-morten- Startet 12.Mars Link til dette innlegget Startet 12.Mars Henlegger sak mot båtfører etter dødsulykke med vannskuter Det var veldig rart! saken kan vel ses fra to sider. Vannscooter uten lys i mørket/uansvarlig og ikke bra nok utkikk av båtfører! Men vanskelig for oss som ikke vet noe om forløpet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Jonas78 Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Politiet har henlagt saken. Det bør tale for seg. Båtfører ble vel pårent på BB side av et fartøy i høy fart uten lys. Hvordan kan det være mulig å se saken fra to sider? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
index Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Jonas78 skrev On 12.3.2025 at 11.36: Politiet har henlagt saken. Det bør tale for seg. Båtfører ble vel pårent på BB side av et fartøy i høy fart uten lys. Hvordan kan det være mulig å se saken fra to sider? Vis hele sitatet Skadene på scooteren tilsier vel styrbord side? Og fronten på scooteren ser uskadd ut, så det virker sannsynlig at båtens baug traff scooteren midtskips. Fæl sak for båtfører da, første tur med nykjøpt båt og så skjer det noe slikt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Windy37GM Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars index skrev On 12.3.2025 at 12.16: Skadene på scooteren tilsier vel styrbord side? Og fronten på scooteren ser uskadd ut, så det virker sannsynlig at båtens baug traff scooteren midtskips. Vis hele sitatet Se på bilde her. Kun skader på båten på ene siden uten at jeg tar stilling til hva/hvordan det er skjedd. Det står sikkert i henleggelsen https://www.vg.no/nyheter/i/8q5kbQ/vannscooter-ulykken-politiet-har-mottatt-de-foreloepige-obduksjonsrapportene Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
index Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Windy37GM skrev On 12.3.2025 at 12.19: Se på bilde her. Kun skader på båten på ene siden uten at jeg tar stilling til hva/hvordan det er skjedd. Det står sikkert i henleggelsen https://www.vg.no/nyheter/i/8q5kbQ/vannscooter-ulykken-politiet-har-mottatt-de-foreloepige-obduksjonsrapportene Vis hele sitatet Ja. Og scooteren har også skadene på babord side. Muligens skrått forfra. Men de har jo tydeligvis ikke sett hverandre, så da er det ingen som vet sikkert. Fort gjort at ting skjer i mørket uten lanterner . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Windy37GM Svart 12.Mars Link til dette innlegget Svart 12.Mars Jepp. Ulykker skjer dessverre. Denne gangen fatalt og ufattelig trist for alle involverte-direkte involvert og indirekte involvert. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Moderator Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars Kommentar fra moderator: Tråden er ryddet for spekulasjon rundt skyldspørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 14.Mars Link til dette innlegget Svart 14.Mars Kun en ting å si om denne ulykken, ufattelig tragisk for begge parter. Min personlige mening er att vannscootere med motor som gir 40-55kn ikke hører hjemme der offentligheten ferdes, de er vanskelig nok å oppdage i lav fart i dagslys, alle skjønner hvordan situasjonen blir om man legger til mørke å litt sjø, i tillegg er ofte førerne av disse i en risikogruppe mtp alder å erfaring, det hjelper knapt med erfaring når det er snakk om "en kano" i 55kn. Mulig jeg tråkker på noen tær her men må være lov å lufte sin mening. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars Link til dette innlegget Svart 14.Mars Rune.f skrev On 14.3.2025 at 20.50: Min personlige mening er att vannscootere med motor som gir 40-55kn ikke hører hjemme der offentligheten ferdes Vis hele sitatet Hmm. Skal man si det samme om vanlige elbiler i dag med tradisjonelt sett ekstreme krefter og ytelser? 4-600 hk som inntil nylig var superbilterritorie er jo blitt allment på barnehagecommutere i dag uten at noen rynker på nesa av den grunn. Rune.f skrev On 14.3.2025 at 20.50: i tillegg er ofte førerne av disse i en risikogruppe mtp alder å erfaring, det hjelper knapt med erfaring når det er snakk om "en kano" i 55kn. Vis hele sitatet Det er her det ligger. Ikke på redskapen. Skal man forby eller sette restriksjoner på alt som potensielt kan brukes slik at det blir farlig for egen og/ eller tredjepart blir lista lang... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Rune.f Svart 14.Mars Link til dette innlegget Svart 14.Mars El bilen med superbilkrefter synes like godt for andre i bil som en gammel boble i omgivelsene/miljøet den ferdes i, det gjør ikke vannscooteren, elbilen har bremser, det har ikke båtene og vannscooteren, her ligger det en stor forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Mars Link til dette innlegget Svart 14.Mars For noe tull. En vannjett stopper jo på et par båtlengder. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Mars Link til dette innlegget Svart 14.Mars Rune.f skrev On 14.3.2025 at 21.18: El bilen med superbilkrefter synes like godt for andre i bil som en gammel boble i omgivelsene/miljøet den ferdes i Vis hele sitatet Spiller liten rolle om familiebilen kommer uten lys i 150km/t inn i ett fotgjengerfelt, eller aksellerer 0-160 km/t på 6 sekunder inn i et gatetun. Til syvende og sist henger alt på personen bak spakene/ styret/ rattet og ikke redskapen. Lanterner på båt og vannskuter er reglementert om man skal ferdes i mørket. Det samme vedr utkikk og sikker fart. Rune.f skrev On 14.3.2025 at 21.18: elbilen har bremser, det har ikke båtene og vannscooteren, her ligger det en stor forskjell. Vis hele sitatet Feil. De fleste av dagens vannscootere inkl Seadoo Spark har faktisk brems og kan stoppe langt fortere i motsetning til vanlige båter (selv om man skulle smelle girkassen i revers i 40 kn). Rune.f skrev On 14.3.2025 at 20.50: Min personlige mening er att vannscootere med motor som gir 40-55kn ikke hører hjemme der offentligheten ferdes Vis hele sitatet Man kunne jo fortsatt med å forby enhver MC over 250cc eller biler med mer enn 50 hk/ tonn om man skal følge den logikken. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
abbor Svart 14.Mars Link til dette innlegget Svart 14.Mars For meg er en vannscooter et leketøy på samme måte som en cross motorsykkel, også vannscootere burde bare vært tillatt brukt på bane. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars abbor skrev On 14.3.2025 at 22.42: For meg er en vannscooter et leketøy på samme måte som en cross motorsykkel, også vannscootere burde bare vært tillatt brukt på bane. Vis hele sitatet Må si meg nesten enig! At det skal kunne kjøres på båtførerbevis her for meg en gåte!! Jeg har kjørt MC siden jeg var 16 og har kjørt mye og eier sykkel i dag med formidabel aks og toppfart. MC lappen har i dag tre trinn og du får ikke kjøre tungsykkel før du er 23. Det forstår jeg godt. Jeg prøvde vannscooteren til hyttenaboen min med 300hk. Og det slo meg at, på en sånn en har ingen noe å gjøre om de ikke er vant til kjøretøyer med mye krefter og akselrasjon. Og det må være en selvfølge at folk vet hvordan styring og vannjet funker. Nå er det så utrolig strengt med regelverk for kjøretøy her i Norge, men vannscooter holder det med et båtførerbevis! Det gjir veldig lite mening! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Eika Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Dette var en barneversjon med 60 eller 90hk som stopper på 40knop da, trixx er absolutt ikke noe værsting greier Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars -morten- skrev On 15.3.2025 at 11.14: At det skal kunne kjøres på båtførerbevis her for meg en gåte!! Vis hele sitatet For vannscootere som kan gå over 50 knop kreves høyhastighetsbevis. Det kanskje en litt høy grense, men Sjøfartsdirektoratet valgte å starte der, for å få på plass kursopplegg osv. . Det burde kanskje vært et eget bevis for føring av båt (inkludert vannscooter) i mørke. Og da med en mye lavere grense, for eksempel 8 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars J-Å skrev On 15.3.2025 at 11.53: Det burde kanskje vært et eget bevis for føring av båt (inkludert vannscooter) i mørke. Vis hele sitatet Det bør vel være dekket i båtførerprøven. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Code0 skrev On 15.3.2025 at 13.26: Det bør vel være dekket i båtførerprøven. Vis hele sitatet Båtførerprøven har litt teori om fyrsektorer og karakteristikker. Men uten erfaring kvalifiserer det neppe til å navigere med noe særlig mer enn 8 knop i mørke. Det har vært et betydelig antall dødsulykker med vannscootere og andre planende båter i mørke. Det typiske er gjerne ikke kollisjoner med andre fartøy, men feilnavigering og grunnstøting. Ofte i kjent farvann. https://havarikommisjonen.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2020-04 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Unnskyld meg, men kjørte vannscooteren i denne ulykken veldig fort? Et eller annet sted foresvever det meg at den for kryssende trafikk nærmest var usynlig. Mulig jeg tar feil, hvilket jeg ofte gjør. På den andre siden. For meg, som er en fem-knoper, ville det føles svært utrygt å ferdes på sjøen i kølamørke i beferdet farvann i over fem knop uten radar. Dog, jeg er en bleiking. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Ikke bare for fart dem brukes til. En type som også er solgt endel av her i Norge - Sea doo fish pro. Super fiske redskap :) bruker trolling mode og har krefter til å flytte på seg mellom fiskeplasser. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Hulda skrev On 15.3.2025 at 16.06: kjørte vannscooteren i denne ulykken veldig fort? Vis hele sitatet Kjørte i 40 knop da ulykken skjedde Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars J-Å skrev On 15.3.2025 at 14.45: Båtførerprøven har litt teori om fyrsektorer og karakteristikker. Men uten erfaring kvalifiserer det neppe til å navigere med noe særlig mer enn 8 knop i mørke. Vis hele sitatet Jo i Norge kan ta Båtfører prøven og fra fylte 16 år kan en kjøre vannscootere som har topphastighet på 49 knop. For en trenger ikke Høyhastighetsbevis før 50 knop. Galskap. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ingar Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Roger jo skrev On 15.3.2025 at 16.48: topphastighet på 49 knop Vis hele sitatet Har de blitt "tilpasset" norske regler? Oppgir leverandørene topphastigheten? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Ingar skrev On 15.3.2025 at 16.57: Har de blitt "tilpasset" norske regler? Oppgir leverandørene topphastigheten? Vis hele sitatet Norge er et U-land på sertifikater, her er lista over de fartøy som krever høyhastighetsbevis https://www.sdir.no/fritidsbat/sertifikater/hoyhastighetsbevis/liste-over-fartoy-som-klart-gar-over-50-knop/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 15.Mars Link til dette innlegget Svart 15.Mars Ingar skrev On 15.3.2025 at 16.23: Kjørte i 40 knop da ulykken skjedde Vis hele sitatet Kjære vakre, i blinde? Skal ikke kommentere videre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.