Jump to content

Beskyttelse av generator ved ladning av lithium

JRK

Recommended Posts

JRK skrev for 9 timer siden:

Selv om man har flere batterier i paralell kobler j de seg ut etter tur, og til slutt er det jo bare en BMS som kobler ut. Derfor går det bra. Men tror ikke at den klarer spiken om du slår av hovedbryteren mitt under ladesyklusen. Stor forskjell på 5A og 100 Ampere

Hvis vi ser på første sesongen med Lithium ombord, så hadde jeg to av 4 batterier som pga. litt ujevnhet koblet seg ut ved ca. 99%SOC. Ved å senke ladespenningen fikk jeg jevnet cellene slik at BMS’er sluttet å koble dem ut.  I fjor så seilte vi en hel sesong uten at noen av batteriene koblet ut på BMS.  Det handlet litt om å finne en  «sweet spot» på ladespenning som både AGM og Lithium  likte.  Høyt nok til å starte balanseringen i Lifepo4, og høyt nok for AGM. Men ikke for høyt, ca. 14,2-14,3V. 

BMS skal ikke koble ut batteriene. Største «load dump» scenario hos oss er 4 toppladede batterier, en inverter som driftes av dynamoen, og en kaffimaskin på 113A som kobler ut og inn.  Slenger man på en liten støvsuger samtidig, så har regulatoren i dynamoen litt å jobbe med. Men det går faktisk helt fint, og ingen BMS’er får panikk og stenger ned.  To stk. AGM batterier og 4 stk. Lifepo4 som er på nett gjør nok at Sterling dynamo protector forblir arbeidsledig, til tross for at dynamoen brått må gå fra +170A til +10A. 

Seilars skrev for 1 time siden:

Al. Thomason har flere tiltak på problemet i dette seminaret. Noen i denne delen av seminaret, andre under CAN-bus.

1. Wakespeed regulatoren slår av feltstrømmen straks ved for høy spenning, men dette regner Al. ikke som godt nok. Men sammenlignet med en dynamo som kjører på, så må det jo være bedre. 

2. Han foreslår at man sjekker om dynamoen har avalance dioder. Det er ett bransjetiltak som fungerer og kutter spenningen før 32V ved peaks. 

3. Han anbefaler balmar sin dynamo beskytter. Det er ett produkt som tilsvarer sterling sin versjon som flere har referert til her i tråden. Har dynamoen i tillegg avalance dioder, så blir det som belte og bukseseler.  Men det er ikke så lett å finne ut om produsenter faktisk bruker avalance dioder, så derfor anbefales dynamo protector. 

4. Det er også fokus på hvordan systemet er satt opp, og hvilke spenninger man lader med. Wakespeed leveres med ferdige programmer satt opp for endel kjente dynamoer og batterier.  Velger man ferdige programmer som er testet av Wakespeed så er det også en løsning som vil gi færre BMS utkoblinger.  Man skal med andre ord sette opp anlegget slik at «load dumps» normalt ikke skjer. 

5. Det anbefales bruk av hovedbryter som bryter spenningen til regulatoren dersom man utilsiktet skulle betjene den i drift. 

Alt det du skriver er helt korrekt    Tillegg vil jeg jo nevne dialogen han har med generator leverandører, for det er Jo de som kan komme med en løsning  en gang i fremtiden. Jeg tenkte nok mer for å avhjelpe slik jeg og mange andre har det i dag, om vi kunne droppe agm som i dag tar lasten Når jeg startet tråden så var nok også spørsmålet rettet mot en løsning som tåler frakobling av batteribryter under drift. 

Maika skrev 1 time siden:

Mulig jeg misforstår, tenker du på ved vanlig lading?

Som andre tidligere har nevnt, så kobler BMS-en ut ved feil som feks. for lav/høy spenning. Ved vanlig lading skjer jo ikke det, spenningen synker som normalt mot slutten av ladesyklusen.

Ja

Seilars skrev 4 minutter siden:

Hvis vi ser på første sesongen med Lithium ombord, så hadde jeg to av 4 batterier som pga. litt ujevnhet koblet seg ut ved ca. 99%SOC. Ved å senke ladespenningen fikk jeg jevnet cellene slik at BMS’er sluttet å koble dem ut.  I fjor så seilte vi en hel sesong uten at noen av batteriene koblet ut på BMS.  Det handlet litt om å finne en  «sweet spot» på ladespenning som både AGM og Lithium  likte.  Høyt nok til å starte balanseringen i Lifepo4, og høyt nok for AGM. Men ikke for høyt, ca. 14,2-14,3V. 

BMS skal ikke koble ut batteriene. Største «load dump» scenario hos oss er 4 toppladede batterier, en inverter som driftes av dynamoen, og en kaffimaskin på 113A som kobler ut og inn.  Slenger man på en liten støvsuger samtidig, så har regulatoren i dynamoen litt å jobbe med. Men det går faktisk helt fint, og ingen BMS’er får panikk og stenger ned.  To stk. AGM batterier og 4 stk. Lifepo4 som er på nett gjør nok at Sterling dynamo protector forblir arbeidsledig, til tross for at dynamoen brått må gå fra +170A til +10A. 

Ser at du har nok et mer omfattende bruk av lithium, og opparbeidet mer kunnskap en jeg har , så det er flere ting  jeg ikke har tenkt på en gang. Nettopp dette som er så fint med båtplassen man læ hele tiden nye ting

JRK skrev 6 minutter siden:

Når jeg startet tråden så var nok også spørsmålet rettet mot en løsning som tåler frakobling av batteribryter under drift. 

Det med å bryte batteribryter under drift vil nok alltid være en form for russisk rulett, selv om man kan gjøre mye med oddsen i form av tiltak. Sterling og andre alternator protectors sies å tåle inntil 200 tilfeller, så er de utslitt. De er med andre ord ikke ment for regelmessig bruk.  

Men hvorfor vil du frakoble batterier underveis? Jeg har gått helt bort fra tanken om å holde SOC på under 80% ved bruk. Kun ved lagring i hjemmehavn, og lagring i vinteropplag brukes SOC som er lavere.  Kjører 13,2V / 70% SOC i hjemmehavn, og 49% / 13,1V i vinteropplag.  Nå har jeg en dynamo som går ned til 13,5V float ved fulle Lifepo4 batterier, men om jeg hadde hatt 14,2V fast, så ville jeg ikke bekymret meg for det med mindre man stadig har mer enn 4 timer på full spenning.  Feks ved taxi båter eller fiske. 

JRK skrev 22 minutter siden:

Nettopp dette som er så fint med båtplassen man læ hele tiden nye ting

Ja, jeg har også lært mye på BP. Det er veldig mange som kan mye om ulike temaer. Disse Lithium temaene burde vært løst av bransjen for mange år siden i form av bransje standarder.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...