Roger jo Svart 17.Mars Link til dette innlegget Svart 17.Mars Honduras skrev for 7 timer siden: båttyper. Å ha en prøve til 25’ for å kunne dra ut med ei 14 fot jollle med 20hk for å dra noe makrell, eller for å kunne kjøre rundt innaskjærs i ei snekke, synes jeg er overkill. Fornuftig med høyfartsbevis, men man bør ikke skjære alle over en kam. Enig. Synes Danskene her en fornuftig deling. Eget Sertifikat for vannscooter. Hvis båten din er under 4 meter og planende, og har en motoreffekt på 19kW / 25 HK eller mer, trenger du motorbåtsertifikat. Hvis båten din er mellom 4 og 15 meter og plan , avgjør motoreffekten om du trenger motorbåtsertifikat. Bruk kalkulatoren nedenfor. Angi båtlengde og motoreffekt for å finne ut om båten krever motorbåtsertifikat. Husk å velge om enhetene er fot/meter eller HK/kW. https://www.dma.dk/recreational-sailing/training-programmes-and-personal-certificates/power-boat-certificate Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Rune.f Svart 22.Mars Link til dette innlegget Svart 22.Mars Enig med Abbor lengre opp i tråden, de hører hjemme på egnet område/bane, det pga effekten/farten de nå har, det er ett dødlig prosjektil i hendene på ofte unge med lite erfaring i værst tenkelig miljø. Har selv kjørt snøscooter i race sammenheng i flere 10år, 0-200km på ned mot 4sek på rett underlag å 0-175km på 5sek på ren snø, skulle de også være tillatt på vei fordi om de har lys å bremser ? selvsagt ikke, nei det er forskjell på leketøy å en bil ! Men skjønner jo att de som liker å kjøre vannscooter tviholder i dette. Har alltid hatt lyst på både vannscooter å motorsykkel, men vet att i det øyeblikket ulykken er ute så går det virkelig galt, man er totalt uskjermet, jeg er ikke en overforsiktig person men vet hva som skjer når det er store fartsresurser til stede, fristelsen blir for stor, gjelder fremdeles når nesten 60år er nådd. Link to post
19 fot Svart 23.Mars Link til dette innlegget Svart 23.Mars Roger jo skrev On 15.3.2025 at 17.48: Jo i Norge kan ta Båtfører prøven og fra fylte 16 år kan en kjøre vannscootere som har topphastighet på 49 knop. For en trenger ikke Høyhastighetsbevis før 50 knop. Galskap. En ting jeg synes blir litt feil med høyhastighetsbevis er at man må ha det hvis båten kan gå fort. Det burde heller være sånn at man trenger høyhastighetsbevis for å kjøre fort, men ikke for å kjøre en rask båt i 5 knop. Min båt har toppfart 32 knop og jeg klarer meg dermed uten høyhastighetsbevis. Et par jeg kjenner har raskere båt med 250 hk, men under 50 knop. Han kjører iblant i toppfart og det er stort sett han som kjører. Hun kjører iblant, men bare når han er ombord, og bare i sakte fart, kanskje 5-10 knop eller noe sånt. Å kjøre fort selv vil hun ikke, men det trenger hun ikke heller. Kjøringa er nyttig da hun dermed lærr å betjene båten og feks kan overta spakene hvis han ramler overbord eller av andre årsaker plutselig ikke kan kjøre. La oss si at denne båten hadde noen få knop ekstra og krevde høyhastighetsbevis. Han ville nok synes båtkjøringa på et høyhastighets kurs er morsomt, men det er dyr moro. Hun ville nok synes det er et mareritt å skulle tvinges til å kjøre i 50 knop, og til og med i en båt hun ikke har erfaring med fra før. Jeg antar det ikke er mulig å bestå om man ikke tør å kjøre så fort. Og dermed så vil hun heller ikke få lov til å kjøre deres båt i 5-20 knop. Et krav til høyhastighetsbevis ville nok ført til st hun ikke får denne nyttige treningen i lav fart og dermed at hun ikke kan overta hvis drt plutselig trengs. Det er nok veldig mange par som er i samme situasjon. På baatplassen stod det for en stund siden om en seilbåtulykke med et ektepar. Han ramlet over bord i fart og hun hadde ingen peiling på hva hun skulle gjøre fordi det alltid var han som styrte. Seilbåten traff etterhvert land, men da var det for seint å redde mannen som var der ute på havet et eller annet sted. Link to post
