Minegensjø Startet 4.Mars Link til dette innlegget Startet 4.Mars Flere og flere motorprodusenter sertifiserer både nye og eldre motorer for kjøring med HVO100 diesel (produseres fra vegetabilske oljer). Jeg ønsker å vite om folk har gjort erfaringer med bruk av HVO100 diesel. Seilas skrev noe om det i 23 eller 24. Jeg ønsker ikke å starte en diskusjon om klima, pris, andre typer biodiesel, eller om det er fornuftig å produsere, kun å vite om erfaringer med bruk av HVO100, eller teknisk kunnskap om HVO100 i vanlige båtmotorer. Hva HVO100 er og hvordan det lages kan du lese mer om her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrotreated_vegetable_oil Link to post
dieselfan Svart 4.Mars Link til dette innlegget Svart 4.Mars Kommer til å følge tråden din tett, har dessverre ikkeno å bidra med Selv har jeg kjørt noen m3 med rapsolje og regenerert matolje på VP KAD44/300 uten problemer, men HVO100 har jeg ikke fått testet, men skulle gjerne særlig ift effekt og forbruk. Dette vil komme rullende... Edit 20:47 Link to post
Minegensjø Svart 4.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars Takk for svar og tips. Legger til noen emneord. Link to post
Traale Svart 4.Mars Link til dette innlegget Svart 4.Mars Min erfaring er at dieselfiltrene fort går tett med biodiesel sammenliknet med vanlig avgiftsfri diesel. Link to post
Konas båt Svart 5.Mars Link til dette innlegget Svart 5.Mars Vår nye Vetus 4.45 skal vi kjøre på HVO 100 når den er ferdig innkjørt. (Sikkert ikkje nødvendig men føles bedre å kjøre inn motor på "rein" diesel, ikkje bil diesel med 7% biodiesel) Vetus godkjente nye og eldre D og M serie motorer for HVO 100 i november 2023. Kontaktet Vetus om HVO 100 tidlig i 2023, da var tilbakemeldingen fra de at å kjøre på biodiesel/HVO 100 var ingen problem men dieselpumpen kunne "stivne" (seize up) når motor sto lenge typisk vinter lagring. Da ble det anbefalt å kjøre vinterlagring med ekte diesel iblandet 10% motorolje etter motors bruksanvisning, eller kjøre den på samme kvalitet som brukes ved dyse service, eller GTO (gas to oil) som også er reint. At filter kan gå fortere tett med tradisjonell biodiesel er nok mulig. "Biodiesel inneholder typisk fettsyremetylestere (FAME), mens HVO hovedsakelig består av parafiner." Sitert fra denne siden: https://biofuel-express.no/hvo100-fornybar-diesel-og-b100-biodiesel-rme-kjenner-du-forskjellene/ Ser fram til å bruke HVO 100, da den ikkje stinker diesel, (har to kanner klar til motor er innkjørt, det tar lengre tid enn planlagt), og eksosen skal lukte lite eller ingenting. Link to post
Førstefender Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Konas båt skrev for 14 timer siden: Ser fram til å bruke HVO 100, da den ikkje stinker diesel, (har to kanner klar til motor er innkjørt, det tar lengre tid enn planlagt), og eksosen skal lukte lite eller ingenting. Jeg har ikke for vane å lukte på drivstoffet, men kjenner jo lukta når jeg fyller, uten at det plager meg noe spesielt. Hvorfor må må motor kjøres inn på normal diesel hvis HVO 100 er så bra? Hvor fyller man HVO 100 og hva ligger prisen på? Har aldri sett noen former for biodisel der jeg normalt bunkrer, men mulig det er normalt andre steder? Link to post
Minegensjø Svart 6.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars Takk til Konas båt for informasjon. Hører gjerne mer om erfaringene med innkjøring og bruk. HVO selges foreløpig få steder og er dyr. Kan være aktuelt for mindre motorer som i seilbåter hvor forbruket er beskjedent og kostnadene ikke betyr så mye. Link to post
willmasta Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Jeg har kjørt en del HVO sist sesong på en eldre Yanmar 3gm30f. Pris ca 20 spenn literen på Shell i Sandvika/Bærum(Fyller med kanner - seilbåt). Fungert helt fint. Før det kjørte jeg på 2gpolar. Den ble veldig dyr og lite tilgjengelig plutselig. Stasjonen på Holmensenteret i Asker forsvant. Kjørte 2gPolar på en Craftsman 27hk fra den var ny til vi solgte den båten. Gikk også fint. Kinavarmer og Eber varmer også da kjørt på samme drivstoff. Jeg liker tanken (dobbeltsidig betydning her;)) på gode lagringsegenskaper og mindre lukt både av drivstoff og innbilt eller reellt fra eksos. Føles også veldig fremtidsrettet. Da vi kun bruker 100-200 liter i sesongen tar jeg meg tiden til å fylle fra kanner for å være sikker på å ikke fylle diesel blnadet med drit. Såvidt jeg forstår må man holde tunga rett i munnen her. Dette er ikke biodiesel ala det man blander i bildiesel. Da vi lagrer diesel like mye som vi bruker diesel mener jeg denne holder seg bedre. Jeg har denne dieselen stående i systemet over vinteren uten ytterligere konservering. Oppsummert har jeg kjørt stort sett på 2gpolar eller hvo siden 2016 og har ikke annet enn positive erfaringer. Ca 1000 timer driftstid på både ny og gammel motor i seilbåt. Link to post
dieselfan Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Hvordan er pumper med HVO 100 merket? (kan jeg ha fylt HVO 100 uten å være klar over det? ) Hvor mange "båt" fyllesteder er det som tilbyr HVO 100 ? Fant en en lenke på Cirkle-K med oversikt over stasjoner som tilbyr HVO 100, men når jeg klikker på den kommer det opp en melding om at den siden ikke eksisterer.... Link to post
willmasta Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars Står veldig tydelig merket med egne pumper her i området ihvertfall. Dette gjelder stasjoner for biler. Det er også en sånn lang slange på trommel. De selger på flere stasjoner for bil i Bærum. På sjøen solgte vel Lindøya 2gpolar før ihvertfall. Men da er nok prisen 10 kr over den på land kanskje. Tofte på Hurum selger vel 2g polar til sjøs. Link to post
19 fot Svart 8.Mars Link til dette innlegget Svart 8.Mars dieselfan skrev for 14 timer siden: Hvordan er pumper med HVO 100 merket? (kan jeg ha fylt HVO 100 uten å være klar over det? ) Hvor mange "båt" fyllesteder er det som tilbyr HVO 100 ? Fant en en lenke på Cirkle-K med oversikt over stasjoner som tilbyr HVO 100, men når jeg klikker på den kommer det opp en melding om at den siden ikke eksisterer.... Jeg har dieselbil og på pumpene jeg bruker står det alltid B7, som jeg trodde betydde (inntil) 7% biodrivstoff. Mens jeg fyller B7 på Circle K ser jeg at det står med mindre skrift på pumpepistolen at de tilsetter inntil 40% biodrivstoff i dieselen, det er jo en god del mer enn 7%. Er dette lov når det heter B7? Den tanken ble forbruket endel høyere, og det skyldes vel biodrivstoffet antar jeg. Har merket høyere dieselforbruk ellers også etter tanning hos Circle K. Også på bensinbil har forbruket vært høyere på Statoil / ck enn andre stasjoner, og det viste seg de hadde mer biodrivstoff i bensinen enn konkurrentene på den tiden, de ville visst ligge litt foran. Så om man er opptatt av drivstoffkostnader bør man ikke bare se på literprisen, men også hva literen består av. På bensinbil har jeg opplevd at forbruket øker med omtrent like mange prosent som tilsetningrnbav biodrivstoff, så det man oppnår ved å tilsette biodrivstoff i bensinen ble da bare at man svir av dette i tillegg til den fossile bensinen, altså ingen miljøgevinst. I båt er det vanskelig å måle forbruk da jeg har lite kontroll på tilbakelagt distanse og bensinen går via kanner til to ulike tanker til motorer med ulikt forbruk. Med dieselbilen er det nå flere tanker siden jeg har fylt på ck, så nå er nok biodrivstoffandelen nede på cå 7% antar jeg, og forbruksmåleren viser at på litt over 800 km med småkjøring (aldri mer enn 40 km før jeg stopper og lar motoren bli kald og så ny kaldstart) så er forbruket 7 liter pr 100 km. Det er 1 liter pr 100 km mindre enn oppgitt forbruk WLTP. Reelt forbruk basert på fyllinger er vel ca 7,3 eller deromkring da dette ofte er ørlitegrann over forbruksmåleren. Men