Jump to content

Hva med SafeCurrent batterimonitor når Telia stenger 2G-nettet?

Lars H.

Recommended Posts

Idag fikk jeg melding tra Telia om at de stenger 2G-nettet i august iår. Telenor stenger ikke før 31.12.2027.

Jeg har idag 2 duppeditter som kun fungerer for 2G.

• en med SIM-kort og Telia abonnement for å kunne slå av/på 230V i båten
  • en batterimonitor, SafeCurrent som hver 4. time leser spenningen og temperaturen på forbruksbatteriet og sender dette til en database

For den første har jeg to muligheter. Jeg kan bytte ut enheten med en enhet som håndterer 4G, eller jeg kan få meg et SIM-kort fra Telenor

Men for SafeCurrent enheten lurer jeg på om jeg kan bruke den til Telenor stenger 2G. Den har jo også et SIM-kort. Men det var på plass da jeg fikk enheten, så jeg har jo ikke et personlig abonnement på SIM-kortet hverken hos Telia eller Telenor. Men hva om selve SIM-kortet er koblet opp mot Telia?

For den kan jeg lese:

safecurrent_sim_kort.jpg.87cf15e83a340fa4b4cbc2ee55c7c23b.jpg

safecurrent_europa.jpg.c1f42431b3f9ba68b4d5aecfe33c0037.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tror myndighetene kommer til å utsette det det er altfor mye utstyr som bruker 2G

Eu stenger ikker før29/30 

En får håpe at det kommer EU direktiv  om noe fornuftig.

Telenor utsetter 2G-stengingen til slutten av 2027

Telia skal fortsatt stenge ned fra 2025.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/lweeXe/telenor-utsetter-2g-stengingen-til-slutten-av-2027%3Fsrsltid%3DAfmBOoogQwYuvLLe3snSf-CH_ZTTsHrIb-4FJSPgLLWuIY86u-QBlscB&ved=2ahUKEwjM2bS-hYSMAxUZAhAIHUwbDBsQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw3NOTLzuRfR1bqqZfmXwIli

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

zipp skrev for 3 timer siden:

Mulig jeg er på tynn is, men tror ikke du får nye SIM-kort fra Telenor som støtter 2g .

sjekk før du bestiller 

Det har jeg ikke tenkt på, men hva med omvendt, kan jeg sette SIM-kortet jeg nå har fra Telia i 2G enheten inn i en ny 4G enhet?

hyttestyring_2g_4g.jpg.6506bd94a9132120f762315978dacba2.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg sendte spørsmålet til Telia, og tro det eller ei, jeg fikk svar i løpet av 24 timer!

Og svaret var at SIM-kortet  kan brukers både med 4G og 5G nett. Det er ikke låst til bruk med 2G nett. Da blir det en slik boks til høsten, om ikke Telia ombestemmer seg og utsetter slukkingen av 2G-nettet i august.

hyttestyring_4g.jpg.207e658ca8887f1878b48f9fd802a4ec.jpg

Slik epost har ikke jeg fått, hva sto det i den? Hva var epost avsenderadressen den var sendt fra?

Det er tid for fornying av abonnementet for meg om noen få uker, så greit å vite om enheten vil fungere fremover.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...