Jump to content

Problem med Shipmate 8400 VHF


aardin

Recommended Posts

Har en Shipmate 8400 VHF som squelshen står på hele tiden. Denne har 3 trinn , og skal være av på trinn 1, men står altså på hele tiden. Noen som har erfaring med dette?

Squelchen SKAL være på hele tiden - du skrur den opp til det slutter å "suse/skurre" - hvis ikke får du ikke kontakt med omverdnen.

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Squelchen SKAL være på hele tiden - du skrur den opp til det slutter å "suse/skurre" - hvis ikke får du ikke kontakt med omverdnen.

Javel, trodde squelshen fungerte som en variabel terskel der man justerer hvor svake signaler man skal godta inn. Skrur man ned så får man inn mye støy og svake signaler. Skrur man opp så sperrer man støy og svake signaler. Skrur man for mye opp kan man også sperre for de man gjerne vi ha inn, men som kanskje ligger langt vekk fra deg.

 

Så jeg vil vel tro du får kontakt med omverdenen selv om squelsh er skrudd langt ned eller av. Tar jeg feil?

 

Jeg er ellers enig at man normalt skrur opp squelsh til akkurat støyen kutter.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg sier squelshen står på hele tiden, mener jeg alstå at den suser/skurrer hele tiden uansett hvilket trinn den står på.

Aha - du mener altså at Squelchen står AV! Suser det hele tiden har du ett av to scenarioer:

1. Squelchen din fungerer ikke.

2. Du har en støysender i nærheten (ombord?) som har sterkere signal enn den støygrensen squelchen er stillt inn på, tydeligvis sterkere enn max squelch.

 

For å finne ut av hva som er feil kan du jo enten låne et håndapparat, ta det med ombord og se om det støyer fra dette også. Eller du kan skru ut Shipmaten, ta den med hjem eller et annet sted - fixe en 12 V powertilknytning og se om apparatet fungerer annerledes utenfor båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Squelchen paa de shipmater jeg har kjennskap til er slik at de uansett suser paa 0 (dvs er av) og normalt slaar til paa trinn 1 (dvs blir stilt) om det ikke er trafikk som virker inn. Imidlertid reagerer de ofte paa andre stoy-kilder som vindusviskere, rotorvindu etc. Med disse paa har jeg erfart at squelchen maa paa fullt, og ikke alltid gjoer mottageren still da heller.

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...