Jump to content

Vannscooter ulykken i Stavanger med to omkommede, henlagt


-morten-

Recommended Posts

Honduras skrev for 7 timer siden:

båttyper. Å ha en prøve til 25’ for å kunne dra ut med ei 14 fot jollle med 20hk for å dra noe makrell, eller for å kunne kjøre rundt innaskjærs i ei snekke, synes jeg er overkill. Fornuftig med høyfartsbevis, men man bør ikke skjære alle over en kam. 

Enig.

Synes Danskene her en fornuftig  deling.

Eget Sertifikat for vannscooter.

Hvis båten din er under 4 meter og planende, og har en motoreffekt på 19kW / 25 HK eller mer, trenger du motorbåtsertifikat.

Hvis båten din er mellom 4 og 15 meter og plan , avgjør motoreffekten om du trenger motorbåtsertifikat. Bruk kalkulatoren nedenfor.

Angi båtlengde og motoreffekt for å finne ut om båten krever motorbåtsertifikat. Husk å velge om enhetene er fot/meter eller HK/kW.

https://www.dma.dk/recreational-sailing/training-programmes-and-personal-certificates/power-boat-certificate

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Enig med Abbor lengre opp i tråden, de hører hjemme på egnet område/bane, det pga effekten/farten de nå har, det er ett dødlig prosjektil i hendene på ofte unge med lite erfaring i værst tenkelig miljø.

Har selv kjørt snøscooter i race sammenheng i flere 10år, 0-200km på ned mot 4sek på rett underlag å 0-175km på 5sek på ren snø, skulle de også være tillatt på vei fordi om de har lys å bremser ? selvsagt ikke, nei det er forskjell på leketøy å en bil !

Men skjønner jo att de som liker å kjøre vannscooter tviholder i dette.

Har alltid hatt lyst på både vannscooter å motorsykkel, men vet att i det øyeblikket ulykken er ute så går det virkelig galt, man er totalt uskjermet, jeg er ikke en overforsiktig person men vet hva som skjer når det er store fartsresurser til stede, fristelsen blir for stor, gjelder fremdeles når nesten 60år er nådd.

 

Link to post
Roger jo skrev On 15.3.2025 at 17.48:

Jo i Norge kan ta  Båtfører prøven og fra fylte 16 år kan en kjøre vannscootere  som har topphastighet på 49 knop.

For en trenger ikke  Høyhastighetsbevis før 50 knop.

Galskap.

En ting jeg synes blir litt feil med høyhastighetsbevis er at man må ha det hvis båten kan gå fort. Det burde heller være sånn at man trenger høyhastighetsbevis for å kjøre fort, men ikke for å kjøre en rask båt i 5 knop.

 

Min båt har toppfart 32 knop og jeg klarer meg dermed uten høyhastighetsbevis.

 

Et par jeg kjenner har raskere båt med 250 hk, men under 50 knop.

 

Han kjører iblant i toppfart og det er stort sett han som kjører.

 

Hun kjører iblant, men bare når han er ombord, og bare i sakte fart, kanskje 5-10 knop eller noe sånt. Å kjøre fort selv vil hun ikke, men det trenger hun ikke heller. Kjøringa er nyttig da hun dermed lærr å betjene båten og feks kan overta spakene hvis han ramler overbord eller av andre årsaker plutselig ikke kan kjøre.

 

La oss si at denne båten hadde noen få knop ekstra og krevde høyhastighetsbevis.

 

Han ville nok synes båtkjøringa på et høyhastighets kurs er morsomt, men det er dyr moro.

 

Hun ville nok synes det er et mareritt å skulle tvinges til å kjøre i 50 knop, og til og med i en båt hun ikke har erfaring med fra før. Jeg antar det ikke er mulig å bestå om man ikke tør å kjøre så fort. Og dermed så vil hun heller ikke få lov til å kjøre deres båt i 5-20 knop.

 

Et krav til høyhastighetsbevis ville nok ført til st hun ikke får denne nyttige treningen i lav fart og dermed at hun ikke kan overta hvis drt plutselig trengs.

 

Det er nok veldig mange par som er i samme situasjon.

 

På baatplassen stod det for en stund siden om en seilbåtulykke med et ektepar. Han ramlet over bord i fart og hun hadde ingen peiling på hva hun skulle gjøre fordi det alltid var han som styrte. Seilbåten traff etterhvert land, men da var det for seint å redde mannen som var der ute på havet et eller annet sted.

 

Link to post

@Havarita Du har fullstendig rett om nødretten. :tommel_opp: Men andre del tror jeg er lite sannsynlig. I verste fall ville det nok blitt uaktsomt drap (med mord antar jeg at du mener forsettlig eller overlagt drap). Mye mer sannsynlig er det at man  siktes for å hensette en person i hjelpeløs tilstand med fare for liv, kropp eller helse, straffelovens paragraf 288. Men det er helt klart lov å bryte det aller meste av regler for å redde liv. :tommel_opp: Det har faktisk vært flere tilfeller av frikjennelse for fyllekjøring med bil, både i nødverge (altså fare for eget liv og helse) og for å redde noen som var blitt alvorlig skadet. Det siste var mest aktuelt før mobiltelefonene var utbredt, nå skal man som hovedregel ringe nødetatene, men langt ute på Finnskogen (eller på havt) var ikke det så lett på 70-tallet. 

Link to post
J-Å skrev On 15.3.2025 at 12.53:

For vannscootere som kan gå over 50 knop kreves høyhastighetsbevis.  Det kanskje en litt høy grense, men Sjøfartsdirektoratet valgte å starte der, for å få på plass kursopplegg osv. . 

 

Det burde kanskje vært et eget bevis for føring av båt (inkludert vannscooter) i mørke.  Og da med en mye lavere grense, for eksempel 8 knop.

 

Bare en liten oppklaring; Sdir gikk inn for 40 knop, men politikerne satte 50 knop.

 

Roger jo skrev On 16.3.2025 at 8.56:

Takk til @J-Å leste linken til bunn.

 

Gledelig nyhet for de med ICC og D5L og motsatt for de  som kjører med  før "1980 " disp"..

Bekreftelsesbrev på førerrettigheter for båtførerbevis, ICC og D5L

Fra 1. mai 2022 innførte Sverige krav om et eget sertifikat for å føre vannscooter. I forbindelse med dette kravet har Sjøfartsdirektoratet laget et bekreftelsesbrev hvor det fremgår at det norske båtførerbeviset, ICC og fritidsskippersertifikatet (D5L) også gir førerrettigheter på vannscooter. Dette brevet må medbringes når man skal føre vannscooter i Sverige.

Til informasjon så gjelder ikke unntaket fra kravet om båtførerbevis for de født før 1.1.1980 i Sverige. Alle, uavhengig av alder, må derfor inneha et kompetansebevis for å føre vannscooter i Sverige.
Ved spørsmål ber vi dere ta kontakt med Transportstyrelsen i Sverige.

Vedlegg:
Bekreftelsesbrev på førerrettigheter - båtførerbevis, ICC og D5L (pdf)

 

 

 

 

Bare så ikke det misforstås; dette brevet ble utarbeidet for det ene året som var litt spesielt for nordmenn (2022). Sverige innførte kravet ett år tidligere enn Norge, derfor fikk nordmenn benytte vannscooter i svenske farvann frem til det norske (tilsvarende) kravet ble innført 01.06.2023.

Så fra 01.06.2023 er dette brevet og disp uten gyldighet. Derimot er det norske Høyhastighetsbeviset gyldig i Sverige ved besøk.

 

Forøvrig jobbes det med å se på Båtførerprøven, praktisk del er naturlig nok en sak til diskusjon og vurdering.

I forhold til Høyhastighetsbevis utføres det også en evaluering i disse dager, bl.a innslagspunkt for hastighet vil sikkert vurderes.

 

 

Link to post
oberst1 skrev 13 minutter siden:

Bare så ikke det misforstås; dette brevet ble utarbeidet for det ene året som var litt spesielt for nordmenn (2022). Sverige innførte kravet ett år tidligere enn Norge, derfor fikk nordmenn benytte vannscooter i svenske farvann frem til det norske (tilsvarende) kravet ble innført 01.06.2023.

Så fra 01.06.2023 er dette brevet og disp uten gyldighet. Derimot er det norske Høyhastighetsbeviset gyldig i Sverige ved besøk.

Er det ikke slik at med båtførerbevis kan man kjøre vannscooter som går i mindre enn 50 knop i Norge.? Mens i Sverige må man ha vannscooterbevis uansett. Og da er det vel fortsatt behov for disp.? Eller må nordmenn  ta svensk vannscooterbevis også under 50 knop, hvis man ikke har norsk høyhastighetsbevis?

Link to post
J-Å skrev for 2 timer siden:

Er det ikke slik at med båtførerbevis kan man kjøre vannscooter som går i mindre enn 50 knop i Norge.? Mens i Sverige må man ha vannscooterbevis uansett. Og da er det vel fortsatt behov for disp.? Eller må nordmenn  ta svensk vannscooterbevis også under 50 knop, hvis man ikke har norsk høyhastighetsbevis?

Stemmer, pr. i dag kan man kjøre fritidsfartøy (vannscooter er også fritidsfartøy) som ikke kan oppnå 50 knop med Båtførerbevis.

I Sverige må man ha uavhengig av hvor fort den går, tar du det norske beviset vil det gjelde når du ferdes i Sverige.

 

Skjønner diskusjonen egentlig går på norske fører-rettigheter under 50 knop og som EFTA-land bør vi få lov til å benytte samme rett i Sverige. Norske regler har innslag mot hastighet, men de svenske reglene gjør ingen forskjell på hastighet her. Derfor mener jeg en nordmann på besøk i Sverige med sin scooter må ha Høyhastighetsbevis eller Førarbevis for vattenscooter (krever tilsvarende fødselsnummer/D-nummer for å få det).

for ordens skyld venter jeg svar fra Transportstyrelsen, Sdir kan ikke svare på dette.

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...