Roger og Olina Startet Onsdag 08:52 Link til dette innlegget Startet Onsdag 08:52 Hei folkens. Har dratt ut alt av kabler fra styrbord motor til batteriene. Har også fjernet alt som var der fra før av brytere osv frem til minus skinne og pluss skinne. Startbatteriet er på 230Ah og det samme er forbruk. Begge natterier er bly. Jeg har forsøkt å lage en tegning over hvordan jeg tror det skal kobles. For jeg skal også ha en 3 veis bryter der jeg kan velge ett av batteriene til forbruk/start, eller begge samtidig. Tilbakemelding mottas med takk. Link to post
Anders And Svart Onsdag 11:29 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:29 Her er et enkelt oppsett på hvordan du kan gjøre det: GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Sturee Svart Onsdag 11:42 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:42 Har denne varianten sammen med et voltsensitivt laderele i min båt. Veldig fornøyd og minimal mulighet for å gjøre feil. Skrur på når jeg kommer til båten, av når jeg forlater den. Ingen switching for start/kjøring/stilleligge. Skjema for kobling finner du på siden: https://www.maritim.no/blue-sea-bryter-og-laderele-65a Denne har mulighet for å koble ut startbatteri når du ligger stille: https://www.maritim.no/bep-pro-installer-batterivelger-772 Link to post
Sturee Svart Onsdag 11:58 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:58 Og som tilbakemelding på ditt skjema: 1. hvorfor bryter mellom dynamo og startbatteri? Antar dette er feil og det er hovedstrømbryteren som skal inn her? 2. på forbrukssiden antar jeg også at denne skulle gått via hovedstrømbryter og ikke direkte til forbruk? 3. Anbefaler VSR/DVSR for lading (monteres mellom pluss poler, eks rett fra inngang på hovedstrømbryter) Link to post
Roger og Olina Svart Onsdag 14:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:17 Takker for tilbakemeldinger. Ja @Sturee det er hovedstrømsbryter som er montert der. På forbrukssiden så går den inn i en treveis bryter. Slik at jeg kan ta strøm fra startbatteri om nødvendig også. Eller fra begge batterier. Det jeg er usikker på, er hvor - kabel fra startbatteri skal og - kabel fra forbruk. Jeg tenkte at jeg kunne sette begge på shunten til batterimonitoren og fra shunten opp til minus skinnen. Blir det feil? Link to post
Fiks Svart Onsdag 20:37 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:37 Eksempel på skjema med shunt og batterivender som hovedbryter på forbruk: Shunt skal kun kobles til forbruksbatteriet som vist på skisse, da får du riktige date på hva som lades til- og forbrukes fra dette batteriet. Personlig så ville ikke jeg laget en mulighet for sammenkobling av start- og forbruksbatteri på denne måten da dette kan gi en mulighet for at startbatteriet kan bli helt nedtappet hvis noen glemmer hovedbryteren. Jeg gjorde dette på min forrige båt og tappet ned forbruksbatteriet, men på grunn av helt adskilte kretser og skillereleet så var startbatteriet fremdeles fulladet da jeg kom tilbake til båten etter en uke. (Tilsvarende opplegg som på skissen under.) På Westbasen har jeg lagt opp med VSR iht. skisse under Batteri 1 og 2 er forbruksbatteri og Batteri 3 er startbatteri. Link to post
Komodo Svart Onsdag 22:52 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:52 Roger og Olina skrev for 13 timer siden: Hei folkens. Har dratt ut alt av kabler fra styrbord motor til batteriene. Har også fjernet alt som var der fra før av brytere osv frem til minus skinne og pluss skinne. Startbatteriet er på 230Ah og det samme er forbruk. Begge natterier er bly. Jeg har forsøkt å lage en tegning over hvordan jeg tror det skal kobles. For jeg skal også ha en 3 veis bryter der jeg kan velge ett av batteriene til forbruk/start, eller begge samtidig. Tilbakemelding mottas med takk. Gammel tråd, men anbefaler deg uansett å lese denne eminente tråden av @Ingar. Der finner du eksempler på koblingsskjemaer, og en rekke gode tips om dette: Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger og Olina Svart igår klokken 07:45 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:45 Komodo skrev for 8 timer siden: Gammel tråd Wow, veldig bra. Takker og bukker Link to post
Komodo Svart igår klokken 09:44 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:44 Roger og Olina skrev for 1 time siden: Wow, veldig bra. Takker og bukker Bare hyggelig R&O. Alltid hyggelig når man kan hjelpe hverandre litt her inne Mange gamle tråder inneholder verdifull informasjon og gode diskusjoner som er verd å få med seg. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Anders And Svart igår klokken 10:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:34 Komodo skrev for 11 timer siden: denne eminente tråden av @Ingar Det var en kjempe bra innledning på en tråd, men jeg stusser på at + fra dynamoen skal kobles til forbruksbanken. Jeg har alltid tenkt at man må få prioritert å lade startbatteriet først. Tenker jeg feil, eller burde det være slik som Ingar skisserer? GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Komodo Svart igår klokken 11:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:07 Anders And skrev 30 minutter siden: jeg stusser på at + fra dynamoen skal kobles til forbruksbanken. Jeg har alltid tenkt at man må få prioritert å lade startbatteriet først. Tenker jeg feil, eller burde det være slik som Ingar skisserer? Det begynner å bli noen år siden jeg leste den tråden nå, men jeg mener å huske at det ble diskutert lenger ut i tråden. Argumentet er at startbatteriet sjeldent eller aldri blir nevneverdig nedtappet, mens forbruksbatteriet blir vesentlig nedtappet. Det meste av ladestrømmen vil derfor gå rett til forbruksbatteriet, så tanken er at det er unødvendig å kjøre denne strømmen om startbatteriet. Ladestrømmen går jo som du ser gjennom VSR, noe som vil gi litt tap og unødig høy strømbelastning på releet. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart igår klokken 11:19 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:19 Det ville jeg også. Og så ville jeg plassert dynamo sense til det battetiet som til en hver tid blir ladet. Link to post
Roger og Olina Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Takker så mye for all god hjelp. Det er en tidkrevende jobb å legge opp så mye på nytt. Jeg gjorde jo en del forrige vår og nå har jeg fjernet alt og startet på nytt. Jeg hadde problemer med strøm på styrbord side og jeg begynte å mistenke hovedstrøms kabler og annet som jeg ikke gjorde da. Så nå er alle kabler nye fra motor og videre. I grunnen rart at pluss og minus kabler var ensfargede. Det var også noen sorte kabler som var pluss og disse skal ha stått i båten siden den var ny. Er ikke ferdig ennå, men nærmer meg. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn