Sjøspeidern Startet Tirsdag 16:43 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 16:43 Dere trodde kanskje Havbraatt var nok for en ung voksen å holde på med, men det er den altså ikke.. I tillegg til å ha jobbe i speiderforbundets driftstyre på Havbraatt har jeg nå blitt mellomleddet mellom foreningen Losskøyta Songvaar og roverlaget (speidere mellom 16 og 26 år) til søgnespeiderne, Roverlaget mitt er en flott gjeng og i fjor jobbet 6-8 stykker på Havbraatt ukentlig hele våren, og nå er neste prosjekt Losskøyta Songvaar som står hos TMHansen for å fullføres, stor takk til TMHansen som støtter lokalsamfunnet.... Losskøyta Songvaar ble kontrahert av Losene Trygve Langfeldt og Hans K Torsøe i 1926 etter at deres forrige båt "Gaapaa" ble smadret i nærheten av Skarpøya i Søgne, så da var det bare å bestille ny båt, antagelig grunnet trang økonomi ble ikke Songvaar levert før 1929 riktignok. Båten tjenestegjorde i Ny hellesund helt frem til 1960, tjenestegjorde så på Oksøy fyr og så Kopervik. Etter dette ble båten solgt til Sjøkorpset i Kristiansand på Kommunen og Sosialdepartementes regning. Som sjøspeider er den viktigste detaljen noe en gammel kar som var i 7. Kristiansand sjø på 80 tallet sa til meg, og det er at Songvaar var mye raskere enn deres "Gyda" og knuste den støtt i regattaer, så det må testes når båten er ferdig. Songvaar ble levert med en 15hk rap motor og var faktisk en av de aller første Losskøytene levert med motor og er dermed et vernet fartøy, båten har blitt jobbet på siden 2019 og har hatt sine forsinkelser grunnet korona, men den skal på vannet og rigges i løpet av våren og forsommeren, det blir knall. Sånn så skuta ut når den var i tjeneste, bilde tatt fra foreningens facebook side Kan nevnes at det var Songvaar som førte Vilhelm Krag inn til kristiansand når han gikk bort. Skuta sist jeg så den Songvaar i tall (Målt, ikke synsing) : Lengde- 11,5m Bredde- 4,5m Dypgang- ca 1,5/1,6m Anslått vekt ferdig bygd-14 tonn Høyde- ca 12m (Har ikke sett mast enda) Diesel- 200l antageligvis Vann- 300/400l Motor- Yanmar 110hk Skuta den er bred, og da mener jeg skikkelig bred, karen i bildet er ca 175 høy så det sier litt om størrelsen på Songvaar. Dette blir også en av få skøyter med frontruter :) (se på kappa) -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Hakkannen Svart Tirsdag 16:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:55 Fantastisk😀👏 Viktig arbeid du og dem du har med deg gjør! Både for å bevare en del av norsk maritim historie, men også ved å formidle dette videre til unge og lovende, i teori og praksis😊 Blir glad når jeg leser slikt! Blir spennende å følge med videre. Link to post
Hulda Svart Tirsdag 16:59 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:59 Jeg var selv i det miljøet for godt 50 år siden. Det var meget givende, lærte mye. Har dog aldri vært sjøspeider. Link to post
Sjøspeidern Svart Tirsdag 17:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:15 Hakkannen skrev 6 minutter siden: Fantastisk😀👏 Viktig arbeid du og dem du har med deg gjør! Både for å bevare en del av norsk maritim historie, men også ved å formidle dette videre til unge og lovende, i teori og praksis😊 Blir glad når jeg leser slikt! Blir spennende å følge med videre. Gøy at du ordlegger deg slik, for det er en stor del av grunnlaget til prosjektet, fordi en ting er å ha et historisk klenodium som er ditt og datt og koster kjempemye i året, men denne blir restaurert med å ha levende kystkultur i tankene, så speideren får bruke båten slik vi måtte ønske mot at vi er med på å ta vare på den, jeg ser det som en seier for alle, men mest for speiderne som kan utvikle en forståelse på hvorfor alt er som det er med å bruke båten, fordi det er det geniale med gamle skøyter. Alt har en mening og er laget slik for en grunn. Jeg tror og håper at båten vil gi mange gode stunder for generasjonene som kommer, og jeg unner alle og enhver som bruker båten å få nyte det jeg kaller "Sjøspeiderfølelsen", det er rett og slett slik. Se for deg at du har seilt med gode venner hele dagen, så finner dere en fin øy og legger til, spiser middag og koser dere. Når solnedgangen kommer sitter du på fjellet som er lunkent etter en lang dag i solen og dere synger og spiller gitar, ukulele og alt mulig rart, det er da man kjenner hvor deilig denne livsstilen er. (Bildet nedenfor prøver å vise det jeg sier) Det er riktignok ikke skøyter i dette stemningsbildet, men disse Firlingene er laget bare et steinkast unna Songvaar -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
