Jump to content

Nye hovedsstrømkabler og hvordan koble 2x230a batterier riktig. Se vedlagt tegning


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Har dratt ut alt av kabler fra styrbord motor til batteriene. Har også fjernet alt som var der fra før av brytere osv frem til minus skinne og pluss skinne.

Startbatteriet er på 230Ah og det samme er forbruk. Begge natterier er bly. Jeg har forsøkt å lage en tegning over hvordan jeg tror det skal kobles. For jeg skal også ha en 3 veis bryter der jeg kan velge ett av batteriene

til forbruk/start, eller begge samtidig. Tilbakemelding mottas med takk.

Lysbilde1.JPG.48dd56e190685aa4daf25078de4d79bf.JPG

1000005027.jpg.4612cd9989e0b18831435032432e2b1e.jpg

 

Link to post

Har denne varianten sammen med et voltsensitivt laderele i min båt. Veldig fornøyd og minimal mulighet for å gjøre feil. Skrur på når jeg kommer til båten, av når jeg forlater den. Ingen switching for start/kjøring/stilleligge. Skjema for kobling finner du på siden:

https://www.maritim.no/blue-sea-bryter-og-laderele-65a

Denne har mulighet for å koble ut startbatteri når du ligger stille:

https://www.maritim.no/bep-pro-installer-batterivelger-772

 

Link to post

Og som tilbakemelding på ditt skjema:

1. hvorfor bryter mellom dynamo og startbatteri? Antar dette er feil og det er hovedstrømbryteren som skal inn her?

2. på forbrukssiden antar jeg også at denne skulle gått via hovedstrømbryter og ikke direkte til forbruk?

3. Anbefaler VSR/DVSR for lading (monteres mellom pluss poler, eks rett fra inngang på hovedstrømbryter)

 

Link to post

Takker for tilbakemeldinger.

 

Ja @Sturee det er hovedstrømsbryter som er montert der. På forbrukssiden så går den inn i en treveis bryter. Slik at jeg kan ta strøm fra startbatteri om nødvendig også. Eller fra begge batterier.

 

Det jeg er usikker på, er hvor - kabel fra startbatteri skal og - kabel fra forbruk. Jeg tenkte at jeg kunne sette begge på shunten til batterimonitoren og fra shunten opp til minus skinnen.

Blir det feil?

Link to post

Eksempel på skjema med shunt og batterivender som hovedbryter på forbruk:

 

image.jpeg.79c9d1cdd4cd4c5ee83ef2acf3f58e49.jpeg

Shunt skal kun kobles til forbruksbatteriet som vist på skisse, da får du riktige date på hva som lades til- og forbrukes fra dette batteriet.

 

Personlig så ville ikke jeg laget en mulighet for sammenkobling av start- og forbruksbatteri på denne måten da dette kan gi en mulighet for at startbatteriet kan bli helt nedtappet hvis noen glemmer hovedbryteren. Jeg gjorde dette på min forrige båt og tappet ned forbruksbatteriet, men på grunn av helt adskilte kretser og skillereleet så var startbatteriet fremdeles fulladet da jeg kom tilbake til båten etter en uke.  (Tilsvarende opplegg som på skissen under.)

 

 

 

image.jpeg.78c16eb4bd809aa28a7f7a5a2c381200.jpeg

 

 

På Westbasen har jeg lagt opp med VSR iht. skisse under Batteri 1 og 2 er forbruksbatteri og Batteri 3 er startbatteri. 

 

 

image.jpeg.758c5510059cdb46308959a58ccc211d.jpeg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Roger og Olina skrev for 13 timer siden:

Hei folkens. Har dratt ut alt av kabler fra styrbord motor til batteriene. Har også fjernet alt som var der fra før av brytere osv frem til minus skinne og pluss skinne.

Startbatteriet er på 230Ah og det samme er forbruk. Begge natterier er bly. Jeg har forsøkt å lage en tegning over hvordan jeg tror det skal kobles. For jeg skal også ha en 3 veis bryter der jeg kan velge ett av batteriene

til forbruk/start, eller begge samtidig. Tilbakemelding mottas med takk.

 

Gammel tråd, men anbefaler deg uansett å lese denne eminente tråden av @Ingar. Der finner du eksempler på koblingsskjemaer, og en rekke gode tips om dette:

 

 

Link to post
Komodo skrev for 11 timer siden:

denne eminente tråden av @Ingar

Det var en kjempe bra innledning på en tråd, men jeg stusser på at + fra dynamoen skal kobles til forbruksbanken. Jeg har alltid tenkt at man må få prioritert å lade startbatteriet først. Tenker jeg feil, eller burde det være slik som Ingar skisserer? 

image.png.083d84bf6fe63ca73ada00fab36c62e3.png

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Link to post
Anders And skrev 30 minutter siden:

jeg stusser på at + fra dynamoen skal kobles til forbruksbanken. Jeg har alltid tenkt at man må få prioritert å lade startbatteriet først. Tenker jeg feil, eller burde det være slik som Ingar skisserer? 

Det begynner å bli noen år siden jeg leste den tråden nå, men jeg mener å huske at det ble diskutert lenger ut i tråden. 

Argumentet er at startbatteriet sjeldent eller aldri blir nevneverdig nedtappet, mens forbruksbatteriet blir vesentlig nedtappet. Det meste av ladestrømmen vil derfor gå rett til forbruksbatteriet, så tanken er at det er unødvendig å kjøre denne strømmen om startbatteriet. Ladestrømmen går jo som du ser gjennom VSR, noe som vil gi litt tap og unødig høy strømbelastning på releet. 

Link to post

Takker så mye for all god hjelp. Det er en tidkrevende jobb å legge opp så mye på nytt. Jeg gjorde jo en del forrige vår og nå har jeg fjernet alt og startet på nytt. Jeg hadde problemer med strøm på styrbord side og jeg begynte å mistenke hovedstrøms kabler og annet som jeg ikke gjorde da. Så nå er alle kabler nye fra motor og videre. I grunnen rart at pluss og minus kabler var ensfargede. Det var også noen sorte kabler som var pluss og disse skal ha stått i båten siden den var ny. Er ikke ferdig ennå, men nærmer meg. 20250313_145747.jpg.0f4da451a720a9afe2334f6e91c58b9b.jpg20250313_153217.jpg.ff5365a9a1875f4232f111ce552a24cd.jpg20250313_153223.jpg.1a91efd9d5e817ce85b1e41de215365b.jpg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...