Sjøspeidern Startet 11.Mars Link til dette innlegget Startet 11.Mars Dere trodde kanskje Havbraatt var nok for en ung voksen å holde på med, men det er den altså ikke.. I tillegg til å ha jobbe i speiderforbundets driftstyre på Havbraatt har jeg nå blitt mellomleddet mellom foreningen Losskøyta Songvaar og roverlaget (speidere mellom 16 og 26 år) til søgnespeiderne, Roverlaget mitt er en flott gjeng og i fjor jobbet 6-8 stykker på Havbraatt ukentlig hele våren, og nå er neste prosjekt Losskøyta Songvaar som står hos TMHansen for å fullføres, stor takk til TMHansen som støtter lokalsamfunnet.... Losskøyta Songvaar ble kontrahert av Losene Trygve Langfeldt og Hans K Torsøe i 1926 etter at deres forrige båt "Gaapaa" ble smadret i nærheten av Skarpøya i Søgne, så da var det bare å bestille ny båt, antagelig grunnet trang økonomi ble ikke Songvaar levert før 1929 riktignok. Båten tjenestegjorde i Ny hellesund helt frem til 1960, tjenestegjorde så på Oksøy fyr og så Kopervik. Etter dette ble båten solgt til Sjøkorpset i Kristiansand på Kommunen og Sosialdepartementes regning. Som sjøspeider er den viktigste detaljen noe en gammel kar som var i 7. Kristiansand sjø på 80 tallet sa til meg, og det er at Songvaar var mye raskere enn deres "Gyda" og knuste den støtt i regattaer, så det må testes når båten er ferdig. Songvaar ble levert med en 15hk rap motor og var faktisk en av de aller første Losskøytene levert med motor og er dermed et vernet fartøy, båten har blitt jobbet på siden 2019 og har hatt sine forsinkelser grunnet korona, men den skal på vannet og rigges i løpet av våren og forsommeren, det blir knall. Sånn så skuta ut når den var i tjeneste, bilde tatt fra foreningens facebook side Kan nevnes at det var Songvaar som førte Vilhelm Krag inn til kristiansand når han gikk bort. Skuta sist jeg så den Songvaar i tall (Målt, ikke synsing) : Lengde- 11,5m Bredde- 4,5m Dypgang- ca 1,5/1,6m Anslått vekt ferdig bygd-14 tonn Høyde- ca 12m (Har ikke sett mast enda) Diesel- 200l antageligvis Vann- 300/400l Motor- Yanmar 110hk Skuta den er bred, og da mener jeg skikkelig bred, karen i bildet er ca 175 høy så det sier litt om størrelsen på Songvaar. Dette blir også en av få skøyter med frontruter :) (se på kappa) Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Hakkannen Svart 11.Mars Link til dette innlegget Svart 11.Mars Fantastisk😀👏 Viktig arbeid du og dem du har med deg gjør! Både for å bevare en del av norsk maritim historie, men også ved å formidle dette videre til unge og lovende, i teori og praksis😊 Blir glad når jeg leser slikt! Blir spennende å følge med videre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mars Link til dette innlegget Svart 11.Mars Jeg var selv i det miljøet for godt 50 år siden. Det var meget givende, lærte mye. Har dog aldri vært sjøspeider. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøspeidern Svart 11.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars Hakkannen skrev 6 minutter siden: Fantastisk😀👏 Viktig arbeid du og dem du har med deg gjør! Både for å bevare en del av norsk maritim historie, men også ved å formidle dette videre til unge og lovende, i teori og praksis😊 Blir glad når jeg leser slikt! Blir spennende å følge med videre. Gøy at du ordlegger deg slik, for det er en stor del av grunnlaget til prosjektet, fordi en ting er å ha et historisk klenodium som er ditt og datt og koster kjempemye i året, men denne blir restaurert med å ha levende kystkultur i tankene, så speideren får bruke båten slik vi måtte ønske mot at vi er med på å ta vare på den, jeg ser det som en seier for alle, men mest for speiderne som kan utvikle en forståelse på hvorfor alt er som det er med å bruke båten, fordi det er det geniale med gamle skøyter. Alt har en mening og er laget slik for en grunn. Jeg tror og håper at båten vil gi mange gode stunder for generasjonene som kommer, og jeg unner alle og enhver som bruker båten å få nyte det jeg kaller "Sjøspeiderfølelsen", det er rett og slett slik. Se for deg at du har seilt med gode venner hele dagen, så finner dere en fin øy og legger til, spiser middag og koser dere. Når solnedgangen kommer sitter du på fjellet som er lunkent etter en lang dag i solen og dere synger og spiller gitar, ukulele og alt mulig rart, det er da man kjenner hvor deilig denne livsstilen er. (Bildet nedenfor prøver å vise det jeg sier) Det er riktignok ikke skøyter i dette stemningsbildet, men disse Firlingene er laget bare et steinkast unna Songvaar Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
