Jump to content

Erfaringer med Ecoflow Delta 2 og Anker Solix C300x DC

Arne2

Recommended Posts

Man kan jo nå i dag kjøpe inn mer eller mindre komplette systemer for forbruksstrøm, i alle fall hvis kravene er sånn rimelig moderate. Jeg bestemte meg for å kjøpe inn et par slike for uttesting., og legger her en liten notat om foreløpige erfaringer, ut i fra litt tidlig testing i løpet av vintersesongen.

System A:

System B:

• Anker Solix C300x
  • Solcellepanel - Som for Ecoflow Delta 2
  • Kabler - Som for Ecoflow Delta 2.

Erfaringene så langt er vel bare den at Ecoflow Delta 2 fungerer ganske problemfritt ombord. Jeg var i utgangspunktet litt rett for at den skulle være "høy og ustødig", men det viste seg å ikke være noe problem i det hele tatt. Å kalle bærevesken til Ecoflow 2 for en "bæreveske" må vel være en liten overdrivelse. "Plastomslag" hadde vel kanskje vært en bedre betegnelse, men det beskytter ok mot eventuelt sprut og mekanisk oppskraping. Ecoflow 2 fungerer OK for å trekke microbølgeovn og brødrister, og ellers alt som har med PC, mobiltelefon og lys, og det er vel stort sett mitt behov. Lading i dag med forholdvis lav sol nå på vinteren, og 100 Watt fleksibelt panel ga ca 75 watt lading, og det synes jeg er OK.  Lading i fra motor og fra et annet Litium batteri fungerer også OK.

Anker Solix C300x var nesten overraskende enkel i bruk. Alt sammen fungerte med en gang. Den ga ut strøm som den skulle og den ladet i fra solcellepanelet uten et problem. Trodde at den bare kunne lade med 65 Watt, men den tok da i mot de 75 watt til den nådde opp til 100%. Denne modellen har ikke noen 230 Volt utgang eller inngang, det dreier seg bare om USB-C og solcellepanel/kabel til sigarettenner. Anker sin var nok den som var enklest i bruk, og overrasket litt positivt med å gi tilnærmet samme lading fra solcellepanel som den Victrom regulatoren, som jeg brukte som referanse. (Victron 75/15)

I det hele og store så er det så vidt jeg kan bedømme, ingen ting i veien for at begge disse to skulle kunne fungere OK som ekstra forbrukssystem, for eksempel ombord i en seilbåt. Hvis det man behøver er lys, mobiltelefon, nettbrett og PC, så bør den lille "dingsen" i fra Anker klare jobben, og så er man av med all kobling og kabling og alle de problemer som følger med det. (Men modellen til Anker er nok litt "høy og slank" i forhold til livet ombord i en seilbåt, men den kan også legges ned med bakenden som "fot".)

Vil forsøke å oppdatere tråden med erfaringer, når de melder seg ut over sommeren, men foreløig så ser jo alt bare bra ut. Hvis det er noen andre som har andre erfaringer med slike "integrerte løsninger for forbruksstrøm" så kan de jo også legge ut litt info.  Det er jo også mulig å stille spørsmål, for den som måtte ønske det.

Jeg ville gått for EcoFlow Delta 3 for bruk i båt. Har Delta 2, for mye viftestøy, både for høy lyd og vifta går også når enheten gir lav effekt, noe som burde være unødvendig. Delta 3 støyen skal være under 30dB når det trekkes 600W eller mindre, Delta 2 vifta går med høy hastighet selv når USB C utgangen lader en laptop. Er misfornøyd med solcelleladingen til Delta 2, vet ikke om problemet er MPPT regulatoren eller tomgangsstrømmen til Delta 2 når det lades med solcellepanel. Har 160W EcoFlow sammenleggbart solcellepanel, det trengs noe sol før den lader. Har kjøpt en Victron MPPT regulator for bruk sammen med et LiFePO4 batteri, håper dette fungerer bedre. Er også generelt misfornøyd med effektiviteten til Delta 2, uansett om det er 230VAC eller USB som brukes. Mener jeg har lest eller sett på video at Delta 3 bruker SiC teknologi, finner ingen info om dette nå. SiC gir høyere effektivitet i kraftelektronikk, så håper at det stemmer at Delta 3 bruker SiC eller at de på annen måte har forbedret effektiviteten betraktelig. 

For mitt bruk som er å gi 230VAC når jeg jobber med forskjellig i båten fungerer Delta 2 utmerket. 

Min Delta 2 har så langt vært helt lydløs ved bruk av USB-C og ved lading med solcellepanel. Det har ikke vært problemer av noen art, så langt, men det kan jo være at det dukker opp noe ut over sommeren. Har også et 100A LiFePo4 batteri og en Victron regulator ombord som referanse, og erfaringen så langt er at både "Power pack" i fra Anker og i fra Ecoflow klarer å holde følge med Victron regulatoren ved lading i fra solceller. Dette må jeg si var bedre enn forventet.

Ved bruk av 230V vekselspenning, så gir den litt lyd i fra seg, men ikke mer enn det som bør være der. Dette er jo også bare for korte perioden, og når den brukes til å trekke microbølgeovnen så støyer jo den mye mer, slik at støyen i fra Delta 2 kommer som en knapt hørbar tilleggsstøy. Når den hurtiglader i fra landstrøm, så er det jo litt susing, og da tar det ca 1 time hvis man skal lade i fra 0% til 100%

Jeg ville ikke byttet Delta 2 mot Delta 3 selv om jeg hadde muligheten. Det skyldes at Delta 3 har fått en annen og mer stillegående løsning for kjøling. I følge anmeldelser så medfører dette nå problemer med varmgang. Jeg er sånn sett veldig glad for den støyen som er, når dette betyr at Delta 2 har en tilsynelatende meget god løsning for kjøling.

Tror at Delta 2 og Delta 3 har lik inngang for lading med solcellepanel. Maks effekt skal være 500 Watt ved 60 volt, men regner man det om til strøm, så blir det jo 8.3 Ampere og ca 100 Watt ved 12 Volt. Et 160 Watt solvellepanel skulle sånn sett kanskje ikke være en optimal løsning. 2 stk 100 Watt paneler i serie, slik at man får 200 Watt ved 24 volt, det skulle kunne fungere (?!).

Jeg forsøkte ellers sist sommer med et 200 Watt solellepanel inn på Victron 75/15 og da ble det problemer med varmgang. slik at "for stort solcellepanel" er et problem også for Victron regulatoren. (Egentlig 2 stk 100 WAtt i parallell.)

Delta 3 pluss har 2 stk innganger for solcellepaneler, hver på ca 100 Watt ved 12 Volt, slik som jeg forstår det. (Men Delta 2 kan jo også lade med 200 Watt, når man kobler 2 stk 100 Watt paneler i serie, hvis man nå har det behovet.)

Elles, når det gjelder solcellepaneler, så er den foreløpinge konklusjonen, at det som fungerer best i praksis, det er faktisk gammeldagse stive paneler med ramme. Har testet litt med fleksibelt og med sammehleggbart, og det blir liksom ikke helt det samme,

Leste erfaringene med Delta 3 på Reddit. Problemet ser ut til å være at batteritemperaturen blir høy under lading. Inverteren ser ut til å ha grei kjøling, men kombinasjonen av lading med høy strøm fulgt av høy strøm på 230VAC gjør at batteritemperaturen blir for høy og Delta 3 slår seg av. 

For meg ville ikke det vært noe problem, jeg lader med bare 400W i en kjølig kjeller og ladingen skjerm normalt dagen før den skal brukes. Så jeg starter med lav batteritemperatur. Årsaken til at jeg begrenser ladingen til 400W er at jeg ønsker å beskytte batteriet. Dette gir en strøm på ca 8A for 48V batteriet. Delta 3 har maks 1500W ladeeffekt.

Min laptop har en 120W strømforsyning, Delta 2 ser ut å gi max ca 80W til laptopen og dette gir høy viftestøy. Har derfor kjøpt en 100W USB C lader som brukes med 100Ah LiFePO4, så da får jeg lydløs lading.

Har kjøpt en 75/15 Victron SmartSolar som skal brukes med 160W foldbart EcoFlow solcellepanel. Sikkert mulig å få byttet, burde jeg kjøpt 100/20 for å unngå overoppheting?

Mine erfaringer med solcellepaneler er med 2 stk 80W BP Solarex på hytta før vi fikk tilkobling til strømnettet. Dette var de beste panelene som var tilgjengelig for 20 år siden. Regulatoren var integrert i inverteren og var ikke MPPT. Dette oppsettet ladet brukbart selv i overskyet vær, ble derfor skuffet siden 160W panelet fra EcoFlow tilkoblet Delta 2 ikke ladet i gråvær. 

22 minutes ago, abbor said:

Har kjøpt en 75/15 Victron SmartSolar som skal brukes med 160W foldbart EcoFlow solcellepanel. Sikkert mulig å få byttet, burde jeg kjøpt 100/20 for å unngå overoppheting?

Ikke godt å si mht Victron regulatoren. Jeg tenkte jo i utgangspunktet at den var smart nok til å begrense strømmen til 15A og så ville alt være i orden. Det skjedde for så vidt også, men samtidig så ble den langt varmere, enn det som jeg syntes var tilrådelig å kjøre med. 75/15 som jeg har, er jo uten kjøleribber på baksiden. Når man går opp i størrelse så får de kjøleribber, og så blir de også litt større og litt mer klumpete. Min løsning ble å bare belaste Victron 75/15 med ca 10 Ampere, og så bruke to stykker av samme regulator, som enten kan kjøre i parallell eller mot hvert sitt batteri. Er veldig fornøyd med regulatortypen, selv om den blir varm hvis man kjører den opp mot belastninsgrensen på 15 Ampere. Pleier normalt å la teknisk utstyr kjøre godt innenfor belastningsgrense, for da holder de ofte en del lengre. 

Ville gjette på at det som egentlig gjemmer seg inne i Ecoflow Delta 2 og 3 er en 8-10A MPPT regulator, slik at Victron 75/15 egentlig blir "50% opp".

Arne2 skrev for 9 timer siden:

Ville gjette på at det som egentlig gjemmer seg inne i Ecoflow Delta 2 og 3 er en 8-10A MPPT regulator, slik at Victron 75/15 egentlig blir "50% opp".

Maks effekt på solcelleladingen til Delta 2 er 500W så den har en mye kraftigere MPPT regulator. 

7 hours ago, abbor said:

Maks effekt på solcelleladingen til Delta 2 er 500W så den har en mye kraftigere MPPT regulator. 

Har inntrykk av at det er dette som leder til en del missforståelser. 500 Watt ved 60 Volt betyr ca 8 Ampere. Kjøperne tror at de får en 500 Watt MPPT regulator (ved 12 Volt), og så får de bare 12 x 8 = ca 100 Watt ved 12 Volt. (Mulig litt mer, men prinsipper gjelder nok sannsynligvis.)

Ved ladestrømsverdier på 100 Watt og nedover, så ser det ut som at Delta 2 kan lade meget bra. Med ett 100 Watt solcellepanel så ser MPPT regulatoren til Delta 2 ut til å fungere like bra som den MPPT regulatoren som leveres i fra Victrom.

For den som bare skal ha en enkel løsning med et 100 Watt solcellepanel, så kan de se ut som at Delta 2 lader like bra som når man benytter regulatoren i fra Victron.    

Vil forsøke å øke ladestrømmen til sommeren, når solen blir kraftigere, men har nok en forventning om at Delta 2 vil lade best ved bruk av et stk 100 Watt solcellepanel.

Vil også forsøke å teste ut, gjennom en uke eller så, med Delta 2 som eneste forbrukssystem ombord i en uke eller 2, og da har jeg nok en forventning om at den vil klare å drive kjøleboks og alt øvrig ombord ved hjelp av 1 stk 100 Watt solcellepanel, slik at man ikke behøver noe mer enn de to tingene: 

• Ecoflow Delta 2.
  • 100 Watt Solcellepanel med kabel. 

(Men dette forutsetter nok et permanent montert solcellepanel, som kan lade hele tiden mens det er lyst.) 

Sier du det. Takk for info! Har sett at den har noen forholdvis dårlige anmeldelser på akkurat dette med lading, men på forholdvis lave effekter og det som er mitt behov, 100 Watt og ned, så holder den faktisk sånn noenlunde følge med Victron sin 15A, regulator, og det gir jo faktisk litt mening. 

Spørsmål av nyskjerrighet: Har du en PC som trekker 120 Watt fra USB-C? Det har jeg aldri noen gang sett.

Har en litt eldre Lenovo laptop med 120 Watt strømforsyning, men der veier jo bare strømforsyningen mer enn en vanlig PC, og den bruker jeg jo ikke i båt.

Siste PC på jobb hadde også en 120 Watt strømforsyning. Jeg spesifiserte hva jeg behøvde av spesifikasjoner for å kjøre diverse simulerings og beregningprogrammer, og da kjøpte dataavdelingen en gaming PC til meg. Det var enkelte som syntes det var litt morsomt med han gamlingen på gaming PC. 

Jeg har ellers lagt merke til noe "litt uventet" med solcellepanelene. Det akn faktisk se ut som at det er Jula sitt billige 110 Watt polykrystallinske panel som klarer å plukke opp mest effekt på en overskyet dag. (Når man kombinerer med Victron regulatoren.) Det kan se ut som at "polykrystallinsk" betyr "dårligere virkningsgrad ved full effekt", og samtidig "behov for større areal", som igjen ser ut til å medføre "bedre lading i overskyet vær". "Monokrystallinsk" betyr i praksis mindre og mer håndterbare paneler, med forholdvis mindre overflate.

Asus 16" laptopen har 120W strømforsyning, trekker selvsagt bare 120W under lading. Og strømforsyningen er faktisk kompakt og blir ikke varm, bra design. Jeg bruker laptopen på batteri, så da trekker den 120W i starten når den er tilkoblet for lading.

Ser at EcoFlow Europe selger Delta 2 i pakke med 2 stk 220W solcellepaneler så de er tydeligvis av den oppfatningen at regulatoren fungerer greit ved større effekter. Disse panelene må kobles i serie. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...