Jump to content

Kan jeg olje tidligere lakkert treverk?

skøytelars

Recommended Posts

Treverket på badeplattformen er lakkert og begynner å bli stygt så må gjøre noe med dette. 

Badeplattformen blir glatt når det er vått. Vurderer om jeg skal pusse ned og olje den i stedet. Er det problematisk å olje tidligere lakkert treverk? 

IMG_0287.jpeg.602a5cb9ca30eac399f798954d920307.jpeg

Det går fint om du får bort alt av lakk. 

Men olje er glatt det også. Det beste er å pusse det rent og la det være ubehandlet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
skøytelars skrev for 4 timer siden:

Kanskje teak sealer er bedre?

Ja, den blir ikke like glatt som olje. Men grå teak har veldig gode antiskli egenskaper.😉

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig med index, grå teak er ypperlig på badeplattform, spesielt med tanke på sikkerheten. Eventuelt smøre på noe Boracol for å hindre soppvekst, men ser du bor i Østfold, der er det gjerne ikke like fuktig i været som her i Rogaland, så ikke sikkert det er nødvendig. Sliper du av lakken og ned til rent virke vil teaken din kunne beholde teakfargen en stund før den grånes, spesielt hvis teaken er skikkelig god og feit. Skiftet ut teaken på badeplattformen hos meg selv sommeren 2019 med noe teak fra 50-tallet, denne er fremdeles rimelig gylden i fargen, selv om den naturlig nok har grånet litt på disse årene.

Jeg har tredetalj på båten som er oljet med Owatrol D1 og D2. Ser akkurat ut sånn som dette etter 2-3 år. På dette ville jeg brukt varmluftpistol og skrapt bort og hatt på ny Owatrol om du har god tid .

Owatrol D2 tørker veldig tregt i 20 C og må tørke minst 3 uker før en kan gå på det. 1 uke etter påføring er det forsatt klissete. + at det anbefales 6 strøk, så da tar påføring fort 14 dager. 

Generelt er det slik at lakk ligger utenpå, olje trekker seg inn. Ingen problem å slipe bort lakken og olje altså. 

Hva som er "best" er egentlig opp til deg. Du trenger ikke å behandle teaken, men mange synes oljet teak er verd jobben, da er kanskje det best 😊 Vi (altså kona) har pleid å slipe teakdekket på baugspydet og olje det hvert år. Vi synes det er best 😉 Teaken på badeplattformen ble fjernet i forbindelse med en skade for noen år siden, den blir ikke montert igjen. Den lå i skyggen, og var utsatt for grønskevekst. Ble for mye jobb å holde den pen.

Luske_Ludvig skrev for 2 timer siden:

Jeg har tredetalj på båten som er oljet med Owatrol D1 og D2. Ser akkurat ut sånn som dette etter 2-3 år.

Hvorfor folk gidder å holde på med det Owatroltullet forundrer meg. Det er dyre løsemidler og lite annet.

Jeg hadde hus med teakvinduer tidligere, og brukte Owatrol de første årene. 15-6 strøk D1, deretter 3-5 strøk D2. Og etter 3 år var det på an igjen. Utrolig tidkrevende og lite holdbart. Så prøvde jeg Benar UVR, 3-4 strøk med litt tynning av det første. Holdt lett 5-6 år og mye mindre arbeid enn Owatrolen.  Etter mange år begynte jeg i stedet å male vinduene, og maling sitter veldig godt på teak;-)

Både D2 og Benar er forholdsvis myke (og elastiske), der spesielt den siste ikke egner seg til noe som får mekanisk belastning av særlig grad. Men, siden den er så elastisk holder den hinna lengre uten å krakelere enn hardere lakker, noe som gjør den ypperlig til steder som primært bare skal beskyttes mot sol og vær.

Forutsatt godt grunnarbeid og tilstrekkelig hinne pleier jeg la det gå 5-6 år mellom hver gang jeg går lett over med slipesvamp, avfetter og gir et strøk til. Det kan være en fordel å være litt i forkant før en eventuell oppsprekking skulle oppstå, med ny hinne unngås dette greiere.

Ville ikke ha brukt verken D2 eller Benar på badeplattform, den mekaniske belastningen blir for stor, i tillegg blir det fort farlig glatt🫣

Ett skudd i blinde.. Hjemme har jeg sverget til grønnsåpebehandling av plattingen hver vår og høst. Angrer ikke et sekund, det er grisebillig og er bare å klaske på med feit beisekost. Treet får en fin overflate uten bust og flis, samt gråner uten at det ser tørt ut. Hva med å bruke dette på teak? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...