Jump to content

Er selvparkerende båter nødvendig for å få nyrekruttering til båtlivet?

Ingar

Båtliv i fremtiden  

122 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

hanto1 skrev On 7.3.2025 at 7.59:

Det er vel økonomi som er største hinderet for at folk  ikke kjøper båt, dette i kombinasjon med at den gjevne mann er "lat og teknisk ubrukelig" ( sammenlignet med fortidens handyman ). Når alt arbeid skal settes bort må man ha solid økonomi for å ha båt.

Trenden er helt klar, flere gir opp båtlivet ( Overnattingsbåt ) og få kommer til. Havna var før smekkfull av overnattingsbåter ( som ble mye brukt ), nå er det mest mindre dagsturbåter som knapt blir luftet i løpet av sesongen. 

Tilbake til det å legge til: Moderne båter har jo ofte stort vindfang og lite under vann, da er det kjekt med hjelpemidler selv om man har mye erfaring.

Vis hele sitatet  

Der traff du nok hodte på spikeren ja!   selv var jeg kjempefornøyd med en Rana trebåt og 4hk Suzuki da jeg var 12 år! sikkelig lykke på sjøen i finvær, og fiska masse!  et trykt og bra båtliv tror jeg det er best å gå gradene. Da setter man mer pris på en sikkelig båt når man blir voksen og har råd til det.  Tror de fleste ville fått problem med å gått fra null erfaring til et sikkelig teknisk vidunder med en masse fungsjoner og duppeditter! Det vetyr enda mere vedlikehold og ettersyn på ting. Det enkle båtlivet kan fungere veldig bra for veldig mange!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Resultatet på spørreundersøkelsen er jo ganske tydelig, og ikke overraskende. Båtfolk er konservative.

Hvis båtbransjen hadde lyttet til båtfolk, så hadde båtene fortsatt vert lagd av tre, og i beste fall hatt en en sylindret motor, som er så lunefull, at bare folk med spesielle egenskaper hadde mestret og operere.

Hver gang ny teknologi introdusert i båtbransjen, så snakkes det ned av flere her. Enten det er baug/hekk-propell, plotter, autoruting, autopilot , ankervins, rigg på seilbåter som gjør livet enklere på seilbåter, joystick styring med posisjonhold og mulighet for enkel manøvrering og annet. 

Jeg tror vi trenger noen som tenker nytt i båtbransjen. Produsenter som greier å integrere alle systemer på en smart måte. Vi har jo allerede elektrisk styrt gass og gir. Flere båter har jo elektronisk styring. Vi har jo minst en GPS, så båten vet hvor den er. Flere og flere har overdimensjonert thruster foran og bak. Så med en smart integrering så koster ikke dette så mye å lage smarte systemer, også i båten, som kan parkere båten. Jeg synes det er ganske kjekt med bil som finner veien ut og inn av trange parkeringsplasser. Jeg kan ikke se at det hadde vert en ulempe hvis det også var i båten. 

Jeg har i dag en DC båt, med en del utstyr som er tilgjengelig. Jeg har vert på tur med båt med joystick styring og hold-funksjon. Kjekt 😊👍 Noe brukes mye, noe brukes sjeldent, men alt er kjekt å ha, selv om jeg også hadde mestra ei eldre tresjekte med en lunefull en-sylindret motor, så setter jeg pris på at verden går fremover. Jeg tror også de som er ny i båtlivet setter pris på det. Ser en også på de enkle sjektene fra 80-tallet, samt biler uten «alt» ekstrautstyr, så har de mista litt av sin popularitet. 

hanto1 skrev On 7.3.2025 at 7.59:

Det er vel økonomi som er største hinderet for at folk  ikke kjøper båt, dette i kombinasjon med at den gjevne mann er "lat og teknisk ubrukelig" ( sammenlignet med fortidens handyman ). Når alt arbeid skal settes bort må man ha solid økonomi for å ha båt.

Vis hele sitatet  

Har tenkt på det du postet i 30min nå og det slår meg at det verste er; at det er sant....

I dag starter halvparten av setningene med "jammen"..... i stedet for å gyve løs og prøve... og om nødvendig prøve igjen..

Er det en ting jeg virkelig ikke er opptatt av, så er det «rekruttering» til båtlivet. Det trengs flere sykepleiere, buss- og lastebilsjåfører for å få samfunnet til å går rundt. Det trengs ikke flere båter på sjøen..

For øvrig har jeg aldri parkert en båt, bortsett fra når den befinner seg på en henger.

Jeg tror at dette kommer enten vi (gamingene) liker det eller ikke.

Manøvreringshjelpemidler har alltid blitt tatt imot med skepsis (spes blandt de som ikke har det) men sakte men sikkert blir det mer allment akseptert. Ankerevinsj akter, baugthruster, fjernkontroller, VP IPS, så DP til IPS osv.

Volvo har allerde nå assisted docking. Det er en integrering mellom VP og Garmin (glass cockpit), proposjonal thruster fra Sleipner og DP funksjon på IPS.

Båten holder seg på flekken uansett vindretning og strøm.

Et klikk på joysticken i en retning gør at båten flytter seg en halvmeter  i den retningen. Når fendrene treffer brygga (longside) aktiverer man så "side push" som bruker slurefunksjonen på girene i IPS samt proposjonal baughtruster for å holde båten mot brygga men man går å fortøyer. Dp funksjonen sørger for at vindkast eller strøm ikke får båten til å skli frem eller tilbake eller baugen blåse ut (systemet vet headingen).

Funker fint, men selv er jeg skeptisk til å gå fra styreposs med gir i inngrep tilfelle systemet skulle få hikke.

Kombinert med "bird view" som er flere små kameraer rundt på båten som syr sammen et bilde av båt og området rundt i fugleperspektiv slik som på nyere biler har man god kontroll på omgivelsene.

Da kan selv en som aldri har tatt i et ror eller girspak legge til en 50 foter da man ikke trenger  å kunne eller skjønne noe av fysikken eller å ha erfaringen med sig, avdrift, vind , strøm etc.

Neste steg som kommer er "Self docking" hvor det brukes 360 kameraer og sensorer for å "parkere" båten. Krever inntil videre sensorer på brygga også, men i likhet med biler med autopark, så forsvinner nok det behovet også.

Dette kan sikkert fungere greit i "donald duck" omgivelser så lenge alt funker, men hva gjør den ved joysticken den dage systemet går i feilmelding og kobler ut der han ligger halveis inne mellom to båter med 10 msek inn på tvers? 

Jeg ser allerede nå at det vil kalle "nyere" båtkjøpere digger IPS og assisted docking. 

For enten vi liker det eller ei, så er det og kommer til å bli flere og flere kjøpere med mindre erfaring som ikke har går alle stegene over flere tiår som oppfyller båtdrømmen til 5-10 eller 30 mill hvor dette systemet allerede er tilgjengelig (assisted docking).

Self docking fra VP ser man en demo på under her. det var i 2018, så de finpusser nok på det ennå..

Mvh. SAP

sap_2000 skrev On 7.3.2025 at 9.50:

Da kan selv en som aldri har tatt i et ror eller girspak legge til en 50 foter da man ikke trenger  å kunne eller skjønne noe av fysikken eller å ha erfaringen med sig, avdrift, vind , strøm etc.

Vis hele sitatet  

Var ikke spørsmålet om å øke rekrutteringen? Avansert automatikk eller ikke, så blir vel ikke en slik båt den typiske båten for en "rekrutt" til båtlivet.

Det markedet etterspør vil noen levere, så selvsagt kommer det systemer som gjør det meste for oss. Også biler og båter som kjører og parkerer selv.

Det som kanskje er betenkelig er at det etter hvert kommer fler og fler som ikke kan klare seg uten disse systemene.

At en slik bilfører må lukeparkere selv kan medføre en bulk. Og at han må navigere uten GPS kan medføre at han kjører seg vill.

Men, en båtfører må kunne finne fram, føre båten trygt i havn- OG "parkere", i dårlig vær, uten at alle systemene på båten fungerer, ellers kan det medføre skade på mennesker og tap av liv.

Sjøen er et farlig element, og sjømannskap er og vil forbli kompetanseområde som er nødvendig for sikkerhet.

En flyger i dag har systemer som både navigerer og lander flyet automatisk, men han må likevel demonstrere igjen og igjen at han kan både navigere uten mange hjelpemidler OG lande trygt under vanskelige forhold. 

Hørte just en podcast av Sleipner ulykken. 

Ganske trist at enkelte ikke vil bruke nye hjelpemidler. Plotteren var avslått denne kvelden. Greit at det funker bra på gamlemåten, men når båter blir raskere, større, og tyngre, så tror jeg det kan være smart å lære nye hjelpemidler. Men jeg skjønner det er delte meninger om dette. 

Hvis i tillegg verkstedet kan lese av feilkoder over the air, slik som enkelt bilprodusenter benytter seg av, og enkelte bilprodusenter ikke vil benytte seg av... Så tror jeg dette kan bli bra 👍

Kommer an på hva som fremover blir å betegne som "den typiske rekrutt".

Rekrutter finnes allerede i flere former og de virker å bli mer og mer utradisjonelle.

Jeg helt klart at teknologi som først eksisterer på større båter kommer til å finne veien til mindre størrelser.

Man får allerde i dag joystickstyring til 2x outboards samt singel og twin aksling. Singel aksling i kombinasjon med baug og hekkthrustere. Da er man bare noen små steg unna automasjon med litt sensorer og kameraer.

Komfort ombord er nevnt er nevnt over, og det vil den nye generasjonen rookies også ha, sammen med plass, stil og design.

Nye båter er blitt fryktelig dyrt og dyrere skal det nok bli. Jeg tror vu vi vil se en helt annen type mennesker som begynner båtlivet i mer voksen alder med en nye eller nyere båt og det krever en økonomi som færre og færre har. 

Eldre båter med stort fikse eller oppgraderingsbehov har alltid vært mange som har gått for. Men folk blir mindre mindre nevenyttige, har dårligere tid og kjøper i større grad tjenster som fler gjorde selv før. F.eks dekke til båten selv, vaske og polere, bunnstoffe, service på motorer selv osv. Nye generasjons vil ha ting som funker når de har tid til bruke det. Når vinteren kommer skal båten i likhet med dekkene til bilen gjerne bo på hotell 

Mvh. SAP

Seilars skrev On 7.3.2025 at 5.03:

Veien videre bør begynne med å standardisere 48V og CAN bus. Kobber er dyrt,

Vis hele sitatet  

Veldig enig. 

For småelektronikk og belysning er 12V tipp-topp, men for startmotor, kjøleskap, ankervinsj, baugtruster, etc er det en stor ulempe å være begrenset av 12V.

Kabelbuntene i båtene er ofte tykke, massevis av kabler - i stedet for å trekke to tykke ledninger med pluss og minus, så skal hver kurs og ofte hver forbruker ha strømforsyningen på sin egen kabel, fra bryterpanel og til forbruker.  En buss-løsning hvor man ved å trykke på knappen sender et signal i stedet for å koble inn og ut selve strømforsyningen kunne gjort ledningsbuntene noe enklere å håndtere, og man kunne spart seg for en god del kobber.  Ikke bare er kobber dyrt, men det er tungt også.  Nå trenger man heldigvis ikke så tykke kabler pga LED, men allikevel - i de fleste seilbåtmastene av i dag, så er kablene dimensjonert for glødepærer, og det blir en del kabler når både ankerlanterne, tricolor, dekksbelysning, masthead og whatnot skal ha sin egen strømforsyningskabel.  Tricolor/ankerlys/masthead skal jo aldri brukes kombinert, bare én av de skal være i bruk om gangen.

Endringstakten når det kommer til elektronikk går litt for raskt for både den ene bransjen og den andre, ser jeg.  Jeg husker at det fortsatt ble levert nybiler med navigasjonssystem hvor kartdata skulle dyttes inn i form av en CD, på et tidspunkt hvor det burde være innlysende for noen og enhver at CD-formatet var avlegs.  Det tok veldig lang tid før man endelig begynte å få USB-kontakter her og der (til og med på busser og trikker) for lading, men resultatet nå er jo at man har fått installert massevis av gammeldagse USB-A-ladere som kanskje leverer 2.5W, mens nyere USB-C-ladere kan levere mer enn 100W.  Sigarettenneruttaket er jo også et gufs fra fortiden.

Men dette er jo ganske utenfor trådens emne :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Olevine skrev On 7.3.2025 at 10.10:

Var ikke spørsmålet om å øke rekrutteringen? Avansert automatikk eller ikke, så blir vel ikke en slik båt den typiske båten for en "rekrutt" til båtlivet.

Vis hele sitatet  

Tviler på at rekrutteringen blir økt ( i forhold til de siste 30 årene). Økonomi, tid og færre nevenyttige tor jeg er faktorer som innvirker.

Mer automasjon, komfort, fresht og fint, nytt eller nyere tror jeg vil selge til de som har råd. 

Mvh. SAP

sap_2000 skrev On 7.3.2025 at 10.28:

Men folk blir mindre mindre nevenyttige, har dårligere tid og kjøper i større grad tjenster som fler gjorde selv før. F.eks dekke til båten selv, vaske og polere, bunnstoffe, service på motorer selv osv. Nye generasjons vil ha ting som funker når de har tid til bruke det. Når vinteren kommer sk

Vis hele sitatet  

Det  er tydeligvis forskjellige "båtverdener" folk lever i. Fint lite av dette å se her på berget, og i havna der jeg har båten.

sap_2000 skrev On 7.3.2025 at 10.41:

Tviler på at rekrutteringen blir økt ( i forhold til de siste 30 årene). Økonomi, tid og færre nevenyttige tor jeg er faktorer som innvirker.

Mer automasjon, komfort, fresht og fint, nytt eller nyere tror jeg vil selge til de som har råd. 

Vis hele sitatet  

For meg blir heller spørsmålet om rekrutteringen bør økes. Det er allerede veldig mange ukyndige på sjøen etter kovidrunden, det merker vi veldig tydelig her i Mandal. Mulig at det er forskjellig fra sted til sted, men jeg ser iallfall ingen grunn til å slite for å øke rekrutteringen her i området.

Sørlandet2 skrev On 7.3.2025 at 9.02:

Hver gang ny teknologi introdusert i båtbransjen, så snakkes det ned av flere her. Enten det er baug/hekk-propell, plotter, autoruting, autopilot , ankervins, rigg på seilbåter som gjør livet enklere på seilbåter, joystick styring med posisjonhold og mulighet for enkel manøvrering og annet. 

Vis hele sitatet  

Det er på godt og vondt.  Man  venner seg gradvis til hjelpemidlene og blir avhengige av dem, ute av stand til å greie seg uten.  Litt av sjarmen forsvinner også - jeg har fortsatt gode minner fra da jeg navigerte etter fyrlykter og papirkart.  I dag ... å rote frem papirkart eller stirre på en fyrlykt og slå når det skifter fra hvitt til rødt, det er ganske uaktuelt.  Allikevel kan slik kunnskap være viktig, man kan ikke alltid stole på elektronikken, GPS-signaler er heller ikke noe man alltid kan ta for gitt, jamming er jo også blitt et problem.

Mastiff skrev On 7.3.2025 at 10.45:

For meg blir heller spørsmålet om rekrutteringen bør økes.

Vis hele sitatet  

Det kommer an på øya som ser.  For båtforhandlere og båtprodusenter er svaret utvilsomt "ja!".  For oss båtfolk så kan det være ønskelig med en passelig mengde båtnaboer - nok til at man har noen å sosialisere med, men ikke så mange at det blir trangt om plassen.

@tobixen Alle markeder har en topp, jeg tror båtmarkedet traff den under den nevnte koviden. Men selvsagt, alle som driver forretninger ønsker at akkurat deres bransje skal vokse inn i himmelen. Når det gjelder sosialiseringen, er jeg stort sett alene på sjøen fra uti november (etter hummerfisket) og til påske, og det er sånn jeg liker det best. Jeg er ikke verdens mest sosiale person... :fniser:

Bårdp skrev On 7.3.2025 at 11.01:

Tror verden har mer en nokk med en Eldon Musk.

Vis hele sitatet  

Vil ikke blande politikk inn i dene trenden, men jeg liker folk som gjør ting enkelt. 

Jeg jobba i bilbransjen på åttitallet, da Ford Scorpio ble introdusert. Mener å huske den hadde 28 moduler/datamaskiner hvis alt ekstrautstyr var montert. Kult, men ikke særlig smart. Når en bilprodusent får integrert alle systemer, og bruker en til tre datamaskiner for å drifte alt, så synes jeg det er smart. 

For meg så virker det som båtbransjen er som bilbransjen på åttitallet. Kult, men ganske komplisert, og ikke særlig servicevennlig. 

tobixen skrev On 7.3.2025 at 10.53:

Det er på godt og vondt.  Man  venner seg gradvis til hjelpemidlene og blir avhengige av dem, ute av stand til å greie seg uten.  Litt av sjarmen forsvinner også - jeg har fortsatt gode minner fra da jeg navigerte etter fyrlykter og papirkart.  I dag ... å rote frem papirkart eller stirre på en fyrlykt og slå når det skifter fra hvitt til rødt, det er ganske uaktuelt.  Allikevel kan slik kunnskap være viktig, man kan ikke alltid stole på elektronikken, GPS-signaler er heller ikke noe man alltid kan ta for gitt, jamming er jo også blitt et problem.

Vis hele sitatet  

Jeg er veldig enig i det du sier. Det er viktig å lære å gå, før en kan bli flink å løpe. 

Hjelpemidler er til for å øke sikkerheten, ikke for å erstatte grunnleggende kunnskap. 

Et annet problem i tettbygde områder er fjerning av opplagsplasser på land, samt at folk flest i morderne boliger har så liten tomt at det ikke er plass til båten i hagen / oppkjørsel. I tillegg bor jo flere og flere i leilighet der man har trøbbel med å få plass til en liten bil.

