Jump to content

Batteri med høy kapasitet som passer mine mål..?


Anonym

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har et batterirom som er 22cm høyt, 55cm langt, og 45cm bredt.

I dette batterirommet skal jeg ha 3 batterier, hvorav det ene allerede er på plass (startbatteriet)

Det er ca 17x25cm

 

Plassen som gjenstår er da altså enten 35x45, eller 28x55..

 

Hva får jeg av batterier som passer på denne plassen, samt er maksimalt 22cm høye?

 

Jeg har forsøkt å undersøke en del selv, men ender hver gang opp med at 115Ah er maksimal størrelse for mine to batterier.. Det er i minste laget, vil helst ha vesentlig større kapasitet.

Det er desverre ikke mulig å gjøre noe med størrelsen på batterikassa.

 

Setter virkelig pris på det om noen kan hjelpe!

 

Det kan også være en aktuell løsning å bytte ut startbatteriet med et mindre et dersom det gir meg plass til større forbruksbatterier.

Link to post
Share on other sites

Det er desverre ikke mulig å gjøre noe med størrelsen på batterikassa.

Hva mener du med det?

 

Hadde samme problematikken. Det endte med at den originale batterikassa gikk på dynga, batterier som passet meg ble innkjøpt og nye "trau" for montasje ble satt inn for å kunne spenne batteriene fast.

Deretter bygde jeg batterirom rundt med avtrekk overbord.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med det?

 

Hadde samme problematikken. Det endte med at den originale batterikassa gikk på dynga, batterier som passet meg ble innkjøpt og nye "trau" for montasje ble satt inn for å kunne spenne batteriene fast.

Deretter bygde jeg batterirom rundt med avtrekk overbord.

Batterikassa er en av de avstivende konstruksjonene i båten, og kan således ikke skjæres i, eller endres på annen måte.

Noe annet sted å plassere batteriene er det heller ikke :(

Link to post
Share on other sites

Ta ditt startbatteri på 17 x 25 cm ut av kassa. Deretter fintenker du en lang stund. Så plasserer du startbatteriet på det lure stedet du plutselig kom på.

 

Nå har du en stor og grei kasse som du kan putte 3 stk 115 Ah batterier på ca 17,1 x 35 cm. Mener de er 21 cm høye. I tillegg har du nå litt plass til overs og kan legge noen avstandsklosser her og der slik at alle batterier har luft på alle kanter.

 

Hvis du sier at du ikke klarer å tenke ut hvor du skal ha startbatteriet, kan du jo spørre din bedre halvdel. Hun har sikkert noen gode ideer.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta ditt startbatteri på 17 x 25 cm ut av kassa. Deretter fintenker du en lang stund. Så plasserer du startbatteriet på det lure stedet du plutselig kom på.

 

Nå har du en stor og grei kasse som du kan putte 3 stk 115 Ah batterier på ca 17,1 x 35 cm. Mener de er 21 cm høye. I tillegg har du nå litt plass til overs og kan legge noen avstandsklosser her og der slik at alle batterier har luft på alle kanter.

 

Hvis du sier at du ikke klarer å tenke ut hvor du skal ha startbatteriet, kan du jo spørre din bedre halvdel. Hun har sikkert noen gode ideer.

Det siste først, den tingen slipper jeg å tenke på, da jeg ikke har noen "bedre halvdel"

Jeg har tenkt ganske grundig for å finne et nytt sted til startbatteriet, men det er ganske enkelt fullt overalt..

Det eneste stedet det rent fysisk er plass er i motorrommet, og det er jo ikke optimalt, grunnet temperatur.

Jeg skal holde meg til 2 forbruksbatterier, ellers må jeg ha en annen batterivelger også, den jeg har nå har 1,2,ALL som valg. (Klart, jeg kunne alltids paralellkoblet 2 batterier som en forbruksbank, og hatt det siste som reserve)

 

Konklusjonen min er egentlig at det rommet jeg har er det eneste stedet det er greit å plassere batterier, ellers vil det bli alt for lange kabelstrekk (minst 4 meter kabel, det er for mye)

 

Jeg er forøvrig ganske bestemt på at jeg ikke skal ha vanlige blybatterier, ihvertfall ikke annet enn vedlikeholdsfrie. (grunnet utlufting som det visstnok kreves av forsikringen at går ut)

Fordelen med alle andre batterityper enn vanlige blybatterier er vel også at de tåler å brukes helt ned? Blybatterier er jo som kjent ikke særlig glad i å tømmes.

Link to post
Share on other sites

Det eneste stedet det rent fysisk er plass er i motorrommet, og det er jo ikke optimalt, grunnet temperatur.

Det er ikke varmere i motorrommet enn hva det er under panseret på bilen din en godværsdag.

Jeg har ett optima batteri til startbatteri,står i motorrommet.

Forbruk.2 store gelbatterier(ca 200 Ah) med tempføler til laderen og ett optima batteri, disse plassert i tankrommet like foran motorrommet, samt ett optima batteri foran ved baugprop.

Link to post
Share on other sites

Jeg har både batterier og tanker i motorrommet, originalmontert. Ikke har de lufting ut heller, selv om de er vanlige blybatterier. Har ikke hørt om at forsikringsselskapet krever dette før? Men vedlikeholdsfrie er jo greit nok da, ikke noe videre dyrere heller. Gel derimot, koster så det holder. Trodde egentlig ikke at disse hadde noe vesentlig bedre egenskaper når det gjelder dyputlading, men det er mulig jeg tar feil her... Uansett så gjør prisforskjellen gel rimelig uaktuelt for min del i alle fall!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Konklusjonen min er egentlig at det rommet jeg har er det eneste stedet det er greit å plassere batterier, ellers vil det bli alt for lange kabelstrekk (minst 4 meter kabel, det er for mye)

Du kan jo bare velge en tykkere kabel.

 

Jeg er forøvrig ganske bestemt på at jeg ikke skal ha vanlige blybatterier, ihvertfall ikke annet enn vedlikeholdsfrie. (grunnet utlufting som det visstnok kreves av forsikringen at går ut)

Jasså? Det kravet har ikke jeg sett i noen polise. Du må i så tilfelle ha lukkede batterier, f. eks. gel eller AGM.

 

Fordelen med alle andre batterityper enn vanlige blybatterier er vel også at de tåler å brukes helt ned? Blybatterier er jo som kjent ikke særlig glad i å tømmes.

Da tror jeg du har misforstått, dype utladinger har dramatisk konsekvens for levetiden også på disse batteritypene, men de er bedre enn startbatterier og s.k. fritidsbatterier. Gel-batterier går jo også lett i stykker hvis de overlades/varmt. De finnes også en type "rekombinator" å sette på luftingen, f.eks. "Hydrocap". Noen batterier har dette innebygget, f.eks. Sønnak sine marine-fritidsbatterier. De skal normalt ikke gasse.

 

Selv har jeg 6 stk. "golf-cart" batterier, de er like Trojan T-125. Ubrukelige som startbatterier, men de tåler dype utladinger ganske godt. Problemet med luftingen er dog ikke løst.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...