Mastiff Startet 6.Mars Link til dette innlegget Startet 6.Mars Jeg har dette tauet, som jeg fikk sammen med et anker (som jeg nå har solgt igjen). Det har ikke synlig slitasje og har bare ligget stille og rolig her. De brune flekkene er fordi en liten galvanisert kjetting lå over den og dryppet rustvann. Midt i tauet går det en enkelt blykjede. Tauet er langt nok til at jeg kan bruke det ut fra brygga (der jeg fester den syrefaste kausen i en syrefast ringplate med syrefast sjakkel, skrudd i brygga med fire syrefaste skruer), ut til moringsbøyen, knytte det fast med et ankerstikk i en ringspleis i et tau som henger ned fra bøya, og så tilbake igjen fra bøya så jeg fortøyer båten med samme tauet. Er det noe i veien for å bruke et ankertau til noe sånt? Det vil jo bli liggende konstant under vann, men så vidt jeg vet er det akkurat det ankertau er beregnet på. Delen fra blåsa til båten vil bli inspisert et par ganger i året. Loddet på 40 kg mellom båten og blåsa (en Polyform MB-100 som har oppdrift på 90 kilo og anbefalt maksimalbelastning på 55 kilo, så den tåler loddet uten problemer) skal ligge på bunnen til vanlig og fungere som rykkdemper hvis det kommer store bølger fra en eller annen halvplaner som kommer forbi, og så skal det være nok slakk til at jeg kan trekke båten nesten inn til brygga når vi skal om bord. Jeg har laget en dårlig tegning, som viser opplegget. Link to post
dieselfan Svart 6.Mars Link til dette innlegget Svart 6.Mars Nå er jeg absolutt ikke mr spleis, men er ikke en T spleis en ganske dårlig løsning pga betydelig gnag ? Vil ikke 3 spleis i en rustfri ring gi mye bedre levetid ? Link to post
Mastiff Svart 7.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars @dieselfan Hm... Jeg trodde ikke det var noe problem, men jeg kan selvsagt ta veldig feil, det har hendt før. Jeg glemte å forresten skrive at det tauet er treslått moringstau på 22 millimeter, ikke flettet tau. Edit: Det går jo an å gjøre på samme måte som jeg har festet rundslingene. Dem har jeg trukket på en meter med tau jeg har spleiset på parallelt med hovedtauet, men sånn at det går ut i en liten bue og holder seg unna hovedtauet. Rundt halvmetertauet er det en slangestump som hindrer gnaging, og rundslingene er festet i det med kraftig monteringslim og stram surring med en vanntett Gorilla-teip som er omtrent uslitelig, og til slutt en runde teip rundt det hele på utsiden. Den burde ikke klarer å røre seg på noen som helst måte. Men den skal selvsagt inspiseres etter det første året for å se etter slitasje og utilsiktede ting. Edit 2: En annen variant er å bruke ankerstikk på det tauet også og "sy" med 6 mm tynnere tau så det ikke kan flytte seg en millimeter. Link to post
dieselfan Svart 7.Mars Link til dette innlegget Svart 7.Mars T løsningen på bildet ser jo skikkelig proff ut. Men hva er grunnen til at du ønsker T løsningen en halv meter nede på tauet under blåsa? Er det ikke mye enklere å spleise tauet til akterfestet rett i øyet under blåsa? Lettere å inspisere, mindre komplisert? Spør fordi jeg må vite hvorfor for å forstå ting. Link to post
Mastiff Svart 8.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars Jeg skal ha det sånn fordi jeg vil ha en reserveløsning i tilfelle tauet skulle ryke fra blåsa. Jeg har fått to fortøyningsblåser drivende inn her nede bare i vinter, den ene tilhørte naboen og var bare to år gammel, satt ut av et firma. Knuten må ha løsnet litt i uværet, og så begynte det å gnage. Jeg fant den etter fire dager med kuling og bølger fra øst, og jeg tipper den ble gnagd i stykker på den tiden. Skulle min ryke i østavind, ville båten blitt presset inn, så den drev rett inn i steinene. Det har jeg opplevd med en tidligere båt, der bakfortøyningen røk. Det har gjort meg veldig forsiktig, siden jeg har båten ute hele året. Med denne løsningen vil hekkfortøyningen til moringen fremdeles være festet til moringen, så båten bare kan flytte seg et par meter. Den lette moringen på 100 kg kan kanskje trekkes litt mot vest når det er som verst, men den blir da stoppet ganske fort av rundslingene som sitter i T-en og går videre til naboens mye tyngre moring. Jeg liker å bruke både belte og bukseseler, som det heter. Link to post
Mastiff Svart Søndag 17:49 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:49 dieselfan skrev On 6.3.2025 at 20.40: Nå er jeg absolutt ikke mr spleis, men er ikke en T spleis en ganske dårlig løsning pga betydelig gnag ? Vil ikke 3 spleis i en rustfri ring gi mye bedre levetid ? Lurer på om jeg skal gjøre en variant av denne. 10 mm tjukk syrefast ring med gummislange limt fast rundt med Tec7 for å hindre alle muligheter for gnag. Det beste ville jo vært en helgummiert stålring, men det har jeg aldri sett noe sted. Link to post
dieselfan Svart Søndag 18:47 Link til dette innlegget Svart Søndag 18:47 Mastiff skrev 39 minutter siden: Det beste ville jo vært en helgummiert stålring, men det har jeg aldri sett noe sted. Min erfaring er at om en snarer en øyespleis i en ring stramt, så blir det minimalt med gnag. Å tre en slange på ringen vil selvfølgelig gjøre det enda bedre. Jo tykkere ring, jo mindre gang også vel, pga større overflate og dermed mindre overflatetrykk pr enhet. Link to post
Mastiff Svart Søndag 18:53 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 18:53 Ja, jeg tenker at en 10 mm med hageslange på burde bli veldig greit. Det blir nok i så fall ringspleis rundt svivelen i bøya (som jeg er usikker på om er syrefast eller hva den er), en halvmeter tau, og så ringen spleiset på der igjen. Det fins iallfall 10 mm ringer med 7 cm diameter, jeg har ikke sett noe tykkere eller større ennå, men jeg leter fremdeles. Edit: Mulig at jeg kan bruke en lyrsjakkel, de fås i både 14, 16 og 20. Og så bruke litt tykkere slange. Link to post
dieselfan Svart Søndag 21:34 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:34 Brukte en 5/8" lyrsjakkel med hageslange over pinnen og tre snarede 16mm øyespleis i ca 2012 og jeg ser ikke forskjell på knag på de to tauene som står i sjakkelen og det som er snaret over pinnen med slange over. Båtvekt 4.5T. Medium vind, moderate bølger men opptil 40cm is. Link to post
Mastiff Svart Mandag 08:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 08:07 @dieselfan Det høres akkurat ut som det jeg kunne trenge, ja. Problemet om vinteren er hvis det kommer kraftig austan eller nordost, og om sommeren er det bølgene fra halvplanere som kjører den ene retningen (den andre retningen stoppes de av ei steinbrygge utenfor min), derfor tenker jeg noen millimeter kraftigere sjakkel. Men prinsippet blir akkurat det samme. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn