Jump to content

Beskyttelse av generator ved ladning av lithium

JRK

Recommended Posts

JRK skrev On 13.3.2025 at 22.47:

Selv om man har flere batterier i paralell kobler j de seg ut etter tur, og til slutt er det jo bare en BMS som kobler ut. Derfor går det bra. Men tror ikke at den klarer spiken om du slår av hovedbryteren mitt under ladesyklusen. Stor forskjell på 5A og 100 Ampere

Vis hele sitatet  

Hvis vi ser på første sesongen med Lithium ombord, så hadde jeg to av 4 batterier som pga. litt ujevnhet koblet seg ut ved ca. 99%SOC. Ved å senke ladespenningen fikk jeg jevnet cellene slik at BMS’er sluttet å koble dem ut.  I fjor så seilte vi en hel sesong uten at noen av batteriene koblet ut på BMS.  Det handlet litt om å finne en  «sweet spot» på ladespenning som både AGM og Lithium  likte.  Høyt nok til å starte balanseringen i Lifepo4, og høyt nok for AGM. Men ikke for høyt, ca. 14,2-14,3V. 

BMS skal ikke koble ut batteriene. Største «load dump» scenario hos oss er 4 toppladede batterier, en inverter som driftes av dynamoen, og en kaffimaskin på 113A som kobler ut og inn.  Slenger man på en liten støvsuger samtidig, så har regulatoren i dynamoen litt å jobbe med. Men det går faktisk helt fint, og ingen BMS’er får panikk og stenger ned.  To stk. AGM batterier og 4 stk. Lifepo4 som er på nett gjør nok at Sterling dynamo protector forblir arbeidsledig, til tross for at dynamoen brått må gå fra +170A til +10A. 

Seilars skrev On 14.3.2025 at 6.33:

Al. Thomason har flere tiltak på problemet i dette seminaret. Noen i denne delen av seminaret, andre under CAN-bus.

1. Wakespeed regulatoren slår av feltstrømmen straks ved for høy spenning, men dette regner Al. ikke som godt nok. Men sammenlignet med en dynamo som kjører på, så må det jo være bedre. 

2. Han foreslår at man sjekker om dynamoen har avalance dioder. Det er ett bransjetiltak som fungerer og kutter spenningen før 32V ved peaks. 

3. Han anbefaler balmar sin dynamo beskytter. Det er ett produkt som tilsvarer sterling sin versjon som flere har referert til her i tråden. Har dynamoen i tillegg avalance dioder, så blir det som belte og bukseseler.  Men det er ikke så lett å finne ut om produsenter faktisk bruker avalance dioder, så derfor anbefales dynamo protector. 

4. Det er også fokus på hvordan systemet er satt opp, og hvilke spenninger man lader med. Wakespeed leveres med ferdige programmer satt opp for endel kjente dynamoer og batterier.  Velger man ferdige programmer som er testet av Wakespeed så er det også en løsning som vil gi færre BMS utkoblinger.  Man skal med andre ord sette opp anlegget slik at «load dumps» normalt ikke skjer. 

5. Det anbefales bruk av hovedbryter som bryter spenningen til regulatoren dersom man utilsiktet skulle betjene den i drift. 

Vis hele sitatet  

Alt det du skriver er helt korrekt    Tillegg vil jeg jo nevne dialogen han har med generator leverandører, for det er Jo de som kan komme med en løsning  en gang i fremtiden. Jeg tenkte nok mer for å avhjelpe slik jeg og mange andre har det i dag, om vi kunne droppe agm som i dag tar lasten Når jeg startet tråden så var nok også spørsmålet rettet mot en løsning som tåler frakobling av batteribryter under drift. 

Maika skrev On 14.3.2025 at 7.14:

Mulig jeg misforstår, tenker du på ved vanlig lading?

Som andre tidligere har nevnt, så kobler BMS-en ut ved feil som feks. for lav/høy spenning. Ved vanlig lading skjer jo ikke det, spenningen synker som normalt mot slutten av ladesyklusen.

Vis hele sitatet  

Ja

Seilars skrev On 14.3.2025 at 8.17:

Hvis vi ser på første sesongen med Lithium ombord, så hadde jeg to av 4 batterier som pga. litt ujevnhet koblet seg ut ved ca. 99%SOC. Ved å senke ladespenningen fikk jeg jevnet cellene slik at BMS’er sluttet å koble dem ut.  I fjor så seilte vi en hel sesong uten at noen av batteriene koblet ut på BMS.  Det handlet litt om å finne en  «sweet spot» på ladespenning som både AGM og Lithium  likte.  Høyt nok til å starte balanseringen i Lifepo4, og høyt nok for AGM. Men ikke for høyt, ca. 14,2-14,3V. 

BMS skal ikke koble ut batteriene. Største «load dump» scenario hos oss er 4 toppladede batterier, en inverter som driftes av dynamoen, og en kaffimaskin på 113A som kobler ut og inn.  Slenger man på en liten støvsuger samtidig, så har regulatoren i dynamoen litt å jobbe med. Men det går faktisk helt fint, og ingen BMS’er får panikk og stenger ned.  To stk. AGM batterier og 4 stk. Lifepo4 som er på nett gjør nok at Sterling dynamo protector forblir arbeidsledig, til tross for at dynamoen brått må gå fra +170A til +10A. 

Vis hele sitatet  

Ser at du har nok et mer omfattende bruk av lithium, og opparbeidet mer kunnskap en jeg har , så det er flere ting  jeg ikke har tenkt på en gang. Nettopp dette som er så fint med båtplassen man læ hele tiden nye ting

JRK skrev On 14.3.2025 at 8.33:

Når jeg startet tråden så var nok også spørsmålet rettet mot en løsning som tåler frakobling av batteribryter under drift. 

Vis hele sitatet  

Det med å bryte batteribryter under drift vil nok alltid være en form for russisk rulett, selv om man kan gjøre mye med oddsen i form av tiltak. Sterling og andre alternator protectors sies å tåle inntil 200 tilfeller, så er de utslitt. De er med andre ord ikke ment for regelmessig bruk.  

Men hvorfor vil du frakoble batterier underveis? Jeg har gått helt bort fra tanken om å holde SOC på under 80% ved bruk. Kun ved lagring i hjemmehavn, og lagring i vinteropplag brukes SOC som er lavere.  Kjører 13,2V / 70% SOC i hjemmehavn, og 49% / 13,1V i vinteropplag.  Nå har jeg en dynamo som går ned til 13,5V float ved fulle Lifepo4 batterier, men om jeg hadde hatt 14,2V fast, så ville jeg ikke bekymret meg for det med mindre man stadig har mer enn 4 timer på full spenning.  Feks ved taxi båter eller fiske. 

JRK skrev On 14.3.2025 at 8.33:

Nettopp dette som er så fint med båtplassen man læ hele tiden nye ting

Vis hele sitatet  

Ja, jeg har også lært mye på BP. Det er veldig mange som kan mye om ulike temaer. Disse Lithium temaene burde vært løst av bransjen for mange år siden i form av bransje standarder.  

StorStas skrev On 11.3.2025 at 18.05:

En 83F "kondensator-streng" som den på ebay, vil helt spesifikt (og litt teoretisk) kunne ta til seg 166A i et halvt sekund, og fremdeles være innafor 1V spennings-økning.

Vis hele sitatet  

Har ikke kommet så langt at jeg kan ettergå disse beregningene, men de er sikkert riktige. Ut i fra hva som ellers skrives, kan det virke som om et halvt sekund er mer enn nok til at en regulator skal kunne regulere ned strømstyrken. 

Men når man kikker litt på kondensator-info på f.eks Youtube, så ser man at om de utsettes for spenninger over spesifikasjon, så eksploderer de. I alle fall de små. Ser av det Wakespeed-innlegget at en "spike" for 12V alternator fort kan komme opp i 100V. Kan en slik kondensatorstreng håndtere dette tro? Den vil jo normalt være ganske fulladet av ca 13,5V? Vil det være fornuftig å heve spenningen (flere kondensatorer) for å gi "mer plass"?

Lucky Strike skrev On 17.3.2025 at 17.16:

Ser av det Wakespeed-innlegget at en "spike" for 12V alternator fort kan komme opp i 100V. Kan en slik kondensatorstreng håndtere dette tro?

Vis hele sitatet  

Årsaken til at spenningen blir så høy i det tilfellet, er at det ikke fins noe der til å absorbere overskudds-energien. APD, bly-batteri og her kondensator, er løsninger som skal motvirke at spenningen blir så skadelig høy.

Lucky Strike skrev On 17.3.2025 at 17.16:

Den vil jo normalt være ganske fulladet av ca 13,5V? Vil det være fornuftig å heve spenningen (flere kondensatorer) for å gi "mer plass"?

Vis hele sitatet  

Det kan man jo for så vidt, men som nevnt så blir ikke kondensatorene "mettet" på samme måte som et batteri etter hvert som de fylles. Så de er like villige til å absorbere energi oppover i spennings-registeret. Jeg tenker mer i retning av å velge rett komponenter, så spenningen ikke behøver å bli så høy. 

Og her kommer teorien inn da. Kapasitansen sier noe om forholdet mellom mengde strøm, spennings-økning og tid. Altså A, V og s. De er knytta sammen, og en gitt kondensator har en helt gitt evne til å ta imot strøm mht. A, V og s.

F.eks. en 83F kondensator kan ta imot 83A i 1s, eller 166A i 0.5s, eller 332A i 0.25s (kanskje på grensen da), og i alle de tre tilfellene øker spenningen med 1V. Det er teorien.

Tidsfaktoren er kjent her (<0.5s), dynamoen din kjenner jeg ikke. Gir den mindre enn 166A, så vil den i hht. teorien over, gi mindre enn 1V økning ila. 0.5s, over en 83F kondensator.

StorStas, mange takk for tålmodighet. Jeg har kikket litt på kondensatorer og forespurt KI litt, synes dette er interessant.

KI synes opplegget ditt høres bra ut :ja:.

KI foreslår en TVS diode eller to i tillegg for ekstra sikkerhet, men det gis tommel opp for bare kondensatorene også.

Lucky Strike skrev On 17.3.2025 at 22.56:

KI synes opplegget ditt høres bra ut

Vis hele sitatet  

Selv om du kanskje vet disse tingene, så husk; språkmodeller er tweeket for å "behage", og vil ofte gi mer positive svar avhengig av hvordan du spør. Videre inneholder den ingen "sannheter", og "synes" ingenting, den bare ramser opp de ordene som er mest sannsynlig at kommer etterhverandre, basert på hva den er trent opp på. Den har ikke lagret noe "fakta". Det er også til dels stor forskjell på de forskjellige språkmodellene, og versjonene av dem.  

Og "KI" er altså  mye mer enn bare språkmodeller, som vel er det du har brukt.
Anbefaler å lese denne kommentaren av Inga Strümke:
https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/qPwVOo/hvorfor-jeg-faar-fnatt-av-spraakmodeller
Men ellers er jeg helt enig i at de er fine å bruke for å belyse forskjellige sider og å forklare slike tekniske ting, bare husk at den gjerne "finner på ting" der den ikke har "informasjon" (altså ikke har klare sannynligheter i hvilket ord den skal komme med).

Maika skrev On 18.3.2025 at 8.02:

Den har ikke lagret noe "fakta".