mons Svart 11.Mars Link til dette innlegget Svart 11.Mars Det blir stas å få Songvår under seil! Interessant blir det også- den er vernet og så lik originalen som praktisk mulig hvis den skal være brukbar i dagens ungdomsarbeid. Legg spesielt merke til "losrekka" som som er trekt inn og bare når til midt på leggen for å ikke knekkes mot andre båter i mye sjø. Blir nok flytevest på dekk her.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sjøspeidern Svart 11.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars Stemmer det mons sier, her ser dere hvor lav rekka er, så den skal man være obs på og ha respekt for... Heldigvis er det en fin og grei styrebrønn til skipperen i uvær, de andre får benytte livline/ være inne Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
enslagsgjest Svart 11.Mars Link til dette innlegget Svart 11.Mars mons skrev for 2 timer siden: Legg spesielt merke til "losrekka" som som er trekt inn og bare når til midt på leggen for å ikke knekkes mot andre båter i mye sjø. Blir nok flytevest på dekk her.. CA redningsskøytene har vel rekkestøtter så mulig det kan forsvares? Er de så rigide hos riksantikvaren? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Sjøspeidern Svart 12.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars enslagsgjest skrev On 11.3.2025 at 22.12: CA redningsskøytene har vel rekkestøtter så mulig det kan forsvares? Er de så rigide hos riksantikvaren? Nå må det nevnes at Colin Archerne har hatt rekkestøtter siden 1893, Songvaar har aldri hatt det (i perioden den er vernet som), men vet at det er jo mulig å søke om unntak med god grunn. ser man mellom de to stående karene ser man rekkestøttene På Songvaar var det ikke behov for rekke støtte, du sto enten i nedgangen eller brønnen, og som los ville den nok være mer i veien enn til nytte Men det er absolutt noe som kan være relevant, men det ikke en prioritet nå Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Hakkannen Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Sjøspeidern skrev for 21 timer siden: denne blir restaurert med å ha levende kystkultur i tankene, så speideren får bruke båten slik vi måtte ønske mot at vi er med på å ta vare på den, jeg ser det som en seier for alle, men mest for speiderne som kan utvikle en forståelse på hvorfor alt er som det er med å bruke båten, fordi det er det geniale med gamle skøyter. Alt har en mening og er laget slik for en grunn. Bevaring gjennom bruk👍 Har bakgrunn fra kystkulturmiljøet (profesjonelt og i fritiden) i Rogaland/Ryfylke, så dette støtter jeg 100%😊 Det er selvsagt fint å også ta vare på ting i museer, men enda bedre å kunne videreformidle historien og bruken direkte gjennom aktiv bruk, der man gjerne også lærer å bevare fartøyene for framtiden. Fortsett slik, applauderes😀 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Jeg har vært borti en del losbåter som har hatt mellom 30- og 40 cm høy rekke. Det vi kunne se om det var en tidligere losbåt, var at rekkene var vinklet kraftig innover. Slik at rekka ikke skulle treffe skipet i sjøgang. Her ligger Hulda på utsiden av en mer moderne losskøyte: Om man forstørrer litt, ser man lav, innoverbøyd rekke som er bygget et stykke inn fra relingen. Ikke engang @Lars H kan gjette hvor dette er :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøspeidern Svart 14.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars Hakkannen skrev On 12.3.2025 at 15.27: Bevaring gjennom bruk👍 spør du meg er Bevaring gjennom bruk det eneste som funker i lengden, det er slik vi klarer å beholde de 3 store seilskutene, og mindre fartøy som Boy Leslie osv blir de ikke brukt ligger de bare å råtner, og ingen vil gidde å jobbe på de Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Hakkannen Svart 14.Mars Link til dette innlegget Svart 14.Mars Sjøspeidern skrev for 2 timer siden: blir de ikke brukt ligger de bare å råtner, og ingen vil gidde å jobbe på de Enig😊 Nei, hvis de ikke blir brukt må de stå tørt under tak på land om de skal bli bevart, da tenker jeg det er bedre, både for bevaringen av fartøyene, men også for engasjementet og rekrutteringen at de blir bevart gjennom (fornuftig) bruk😊👍 Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Bevaring gjennom bruk er viktig og dere i sjøspeideren er heldige som kan stå i «bruk» enden av kjeden. Men det er viktig å ikke glemme de som har ført bevaringsprosjektet frem til der det står nå, mange timer og ressurser er lagt ned i Songvaar av båtbyggere fra Bragdøya, bidrag fra Bredalaholmen, et godt knippe dugnadsarbeidere, masse velvilje fra lag og foreninger samt ikke minst private og offentlige bidragsytere på pengesiden. Båten har en flott og unik historie som må tas vare på. At sjøspeideren nå kan være med på å bygge videre