Nye opplagsplasser langs sjøen blir det jo ikke da enhver centimeter her er sårbar og bygging  er fy-fy. 

Mao alt vil bli dyrere og mere tungvint i tettbygde områder, beklageligvis.

Sørlandet2 skrev On 7.3.2025 at 9.02:

Resultatet på spørreundersøkelsen er jo ganske tydelig, og ikke overraskende. Båtfolk er konservative.

Hvis båtbransjen hadde lyttet til båtfolk, så hadde båtene fortsatt vert lagd av tre, og i beste fall hatt en en sylindret motor, som er så lunefull, at bare folk med spesielle egenskaper hadde mestret og operere.

Vis hele sitatet  

Enig i det du skriver her. Vi båtfolk er konservative, men samtidig setter de fleste av oss pris på moderne hjelpemidler og comfort. Jeg foretrekker f.eks. en tett plastbåt framfor en lekk trebåt, og synes baugpropellen er fin å ha av og til. 

-------

Da jeg leste overskriften på tråden var det imidlertid helt andre ting som slo meg. Jeg tenker da i de baner som @steib skriver her:

steib skrev On 7.3.2025 at 9.28:

Er det en ting jeg virkelig ikke er opptatt av, så er det «rekruttering» til båtlivet. Det trengs flere sykepleiere, buss- og lastebilsjåfører for å få samfunnet til å går rundt. Det trengs ikke flere båter på sjøen..

Vis hele sitatet  

Rekruttering til båtlivet er jeg ekstremt lite opptatt av, det ser ut til å ha fungert mer enn bra nok uansett de siste tiårene. Steder man tidligere kunne nyte urørt natur og høre bølgeskvulp og måkeskrik, er nå erstattet av stereoanlegg, generatorer og jollekjøring. For noen tiår siden hadde folk flest ei åpen tresnekke, eller en landstedsbåt på 15 fot med en åttehester på hekken. Nå har folk flest Ibiza 20 med 150hk Yamaha, og en rekkevidde som var helt utenkelig på 70 tallet. Dette merkes på de mest avsidesliggende steder de fine sommerdagene. Vi trenger ikke mer rekruttering. De som virkelig er interessert i å komme seg på sjøen klarer det helt fint uten å bli rekruttert. 

Situasjonen bak trådens hovedspørsmål er like hoderystende trist som å spørre; "Vil rekruttering av bussjåfører bli bedre hvis de slipper å kunne rygge?" 

Ser nå at unge bilførere ikke kan kjøre med manuelt gir, de kan ikke lukeparkere uten kameraer.....osv.

Og nå båtførere som ikke kan/vil engasjere seg i båtlivet uten hjelp av sårbar elektronikk - som plutselig ikke virker. Og hva skjer da? 

På Debatten på NRK1 i går sa en kaptein i Forsvaret at de slet med å forklare rekruttene at de må adlyde ordre. 

Er vi på vei til å bli en hjelpeløs gjeng av spesialister på hvert vårt snevre område, som ikke kan noe annet? 

Det er godt å være gammal og på mange måter selvhjulpen og med allsidig erfaring. 

Må høyere makter hjelpe verden videre! 🙃

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Ingar skrev On 6.3.2025 at 12.26:

Båtbransjen tror at selvparkering er nødvendig for å få nyrekrutteringen til båtlivet.
Altså at man kan legge til og fra kai ved å trykke på en knapp.

Vis hele sitatet  

Nei det tror jeg ikke. De fleste begynner med en mindre båt og da er man avhengig av IPS eller DP for å få til dette.  Selv om man investerer i dette på en liten båt så må det altfor stor motorkraft til i forhold til båten for at dette skal funke, om man forutsetter at man skal også legge til ved noe bølger.  Men ser behovet om man er alene, derfor har jeg fjernkontrol på hekk/bauthrustere og ankervinsj, samt motor, kjekt i moderat vær, men med  vind eller bølger, må jeg ha mannskap .

Cheyenne skrev On 6.3.2025 at 19.09:

Ikke på mitt oppsett. Kan legge rute og den følges uten at jeg trenger å bekrefte/kvittere for kursendring. Vet ikke hvorfor det er sånn, har alltid vært sånn.

Vis hele sitatet  

Huffda, det synes jeg høres kjempeskummelt ut, et det virkelig lov å selge slike systemer. Hvilken plotter er det du har?

Jeg ser med gru for meg å risikere å møte båtførere med fjeset i mobilen og en båt som gjør plutselige brå kursendringer😱😱😱

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...