Jump to content

Hengslepinne i fotpumpe ramler ut.

Steihy

Recommended Posts

Hengslepinnen i pedalen på fotpumpa jobber seg ut. Den blir hengende på den "innerste" delen, synes tydelig der den er blankslitt. Pumpa funker omtrent halvveis, men hullene slites jo så pinnen ramler fortere ut, sist ca. ei ukes turbruk. Pinnen synes bare som et lite hull i plasten på bildet av pumpa. Det er enkelt å dytte pinnen inn, men plundrete å skru ut pumpa for å komme til.

Reparerte i dag, og brukte da Loctite 243 - den jeg hadde - på den serraterte biten midt på pinnen, som da er i pedalen. Jeg regner med at pinnen skal svive i plasten og sitte fast i pedalen.

Jeg håper jo, men forbereder meg på skuffelse og omkamp. Forslag til lim og metode for mest mulig varig resultat? En utfordring er at uansett lim eller sement, vil en søle noe av dette i plasten.

Screenshot_20250315_111601_Chrome.jpg

PXL_20250315_102856034.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Det er ingen tykk ende, den er gjennomgående og lik i begge ender. Kan sider stikkes inn fra begge sider. Men du satte meg på den enkle løsningen. Det vil gå fint med en gjennomgående bolt med gjenger og låsemutter.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 16 minutter siden:

Det vil gå fint med en gjennomgående bolt med gjenger og låsemutter.

Er hullene veldig slitt, mulig en bør borre opp til en tykkere bolt. Det er en varig løsning.

Mulig en limpistol med en kladd i begge ender virker ,hvis limet biter på plasten.

image.png.213992962b163f5f77df8e9ed76acde6.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 38 minutter siden:

Mulig en limpistol med en kladd i begge ender virker ,hvis limet biter på plasten.

Godt forslag, men jeg mistenker at pumpehuset er i PE, da er det vanskelig å få lim til å sitte. Et alternativ kan være å skru fast en liten bit av en rustfri plate som sperrer hullet. Kan skrus fast med karosseriskruer. 

Komodo skrev 1 time siden:

Et alternativ kan være å skru fast en liten bit av en rustfri plate som sperrer hullet. Kan skrus fast med karosseriskruer. 

Ja, det var slik jeg mente også, en skive eller en plate, slik at pinnen får rotere. Om nødvendig i begge ender.

Få noen til å 3D printe en U formet del som går under pumpa og opp på begge sider. Da har ikke bolten noe sted å gå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...