Jump to content

Beskyttelse av generator ved ladning av lithium

JRK

Recommended Posts

TwisT skrev 1 minutt siden:

Ser den, men hva koster en dynamo, og hva koster alle eventuelle sikkerhets arrangement for å beskytte dynamoen?

Vel, tror de fleste ikke ønsker en "sacrificial" dynamo installasjon. Sikkerhetsinstallasjoner kan koste noe, men det er jo verd det om man ikke får problemer på tur. Så er det vel også slik, at bruker man ganske enkelt et stort blybatteri som sikkerhet, så er saken løst. Selv er jeg så sær at jeg ikke har veldig lyst til å ha et stort, tungt og unødvendig batteri om bord. Derfor er diskusjonen om mindre og lettere løsninger interessant.

Maika skrev for 15 timer siden:

Er alt dette egentlig nødvendig?

Hvis man har et av disse LiFeYPO4 start-batteriene til Winston uten BMS som tåler opp til 16V, så skal eneste risiko være at batteriet sveller og blir ødelagt hvis dynamoen går bananas. Det er jo i så fall dumt, men har man et vanlig blybatteri, så skjer vel det samme?

Kjenner ikke de Winston-batteriene uten BMS, men du kaller dem startbatterier. Da er de kanskje ikke så velegnet til forbruk?

Per i dag synes jeg ikke det er noen særlig oppeside med å bruke Lithium til start, men om noen år kanskje? Da kan en jo gjøre det en sikkert burde gjort for lenge siden og det er å dedikere et blybatteri til VHF og la dynamo lade dette, så får bufferen en hensikt også. Alternativt kan en bruke BMS som ikke har transistor-bryter internt men som gir styresignal til ekstern bryter ved for høy/for lav spenning, og la dette deaktivere regulator på dynamo, evt i sekvens slik at deaktivering av regulator skjer først, så frakobling. 

Fantino skrev 1 time siden:

Alternativt kan en bruke BMS som ikke har transistor-bryter internt men som gir styresignal til ekstern bryter ved for høy/for lav spenning, og la dette deaktivere regulator på dynamo, evt i sekvens slik at deaktivering av regulator skjer først, så frakobling. 

Lurer på hvordan dette klarer seg i forhold til millisekund-konseptet som er beskrevet tidligere? Og blir utvalget av BMS-er som dette lite?

Ellers bruker du jo den trygge løsningen som er vanlig akseptert. Diskusjonen her går vel mer på om det finnes gode alternativer. Implisitt i dette ligger vel også bruk av lithium til start. Det er noe som flere synes funker bra.

Lucky Strike skrev for 2 timer siden:

Lurer på hvordan dette klarer seg i forhold til millisekund-konseptet som er beskrevet tidligere? Og blir utvalget av BMS-er som dette lite?

Ellers bruker du jo den trygge løsningen som er vanlig akseptert. Diskusjonen her går vel mer på om det finnes gode alternativer. Implisitt i dette ligger vel også bruk av lithium til start. Det er noe som flere synes funker bra.

Dersom en deaktiverer regulator på dynamo i stedet for å kople fra batteripakken ‘i fart’ så eliminerer en jo millisekund-problemet da. Det er ikke noen mangel på slike BMS-er, men det er selvsagt mer plunder enn å bare droppe inn en ‘alt-i-ett’ Daly fra Kina. Jeg vil egentlig tro at slike løsninger vil dukke opp etterhvert som Lithium blir mer vanlig. Problemet for oss som pusler og mekker selv blir vel gjerne at dynamoene også får mer moderne løsninger som er mindre tilgjengelige for eget opplegg. Så vidt jeg kan finne ut er dynamo på VP D3 styrt av ECU via såkalt LIN2 tilkopling - sikkert fordi D3 opprinnelig er en bilmotor. Den dagen slike dynamoer blir det vanlige i båt så blir det vel enda vanskeligere å lage noe selv. 

tobixen skrev for 7 timer siden:

Kondensatorer montert i serie?  Det skjønner jeg ikke helt.  Kobler du dem i serie, så reduserer du kapasiteten, kobler du de i parallell så øker du kapasiteten.

Disse kondensatorene jeg snakket om må monteres i serie når de skal inn i et 12V system. Ved seriekobling får totalen lavere kapasitans, ikke lavere kapasitet, men det er av underordnet betydning her.

Lucky Strike skrev for 7 timer siden:

OK, jeg lærer noe her. Hvis dette er det største problemet, virker kondensatorkonseptet som lovende?

Jeg syns det, men det er bare min mening. Nå har det blitt nevnt flere gode alternativer i denne tråden, og forhåpentligvis har de som er nysjerrige fått noen flere innspill. Jeg tror ikke trådstarter spurte om bruken av thyristorer fordi effekten av et bly-batteri i kretsen var helt ukjent, så man velger på en måte sitt publikum da, tenker jeg.  En liten ulempe med "smale' tråder som dette, er at innlegg lett kan fremstå som påstander og forslag som alle bør ta til seg. Det skaper gjerne både hoderysting og advarsler, men hadde ingen kommet med noe nytt så hadde vi alle hatt mindre kunnskap.

Sterling er kjent for å lage bra greier, og APD er en sak som utvilsomt har sin misjon. Men det er greit å være obs på at den er "sacrificial" (selvoppofrende høres ikke så bra ut..), og at den tåler et begrenset antall feilsituasjoner. I alvorlige tilfeller bare én feilsituasjon, før den må byttes.  Den gir så vidt jeg kan lese meg til, heller ingen signaler om at den har vært i bruk.  Den kan varsle om vedvarende høy spenning, mer som en spennings-alarm, men varsler ikke ved bortfall av last, altså det som gir den spike'n som kan ta knekken på diodene. Sånn sett vil jeg si at et batteri el.l. som kan svelge en plutselig spenningspuls om og om igjen mange ganger, høres ut som en enda mer robust løsning over tid.

StorStas skrev On 11.3.2025 at 19.05:

Et eksempel her:

https://www.ebay.com/itm/145570009139

Nå ville jeg ikke nødvendigvis kjøpt disse på ebay/ali m.m., men bare for eksempelets skyld.

Du mener kvaliteten på disse kan være for dårlig? Hva er alternativene? Kunne denne pakka gått rett inn i et lithiumanlegg og, i alle fall hvis den holder mål, fungere som beskrevet?

Og videre, er det noen som har kunnskap som kan "skyte ned" dette konseptet?

1 hour ago, Lucky Strike said:

Du mener kvaliteten på disse kan være for dårlig? Hva er alternativene?

Det er ebay, fra selger i Kina.. akkurat som AliExpress med andre ord.

én sånn kondensator koster fra ca 150kr hos digikey - men da får du 99.99% sikkert ekte vare, ny fra fabrikk og tilhørende datablad.

superkondis'er på digikey

de har jo også flere varianter av denne lille rakker'n til drøye 6 lapper.

1 hour ago, Lucky Strike said:

Og videre, er det noen som har kunnskap som kan "skyte ned" dette konseptet?

Den siste jeg linket til der bekrefter vel nettopp konseptet:

Applications: Engine Start, Peak Shaving (osv) 

men billig var det ikke :sjokkert:

Lucky Strike skrev for 19 timer siden:

Du mener kvaliteten på disse kan være for dårlig? Hva er alternativene? Kunne denne pakka gått rett inn i et lithiumanlegg og, i alle fall hvis den holder mål, fungere som beskrevet?

Som ttyridal også sier: Usikkerhet rundt kvalitet, tilstand og opprinnelse gjør det noe mer risky å handle fra fjerne østen. Handler du på steder som digikey, mouser, farnell, elfa distrelec osv. så er du trygg på hva du får. Men da må du ofte bygge selv, og det kan jo være en bøyg. Den jeg lenket til fra ebay kommer klar til bruk, så nær som at den må plasseres og beskyttes forsvarlig. Den skal holde til det vi snakker om, hvis bare koblinger o.l. er dimensjonert ift. hva kondensatorene er spec'et for. Men igjen, dette er "kina-saker", så er skummelt å garantere noe helt spesifikt.   Selve elektronikk-delen av det hele er jeg for øvrig ikke så skeptisk til å handle fra ebay.

Å bygge en sånn "kondensator-streng" har mange likhetstrekk med å bygge seg et diy lithium batteri. Man finner kondensatorer som passer til formålet, monterer i serie og legger til en balanseringsmodul. Største konseptuelle forskjellen er at man har 6 kondensatorer i serie istedenfor 4 lithium celler, og så bruker man ikke BMS.

Elfa har noen sånne kondensatorer på tilbud nå, f.eks. disse 360F til en drøy femtilapp pr stk. pluss frakt: https://www.elfadistrelec.no/no/ultrakondensator-360f-7v-spscap-sce0360c0-0002r7spz/p/30147199

De skal f.eks. holde i lange baner for en dynamo rundt 100A.

Absolutt å anbefale at du leser deg opp på dette før du setter i gang ja, akkurat som man bør gjøre for alt som har med strøm å gjøre egentlig. Med kunnskap om kapasitans og enheten farad kan du også få mer nyansert forståelse for hva du trenger.  Er ikke rakettforskning dette, men avansert nok til at man bør "eie" sine egne prosjekter 😀

Ja, det skal den. Generelt skal boksen tråkke til og gjøre noe fornuftig når dynamoen (generatoren) ikke blir kvitt strømmen den produserer. 

Ellers har jeg hatt 'farrad', 'sievert' og 'kapasitans' som pensum. Leser meg opp, repeterer, har ikke bruk for det i min praktiske verden, og glemmer det. Det er den sørgelige sannheten om hvordan hjernen min er koblet opp.

Bitteliten skrev for 7 timer siden:

Enig med Hulda. Slik jeg ser det så går det jo relativt liten strøm i sluttfasen av ladingen på Lithium. Selv om man har flere batterier i paralell kobler j de seg ut etter tur, og til slutt er det jo bare en BMS som kobler ut. Derfor går det bra. Men tror ikke at den klarer spiken om du slår av hovedbryteren mitt under ladesyklusen. Stor forskjell på 5A og 100 Ampere

JRK skrev for 9 timer siden:

Joda han preiket i vei og hadde denne fine figuren , men ikke noe løsning på problemet

Al. Thomason har flere tiltak på problemet i dette seminaret. Noen i denne delen av seminaret, andre under CAN-bus.

1. Wakespeed regulatoren slår av feltstrømmen straks ved for høy spenning, men dette regner Al. ikke som godt nok. Men sammenlignet med en dynamo som kjører på, så må det jo være bedre. 

2. Han foreslår at man sjekker om dynamoen har avalance dioder. Det er ett bransjetiltak som fungerer og kutter spenningen før 32V ved peaks. 

3. Han anbefaler balmar sin dynamo beskytter. Det er ett produkt som tilsvarer sterling sin versjon som flere har referert til her i tråden. Har dynamoen i tillegg avalance dioder, så blir det som belte og bukseseler.  Men det er ikke så lett å finne ut om produsenter faktisk bruker avalance dioder, så derfor anbefales dynamo protector. 

4. Det er også fokus på hvordan systemet er satt opp, og hvilke spenninger man lader med. Wakespeed leveres med ferdige programmer satt opp for endel kjente dynamoer og batterier.  Velger man ferdige programmer som er testet av Wakespeed så er det også en løsning som vil gi færre BMS utkoblinger.  Man skal med andre ord sette opp anlegget slik at «load dumps» normalt ikke skjer. 

5. Det anbefales bruk av hovedbryter som bryter spenningen til regulatoren dersom man utilsiktet skulle betjene den i drift. 

JRK skrev for 8 timer siden:

Slik jeg ser det så går det jo relativt liten strøm i sluttfasen av ladingen på Lithium. Selv om man har flere batterier i paralell kobler j de seg ut etter tur, og til slutt er det jo bare en BMS som kobler ut

Mulig jeg misforstår, tenker du på ved vanlig lading?

Som andre tidligere har nevnt, så kobler BMS-en ut ved feil som feks. for lav/høy spenning. Ved vanlig lading skjer jo ikke det, spenningen synker som normalt mot slutten av ladesyklusen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...