Jump to content

Vannscooter ulykken i Stavanger med to omkommede, henlagt


-morten-

Recommended Posts

Jonas78 skrev 37 minutter siden:

Politiet har henlagt saken. Det bør tale for seg. Båtfører ble vel pårent på BB side av et fartøy i høy fart uten lys. Hvordan kan det være mulig å se saken fra to sider?

 

Skadene på scooteren tilsier vel styrbord side? Og fronten på scooteren ser uskadd ut, så det virker sannsynlig at båtens baug  traff scooteren midtskips.

 

Fæl sak for båtfører da, første tur med nykjøpt båt og så skjer det noe slikt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 2 minutter siden:

 

Skadene på scooteren tilsier vel styrbord side? Og fronten på scooteren ser uskadd ut, så det virker sannsynlig at båtens baug  traff scooteren midtskips.

 

Se på bilde her. Kun skader på båten på ene siden uten at jeg tar stilling til hva/hvordan det er skjedd. Det står sikkert i henleggelsen
https://www.vg.no/nyheter/i/8q5kbQ/vannscooter-ulykken-politiet-har-mottatt-de-foreloepige-obduksjonsrapportene
 

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Windy37GM skrev 7 minutter siden:

Se på bilde her. Kun skader på båten på ene siden uten at jeg tar stilling til hva/hvordan det er skjedd. Det står sikkert i henleggelsen
https://www.vg.no/nyheter/i/8q5kbQ/vannscooter-ulykken-politiet-har-mottatt-de-foreloepige-obduksjonsrapportene
 

 

Ja. Og scooteren har også skadene på babord side. Muligens skrått forfra. Men de har jo tydeligvis ikke sett hverandre, så da er det ingen som vet sikkert.  Fort gjort at ting skjer i mørket uten lanterner . 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jepp.

Ulykker skjer dessverre. Denne gangen fatalt og ufattelig trist for alle involverte-direkte involvert og indirekte involvert. 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Kun en ting å si om denne ulykken, ufattelig tragisk for begge parter.

 

Min personlige mening er att vannscootere med motor som gir 40-55kn ikke hører hjemme der offentligheten ferdes, de er vanskelig nok å oppdage i lav fart i dagslys, alle skjønner hvordan situasjonen blir om man legger til mørke å litt sjø, i tillegg er ofte førerne av disse i en risikogruppe mtp alder å erfaring, det hjelper knapt med erfaring når det er snakk om "en kano" i 55kn.

Mulig jeg tråkker på noen tær her men må være lov å lufte sin mening.

Link to post
Rune.f skrev 6 minutter siden:

Min personlige mening er att vannscootere med motor som gir 40-55kn ikke hører hjemme der offentligheten ferdes

 

Hmm. Skal man si det samme om vanlige elbiler i dag med tradisjonelt sett ekstreme krefter og ytelser? 4-600 hk som inntil nylig var superbilterritorie er jo blitt allment på barnehagecommutere i dag uten at noen rynker på nesa av den grunn.

 

Rune.f skrev 8 minutter siden:

i tillegg er ofte førerne av disse i en risikogruppe mtp alder å erfaring, det hjelper knapt med erfaring når det er snakk om "en kano" i 55kn.

 

Det er her det ligger. Ikke på redskapen. Skal man forby eller sette restriksjoner på alt som potensielt kan brukes slik at det blir farlig for egen og/ eller tredjepart blir lista lang...

 

Mvh. SAP

Link to post

El bilen med superbilkrefter synes like godt for andre i bil som en gammel boble i omgivelsene/miljøet den ferdes i, det gjør ikke vannscooteren, elbilen har bremser, det har ikke båtene og vannscooteren, her ligger det en stor forskjell.

Link to post
Rune.f skrev 14 minutter siden:

El bilen med superbilkrefter synes like godt for andre i bil som en gammel boble i omgivelsene/miljøet den ferdes i

 

Spiller liten rolle om familiebilen kommer uten lys i 150km/t inn i ett fotgjengerfelt, eller aksellerer 0-160 km/t på 6 sekunder inn i et gatetun.

Til syvende og sist henger alt på personen bak spakene/ styret/ rattet og ikke redskapen.

