Jump to content

Bermuda Ocean Race

Bompern

Recommended Posts

Vet ikke hvor relevant denne posten er for dette forumet, men jeg prøver!

Min Grandonkel Trygve Thorsen var med på historiske Bermuda Ocean race i 1956 og i 1962 med skonnerten Nina. Jeg prøver å finne ut mer av hans rolle ombord der og kom over mannskapslistene der han står oppført som Kaptein, mens eieren av båten står oppført som Skipper. Det har sikkert vært diskutert inn og ut hva forskjellen på en skipper og kaptein er, men hva tror dere det innebærer i en regattasammenheng sånn rolle/ansvarsmessig? Min grandonkel står også oppført som "professional crew" på begge regattaene, kanskje dere vet hva det innebærer?

Jeg lurer også på hvordan de forskjellige klassene fungerer. Jeg skjønner at det er faktorer som lengde, tonnasje, lystall osv som spiller inn, men hvorfor er det slik at de som vinner løpet ikke vinner sin klasse? Og hvilke andre faktorer er det som spiller inn når den med best tid ikke nødvendigvis er vinner av løpet. Jeg har prøvd å lete opp definisjonene på Newport Bermuda race som regattaen heter i dag, men finner ikke noe fornuftig svar om de gamle klassene.

Kanskje det er noen seilentusiaster og historikere som kan hjelpe meg her?

image.png.25cd0f0278659c8502a562284cbff1ab.pngimage.png.334edced9178253cf4cf2cc228c915b9.png

image.png.b9f7796ef4a742895427c7900ebf7f5b.png 

image.png.fccfe4151833cb856e01be586717b679.png

Crew list 1962

image.png

Kan det være at de var litt mer høytidelige på den tiden at de presenterte seg med sine titler? Siden det er to stykker som kaller seg kaptein og en som kaller som for doktor? Det virker som deres stillinger ombord i er det som står i parantes kanskje

Regner med du har lest dette:

https://bermudarace.com/looking-back-the-bermuda-races-schooner-era-1907-1932/

I alle regattaer der ulike båter konkurrerer mot hverandre er det et scoringsystem som ut fra hvor fort de ulike båtene teoretisk skal seile beregner en faktor (rating) som kompenserer. 

Det har vært utallige slike systemer, og er fortsatt mange i bruk. 

Det fantes nok et slikt også for Schooner-klassen.

Ingen slike systemer blir helt rettferdige, men de blir bedre og bedre. 

Det siste nå er rating basert både på båtens teoretiske fart under ulike forhold, og værmelding (vind, strøm og bølger) for den aktuelle ruten på det aktuelle tidspunktet.

I Norge og mange andre land i Europa (ikke alle) brukes ORC ratingsystem, og i ORC-mesterskap har det et par år vært brukt rating basert på værruting fra PredictWind.

Det ble brukt på VM Doublehanded i Norge i fjor, og skal brukes på flere race i år, bl.a. Færderseilasen.

Også i 2024 Bermuda race ble det brukt et tilsvarende system for rating basert på værruting.

I store og prestisjetunge regattaer er det fortsatt premie til raskeste båt (Line Honours), så de som har størst, raskest og dyrest båt skal kunne sole seg litt i glansen. 

Slik var det nok også minst like mye i gamle dager. Derfor to vinnere i klassen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...