index Svart Fredag 19:38 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:38 Skippern10 skrev for 3 timer siden: Forbruket øker ca. 30% hvis man kjører på e85 i stedet for vanlig bensin. Etanol har lavere energitetthet så det må mere etanol til for å gjøre samme jobben. Jo jo. Men det langt fra 30% til 85% som det burde vært iht @19 fotsin teori.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart Fredag 20:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:29 Skippern10 skrev for 4 timer siden: Forbruket øker ca. 30% hvis man kjører på e85 i stedet for vanlig bensin. Etanol har lavere energitetthet så det må mere etanol til for å gjøre samme jobben. Så da er det bare å øke etaolmengden? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Janne_G Svart Lørdag 07:37 Link til dette innlegget Svart Lørdag 07:37 Jag kör med en liknade diesel som heter Ecopar i min Penta TAMD31a i Nidelv 28:an. Har gjort så i 2 år och den ryker betydligt mindre vid uppstart, lukten på avgaserna är inte alls så stickande och irriterande. Går att ha öppet kalesje bak når man kjörer. Ser inga ulemper alls med Ecopar. I samtal med Volvo Pentas bränslesystem expert i Göteborg så sa han att det er i princip samme type av paraffinolja i grunden. Sen skiljer det. Ecopar smörjer bättre än ren diesel, har lite högre effekt och ger 90 % renare avgaser. HVO100 smörjer lite sämre än ren diesel (nån få procent), ger liiite lägre effekt, men ger renare avgaser än Ecopar. Tillverkningen av HVO100 är fossilfri vilket Ecopar ikke er. De bruker Norsk naturgas ;-) I Neste år blir det HVO100 for meg da den er omtrent 3-4 kr billigare pr liter her på vestkysten nor fra Göteborg. Där snakker vi i land, ikke sjömack. Men fortsatt noen få kroner dyrare en B0 diesel. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Lørdag 08:14 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:14 index skrev for 21 timer siden: Jeg har vanskelig for å forstå hvordan energien i biotilsetningen ikke kommer til nytte i forbrenningen. Har du noen fakta som kan underbygge dette? Det er jo til og med de som kjører på E85, som er 85% etanol. Mener du at disse har et 85% økt forbruk også? Og at etanolen bare fordamper på mystisk vis? Du siterte meg på 2 innlegg, et av dem gir også svaret på det du lurte på, nemlig at motoren er laget for å gå på bensin og ikke for bioetanol: 19 fot skrev On 9.3.2025 at 14.27: En annen viktig faktor er jo hva slags drivstoff motoren er laget for å gå på. Diesel har mer energi pr liter enn bensin, men det betyr ikke at man får lavere forbruk på bensinmotoren ved å fylle diesel. Og dette opplegget med å fylle på noe med lavere energi og som motoren heller ikke er laget for blir ofte mislykket, selv om miljøvernere tror noe annet. Skulle fylle 5 liter bensin til motorsaga mi etter å ha oppdaget det økte forbruket med bensin fra Statoil. Tenkte det var bedre med noen få prosent økt forbruk enn å kjøre ei halv mil ekstra for å fylle annet sted. Viste seg imidlertid at effekten ble mye dårligere så den bare mister turtall og slurer hvis jeg sager normalt. Så istedenfor å sage effektivt med vanlig sagflis måtte jeg mate på mye mindre og lage bittesmå bøss. Det krever mye mer energi å dele opp sagflis i veldig små biter, men var eneste måten å få sagd med bensinen fra statoil. Godt å komme tilbake til annen bensin uten bioetanol etterpå. Har siden byttet til større sag. Har også gått over til 98 oktan etter å ha blitt mer obs på lagringsproblemstikken i tillegg til dette med forbruk og effekt. Om man lager en motor for å gå på bioetanol så kan man selvfølgelig få utnyttet rnergienbi bioetanolen.. Bilen min hvor 5% bioetanol gav ca 5% høyere forbruk så den innblandet bioetanolen omtrent bare ble ekstraforbruk var ny I 2005. Bilmodellen kom vel ca 1997, så jeg antar bensinmotoren Honda VTEC på 1 6 liter tror jeg det var) ble utviklet i tiden før 97. Bensinmotoren ble naturligvis utviklet for å gå på 95 oktan bensinen som selges på bensinpumpene, uten etanol. St den da går mindre effektivt på et helt annet drivstoff enn den er laget for bør ikke være overraskende, selv om det andre drivstoffet inneholder noe energi. Man bruker jo også ulike motorer om man skal kjøre på bensin eller diesel. Det fungerer dårlig å blande inn endel av feil drivstoff der også. Snakket med en som hadde Lexus som skulle ha 95 oktan uten bioetanol. Han brukte 98 oktan fordi forbruket økte mye, enten var det 50% eller så var det mer, når han fylte 95 oktan med ca 10% bioetanol, som er det man går tak i her i landet nå. Så konsekvensen av miljøvernernes innblanding av "miljøvennlug" bioetanol for å gå ned forbruket av fossilt drivstoff der blir jo bare at man øker forbruket av fossilt drivstoff og i tillegg svir av bioetsnol. Hvis han før brukte 200 liter fossilt drivstoff på en langtur vil han nå med "miljødrivstoffet" bruke 135 liter fossilt drivstoff og 15 liter bioetanol. Problemet er at politikere som er opptatt av miljø ikke har praktisk erfaring med det de driver med og tvinger gjennom tiltak som ikke bare koster mye og skaper problemer for folk, men faktisk også øker forbruk og utslipp. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Lørdag 08:16 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:16 @Janne_G var i Göteborgsområdet tankar du Ecopar ? vi har hemmahamn på Nordön, så vi tankar oftast på Dyrön eller på Björkö, när vi är hemma ! Nu seglar vi nede i Grekland ! o här kommer det ofta ned en liten söt tankbil när vi behöver diesel ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Janne_G Svart Lørdag 08:24 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:24 2 minutes ago, Gunga Din said: @Janne_G var i Göteborgsområdet tankar du Ecopar ? vi har hemmahamn på Nordön, så vi tankar oftast på Dyrön eller på Björkö, när vi är hemma ! Nu seglar vi nede i Grekland ! o här kommer det ofta ned en liten söt tankbil när vi behöver diesel ! :-), jag ligger i Lökeberg men vinterförvaring i norra hamnen på Norden. Jag fyller ett fat, 200 liter, inne i Aröds ind omr på Hisingen på våren och fyller båten full. Sen anv jag 20 l dunk för resten. När jag behöver fylla under säsong har jag tankat i Mollösund, men det finns även på Styrsö. Dock priserna på sjömack är heeelt bananas. Förra året innan prissänkningarna på diesel betalade jag 29,50 i Mollösund och runt 23 av Ecopar direkt Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart Lørdag 08:31 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:31 okido ! Jösses……när vi är hemma så ligger vi i Norra längst ut på D-bryggan, och har stått på land i Norra i 20 år, bland de tunga båtarna….men sen 2023 är vi i Medelhavet ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart Lørdag 09:13 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:13 Janne_G skrev 46 minutter siden: Dock priserna på sjömack är heeelt bananas. Förra året innan prissänkningarna på diesel betalade jag 29,50 i Mollösund och runt 23 av Ecopar direkt Det blir NOK 31,86 i Mollösund. I Sonskilen Båthavn betalte jeg NOK 14,80 pr liter for grønn uten BIO. Sitér dette innlegget Link to post
Janne_G Svart Lørdag 11:16 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:16 1 hour ago, Hulda said: Det blir NOK 31,86 i Mollösund. I Sonskilen Båthavn betalte jeg NOK 14,80 pr liter for grønn uten BIO. Jo, men prisen på diesel, HVO100 og Ecopar har gått ned kraftigt i Sverige. Har ikke tänket Ecopar i år, men förr året var de 3 kr dyrere en på Ecopar i Göteborg. Nåt jag fyllde fatet i april betalade jag lit over 21 kr. HVO100 låg på 19:- och diesel B0 ca 16.50. Ikke billig å ha båt ,😉 Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart Lørdag 11:51 Link til dette innlegget Svart Lørdag 11:51 index skrev for 15 timer siden: Skippern10 skrev for 18 timer siden: Forbruket øker ca. 30% hvis man kjører på e85 i stedet for vanlig bensin. Etanol har lavere energitetthet så det må mere etanol til for å gjøre samme jobben. Jo jo. Men det langt fra 30% til 85% som det burde vært iht @19 fotsin teori.... Min teori er som jeg skrev allerede i mars at motorer gjerne er optimalisert for en type drivstoff. Hva konsekvensen er ved feilfylling vil naturligvis variere fra en motor til en annen. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart Lørdag 14:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:39 19 fot skrev for 2 timer siden: Min teori er som jeg skrev allerede i mars at motorer gjerne er optimalisert for en type drivstoff. Hva konsekvensen er ved feilfylling vil naturligvis variere fra en motor til en annen. Feilfylte HVO100 på en VW Crafter en gang og merket ingen forskjell. Hvordan det vil påvirke ulike båtmotorer vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Søndag 07:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:16 19 fot skrev for 19 timer siden: Min teori er som jeg skrev allerede i mars at motorer gjerne er optimalisert for en type drivstoff. Artig teori. Men det er ikke helt slik det fungerer. Etanolen forbrennes og blir omsatt til energi. På samme måte som bensinen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
19 fot Svart Søndag 07:41 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:41 index skrev 15 minutter siden: Artig teori. Men det er ikke helt slik det fungerer. Etanolen forbrennes og blir omsatt til energi. På samme måte som bensinen. Det samme kan man si om diesel, men det betyr ikke at dieselvgungerer bra i en bensinmotor. En jeg kjenner fortaltecat han og noen kamerater for cac40 år siden hadde en gammel Talbot bil med bensinmotor. Diesel var billigere enn bensin, så de testet ut å fylle ca like mye bensin og diesel å tanken. Bensinbilen gikk da mye dårligere selv om diesel har mer energi pr liter. Selv foretrekker jeg å holde mine bensinmotorer unna bioetanol etter å ha erfart jøyt forbruk på bil og dårligere effekt på motorsag. Sistnevnte førte også til mye høyere forbruk da jeg ikke kunne sage store sagflis som vanlig, men måtte ta det roligere for å unngå stopp og dermed måtte lage småbøss, noe som er mye mer energikrevende fordi det blir fordelt så mye kutting. Kan jo ikke akkurat velge et lavere gir på motorsaga når den sliter med farlig moment pga bioetanolen. Sitér dette innlegget Link to post
Minegensjø Svart igår klokken 12:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:29 Tråden her gjaldt kun erfaring med det som selges fra egne pumper merket HVO100 diesel og som er 100% fornybar produsert av bare vegetabilske oljer, animalsk fett, og avfall. Kan redusere CO2 utslipp med opp mot 90% sammenlignet med fossilt drivstoff. For erfaringer med andre drivstoff, innblanding i vanlig drivstoff etc foreslår jeg å starte en egen tråd. Så: Hvem har kjørt på HVO100 og hvordan har det gått? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart igår klokken 13:29 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:29 Det er vel ikke behov for å starte egen tråd om andre typer diesel, slike tråder eksisterer her fra tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.