Lanterner på båt og vannskuter er reglementert om man skal ferdes i mørket. Det samme vedr utkikk og sikker fart.

 

Rune.f skrev 14 minutter siden:

elbilen har bremser, det har ikke båtene og vannscooteren, her ligger det en stor forskjell.

 

Feil. De fleste av dagens vannscootere inkl Seadoo Spark har faktisk brems og kan stoppe langt fortere i motsetning til vanlige båter (selv om man skulle smelle girkassen i revers i 40 kn).

 

Rune.f skrev 42 minutter siden:

Min personlige mening er att vannscootere med motor som gir 40-55kn ikke hører hjemme der offentligheten ferdes

Man kunne jo fortsatt med å forby enhver MC over 250cc eller biler med mer enn 50 hk/ tonn om man skal følge den logikken.

Mvh. SAP

Link to post
12 hours ago, abbor said:

For meg er en vannscooter et leketøy på samme måte som en cross motorsykkel, også vannscootere burde bare vært tillatt brukt på bane. 

Må si meg nesten enig!  At det skal kunne kjøres på båtførerbevis her for meg en gåte!!  Jeg har kjørt MC siden jeg var 16 og har kjørt mye og eier sykkel i dag med formidabel aks og toppfart. MC lappen har i dag tre trinn og du får ikke kjøre tungsykkel før du er 23. Det forstår jeg godt.

Jeg prøvde vannscooteren til hyttenaboen min med 300hk.  Og det slo meg at, på en sånn en har ingen noe å gjøre om de ikke er vant til kjøretøyer med mye krefter og akselrasjon. Og det må være en selvfølge at folk vet hvordan styring og vannjet funker.  Nå er det så utrolig strengt med regelverk for kjøretøy her i Norge, men vannscooter holder det med et båtførerbevis!  Det gjir veldig lite mening!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev 41 minutter siden:

At det skal kunne kjøres på båtførerbevis her for meg en gåte!!  

For vannscootere som kan gå over 50 knop kreves høyhastighetsbevis.  Det kanskje en litt høy grense, men Sjøfartsdirektoratet valgte å starte der, for å få på plass kursopplegg osv. . 

 

Det burde kanskje vært et eget bevis for føring av båt (inkludert vannscooter) i mørke.  Og da med en mye lavere grense, for eksempel 8 knop.

Link to post
Code0 skrev 37 minutter siden:

Det bør vel være dekket i båtførerprøven.

Båtførerprøven har litt teori om fyrsektorer og karakteristikker.  Men uten erfaring kvalifiserer det neppe til å navigere med noe særlig mer enn 8 knop i mørke. Det har vært et betydelig antall dødsulykker med vannscootere og andre planende båter i mørke.  Det  typiske er gjerne ikke kollisjoner med andre fartøy, men feilnavigering og grunnstøting. Ofte i kjent farvann.  https://havarikommisjonen.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2020-04

Link to post

Unnskyld meg, men kjørte vannscooteren i denne ulykken veldig fort? Et eller annet sted foresvever det meg at den for kryssende trafikk nærmest var usynlig. Mulig jeg tar feil, hvilket jeg ofte gjør. 

 

På den andre siden. For meg, som er en fem-knoper, ville det føles svært utrygt å ferdes på sjøen i kølamørke i beferdet farvann i over fem knop uten radar. Dog, jeg er en bleiking.

Link to post

Ikke bare for fart dem brukes til.

En type som også er solgt endel av her i Norge - Sea doo fish pro.

Super fiske redskap :)

bruker trolling mode og har krefter til å flytte på seg mellom fiskeplasser.

IMG_7992.jpeg

IMG_7993.jpeg

Link to post
J-Å skrev for 1 time siden:

Båtførerprøven har litt teori om fyrsektorer og karakteristikker.  Men uten erfaring kvalifiserer det neppe til å navigere med noe særlig mer enn 8 knop i mørke.

Jo i Norge kan ta  Båtfører prøven og fra fylte 16 år kan en kjøre vannscootere  som har topphastighet på 49 knop.

For en trenger ikke  Høyhastighetsbevis før 50 knop.

Galskap.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...