mons Svart Tirsdag 18:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:58 Det blir stas å få Songvår under seil! Interessant blir det også- den er vernet og så lik originalen som praktisk mulig hvis den skal være brukbar i dagens ungdomsarbeid. Legg spesielt merke til "losrekka" som som er trekt inn og bare når til midt på leggen for å ikke knekkes mot andre båter i mye sjø. Blir nok flytevest på dekk her.. Mons Link to post
Sjøspeidern Svart Tirsdag 20:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 20:07 Stemmer det mons sier, her ser dere hvor lav rekka er, så den skal man være obs på og ha respekt for... Heldigvis er det en fin og grei styrebrønn til skipperen i uvær, de andre får benytte livline/ være inne -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
enslagsgjest Svart Tirsdag 21:12 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 21:12 mons skrev for 2 timer siden: Legg spesielt merke til "losrekka" som som er trekt inn og bare når til midt på leggen for å ikke knekkes mot andre båter i mye sjø. Blir nok flytevest på dekk her.. CA redningsskøytene har vel rekkestøtter så mulig det kan forsvares? Er de så rigide hos riksantikvaren? Jeg er en slags gjest Link to post
Sjøspeidern Svart Onsdag 01:23 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 01:23 enslagsgjest skrev for 4 timer siden: CA redningsskøytene har vel rekkestøtter så mulig det kan forsvares? Er de så rigide hos riksantikvaren? Nå må det nevnes at Colin Archerne har hatt rekkestøtter siden 1893, Songvaar har aldri hatt det (i perioden den er vernet som), men vet at det er jo mulig å søke om unntak med god grunn. Dekket på Songvaar er/skal søkes om å få legge finer og epoksy under for å få tett, og så legge det riktige dekket oppå igjen, dette er riktignok «usynlig» for det blotte øye og lettere å få gjennom. ser man mellom de to stående karene ser man rekkestøttene På Songvaar var det ikke behov for rekke støtte, du sto enten i nedgangen eller brønnen, og som los ville den nok være mer i veien enn til nytte Men det er absolutt noe som kan være relevant, men det ikke en prioritet nå -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Hakkannen Svart Onsdag 14:27 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:27 Sjøspeidern skrev for 21 timer siden: denne blir restaurert med å ha levende kystkultur i tankene, så speideren får bruke båten slik vi måtte ønske mot at vi er med på å ta vare på den, jeg ser det som en seier for alle, men mest for speiderne som kan utvikle en forståelse på hvorfor alt er som det er med å bruke båten, fordi det er det geniale med gamle skøyter. Alt har en mening og er laget slik for en grunn. Bevaring gjennom bruk👍 Har bakgrunn fra kystkulturmiljøet (profesjonelt og i fritiden) i Rogaland/Ryfylke, så dette støtter jeg 100%😊 Det er selvsagt fint å også ta vare på ting i museer, men enda bedre å kunne videreformidle historien og bruken direkte gjennom aktiv bruk, der man gjerne også lærer å bevare fartøyene for framtiden. Fortsett slik, applauderes😀 Link to post
Hulda Svart Onsdag 14:54 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:54 Jeg har vært borti en del losbåter som har hatt mellom 30- og 40 cm høy rekke. Det vi kunne se om det var en tidligere losbåt, var at rekkene var vinklet kraftig innover. Slik at rekka ikke skulle treffe skipet i sjøgang. Her ligger Hulda på utsiden av en mer moderne losskøyte: Om man forstørrer litt, ser man lav, innoverbøyd rekke som er bygget et stykke inn fra relingen. Ikke engang @Lars H kan gjette hvor dette er :-) Link to post
Sjøspeidern Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Hakkannen skrev On 12.3.2025 at 15.27: Bevaring gjennom bruk👍 spør du meg er Bevaring gjennom bruk det eneste som funker i lengden, det er slik vi klarer å beholde de 3 store seilskutene, og mindre fartøy som Boy Leslie osv blir de ikke brukt ligger de bare å råtner, og ingen vil gidde å jobbe på de -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Hakkannen Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Sjøspeidern skrev for 2 timer siden: blir de ikke brukt ligger de bare å råtner, og ingen vil gidde å jobbe på de Enig😊 Nei, hvis de ikke blir brukt må de stå tørt under tak på land om de skal bli bevart, da tenker jeg det er bedre, både for bevaringen av fartøyene, men også for engasjementet og rekrutteringen at de blir bevart gjennom (fornuftig) bruk😊👍 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn