Jump to content

Hvordan få ut propellaksling fra flens

Maghatt

Recommended Posts

Det er vel en klemkon som holder akslingen. Det ser ut i fettet på akslingen at du har hatt den et stykke bakover allerede. Dra den bakover og dunk flensen av forover, uten bolter skal den være noenlunde løs.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Er fettet fra pakkboksen som er dratt litt fremover bare 👍 okei så da er det litt dunking bare så skal den løsne ? Bare redd det skjer noe med girkasse hvis jeg tar i for mye. 

Ser du får litt halvveise forklaringer her. Jeg har ikke erfaring med akkurat den koblingen du har, men skal allikevel forsøke å forklare litt nærmere, så kan andre rette dersom jeg skriver noe feil.

Koniskklemforbindelse.jpeg.92dc753c8dff9073ba41ce793bb3b11f.jpeg

• Etter å ha løsnet koblingen fra gearflensen kan du trekke hele aksel m. fleksibel kobling bakover. Da skal du finne noen skruer på framsiden av koblingen, der den gule pila peker. Disse skruene trekker den ene delen av klemkoblingen (den som den røde pila peker på) inn i den foran (som den grønne pila peker på). Dette er to koniske deler som presses i hverandre. Den bakre delen er splittet, så når den trekkes inn i konusen på den foran vil den klemmes sammen og låse akselen på friksjon.
  • Den blå pila peker mot en rekke hull. Mest sannsynlig er noen av disse hullene gjenget opp. Da kan du skru inn to-tre eller fire skruer her. Disse skruene vil presse mot bosset som den grønne pila peker på. Da vil du trekke den bakre konusen ut av den foran. 

Lykke til :flagg_bp:

Du skal ikke ta i for mye. De aksielle boltene trekke en kon innover retning giret. Det er friksjonen som hindrer at akslingen glipper. Skru ut skruene og dunk inn en kile i glipen du ser på bildet. Så skal konen komme akterover. Litt av gangen rundt hele slik at konen ikke skjærer seg på akslingen. Girkassen har lager som er beregnet på radial- og aksiakrefter. 

Kan ikke se det på bildet, men noen slike systemer har også 'ledige hull' der man kan sette inn skruene man skrur ut for dermed å presse konen akterover.

Hvis noen av de blå hullene har gjenger i rød flens så er de for å demontere flensen med. De blå hullene som ikke har gjenger i rød flens men bare gjenger i grønn så er de for å dra til flensen ved montering.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Maghatt skrev 15 minutter siden:

@Hulda kile i mellom grønn og rød pil?

Nå er ikke jeg Hulda, men ja, det er en mulighet. Men det er ikke nødvendigvis så lett å få noe kraft på den kilen pga. kort avstand og runde kanter. Derfor forslaget om å skru inn skruer for å trekke den ut. Veldig mye lettere dersom det er gjengehull der.

Skader ikke å sende en e-post til leverandør og sjekke 👍 topp med litt tilbakemeldinger! For en vvs rørlegger sitt syn så vil jeg si konen og aksling ser veldig bra ut, men sender en e-post til det og forespør hva man burde gjøre 😎

Maghatt skrev 1 time siden:

fikk tilbakemelding fra Sleipner, dem sier at normalt kan du bruke klemflens om igjen.  

Det hørtes klokt ut :tommel_opp:

Maghatt skrev On 11.3.2025 at 13.17:

fikk tilbakemelding fra Sleipner, dem sier at normalt kan du bruke klemflens om igjen.

Flott.

Det ser ut som det er slite spor etter pakkboksen,  det kan være lurt  enten å korte inn eller

få en ny litt lengre gummihylse .

image.png.adf9bffa7c3de8018ad59c3b8fc37c30.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...