på den historien er flott! Et utdrag fra dekksdagboken, ført i pennen av losskipper Trygve Langfeldt: Mandag 8. april 1940. Det er svak vind og taakedis. Gik paa sjøen om middag og holdt det gaaende i Vestergabet. Det er taake hele natten, men lettned om tirsdag morgen og da ble vi vidne til en forferdelig katastrofe, nemlig at tyskerne bombarderte Kr.sand og inntok byen. Tirsdag 9. april vil vi minnest som den sørgeligste dag vi har opplevet. Og hermed er nok vaare vagter slut enten for en tid eller for alltid. Og hermed avslutter jeg mine noteringer og i inderlig haab om at alt maa gaa godt for Norge. Og at vi maa bli vaare selvstendige folk igjen. Om bord i losskøiten «Songvaar», Ny-Hellesund station «Leve Norge». Fra Fædrelandsvennen (abonnement) https://www.fvn.no/magasin/i/BjvV20/nytt-liv-for-losskoeyta-songvaar Mer om restaureringen: https://www.n247.no/bredalsholmen-batrestaurering-kulturformidling/en-merkedag/535371 Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Sjøspeidern Svart 15.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars Rolf skrev for 20 timer siden: dere i sjøspeideren er heldige som kan stå i «bruk» enden av kjeden. Hadde det vært så enkelt og fint….. Vi må stå i «vedlikehold» enden for å få bruke båten altså, og vi er involvert i prosessen med arbeidet, men per nå er det ikke så mye å gjør, så vi skal skinne når rigge biten kommer. songvaar er et prosjekt der utrolig mange har deltatt og viser hvor enorm dugnadsånden enda er Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Sjøspeidern Svart 6.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai Båten har vært såpass lenge på land at treverket begynner å tørke, da var løsninga å først støvsuge båten helt for støv og plankebiter, så putte filt mellom spantene og "vanne" båten, Ovenfor ser vi motoren, en Yanmar 4JH110 som jeg tror vil passe båtens vekt og størrelse fint, Vågsbygdspeiderne sin Gyda (Randesund byggnr 0) har en 4JH80 som de er veldig fornøyd med. Siden båten fikk sin første motor når den var ny i 1926 (Rap 15hk) er motorrommet veldig stort, dermed kan vi få plass til minst 4 køyer her inne, det tror jeg blir veldig bra. Det er ikke så lett å få et godt interiørbilde av en skøyte, men for å gi lite blikk på størrelsen på "motorrommet" så har jeg bilde av en kar på 180 som fisker opp kapp fra kjølsvinet, så plass har vi ombord. Rakk også å se på riggen på vei ut, masta er ca 15m lang, så tipper båten blir 13,5 ish meter høy, bom og gaffel så fine ut de og Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Hulda Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Vi satte vannspredere inn i for tørre båter, når det var tilgang på trykkvann. Eller som dere, våte tepper. Effekten kan vel diskuteres. Jeg må vel si at det lakk som bare rakker'n uansett. Den mest probate metode var å kline godt med smørefett i alle nater og overganger og så stoffet vi utenpå. Den metoden var forbausende effektiv og rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøspeidern Svart 6.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai Hulda skrev for 11 timer siden: Den metoden var forbausende effektiv og rimelig. Dessverre er rimelig og effektiv ord vernemyndighetene ikke liker hehehe, vi prøver å trutne så mye du kan få til med litt filt, men den skal ligge litt i vann festet til en kran som holder den oppe tror jeg planen var. Båten står i maskinhallen til Tor Magne Hansen kran, så er begrenset hvor mye vi kan ta oss til rette når de først er så gavmilde. På risør trebåtbyggeri har de en gedigen luftfukter i taket, den hadde nok gjort susen her Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Hulda Svart 6.Mai Link til dette innlegget Svart 6.Mai Story: Herbern Baatbyggeri, Killinge. Der var det en som skulle trutne en gammel, lekk Drake. Han la vannslange oppi båten og fylte på. Da båten var så der halvfull, løsnet baugbordene med et brak, og båten var vrak. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøspeidern Svart 6.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai Hulda skrev for 2 timer siden: Story: Herbern Baatbyggeri, Killinge. Der var det en som skulle trutne en gammel, lekk Drake. Han la vannslange oppi båten og fylte på. Da båten var så der halvfull, løsnet baugbordene med et brak, og båten var vrak. At det går an, for å sitere Egon «det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg haue» Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Sjøspeidern Svart 13.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai Songvaar kommer nærmere og nærmere å bli ferdig, sist gikk tiden til å forberede for å male skuta så neste gang står det for tur, har en liten rettelse på meg selv som er resultat av dårlig måling. Det står i begynnelsen at songvaar er 1,6m dyp, men målingen ble feil siden den sto på blokker, jeg er 187 og så vannlinja rett i øynene så skuta er ca 180 dyp... Filtmattene har gjort underverker og skuta har trutnet godt, så det er en teknikk jeg vil anbefale, de er en del tykkere enn slike matter man kjøper til maling Vakker skute som gleder seg til å komme ut på sjøen igjen Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Poseidon Svart 14.Mai Link til dette innlegget Svart 14.Mai SONGVAAR gikk som losskøyte i Kopervik noen år, trolig på slutten av 60-tallet. Da mener jeg å huske at den hadde den begredelig BK-dieselmotoren. Da den skulle ut av tjeneste la Kystverket den ut for salg til høystbydende. Jeg la inn et bud som viste seg å være det høyeste, men så klarte 'en snik' å gråte seg til å få den for en lavere pris. Jeg mener å huske at han kokte sammen en sukkersøt historie om planer for fremtidig bruk. Seksti år senere er jeg innerst inne glad for at jeg ikke fikk tilslaget Men uansett: lykke til med godt og viktig arbeid! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøspeidern Svart 15.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai Poseidon skrev for 22 timer siden: SONGVAAR gikk som losskøyte i Kopervik noen år, trolig på slutten av 60-tallet. Da mener jeg å huske at den hadde den begredelig BK-dieselmotoren. Da den skulle ut av tjeneste la Kystverket den ut for salg til høystbydende. Jeg la inn et bud som viste seg å være det høyeste, men så klarte 'en snik' å gråte seg til å få den for en lavere pris. Jeg mener å huske at han kokte sammen en sukkersøt historie om planer for fremtidig bruk. Seksti år senere er jeg innerst inne glad for at jeg ikke fikk tilslaget Men uansett: lykke til med godt og viktig arbeid! Songvaar var siste langfeldt båten, kjenner man til søgne og ny hellesunds historie vet man at langfeldt familien er legendarisk, var losfamilie i flere århundrer, men i 1960 ble skuta flyttet først til Oksøy og så Kopervik i 1963 for å legges i opplag og 2 år senere (1965) ble all losvirksomhet i ny hellesund lagt ned. Grunnen til at ikke du fikk skuta var at KFUM sjøkorps Kristiansand fikk skuta av sosialdepartementet og Kristiansand kommune, Sjøkorpset hadde songvaar i ca 30 år før den gikk i privat eie og var i ymse tilstand frem til Vest Agder fylkeskommune kjøpte henne 14 år siden, tradisjon tro blir hun sjøspeiderbåt igjen, dog et annet forbund og med en venneforening som ikke skal la henne forfalle igjen Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Poseidon Svart 15.Mai Link til dette innlegget Svart 15.Mai Sjøspeidern skrev 12 minutter siden: Grunnen til at ikke du fikk skuta var at KFUM sjøkorps Kristiansand fikk skuta av sosialdepartementet og Kristiansand kommune, Sjøkorpset hadde songvaar i ca 30 år før den gikk i privat eie og var i ymse tilstand frem til Vest Agder fylkeskommune kjøpte henne 14 år siden, tradisjon tro blir hun sjøspeiderbåt igjen, dog et annet forbund og med en venneforening som ikke skal la henne forfalle igjen Ja, nå ryddet du litt opp i hjernevindingene mine - og godt var det. I den perioden hadde vi flere gamle skøyter fra hele landet som alternerte i Kopervik. Jeg kom i skade for å blande to av dem, det var ikke SONGVAAR jeg hadde høyeste bud på, men FLEINVÆR. Det begynner å bli ganske fullt på harddisken - og 60 år senere gikk det altså litt i baddel med disse skøytene, beklager. :-) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sjøspeidern Svart 15.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai Poseidon skrev 13 minutter siden: Ja, nå ryddet du litt opp i hjernevindingene mine - og godt var det. I den perioden hadde vi flere gamle skøyter fra hele landet som alternerte i Kopervik. Jeg kom i skade for å blande to av dem, det var ikke SONGVAAR jeg hadde høyeste bud på, men FLEINVÆR. Det begynner å bli ganske fullt på harddisken - og 60 år senere gikk det altså litt i baddel med disse skøytene, beklager. :-) Etter hva jeg har hørt var det mange skøyter som ble sendt til karmøy og området der når de ikke var brukanes lenger, songvaaren som kom dit i 1963 hadde styrhus og så ut som så og si alle skøyter hadde så er fort gjort å mikse :) Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Anders And Svart Tirsdag 12:31 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:31 Sjøspeidern skrev On 14.3.2025 at 13.18: og mindre fartøy som Boy Leslie Er det noen som vet hvor høy masta på Boy Leslie er? Hvilken seilingshøyde under broer trenger den? Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.