Jump to content

Losskøyta Songvaar restaurasjon og skøytesnakk


Sjøspeidern

Recommended Posts

Dere trodde kanskje Havbraatt var nok for en ung voksen å holde på med, men det er den altså ikke..

I tillegg til å ha jobbe i speiderforbundets driftstyre på Havbraatt har jeg nå blitt mellomleddet mellom foreningen Losskøyta Songvaar og roverlaget (speidere mellom 16 og 26 år) til søgnespeiderne, Roverlaget mitt er en flott gjeng og i fjor jobbet 6-8 stykker på Havbraatt ukentlig hele våren, og nå er neste prosjekt Losskøyta Songvaar som står hos TMHansen for å fullføres, stor takk til TMHansen som støtter lokalsamfunnet....

 

Losskøyta Songvaar ble kontrahert av Losene Trygve Langfeldt og Hans K Torsøe i 1926 etter at deres forrige båt "Gaapaa" ble smadret i nærheten av Skarpøya i Søgne, så da var det bare å bestille ny båt, antagelig grunnet trang økonomi ble ikke Songvaar levert før 1929 riktignok. Båten tjenestegjorde i Ny hellesund helt frem til 1960, tjenestegjorde så på Oksøy fyr og så Kopervik. Etter dette ble båten solgt til Sjøkorpset i Kristiansand på Kommunen og Sosialdepartementes regning.

Som sjøspeider er den viktigste detaljen noe en gammel kar som var i 7. Kristiansand sjø på 80 tallet sa til meg, og det er at Songvaar var mye raskere enn deres "Gyda" og knuste den støtt i regattaer, så det må testes når båten er ferdig.

 

Songvaar ble levert med en 15hk rap motor og var faktisk en av de aller første Losskøytene levert med motor og er dermed et vernet fartøy, båten har blitt jobbet på siden 2019 og har hatt sine forsinkelser grunnet korona, men den skal på vannet og rigges i løpet av våren og forsommeren, det blir knall. 

images.jpg.a5fed8eb9bc6209cdccd86d046d4c16b.jpg 

Sånn så skuta ut når den var i tjeneste, bilde tatt fra foreningens facebook side

Kan nevnes at det var Songvaar som førte Vilhelm Krag inn til kristiansand når han gikk bort.

 

IMG_3252_HEIC.jpeg.b4aaf8875bc78e93a2fdb377d2cecccd.jpeg

Skuta sist jeg så den

 

Songvaar i tall (Målt, ikke synsing) :

Lengde- 11,5m

Bredde- 4,5m

Dypgang- ca 1,5/1,6m

Anslått vekt ferdig bygd-14 tonn

Høyde- ca 12m (Har ikke sett mast enda)

Diesel- 200l antageligvis

Vann- 300/400l

Motor- Yanmar 110hk

 

IMG_3238.JPG.73bac5fccc35985b6f58808a60058554.JPG

Skuta den er bred, og da mener jeg skikkelig bred, karen i bildet er ca 175 høy så det sier litt om størrelsen på Songvaar.

Dette blir også en av få skøyter med frontruter :) (se på kappa)

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post
Hakkannen skrev 6 minutter siden:

Fantastisk😀👏 Viktig arbeid du og dem du har med deg gjør! Både for å bevare en del av norsk maritim historie, men også ved å formidle dette videre til unge og lovende, i teori og praksis😊 Blir glad når jeg leser slikt! Blir spennende å følge med videre.

Gøy at du ordlegger deg slik, for det er en stor del av grunnlaget til prosjektet, fordi en ting er å ha et historisk klenodium som er ditt og datt og koster kjempemye i året, men denne blir restaurert med å ha levende kystkultur i tankene, så speideren får bruke båten slik vi måtte ønske mot at vi er med på å ta vare på den, jeg ser det som en seier for alle, men mest for speiderne som kan utvikle en forståelse på hvorfor alt er som det er med å bruke båten, fordi det er det geniale med gamle skøyter. Alt har en mening og er laget slik for en grunn.

 

Jeg tror og håper at båten vil gi mange gode stunder for generasjonene som kommer, og jeg unner alle og enhver som bruker båten å få nyte det jeg kaller "Sjøspeiderfølelsen", det er rett og slett slik.  Se for deg at du har seilt med gode venner hele dagen, så finner dere en fin øy og legger til, spiser middag og koser dere. Når solnedgangen kommer sitter du på fjellet som er lunkent etter en lang dag i solen og dere synger og spiller gitar, ukulele og alt mulig rart, det er da man kjenner hvor deilig denne livsstilen er. (Bildet nedenfor prøver å vise det jeg sier)

IMG_7183_HEIC.jpeg.0e496d6329cb7cfccd7416ab4edcc205.jpeg

Det er riktignok ikke skøyter i dette stemningsbildet, men disse Firlingene er laget bare et steinkast unna Songvaar

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post

Det blir stas å få Songvår under seil!