Havarita Svart 23.Mars Link til dette innlegget Svart 23.Mars Nød skaper rett. Og nød skaper plikt. Om du lar være å hjelpe noen som falt i vannet, blir du siktet for mord. I en slik sammenheng blir du heller ikke tiltalt for å føre båt uten sertifikat. Link to post
Mastiff Svart 23.Mars Link til dette innlegget Svart 23.Mars @Havarita Du har fullstendig rett om nødretten. Men andre del tror jeg er lite sannsynlig. I verste fall ville det nok blitt uaktsomt drap (med mord antar jeg at du mener forsettlig eller overlagt drap). Mye mer sannsynlig er det at man siktes for å hensette en person i hjelpeløs tilstand med fare for liv, kropp eller helse, straffelovens paragraf 288. Men det er helt klart lov å bryte det aller meste av regler for å redde liv. Det har faktisk vært flere tilfeller av frikjennelse for fyllekjøring med bil, både i nødverge (altså fare for eget liv og helse) og for å redde noen som var blitt alvorlig skadet. Det siste var mest aktuelt før mobiltelefonene var utbredt, nå skal man som hovedregel ringe nødetatene, men langt ute på Finnskogen (eller på havt) var ikke det så lett på 70-tallet. Link to post
oberst1 Svart Onsdag 20:54 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:54 J-Å skrev On 15.3.2025 at 12.53: For vannscootere som kan gå over 50 knop kreves høyhastighetsbevis. Det kanskje en litt høy grense, men Sjøfartsdirektoratet valgte å starte der, for å få på plass kursopplegg osv. . Det burde kanskje vært et eget bevis for føring av båt (inkludert vannscooter) i mørke. Og da med en mye lavere grense, for eksempel 8 knop. Bare en liten oppklaring; Sdir gikk inn for 40 knop, men politikerne satte 50 knop. Roger jo skrev On 16.3.2025 at 8.56: Takk til @J-Å leste linken til bunn. Gledelig nyhet for de med ICC og D5L og motsatt for de som kjører med før "1980 " disp".. Bekreftelsesbrev på førerrettigheter for båtførerbevis, ICC og D5L Fra 1. mai 2022 innførte Sverige krav om et eget sertifikat for å føre vannscooter. I forbindelse med dette kravet har Sjøfartsdirektoratet laget et bekreftelsesbrev hvor det fremgår at det norske båtførerbeviset, ICC og fritidsskippersertifikatet (D5L) også gir førerrettigheter på vannscooter. Dette brevet må medbringes når man skal føre vannscooter i Sverige. Til informasjon så gjelder ikke unntaket fra kravet om båtførerbevis for de født før 1.1.1980 i Sverige. Alle, uavhengig av alder, må derfor inneha et kompetansebevis for å føre vannscooter i Sverige. Ved spørsmål ber vi dere ta kontakt med Transportstyrelsen i Sverige. Vedlegg: Bekreftelsesbrev på førerrettigheter - båtførerbevis, ICC og D5L (pdf) Bare så ikke det misforstås; dette brevet ble utarbeidet for det ene året som var litt spesielt for nordmenn (2022). Sverige innførte kravet ett år tidligere enn Norge, derfor fikk nordmenn benytte vannscooter i svenske farvann frem til det norske (tilsvarende) kravet ble innført 01.06.2023. Så fra 01.06.2023 er dette brevet og disp uten gyldighet. Derimot er det norske Høyhastighetsbeviset gyldig i Sverige ved besøk. Forøvrig jobbes det med å se på Båtførerprøven, praktisk del er naturlig nok en sak til diskusjon og vurdering. I forhold til Høyhastighetsbevis utføres det også en evaluering i disse dager, bl.a innslagspunkt for hastighet vil sikkert vurderes. Link to post
J-Å Svart Onsdag 21:18 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:18 oberst1 skrev 13 minutter siden: Bare så ikke det misforstås; dette brevet ble utarbeidet for det ene året som var litt spesielt for nordmenn (2022). Sverige innførte kravet ett år tidligere enn Norge, derfor fikk nordmenn benytte vannscooter i svenske farvann frem til det norske (tilsvarende) kravet ble innført 01.06.2023. Så fra 01.06.2023 er dette brevet og disp uten gyldighet. Derimot er det norske Høyhastighetsbeviset gyldig i Sverige ved besøk. Er det ikke slik at med båtførerbevis kan man kjøre vannscooter som går i mindre enn 50 knop i Norge.? Mens i Sverige må man ha vannscooterbevis uansett. Og da er det vel fortsatt behov for disp.? Eller må nordmenn ta svensk vannscooterbevis også under 50 knop, hvis man ikke har norsk høyhastighetsbevis? Link to post
oberst1 Svart Onsdag 23:54 Link til dette innlegget Svart Onsdag 23:54 J-Å skrev for 2 timer siden: Er det ikke slik at med båtførerbevis kan man kjøre vannscooter som går i mindre enn 50 knop i Norge.? Mens i Sverige må man ha vannscooterbevis uansett. Og da er det vel fortsatt behov for disp.? Eller må nordmenn ta svensk vannscooterbevis også under 50 knop, hvis man ikke har norsk høyhastighetsbevis? Stemmer, pr. i dag kan man kjøre fritidsfartøy (vannscooter er også fritidsfartøy) som ikke kan oppnå 50 knop med Båtførerbevis. I Sverige må man ha uavhengig av hvor fort den går, tar du det norske beviset vil det gjelde når du ferdes i Sverige. Skjønner diskusjonen egentlig går på norske fører-rettigheter under 50 knop og som EFTA-land bør vi få lov til å benytte samme rett i Sverige. Norske regler har innslag mot hastighet, men de svenske reglene gjør ingen forskjell på hastighet her. Derfor mener jeg en nordmann på besøk i Sverige med sin scooter må ha Høyhastighetsbevis eller Førarbevis for vattenscooter (krever tilsvarende fødselsnummer/D-nummer for å få det). for ordens skyld venter jeg svar fra Transportstyrelsen, Sdir kan ikke svare på dette. Link to post
Hulda Svart Torsdag 19:36 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:36 Det er vel slik at nordmenn på ferie i Sverige følger norske sertifikatbetingelser. Muligheten for å oppnå svensk D-nummer avgjøres av Skattevärket. Her er det visse betingelser som må oppfylles. I utgangspunktet er kravet høyere enn det å være tilfeldig feriegjest. Link to post
19 fot Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Havarita skrev On 23.3.2025 at 8.35: Nød skaper rett. Og nød skaper plikt. Om du lar være å hjelpe noen som falt i vannet, blir du siktet for mord. I en slik sammenheng blir du heller ikke tiltalt for å føre båt uten sertifikat. Min bekymring var ikke om passasjeren som overtar spakene når båtfører ramler overbord får bot for båtkjøring uten nødvendig sertifikat. Det jeg er bekymret for er at passasjeren som plutselig må ta over spakkene ikke har peiling på hvordan båten manøvreres siden vedkommende aldri har fått anledning til å trene på dette (siden det er ulovlig uten å først tvinges til å kjøre i 50 knop på et dyrt kurs). La oss si man er ombord i båt med toppfart over 50 knop og påhengsmotor og båtfører ramler overbord og man har aldri kjørt en sånn båt, men fått med seg litt fordi man har sett på at den blir kjørt. Man stopper kanskje ved å sette i fri, men så finner man ut at man må jo kjøre bort til den som ligger i vannet flere hundre meter unna. Gir man gass for brått så er det fort gjort at førstegangsbåtfører ramler og mister kontrollen. Beveger man gasshåndtaket sakte og forsiktig så vil det sannsynligvis komme en skrapelyd når giret slurer seg inn mot inngrep, sånt kan lett gi panikk for en som ikke har peiling på hva den nye og fremmede lyden er (og som vedkommende aldri har hørt før når erfarne kjører), tør vedkommende da å kjøre? Eller kanskje har man stoppet båten ved å skru av tenninga, men båten vil ikke starte igjen etterpå fordi man ikke var klar over at den må settes i fri først (eller at den starter i gir og fyker avgårde om slike begrensninger ikke finnes). Er man erfaren så unngår man lettere slike tabber som er lette å gjøre i en stresset situasjon og sørlig vhis det er første gang som båtfører uten noen til å hjelpe. Jeg har selv tauet en båt med motorproblemer som drev inn mot et grunt område. Etter å ha kastet over et tau til dem og dratt dem ut på dypere vann snakket jeg ed dem for å finne ut om de trengte slep noe sted eller om man kunne finne ut av problemet der. Det viste seg at båten hadde vært litt borti noe og båtfører hadde slått av tenninga, og deretter ville ikke motoren starte igjen, det viste seg han ikke hadde satt den i fri før han forsøkte åå starte, så da drev båten avgårde. Og om den ferske båtfører får igang båten så skal det manøvreres bort til en erson i vannet. Da er det greit å vite litt om bremseegenskaper og avdrift og mye annet. Noen il kanskje bli overrasket overr at båten fortsetter etter man har satt spaken i midten, så glir man over personen i vannet og finner ut at man må stoppe ved å sette den i revers, og da begynner propellen å snurre der personen er, så det kan bli farlig. Jeg har selv mange ganger sett folk har slitt skikkelig med å komme seg bort til ting som flyter i vannet for å plukke det opp. Gjengangeren er jo folk som mister capsen og hvor de kjører frem og tilbake forbi capsen mange ganger uten å klare å få båten i riktig posisjon. Har flere ganger sett dette og deretter kjørt forbi med min båt og plukket opp capsen på første forsøk og så kjørt bort til båten og overlevert capsen. Det er gjerne veldig stor forskjell på ferdighetene innen båtkjøring førstegangen og etter man har fått kjørt endel og derfor synes jeg det er viktig at folk får kjørt og jeg tror at ved å kreve høyhastighetsbevis for å putre rundt i 5 knop så ødelgger man mye for muligheten til å beherske en båt man som regel er passasjer i, men iblant (og plutselig) kan trenge å manøvrere. Kravet til høyhastighetsbevis burde heller gjelde for kjøring i høy hastighet enn for å kjøre en båt som kan gå fort. Det trengs ikke eget Ferrari-førerkort for bil, man har lov til å kjøre denne selv om man i opplæringa aldri har kjørt fortere enn 80-90 km/t. Link to post
J-Å Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden 19 fot skrev 26 minutter siden: Det jeg er bekymret for er at passasjeren som plutselig må ta over spakkene ikke har peiling på hvordan båten manøvreres siden vedkommende aldri har fått anledning til å trene på dette (siden det er ulovlig uten å først tvinges til å kjøre i 50 knop på et dyrt kurs). § 19.Øvelseskjøring Øvelseskjøring med fritidsbåter kan finne sted under tilsyn av lærer eller ledsager som har rett til å føre gjeldende fritidsbåt, men som et minimum oppfyller kravet til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn