så denne her om dagen. Dette må være noe for @Hakkannen.

Helt fantastisk hva disse folkene fikk til i trekkfulle brakker langs kysten. Jeg har erfaring fra Killingen utenfor Bygdø. På isen om vinteren og robåt om sommeren for å komme ut til øya. Og det var ikke mindre enn tre båtbyggerier på den lille øya etter krigen. Nå er det ingen.

Ser på den der en gang i mellom når jeg skal slappe av med litt dyktige snekke-byggere. Heter vel kanskje kogg eller sjekte i Landgangen, husker ikke akkurat hvor dialekt grensa går. Men i Østfold heter det Snekke 😎

Den forsvant for en tid siden fra NRK-arkivet, så da måtte jeg skrive til dem og be om å få den tilbake. Viktig formidling av kystkultur og tradisjonshantverk. Sa vi ikke kunne bli avspist med rosabloggere og gamle serier 😎

Grensen kogg/snekke går ved Larviksdistriktet. Men jeg forbinder kogg mer med en arbeidsbåt. Wiksten i Larvik bygde både kogg og snekke. Kogg'en var kraftigere, høyere bordet og tildels hadde noen av dem høy baug med halvdekk slik at det kunne bli et par benker innunder. En avdød bekjent hadde etter sin far en kogg bygget av Wiksten. Den var rigget for spriseil (om motoren skulle svikte) og ble brukt til makrell/hummer/krabbefiske ut fra Nevlunghavn. Tror båten, etter restaurering, fremdeles er i familien i tredje generasjon.

Det er forøvrig minst to Wikstenbåter i Strömstad. Hvorav en med halvdekk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...