Jump to content

Er 6 mm ankerkjetting tilstrekkelig for å ligge på svai med 27 fot båt?

Lazyjack

Recommended Posts

Har en Grinde 27 fot seilbåt med 3,5 tonn deplasement.  Kan ikke ha for mye vekt fremme så vurderer 500 W ankervinsj fremme med 10 kg. Bruce og  40 meter 6 mm kjetting. 

6 mm kjetting veier jo ikke all verden så tenker at det kanskje blir litt lett totalt sett. Tenker å bruke en 10 kg. daumann i tillegg. Ligger normalt på svai i skjermet farvann så kjettingens bruddstyrke er jeg ikke bekymret for.

Synspunkter mottas med takk.

6 mm kjetting burde gå greit, forutsatt at den har en bruddstyrke bedre/lik 1500 kg.

Glem daumann og invester heller i 15 kg Bruce (eller bedre). Det er ankeret som holder båten, verken kjetting eller daumann bidrar i særlig grad. Invester i avlaster (tau) som flekser (rykkavlaster).

Jeg har en 32 fots båt på 7 tonn med 10 kg Bruce og 50 mm 6 mm kjetting i front og akter. De er mest ment som kaffeankere og ved fisking.Vi ligger av og til på svai, men kun i skjermet farvann med god værmelding. Vi drev av en gang det blåste opp . . . Stort sett legger vi oss longside langs fjellet eller med baugen mot land når vi er på tur.

Dersom du skal sove trygt på svai ville jeg fulgt Huldas råd.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Gjør han? Jeg så han oppsummerte ankrene han testet og det var ingen Bruce der.

Poenget er uansett at utviklingen har gjort at man trenger ikke så tunge ankre lenger for godt feste. Se f.eks. når han tester det lille 1.1 kgs jolleankeret til Mantus. Utrolig feste for en så liten sak.

Jeg kan bare refere hva han selv sier i egne videoer. Og se hva han har hengende i baugen. Hvorfor han ikke bytter, vet jeg ikke. Han har nok ankere å plukke fra. Kanskje han har kommet til den erkjennelsen at henger ankeret fast, så henger det fast. Jeg har et 7 kg Bruce. Det sklir uansett. 20 kg sitter dønn. 32 kg sliter jeg til tider med å få opp. I gjørme forsvinner det totalt, sammen med en meter kjetting. Derfor anbefalte jeg 15 kg. Skulle jeg kjøpt meg verdens beste, ville jeg etter produsentens anbefaling måtte jeg ut med snaut 50000. Og da henger jeg fast. Jeg henger også fast med anker til 3000. 

Duppe skrev 1 time siden:

Jeg så han oppsummerte ankrene han testet og det var ingen Bruce der.

Hvis det er denne testen så var vel Bruce først ut,

Når  har 20kg  Bruce`n  hvert testet fra Bergen  kysten rundt til Malmø . Danmark på kryss og tvers , siden 1977.

Er det ingen grunn til å skifte, tester er bestillings vare , husker på 90 tallet da jeg kjøpte Vinsj akter , da var det flere tester som 25kg Engbo  vant, den ble mye bedre da jeg slipte bort så vinklene ble mye større, 

Det gikk på land da Bruce`n kom opp med en 20kg Bruce.

image.png.2e417c5b280d494f413cac525eb1c9ea.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...