Interessant blir det også- den er vernet og så lik originalen som praktisk mulig hvis den skal være brukbar i dagens ungdomsarbeid. Legg spesielt merke til "losrekka" som som er trekt inn og bare når til midt på leggen for å ikke knekkes mot andre båter i mye sjø. Blir nok flytevest på dekk her..

Mons

Link to post

Stemmer det mons sier, her ser dere hvor lav rekka er, så den skal man være obs på og ha respekt for...

Heldigvis er det en fin og grei styrebrønn til skipperen i uvær, de andre får benytte livline/ være inneSkjermbilde2025-03-11210604.png.54eb74025b7f66b7a585864b2a61a6c5.png

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post
mons skrev for 2 timer siden:

Legg spesielt merke til "losrekka" som som er trekt inn og bare når til midt på leggen for å ikke knekkes mot andre båter i mye sjø. Blir nok flytevest på dekk her..

CA redningsskøytene har vel rekkestøtter så mulig det kan forsvares? Er de så rigide hos riksantikvaren? 

Jeg er en slags gjest

Link to post
enslagsgjest skrev On 11.3.2025 at 22.12:

CA redningsskøytene har vel rekkestøtter så mulig det kan forsvares? Er de så rigide hos riksantikvaren? 

Nå må det nevnes at Colin Archerne har hatt rekkestøtter siden 1893, Songvaar har aldri hatt det (i perioden den er vernet som), men vet at det er jo mulig å søke om unntak med god grunn.

 

IMG_3555.jpeg.cc013e694758107fc77208e862d5dbd7.jpeg

ser man mellom de to stående karene ser man rekkestøtteneIMG_3556.jpeg.4c43ff7ee82b4b52c0f1d123f510a51d.jpeg

På Songvaar var det ikke behov for rekke støtte, du sto enten i nedgangen eller brønnen, og som los ville den nok være mer i veien enn til nytte

 

Men det er absolutt noe som kan være relevant, men det ikke en prioritet nå

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post
Sjøspeidern skrev for 21 timer siden:

denne blir restaurert med å ha levende kystkultur i tankene, så speideren får bruke båten slik vi måtte ønske mot at vi er med på å ta vare på den, jeg ser det som en seier for alle, men mest for speiderne som kan utvikle en forståelse på hvorfor alt er som det er med å bruke båten, fordi det er det geniale med gamle skøyter. Alt har en mening og er laget slik for en grunn.


Bevaring gjennom bruk👍 Har bakgrunn fra kystkulturmiljøet (profesjonelt og i fritiden) i Rogaland/Ryfylke, så dette støtter jeg 100%😊 Det er selvsagt fint å også ta vare på ting i museer, men enda bedre å kunne videreformidle historien og bruken direkte gjennom aktiv bruk, der man gjerne også lærer å bevare fartøyene for framtiden. Fortsett slik, applauderes😀

Link to post

Jeg har vært borti en del losbåter som har hatt mellom 30- og 40 cm høy rekke. Det vi kunne se om det var en tidligere losbåt, var at rekkene var vinklet kraftig innover. Slik at rekka ikke skulle treffe skipet i sjøgang. 

 

Her ligger Hulda på utsiden av en mer moderne losskøyte:

DSC02237.JPG.d0d09a73a4e2a8cf20647ceecd837abb.JPG

 

Om man forstørrer litt, ser man lav, innoverbøyd rekke som er bygget et stykke inn fra relingen.

 

Ikke engang @Lars H kan gjette hvor dette er :-)

Link to post
Hakkannen skrev On 12.3.2025 at 15.27:


Bevaring gjennom bruk👍

spør du meg er Bevaring gjennom bruk det eneste som funker i lengden, det er slik vi klarer å beholde de 3 store seilskutene, og mindre fartøy som Boy Leslie osv 


blir de ikke brukt ligger de bare å råtner, og ingen vil gidde å jobbe på de

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post
Sjøspeidern skrev for 2 timer siden:

blir de ikke brukt ligger de bare å råtner, og ingen vil gidde å jobbe på de

Enig😊 Nei, hvis de ikke blir brukt må de stå tørt under tak på land om de skal bli bevart, da tenker jeg det er bedre, både for bevaringen av fartøyene, men også for engasjementet og rekrutteringen at de blir bevart gjennom (fornuftig) bruk😊👍

Link to post

Bevaring gjennom bruk er viktig og dere i sjøspeideren er heldige som kan stå i «bruk» enden av kjeden. Men det er viktig å ikke glemme de som har ført bevaringsprosjektet frem til der det står nå, mange timer og ressurser er lagt ned i Songvaar av båtbyggere fra Bragdøya, bidrag fra Bredalaholmen, et godt knippe dugnadsarbeidere, masse velvilje fra lag og foreninger samt ikke minst private og offentlige bidragsytere på pengesiden. 


Båten har en flott og unik historie som må tas vare på. At sjøspeideren nå kan være med på å bygge videre på den historien er flott!


Et utdrag fra dekksdagboken, ført i pennen av losskipper Trygve Langfeldt:

 

Mandag 8. april 1940. Det er svak vind og taakedis. Gik paa sjøen om middag og holdt det gaaende i Vestergabet. Det er taake hele natten, men lettned om tirsdag morgen og da ble vi vidne til en forferdelig katastrofe, nemlig at tyskerne bombarderte Kr.sand og inntok byen. Tirsdag 9. april vil vi minnest som den sørgeligste dag vi har opplevet. Og hermed er nok vaare vagter slut enten for en tid eller for alltid. Og hermed avslutter jeg mine noteringer og i inderlig haab om at alt maa gaa godt for Norge. Og at vi maa bli vaare selvstendige folk igjen. Om bord i losskøiten «Songvaar», Ny-Hellesund station «Leve Norge».

 

Fra Fædrelandsvennen (abonnement) https://www.fvn.no/magasin/i/BjvV20/nytt-liv-for-losskoeyta-songvaar


Mer om restaureringen: https://www.n247.no/bredalsholmen-batrestaurering-kulturformidling/en-merkedag/535371

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Rolf skrev for 20 timer siden:

dere i sjøspeideren er heldige som kan stå i «bruk» enden av kjeden. 

Hadde det vært så enkelt og fint…..

 

Vi må stå i «vedlikehold» enden for å få bruke båten altså, og vi er involvert i prosessen med arbeidet, men per nå er det ikke så mye å gjør, så vi skal skinne når rigge biten kommer.

 

songvaar er et prosjekt der utrolig mange har deltatt og viser hvor enorm dugnadsånden enda er 

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post
  • 1 måned senere...

Båten har vært såpass lenge på land at treverket begynner å tørke, da var løsninga å først støvsuge båten helt for støv og plankebiter, så putte filt mellom spantene og "vanne" båten, IMG_4538_HEIC.jpeg.c841235ab1abbec6c44ab88fa1efbb23.jpeg

 

IMG_4525_HEIC.jpeg.b8e6b8206685dc2ce5ce8e5ec3426745.jpeg

Ovenfor ser vi motoren, en Yanmar 4JH110 som jeg tror vil passe båtens vekt og størrelse fint, Vågsbygdspeiderne sin Gyda (Randesund byggnr 0) har en 4JH80 som de er veldig fornøyd med.

Siden båten fikk sin første motor når den var ny i 1926 (Rap 15hk) er motorrommet veldig stort, dermed kan vi få plass til minst 4 køyer her inne, det tror jeg blir veldig bra. Det er ikke så lett å få et godt interiørbilde av en skøyte, men for å gi lite blikk på størrelsen på "motorrommet" så har jeg bilde av en kar på 180 som fisker opp kapp fra kjølsvinet, så plass har vi ombord. 

IMG_4523.JPG.feb3e0ef5c6b0c24fce3f7843e213ce2.JPG

 

Rakk også å se på riggen på vei ut, masta er ca 15m lang, så tipper båten blir 13,5 ish meter høy, bom og gaffel så fine ut de og IMG_4545_HEIC.jpeg.238173e71693847d37f64fa661b9fb19.jpeg

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post

Vi satte vannspredere inn i for tørre båter, når det var tilgang på trykkvann. Eller som dere, våte tepper. Effekten kan vel diskuteres. Jeg må vel si at det lakk som bare rakker'n uansett. Den mest probate metode var å kline godt  med smørefett i alle nater og overganger og så stoffet vi utenpå. Den metoden var forbausende effektiv og rimelig.

Link to post
Hulda skrev for 11 timer siden:

Den metoden var forbausende effektiv og rimelig.

Dessverre er rimelig og effektiv ord vernemyndighetene ikke liker hehehe, vi prøver å trutne så mye du kan få til med litt filt, men den skal ligge litt  i vann festet til en kran som holder den oppe tror jeg planen var. Båten står i maskinhallen til Tor Magne Hansen kran, så er begrenset hvor mye vi kan ta oss til rette når de først er så gavmilde.

 

På risør trebåtbyggeri har de en gedigen luftfukter i taket, den hadde nok gjort susen her

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Story:

Herbern Baatbyggeri, Killinge. Der var det en som skulle trutne en gammel, lekk Drake. Han la vannslange oppi båten og fylte på. Da båten var så der halvfull, løsnet baugbordene med et brak, og båten var vrak.

At det går an, for å sitere Egon «det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg haue»

 

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post

Songvaar kommer nærmere og nærmere å bli ferdig, sist gikk tiden til å forberede for å male skuta så neste gang står det for tur, har en liten rettelse på meg selv som er resultat av dårlig måling. Det står i begynnelsen at songvaar er 1,6m dyp, men målingen ble feil siden den sto på blokker, jeg er 187 og så vannlinja rett i øynene så skuta er ca 180 dyp...

 

Filtmattene har gjort underverker og skuta har trutnet godt, så det er en teknikk jeg vil anbefale, de er en del tykkere enn slike matter man kjøper til maling

IMG_4659_HEIC.jpeg.9778c83600e0460fd01d8b5a378732bd.jpeg

Vakker skute som gleder seg til å komme ut på sjøen igjen

 

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post

SONGVAAR gikk som losskøyte i Kopervik noen år, trolig på slutten av 60-tallet.
Da mener jeg å huske at den hadde den begredelig BK-dieselmotoren.
Da den skulle ut av tjeneste la Kystverket den ut for salg til høystbydende.
Jeg la inn et bud som viste seg å være det høyeste, men så klarte 'en snik' å gråte seg til å få den for en lavere pris.
Jeg mener å huske at han kokte sammen en sukkersøt historie om planer for fremtidig bruk.
Seksti år senere er jeg innerst inne glad for at jeg ikke fikk tilslaget :fniser:
Men uansett: lykke til med godt og viktig arbeid!

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Poseidon skrev for 22 timer siden:

SONGVAAR gikk som losskøyte i Kopervik noen år, trolig på slutten av 60-tallet.
Da mener jeg å huske at den hadde den begredelig BK-dieselmotoren.
Da den skulle ut av tjeneste la Kystverket den ut for salg til høystbydende.
Jeg la inn et bud som viste seg å være det høyeste, men så klarte 'en snik' å gråte seg til å få den for en lavere pris.
Jeg mener å huske at han kokte sammen en sukkersøt historie om planer for fremtidig bruk.
Seksti år senere er jeg innerst inne glad for at jeg ikke fikk tilslaget :fniser:
Men uansett: lykke til med godt og viktig arbeid!

 

Songvaar var siste langfeldt båten, kjenner man til søgne og ny hellesunds historie vet man at langfeldt familien er legendarisk, var losfamilie i flere århundrer, men i 1960 ble skuta flyttet først til Oksøy og så Kopervik i 1963 for å legges i opplag og 2 år senere (1965) ble all losvirksomhet i ny hellesund lagt ned.

Grunnen til at ikke du fikk skuta var at KFUM sjøkorps Kristiansand fikk skuta av sosialdepartementet og Kristiansand kommune, Sjøkorpset hadde songvaar i ca 30 år før den gikk i privat eie og var i ymse tilstand frem til Vest Agder fylkeskommune kjøpte henne 14 år siden, tradisjon tro blir hun sjøspeiderbåt igjen, dog et annet forbund og med en venneforening som ikke skal la henne forfalle igjen

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post
Sjøspeidern skrev 12 minutter siden:

 

Grunnen til at ikke du fikk skuta var at KFUM sjøkorps Kristiansand fikk skuta av sosialdepartementet og Kristiansand kommune, Sjøkorpset hadde songvaar i ca 30 år før den gikk i privat eie og var i ymse tilstand frem til Vest Agder fylkeskommune kjøpte henne 14 år siden, tradisjon tro blir hun sjøspeiderbåt igjen, dog et annet forbund og med en venneforening som ikke skal la henne forfalle igjen

 

Ja, nå ryddet du litt opp i hjernevindingene mine  -  og godt var det.
I den perioden hadde vi flere gamle skøyter fra hele landet som alternerte i Kopervik.
Jeg kom i skade for å blande to av dem, det var ikke SONGVAAR jeg hadde høyeste bud på, men FLEINVÆR.
Det begynner å bli ganske fullt på harddisken   -  og 60 år senere gikk det altså litt i baddel med disse skøytene, beklager. :-)

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Poseidon skrev 13 minutter siden:

 

Ja, nå ryddet du litt opp i hjernevindingene mine  -  og godt var det.
I den perioden hadde vi flere gamle skøyter fra hele landet som alternerte i Kopervik.
Jeg kom i skade for å blande to av dem, det var ikke SONGVAAR jeg hadde høyeste bud på, men FLEINVÆR.
Det begynner å bli ganske fullt på harddisken   -  og 60 år senere gikk det altså litt i baddel med disse skøytene, beklager. :-)

 

Etter hva jeg har hørt var det mange skøyter som ble sendt til karmøy og området der når de ikke var brukanes lenger, songvaaren som kom dit i 1963 hadde styrhus og så ut som så og si alle skøyter hadde så er fort gjort å mikse :)

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...