Jump to content

Vannscooter ulykken i Stavanger med to omkommede, henlagt

-morten-

Recommended Posts

Jonas78 skrev 37 minutter siden:

Politiet har henlagt saken. Det bør tale for seg. Båtfører ble vel pårent på BB side av et fartøy i høy fart uten lys. Hvordan kan det være mulig å se saken fra to sider?

Skadene på scooteren tilsier vel styrbord side? Og fronten på scooteren ser uskadd ut, så det virker sannsynlig at båtens baug  traff scooteren midtskips.

Fæl sak for båtfører da, første tur med nykjøpt båt og så skjer det noe slikt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 2 minutter siden:

Skadene på scooteren tilsier vel styrbord side? Og fronten på scooteren ser uskadd ut, så det virker sannsynlig at båtens baug  traff scooteren midtskips.

Se på bilde her. Kun skader på båten på ene siden uten at jeg tar stilling til hva/hvordan det er skjedd. Det står sikkert i henleggelsen
https://www.vg.no/nyheter/i/8q5kbQ/vannscooter-ulykken-politiet-har-mottatt-de-foreloepige-obduksjonsrapportene

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Windy37GM skrev 7 minutter siden:

Se på bilde her. Kun skader på båten på ene siden uten at jeg tar stilling til hva/hvordan det er skjedd. Det står sikkert i henleggelsen
https://www.vg.no/nyheter/i/8q5kbQ/vannscooter-ulykken-politiet-har-mottatt-de-foreloepige-obduksjonsrapportene

Ja. Og scooteren har også skadene på babord side. Muligens skrått forfra. Men de har jo tydeligvis ikke sett hverandre, så da er det ingen som vet sikkert.  Fort gjort at ting skjer i mørket uten lanterner . 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kun en ting å si om denne ulykken, ufattelig tragisk for begge parter.

Min personlige mening er att vannscootere med motor som gir 40-55kn ikke hører hjemme der offentligheten ferdes, de er vanskelig nok å oppdage i lav fart i dagslys, alle skjønner hvordan situasjonen blir om man legger til mørke å litt sjø, i tillegg er ofte førerne av disse i en risikogruppe mtp alder å erfaring, det hjelper knapt med erfaring når det er snakk om "en kano" i 55kn.

Mulig jeg tråkker på noen tær her men må være lov å lufte sin mening.

Rune.f skrev 6 minutter siden:

Min personlige mening er att vannscootere med motor som gir 40-55kn ikke hører hjemme der offentligheten ferdes

Hmm. Skal man si det samme om vanlige elbiler i dag med tradisjonelt sett ekstreme krefter og ytelser? 4-600 hk som inntil nylig var superbilterritorie er jo blitt allment på barnehagecommutere i dag uten at noen rynker på nesa av den grunn.

Rune.f skrev 8 minutter siden:

i tillegg er ofte førerne av disse i en risikogruppe mtp alder å erfaring, det hjelper knapt med erfaring når det er snakk om "en kano" i 55kn.

Det er her det ligger. Ikke på redskapen. Skal man forby eller sette restriksjoner på alt som potensielt kan brukes slik at det blir farlig for egen og/ eller tredjepart blir lista lang...

Mvh. SAP

Rune.f skrev 14 minutter siden:

El bilen med superbilkrefter synes like godt for andre i bil som en gammel boble i omgivelsene/miljøet den ferdes i

Spiller liten rolle om familiebilen kommer uten lys i 150km/t inn i ett fotgjengerfelt, eller aksellerer 0-160 km/t på 6 sekunder inn i et gatetun.

Til syvende og sist henger alt på personen bak spakene/ styret/ rattet og ikke redskapen.

Lanterner på båt og vannskuter er reglementert om man skal ferdes i mørket. Det samme vedr utkikk og sikker fart.

Rune.f skrev 14 minutter siden:

elbilen har bremser, det har ikke båtene og vannscooteren, her ligger det en stor forskjell.

Feil. De fleste av dagens vannscootere inkl Seadoo Spark har faktisk brems og kan stoppe langt fortere i motsetning til vanlige båter (selv om man skulle smelle girkassen i revers i 40 kn).

Rune.f skrev 42 minutter siden:

Min personlige mening er att vannscootere med motor som gir 40-55kn ikke hører hjemme der offentligheten ferdes

Man kunne jo fortsatt med å forby enhver MC over 250cc eller biler med mer enn 50 hk/ tonn om man skal følge den logikken.

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...