Vis hele sitatet  

Ja, jeg opplever at Chat GPT gjerne er positiv til mine utgangspunkt og ideer. Men er uenig i at jeg ikke får noen fakta. Matematiske formler og utregninger er jo fakta, og i tekniske spørsmål blir dette brukt til å underbygge informasjon. Det er formler og utregninger som jeg måtte ha brukt mye mer tid på å finne og studere bruken av selv.

Men et eksempel på det du er inne på: Chat GPT anbefalte Sterling APD som et av flere alternativer for beskyttelse i forhold til det vi diskuterer her på tråden. Men nevnte ikke APD sine begrensninger. Først da jeg spurte spesifikt om det, kom den informasjonen.

Med KI opplever jeg at jeg kan ettergå informasjon på en måte som jeg ikke kan klare selv.

Ja, jeg er enig i at språkmodeller gir mye nytting informasjon, men de inneholder ikke fakta. De har ingen database der fakta om forskjellige ting er lagret, slik feks Wikipedia har. Det er i utgangspunktet kun en multidimensjonal matrise med ord, og så "piler" som indikerer hvilke ord som mest sannsynlig kommer etterhverandre. Deretter legges det på et lag med diverse regler etc., som får den til å variere svarene. Det du får er altså en sammenstilling ord som er de ordene som oftest har vært etterhverandre i opplæringsmaterialet i gitt kontekst, men med en viss variasjon (og noen ganger svada). 
I tillegg har de jo relativt nylig også begynt å slå opp på internett for å finne informasjon, men dette blir igjen behandlet gjennom "matrisen", så de kan feks godt påstå at noe er dokumentert i noe de linker til, men hvis du ettergår dokumentasjonen så finner du det allikevel ikke. Hvis du så kommeterer dette tilbake, så vil den typisk beklage seg og si at den skal prøve bedre neste gang etc.
Altså, mye bra informasjon, men ha et edruelig forhold til svarene :)

Dette blir vel mest en sidevei i tråden, men likevel...

Chat GPT har i alle fall noen nyttige formler inne, og kan bruke dem til å svare på tekniske spørsmål. Jeg vet ikke hva som legges i "språkmodeller", men det ser jo ut som om KI kan mer enn å forklare ting muntlig. Eksemplet nedenfor er bare en del av mange svar som ble produsert av Chat GPT.

Men poenget i tråden er beskyttelse av elektrisk system ved utkobling av batterier, og om det finnes bra løsninger.

2. How Much of the Spike Does the Capacitor Absorb?

To estimate how much protection the capacitor provides, we use the capacitor’s ability to absorb charge quickly:

ΔV=QC=I×tC\Delta V = \frac{Q}{C} = \frac{I \times t}{C}ΔV=CQ=CI×t

Assuming:

• Alternator surge: 60A

• Duration before regulation kicks in: 1ms (0.001s)

• Capacitor bank: 498F

ΔV=60A×0.001s498F≈0.00012V\Delta V = \frac{60A \times 0.001s}{498F} \approx 0.00012VΔV=498F60A×0.001s≈0.00012V

That’s only 0.12mV rise in that first millisecond! This shows how ridiculously fast and effective the capacitor is at keeping the voltage stable.

Her var det mange vitenskapelinge synspunkter. Det enkleste og kjedeligste er vel å ha et eller flere blybatterier koblet i parallell med lithium-batteriet/batteriene, som nevnt i et par av innleggene. Jeg har et 100 Ah lithium-batteri  koblet i parallell med 2 friske 120 Ah bly-batterier. Det fungerer strålende. Lithium-batteriets høye spenning holde blybatteriene fulladet, hvilket forlenger deres levetrid. Forbrukerne forsyner seg av lithium-batteriet og når/hvis  det tømmes, vil blybatteriene forsyne lithium-batteriet og så vil båtens ladesystemer etterhvert fylle opp alle batteriene. Da er det ingen grunn til bekymring for at BMS’en skal ødelegge generatoren om den finner det for godt å koble fra lithium-batteriet. Husk bare å ha nogenlunde samme spenning på begge/alle batterier ved sammenkobling for å unngå store strømmer i kablene.

Eivind

Lucky Strike skrev On 18.3.2025 at 13.43:

Jeg vet ikke hva som legges i "språkmodeller", men det ser jo ut som om KI kan mer enn å forklare ting muntlig

Vis hele sitatet  

ChatGPT er OpenAI sin språkmodell (LLM, Large Language Model), Copilot er Microsoft sin, Gemini er Google sin osv. Språkmodeller er bare én av mange typer KI. Igjen: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/qPwVOo/hvorfor-jeg-faar-fnatt-av-spraakmodeller 

Mange interresante innlegg, men oppfatter at dagens løsning for de fleste med blybatteri i parallell eller med en DC/DC enhet til Lithiumen er vanligst og tryggest.

Da blir neste interessant spørsmål, hor lite kan dette blybatteriet være? Dette blir vel billigere en en kondensatorløsning, som så langt virker som den beste løsning.

i utgangspunktet skulle man klare seg med ett ganske lite blybatteri, da lade strømmen  til lithiumbanker er ganske liten når BMS kobler ut batteriet.  Men om man kjører store laster typisk stor  inverter som med fører at BMS kobler ut mens generator går , så trenger man vel ett større, eller tenker jeg feil?

JRK skrev On 20.3.2025 at 8.34:

i utgangspunktet skulle man klare seg med ett ganske lite blybatteri

Vis hele sitatet  

Jeg _tror_ (litt utenfor mitt daglige virke nå, så ikke skyld på meg om noe smeller eller brenner 😅) at du kommer deg unna med et ganske lite. 

Hvis vi prøver litt "logisk" tenkning, tror jeg CCA er et bedre tall å gå etter enn Ah

Batterier liker vel å lade under 1C - men det tenker jeg vi kan se bort fra, vi snakker om sekund(er) her.

CCA beskriver hvor mye batteriet kan gi fra seg (og ta imot?)  og baser seg (vil jeg gjette) på kjemi og dimensjonering av komponenter. 

Gang med 3 som sikkerhetsfaktor :)

JRK skrev On 20.3.2025 at 8.34:

Da blir neste interessant spørsmål, hor lite kan dette blybatteriet være?

Vis hele sitatet  

Det er vel ett 10 000 kroners spørsmål….minimum.  Er man skikkelig uheldig, så knekker man alvorlig mye dyr elektronikk ombord.  Alternator protectors har jo den funksjonen som ett overspenningsvern har i sikringsskapet hjemme. Det er jo merkelig  at det ikke finnes noen bransje standarder som  beskriver disse problemstillingene, med forslag til løsninger.  Når jeg har valgt både alternator protector og to optima AGM batterier med samlet CCA på 1725, så er det for å unngå å få det svaret. 

Men jeg tenker jo også at når en samlet bransje ikke har gått for kondensatorer som løsning, så er det kanskje en grunn til det. Det som er mest brukt er nettopp å beholde blybatterier ombord, samt montere alternator protector nærmest mulig dynamo. 

Selv et temmelig lite 12V blybatteri vil jo kunne oppta utrolig mye mer energi enn f.eks. kondensatorløsning så jeg ville gått for temmelig smått om det batteriet ikke skal ha andre oppgaver. Det skal i grunnen bare kunne lede den korte pulsen med overspenning som er over på millisekunder. 

Nå tar det litt av her, men kunne man erstattet bly/AGM med et lithium(utladning)batteri som har endra mindre indre motstand. Da tenker jeg lading direkte på Forbruks lithium med to dioder i serie til utladingsbatteriet. 

Maks spenning fra dynamo er jo 14,4 Volt. Med 2 dioder imellom vil utadningsbatteriet aldri få mer en 14,4- 2x0,6V =13,2 Volt. Da vil jo utladningsbatteriet ha liten ladning og svelge mye strøm før spenningen når 16Volt fra dynamoen, som er grensen for hva 12 V. utstyr er designet for. Noen som har ide hva disse diodene eventuelt må tåle av strøm?

For ordens skyld her tenker jeg ikke et batteri med BMS, men typisk 4 stk i serie, 8 eller 12 i paralell   av denne typen;

Kjell & Company 18650 Li-ion-batteri 3,6 V 2600 mAh - Litiumbatterier | Kjell.com

Finnes joe i mange amperstøørelser og priser om man bestiller fra utlandet

6 stycken 18650 batteri, 3 7 V 3000 mah, TGKYK 3 7v Li-ion batteri 18650 med SM-2P-kontakt, uppladdningsbart batteri 18650 3,7 v, 3 7 volt batteri 18650 Li-ion för RC pansarvagnar, bilar, buggys, : Amazon.se: Leksaker

Seilars skrev On 21.3.2025 at 10.16:

Det er jo merkelig  at det ikke finnes noen bransje standarder som  beskriver disse problemstillingene

Vis hele sitatet  

Det gjør det jo, så klart.  Men de fleste (alle) handler om å overleve en loaddump situasjon, ikke forhindre den.  Plotteren din, f.eks er nok testet mot ISO-16750-2 eller lignende.

Dette er vel ikke så mye vanskeligere enn å kjøre forbruksbatteribanken med Lithium og startbanken med bly slik jeg har det. Via Victron Argo FET ladeskille. Det fungerer utmerket.

Alt er fulladet til enhver tid og ingen skadelige spenninger. Om BMS'en (fire individuelle pga. 4 parallellkoplede Lithiumbatterier) skulle kople ut på et eller flere batterier dumpes strømmen til startbatteriet den brøkdelen av et sekund det evt. tar før dynamo regulerer ned spenningen.

ttyridal skrev On 21.3.2025 at 20.09:

Det gjør det jo, så klart.  Men de fleste (alle) handler om å overleve en loaddump situasjon, ikke forhindre den.  Plotteren din, f.eks er nok testet mot ISO-16750-2 eller lignende.

Vis hele sitatet  

Ingen tvil om at kunnskap finnes i bilbransjen og andre store bransjer, men innen båt så ser det for meg ut til at man er litt på «kokekyndig maskinist, godt kjent langs kysten» nivå. Det jeg mener er at innen bygging av båter, så har verftene i liten grad gått sammen om å bruke den nye teknologien og kunnskapen som har kommet de siste 20 årene.  Tenker da på utstyr som Lifepo4, invertere med ren sinus, CAN-bus, dynamoer som klarer å passe på seg selv, etc.   Det ser for meg ut til at premium verft og vanlige verft har tatt ett teknologisk skille.  Dyre båter leveres med oppdatert teknologi som utnytter dagens muligheter, mens volum produsentene leverer forrige generasjons teknologi. Samtidig så lurer verftene på hvorfor unge familier velger å ikke kjøpe båt lenger.  Svaret er ganske enkelt. En generasjon som er vokst opp med skjermer og data finner det ikke interessant. De kjøper heller ny bil, fremfor gammel bil og ny båt slik man gjorde før. 

Begynn å produsere båter som fungerer og dekker folks behov også innen elektro. Det er her jeg mener bransjen burde hatt noen kvalitetsnormer slik at man feks. kan si på en salgsmesse at «Alle våre båter er bygget ihht. ISO xxxxx». hvilket betyr at  den har lithium som standard, har dynamo som håndterer både lithium og load dumps fra BMS, etc.  Verftene må begynne å konkurrere på kvalitet, også innen elektro. Det har nå begynt å skille 25 år med teknologi mellom premium båter og volum selgere.  Det er ett problem at folks forventninger til hvordan en båt skal fungere krasjer såpass mye med virkeligheten at den må bygges om med en gang.  

Chiefengineer skrev On 22.3.2025 at 7.13:

Dette er vel ikke så mye vanskeligere enn å kjøre forbruksbatteribanken med Lithium og startbanken med bly slik jeg har det. Via Victron Argo FET ladeskille. Det fungerer utmerket.

Alt er fulladet til enhver tid og ingen skadelige spenninger. Om BMS'en (fire individuelle pga. 4 parallellkoplede Lithiumbatterier) skulle kople ut på et eller flere batterier dumpes strømmen til startbatteriet den brøkdelen av et sekund det evt. tar før dynamo regulerer ned spenningen.

Vis hele sitatet  

Akkurat det er vel løsningen for alle i dag inklusive meg selv, men tråden handler jo om en eventuell alternmariv elektronisk billigere løsning. 

Poenget er jo at nå finnes det jo lithium startbatterier som er perfekt for både start og thrust (Høyere ytelse) og da kan man kasnskje slippe blybatteriet

Fantino skrev On 21.3.2025 at 14.55:

Selv et temmelig lite 12V blybatteri vil jo kunne oppta utrolig mye mer energi enn f.eks. kondensatorløsning så jeg ville gått for temmelig smått om det batteriet ikke skal ha andre oppgaver. Det skal i grunnen bare kunne lede den korte pulsen med overspenning som er over på millisekunder. 

Vis hele sitatet  

Siden vi "droodler" over dette med en annen løsning enn et stort ekstra blybatteri i strømkretsen (som JRK minner om over), så har jeg noen tanker om bruk av et veldig lite blybatteri. La oss si at BMF kobler ut lithiumen under motorkjøring (eks pga celleubalanse) mens batteriene er langt fra fulle. Dette merkes ikke, siden blybatteriet tok støyten, og man kjører ufortrødent videre. Gitt en kraftig dynamo og et lite blybatteri som ikke er fullt, hvor fort blir det koking? Eller er det sannsynlig at regulatoren klarer å redusere ladingen i tide?

Regulatoren vil jo bare se den økte spenningen siden den er frakoblet alt annet enn blybatteriet og regulere den til sin setspenning. Dette skjer jo ila brøkdelen av et sekund da regulatoren i en vekselstrømsdynamo slår seg av/på hele tida med en eller annen frekvens (er sånn den regulerer, derfor blir det ganske ‘skitten’ strøm også). Så det batteriet bør jo ikke bli overladet mer enn et hvilket som helst blybatteri som står tilkoplet dynamoen.

Fantino skrev On 22.3.2025 at 23.18:

Dette skjer jo ila brøkdelen av et sekund da regulatoren i en vekselstrømsdynamo slår seg av/på hele tida med en eller annen frekvens (er sånn den regulerer, derfor blir det ganske ‘skitten’ strøm også).

Vis hele sitatet  

Er du sikker på at ikke dette var slik det var før i tiden? Ser for meg at de aller fleste idag har elektroniske regulatorer som regulerer spenningen iht ett fast settpunkt.  Jeg er på ingen måte noen dynamo ekspert, men min dynamo med ekstern regulator øker og reduserer tilsynelatende feltstrømmen, den slås ikke av og på.  Det kan jeg se i % på victron VRM. Den regulerer fra 0% og opp til 100%.  Men ved store load dumps, så blir det sannsynligvis relativt kjapp regulering. Men ser for meg at man er helt avhengig av akkumulering av slike endringer i ett eller annet batteri etc. En regulator kan ikke regulere på noen få millisekunder.  Ble litt nysgjerrig på load dumps ved 100% fulle Lifepo4. Må kanskje teste litt en dag og samtidig se på feltstrømmen hvor raskt den regulerer ned. Men erfaringsmessig så er det aldri fullere i ett batteri enn at det er plass til en liten peak. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...