fortsatt godt under oppgitt forbruk. Målingen er utført i en blanding av pluss og minusgrader og hele forbruksmålingen er utført med piggdekk. Dette er en pickup på 2 tonn. Så kan man jo lure på hvordan det kjøres på de offisielle forbruksmålingene siden de får så høyt forbruk. Selv prøver jeg mest mulig å holde meg unna biodrivstoff, både når det gjelder bensin og diesel. Båtene får bare 98 oktan når det er mulig. Men ble 15 liter 95 oktan på 6 hesteren ifjor da leveranser av 98 forsvant, det er eneste jeg har fylt 95 oktan på egne motorer ifjor, og 6-hesteren fikk over 200 liter bensin ifjor. Link to post
dieselfan Svart Lørdag 21:51 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:51 19 fot skrev for 18 timer siden: På bensinbil har jeg opplevd at forbruket øker med omtrent like mange prosent som tilsetningrnbav biodrivstoff, så det man oppnår ved å tilsette biodrivstoff i bensinen ble da bare at man svir av dette i tillegg til den fossile bensinen, altså ingen miljøgevinst. Dette er egentlig ganske tragisk fordi det gir seriøst miljøarbeid vanskelige arbeidsvilkår og menigmann får redusert respekt for verdien av tiltak når myndighetene presser igjennom det som jeg opplever som laveffekttiltak. Dine forbruksmålinger er ikke unike, selv om kjøretøyene våre er svært ulike. Har pendlet fra Arendal til Fornebu i mange år, samme kjøremønster, kjøretid varierer 3-4min, 24mil, forbruk på CirkleK diesel 0.324 L/mil og 0,289 L/mil på 25år gammel fyringsolje 1, målt på 3 tanker. Link to post
tilplan Svart Søndag 09:34 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:34 Det er ikke så rart at forbruket blir ulikt når energiinnholdet varierer mellom de ulike kvalitetene. HVO ligger mellom vanlig diesel og biodiesel i energiinnhold. Biodiesel: 33,0 MJ/l Diesel: 36 MJ/l Diesel 7% bio: 35,8 MJ/l HVO anleggsdiesel 100 sommer: 34,3 MJ/l HVO 100 sommer: 34,0 MJ/l Bensin 95 E5/E10: 30,9 MJ/l Datablad finner en her Etanol har for øvrig bare 21,2 MJ/l, så det er klart at bensin iblandet dette øker forbruket vesentlig. Link to post
Kaftein ØL Svart Søndag 09:37 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:37 I båtbransjen fikk vi sterke anbefalinger fra de største leverandørene om å styre unna alt utenom E590. Begrunnelsen i tillegg til bakdelene som allerede er kjent er at temperaturen i forbrenningskammeret blir flere hundre grader varmere ved bruk av biodiesel (mener de pratet om en økning på 2-300 grader). Ventiler og stempler tåler ikke denne varmen over tid og faren for havari er derfor betydelig høyere. For en saktegående motor er det neppe noe stor fare, men jeg ville tenkt meg nøye om ved bruk av slikt drivstoff på en planende båt. Flere av motorene selges som "godkjent" for slikt drivstoff for å fremstå som miljøvennlige. Når det er sagt, så er det ingen tvil om bio-drivstoff er overlegent når det gjelder lukt. En liten diesellekkasje vet vi alle hvordan lukter. Link to post
Hulda Svart Søndag 11:14 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:14 Det er vel ikke noen forskjell på arbeidet til en motor i en planende båt enn hvilken annen båt der motoren yter max. Vi som er nedover i Danmark og Tyskland ser at stadig flere pumper har HVO som (eneste) alternativ. I 2024 lå vel prisen og pendlet mellom NOK 25 og NOK 30 pr. liter. 'Miljødiesel' (dvs. BIO) forsvinner mer og mer. Link to post
dieselfan Svart Søndag 12:15 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:15 Kaftein ØL skrev for 2 timer siden: I båtbransjen fikk vi sterke anbefalinger fra de største leverandørene om å styre unna alt utenom E590. Begrunnelsen i tillegg til bakdelene som allerede er kjent er at temperaturen i forbrenningskammeret blir flere hundre grader varmere ved bruk av biodiesel (mener de pratet om en økning på 2-300 grader). Hvem er kilden til dette ? Hvilket alternativt drivstoff er tallene dine representativt for ? (verdiene kan ikke være like for de ganske ulike alternativer) Det du skriver betyr i praksis at i enkelte motorer så vil en kunne få en eksostemperatur økning på 50%.... En økning på 300 grader, når en økning på 40 grader i enkelte motorer kan havarere en motor høres veldig, veldig dramatisk ut.. håper du kan være litt mer konkret og dele kilde Link to post
19 fot Svart Søndag 13:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 13:27 tilplan skrev for 3 timer siden: Det er ikke så rart at forbruket blir ulikt når energiinnholdet varierer mellom de ulike kvalitetene. HVO ligger mellom vanlig diesel og biodiesel i energiinnhold. Biodiesel: 33,0 MJ/l Diesel: 36 MJ/l Diesel 7% bio: 35,8 MJ/l HVO anleggsdiesel 100 sommer: 34,3 MJ/l HVO 100 sommer: 34,0 MJ/l Bensin 95 E5/E10: 30,9 MJ/l Datablad finner en her Etanol har for øvrig bare 21,2 MJ/l, så det er klart at bensin iblandet dette øker forbruket vesentlig. En annen viktig faktor er jo hva slags drivstoff motoren er laget for å gå på. Diesel har mer energi pr liter enn bensin, men det betyr ikke at man får lavere forbruk på bensinmotoren ved å fylle diesel. Og dette opplegget med å fylle på noe med lavere energi og som motoren heller ikke er laget for blir ofte mislykket, selv om miljøvernere tror noe annet. Skulle fylle 5 liter bensin til motorsaga mi etter å ha oppdaget det økte forbruket med bensin fra Statoil. Tenkte det var bedre med noen få prosent økt forbruk enn å kjøre ei halv mil ekstra for å fylle annet sted. Viste seg imidlertid at effekten ble mye dårligere så den bare mister turtall og slurer hvis jeg sager normalt. Så istedenfor å sage effektivt med vanlig sagflis måtte jeg mate på mye mindre og lage bittesmå bøss. Det krever mye mer energi å dele opp sagflis i veldig små biter, men var eneste måten å få sagd med bensinen fra statoil. Godt å komme tilbake til annen bensin uten bioetanol etterpå. Har siden byttet til større sag. Har også gått over til 98 oktan etter å ha blitt mer obs på lagringsproblemstikken i tillegg til dette med forbruk og effekt. Har nylig kjøpt inn 15 liter alkylatbensin som jeg går over til når jeg har brukt opp de desiliterne som er igjen på kanna til saga. Miljøvernere tror jo at for hver liter boetanol de blander inn så har de spart en liter fossil bensin. Men virkeligheten er jo ofte at forbruket av fossilt drivstoff blir det samme, mens man bare svir av biodrivstoff I tillegg. Min erfaring er også at det har blitt mye ekstra kjøring for å få tak i 98 oktan, slik at biodrivstoffet egentlig sørger for et større forbruk av fossilt drivstoff. Tar man med utslippene fra branner der biodrivstoffet har tærer istykker slanger og pakninger og biler og båter osv tar fyr så snakker vi om store utslipp og stort forbruk av ressurser. Link to post
Kaftein ØL Svart igår klokken 07:56 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:56 dieselfan skrev On 9.3.2025 at 13.15: Hvem er kilden til dette ? Hvilket alternativt drivstoff er tallene dine representativt for ? (verdiene kan ikke være like for de ganske ulike alternativer) Det du skriver betyr i praksis at i enkelte motorer så vil en kunne få en eksostemperatur økning på 50%.... En økning på 300 grader, når en økning på 40 grader i enkelte motorer kan havarere en motor høres veldig, veldig dramatisk ut.. håper du kan være litt mer konkret og dele kilde Denne informasjonen fikk vi på kurs hos en av de større importørene av båtmotorer i bransjen (ikke Volvo) for ca 5 år siden. Jeg vil ikke ut med navn, men har inntrykk av at disse folka hadde god peiling på hva de pratet om. Mange har slike motorer ombord. Kan ikke huske at det ble nevnt konkrete typer bio-drivstoff, men de var tydelige på at det ikke er så uproblematisk å bruke, særlig for lettbygde turtallsmotorer som allerede arbeider under hard belastning. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn