KalleH Startet Søndag 22:26 Link til dette innlegget Startet Søndag 22:26 Jeg vil gjerne ha tips og høre om erfaringer for reparasjon eventuelt skifte av et teakdekk på en Sweden Yacht C34. Båten er fra 1984. Mitt dilemma er at de aller fleste natene er enten løse eller borte. Dekket forøvrig er i OK stand, selvom en del skrueplugger er borte. Jeg vet at et bytte av dekket vil koste meg et sted rundt 150 000, kanskje mer. Samtidig kan jeg risikere, når jeg fjerner det gamele dekket, at jeg finner skader i dekket (lekkasje/delaminering) som gjør at kostnaden enten blir uakseptabel, eller båten må kondemneres. En løsning er selvfølgelig at jeg gambler på at dekket under er OK, nater på ny og sliper dekket - og håper på det beste. Vi vet jo at verken vi eller båten har evig liv. Har noen erfaringer med tilsvarende, eller gode råd til hvordan jeg skal forholde meg? - Hilsen KalleH. Link to post
Steihy Svart Mandag 05:28 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:28 Er det noen tegn til lekkasje eller vanninntrengning langs røstjern eller andre steder? Det er uansett stor sjanse for at du ikke vil like tilstanden under teaken, det er ikke uvanlig at folk angrer etter påbegynt demontering. Jeg har vært på visning på to båter som ble lagt ut for salg som prosjekter, med halveis revet dekk. En ellers fin Forgus gynget skikkelig da jeg gikk på fordekket. En Hallberg-Rassy hadde synlige fuktskader i akterkabin, selger sa at det bare lakk om våren "før dekket trutner etter vinteropplag inne". En takstmann jeg spurte om råd, sa at 40 år gamle, originale, skrudde teakdekk fikk kategorisk "Nei". Altfor stor sjanse for vanninntrengning i sandwichkjerne. Om dette er en båt du vurderer å kjøpe, ville rådet vært ikke gjør det. Om du eier den, kan det hende at planen med sliping og nating er best. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Arne2 Svart Mandag 08:56 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:56 Nå har jeg aldri hatt noe teakdekk på noen seilbåt, men jeg har da forsøkt å sette meg inn i saken, de gangene jeg har vurdert å kjøpe en båt med teakdekk. Det som jeg har sett på "prosjekter på Internett", det er jo at man har fjernet teaken og reparert dekket under og så skiftet ut teakdekket med en form for grått "antiskli plastbelegg". Har noe slikt som er lagt i fra fabrikk for mer enn 40 år siden, og fortsatt så er det ingen tegn til skade eller slitasje. Synes ikke argumentet om at man bør "la være å ta av det gamle dekket på grunn av de skadene man må forvente å finne under" høres helt bra ut. Hvis det er skader i dekket, eventuet med delaminering og fuktinntregning, så bør vel det repareres, samtidig som dekket erstattes med et forholdvis rimeligere "plastdekk" som i større grad er laget for å tåle "tidens tann". Link to post
hansa82 Svart Mandag 09:39 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:39 På min Aphrodite 36 fra 1986, og sikkert bygd i samme nabolag som din, så var det svært enkelt å fjerne teaken. Den var limt forsiktig med silikon. Etter å ha demontert skruer, så var det bare å plukke av dekket. Nesten så jeg kunne brukt det om igjen. Tviler på at 150.000,- holder. Jeg fikk tilbud på 290.000 svenske kroner. Uten demontering og cockpit. Påstanden om at det er dumt å fjerne teak, fordi dekket under kan være i dårlig stand, skjønner jeg ikke helt. Tilstanden på dekket er det det er, uavhengig om teak fjernes. Men det blir garantert ikke bedre med utett teak over tid. Link to post
Hulda Svart Mandag 10:04 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:04 Jeg er enig at NOK 150 000 er ren ønsketenking. Summen vil nok heller nærme seg det dobbelte. Deretter kommer jobben med å reparere dekket under teaken. Her er det nok store variasjoner når det gjelder eventuelle skader. Letteste jobben er uansett å flekke av det gamle dekket. Etter husken var det borti 1500 skruer på en 34 fots båt den gangen vi la teakdekk tidlig på 80-tallet. Det var i overgangen til at det ble færre skruer og mer liming. Så det kan variere en del. Link to post
Bitteliten Svart Mandag 10:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:16 1500 skruer høtes vilt ut. etter at jeg slipte teakdekket mitt lett har jeg plugget om stort sett alle skruer. Kanskje 200 skruer totalt? alle skruehull er tørre hos meg. Forsenker skruene noen mm. Ny sica på skruene. Plugger limes med vannfast trelim. Regina af Vindö43. teaken er av meget god kvalitet. Fortsatt mye igjen av teaken fra 2005 På et teakdekk fra 84 hadde jeg natet om og forsenket skruene og satt i nye plugger. Link to post
Seilars Svart Mandag 10:30 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:30 KalleH skrev for 12 timer siden: En løsning er selvfølgelig at jeg gambler på at dekket under er OK, nater på ny og sliper dekket - og håper på det beste. Vi vet jo at verken vi eller båten har evig liv. God ide….enten det eller å lage en ærlig annonse på finn.no der andre får muligheten til å bruke en sommer på å fikse teakdekk. Jeg har gjort det en gang før, og tenker at dersom jeg skal gjøre mer av det, så er det fordi St. Peter ikke slipper meg inn. Link to post
Hulda Svart Mandag 11:32 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:32 Du skjønner det @Bitteliten, det er stor forskjell på tilgjengelig materiell for liming og fuging mellom 1980 og 2005. I starten ble det ikke brukt lim/fugemasse under teaken overhode. Da ble alt skrudd og fuging ble utført med en eller annen 'gummiblanding' der vi måtte leie utstyr. Før det igjen, var det beking. Så 20 år etter dette hadde det skjedd en revolusjon innen kjemien på dette området. Derfor kan det være av vesentlig betydning når teaken ble lagt. Og hvilken metode som ble anvendt i 'overgangsfasen'. En svenske ved navn Bo Peters prefabrikerte 'satser' til forskjellige svenske båter som de var rundt og monterte. Da ble det færre skruer og mer lim. Link to post
hansa82 Svart Mandag 12:00 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:00 Bitteliten skrev for 1 time siden: 1500 skruer høtes vilt ut. 400 skruer bare på salong-taket på min... Ja litt vilt! Link to post
Hakkannen Svart Mandag 14:04 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:04 Er man skikkelig uheldig har det blitt brukt messingskruer med tverrspor, noe som garantert skaper mange "interessante ord og uttrykk" under jobben med å få dem ut. Skulle skifte noe teakdekk i cocpit på en seiler fra sent 70-tall for noen år siden, der var det brukt messing. Med tverrspor. Fikk ut kun en brøkdel av skruene på normalt vis, for resten sin del måtte det hugges plass i teaken rundt slik at jeg kom til med tang for å sakte (med mye plunder) kunne vri skruene såpass at de kom ut. Totalt idiotisk opplegg det der. Link to post
EiSvIn Svart Mandag 21:46 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:46 Dette kan jo gi en liten smak av jobben: (Spoiler: det blir bra til slutt. Bare se de neste 10 episodene eller så..) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn