Sjøspeidern Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Jeg skal våge å uttale meg om hva ungdom trenger som en svært båtglad kar som er langt under snittalderen her inne (jeg kan faktisk enda kalle meg ungdom) Familien min har aldri eid båt, det var aldri en prioritet siden mamma hater sjø og bølger, 11 år siden fant jeg ut at fotball ikke var gøy, og jeg ville lære å kjøre båt. For meg ble løsningen sjøspeideren, men det som funket der funker også andre steder. For å få unge interesert i båt må noen kriterier oppfylles - Tilgjengelighet - Mestring - Tillitt Med Tilgjengelighet mener jeg at det må være mulig å komme seg på sjøen billig, enten det er en speiderbåt, kystlag, seilforening, jolla til bestefar eller en limegrønn summerfun du kjøpte for konfirmasjonspengene dine. I hjembygda mi Søgne så kommer jollene ut på fjorden som mygg med en gang det blir varmt, og dette er fordi kompiser er ute å "råner" med båtene sine sammen, når de blir eldre spleiser de på en snekke og storkoser seg på holmer og i sund hele sommeren, dette er hvordan vi får, og beholder en god båtkultur. Det må være mulig å dra ut uten å ta opp lån Med mestring så mener jeg at man må la de unge få prøve seg og erfare selv, om du som forelder hjelper ungen din kjøpe en jolle med en 9,9 så vil du se at de lærer mer og mer, de finner ut av hvordan de skal manøvrere, reparere og oppføre seg, og om de gjør feil så lar du de lære av feilen istedenfor å skjelle ut eller la de bli bomullsbarn Med tillitt så mener jeg at man må ha litt tro på fremtiden, om du selv har båt og guttungen kun ligger i køya og spiller, så la han prøve å styre båten ute på vannet, gi han roret og følg med i bakgrunnen, og veiled istedenfor å gi strenge ordre. Etterhvert klarer han å legge til og manøvrere i trange farvann, og plutselig er det veldig gøy å være med mor og far på båttur. Så må det nevnes at jo mer utstyr du har, jo latere blir du og jo mer kan gå galt, om du ikke har selvstyring, så kan ikke selvstyringen gå i stykker (Har stjålet Colin archer mentaliteten med om du ikke har motor, så kan den ikke gå i stykker), men faktisk, man har klart seg i TUSENVIS av år uten selvstyring, så det bør vi også klare Båt har en bratt læring og priskurve, begynn på bunnen og jobb deg sakte oppover. Jeg vet ikke med dere, men jeg startet i VG jolle og kano, men takket være mange år med øving og god veiledning tar jeg helt fint ut skuter på tur -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
tobixen Svart 1.April Link til dette innlegget Svart 1.April On 3/31/2025 at 11:31 AM, Sjøspeidern said: Med Tilgjengelighet mener jeg at det må være mulig å komme seg på sjøen billig, Når båtbransjen ønsker å "rekruttere", så er kanskje "menn over 40 med god råd" på kort sikt en langt mer profitabel målgruppe enn ungdom, og det er sikkert dét segmentet "selvparkerende båter" retter seg mot. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Poseidon Svart 2.April Link til dette innlegget Svart 2.April Her som så ofte ellers er det øvelse, øvelse, øvelse som teller. Igår hadde vi sesongens siste "Praktisk utsjekk for D5L og D5LA" og jeg la ut noen bilder, med enkelte kommentarer på Facebook om noen skulle ha lyst å se hva vi holder på med. Facebook Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn