Jump to content

Dobbel startbatteri for mer punch til thrustere?

Båtshaken

Recommended Posts

Komodo skrev 6 minutter siden:

Flott oppdatering @Båtshaken :tommel_opp: Og ja, jeg følte meg veldig trygg på at du ville oppleve en helt annen skyvekraft ved å få nok strøm til trustermotoren. Skjønner at du inntil videre har slått fra deg å oppgradere til SE100. 

Men hvilke batterier var det du satt inn?

Etter MYE frem og tilbake, oppmåling og ikke minst logistikkmessige utfordringer så endte jeg opp med det fra Biltema(!): https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/marin--og-fritidsbatteri-12-v-100-ah-2000051647  Det var det som alt i alt passet best både i størrelse og kapasitet og ikke minst tilgjengelighet. Med alt av kabler, sikringer, brytere+++ så var dette brått et enormt mye større prosjekt enn jeg hadde sett for meg. Er litt over middels sliten, men selv uten å ha kjørt så var det så innmari verdt det. Jeg virkelig elsker båten og den betyr utrolig mye for meg, familen og venner, men har ikke synes at det har vært kult å dra på tur hvis jeg vet at jeg må legge til et sted og at det blåser marginalt mer enn at en asmatiker hoster fra bygga i retning båten. Den følelsen av å vite hvor mye stress det kan bli har ikke vært så kul å ha med på turen, kanskje ikke så rart når begge thrusterne har vært drevet av ETT blysyrebatteri på 850CCA.

Jaja, nå er alt på plass, så hvis jeg plutselig heller skulle ønske å bytte ut til andre batterier ala Optima så er det ganske så plug and play, er bare en smule styrete å få det med ut i båten da den er på en øy. 

Alle vil nok si at det er EKSTREMT overkill med totalt 400Ah (noe jeg er helt enig i), men som en sjelløs croupierer i Warszawa sa til en kompis med verdens mest monotone stemme da han veddet alt på rødt: go big or go home. Går jeg tom for diesel så kan jeg jo bare kjøre sidelengs til nærmeste marina, hehe.

Komodo skrev 1 minutt siden:

He he, ja, kraftig oppgradering det du har gjort der :tommel_opp: Moro å høre at du omsider fikk bra spark i propellene :flagg_bp:

Så jo nesten komisk ut da man skulle tro at det var Saltstraumen som åpenbarte seg under kjølen her. Tidligere ville nok en eggevisp vært en bedre beskrivelse.

Setter stor pris på dine innspill her i tråden. Skulle du tilfeldigvis befinne deg i indre-indre Oslofjord en dag så hyl ut så kan jeg nok ordne en gjesteplass her i havna på min regning.

Båtshaken skrev On 11.4.2025 at 22.30:

Alle vil nok si at det er EKSTREMT overkill med totalt 400Ah (noe jeg er helt enig i), men som en sjelløs croupierer i Warszawa sa til en kompis med verdens mest monotone stemme da han veddet alt på rødt: go big or go home. Går jeg tom for diesel så kan jeg jo bare kjøre sidelengs til nærmeste marina, hehe.

Overkill er bra 👍. Lite vits med trustere som fungerer ok til vanlig, men ikke holder mål når du virkelig trenger de. Kan jo bare kjøre de litt kortere under rolige forhold. 

Båtshaken skrev On 11.4.2025 at 22.46:

Setter stor pris på dine innspill her i tråden. Skulle du tilfeldigvis befinne deg i indre-indre Oslofjord en dag så hyl ut så kan jeg nok ordne en gjesteplass her i havna på min regning.

Takk for det @Båtshaken, veldig hyggelig :flagg_bp: Kanskje lite trolig at jeg forviller meg helt inn til Oslo med båt, men man skal aldri si aldri :fniser:

Gullfisk skrev for 13 timer siden:

Overkill er bra 👍. Lite vits med trustere som fungerer ok til vanlig, men ikke holder mål når du virkelig trenger de. Kan jo bare kjøre de litt kortere under rolige forhold. 

Som om jeg skulle sagt det selv :tommel_opp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...