Jump to content

Pris for montering av hydraulisk styring, 21 fot med 140hk utenbords

KC-

Recommended Posts

Jeg vil vel si, ut fra den begrensede erfaringen jeg har som mekaniker, at det er en dags jobb når alle deler er tilgjengelig og ikke tatt høyde for plunder og heft. Altså, pluss/minus en dags jobb.

Den gangen vi monterte gir/gass/styring på GH14 på løpende bånd, rutinejobb, kunne en person mekke sammen med flaks 3 båter/dag. 

Ting tar tid.

Søkte litt rundt og ser at mange mener det er et par-tre timers jobb, men siden man ikke helt kan stole på internett, valgte jeg å spørre internett :p hehe 

Sitter med en båt på hånda jeg vurderer å slå til på, men det er vaierstyring som er treig, så det er nok en forutsetning å gjøre noe med det ved eventuelt kjøp.  

Dessuten, du gir nada informasjon. En dags jobb på verksted er nokså standard for en slik jobb. Husk, at når du kommer trekkende med båten, så starter taxtameteret. Finner du et verksted en eller annen plass som er billigere enn 2000/time inkl. MVA, så blir sluttsummen lavere. 

Eg skifta på ein 27 fot sjark,2 styreposisjonar,da var 1 dag med riving og starta med montering,dag 2 ferdig stilling og fylling av olje samt testing,dette er ikkje for å vera negativ men slik er båtverden sånn nokolunde

Neida, men hva tenker du? Du kommer eksempelvis med båt på henger? Snakke med kundemottaker? Inn på verksted, etc, etc,... 1 dag. Og systemet skal ha betalt. Om du kommer 08:00. Båt klar for mekaniker 09:00 (optimistisk). Lunch. Mek hjem til kone og barn 16:00. Det var før i tiden folk som meg jobba ræva av seg for knapper og glansbilder. Det er ikke slik lenger.

Nei, for all del, her deles det ikke ut skjenneprekner! Jeg er ikke i en slik posisjon, og kommer aldri til å bli det. Hva jeg forsøker er å bringe inn realisme. Ta det for all del ikke negativt. Men om du går for prosjektet, finn et rennomert verksted med rygg til å håndtere reklamasjoner. Og da tror jeg ikke at jeg er veldig langt ute på viddene. 

KC- skrev for 1 time siden:

regne med å betale for å få montert hydraulisk styring på en 21 fots båt med 140Hk motor? 

Demonter  den gamle selv. så sparer du noen krone.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

KC- skrev for 4 timer siden:

Er det noen som vet hva man må regne med å betale for å få montert hydraulisk styring på en 21 fots båt med 140Hk motor? 

Jeg ser et slikt sett koster 6-7000 kr på Maritim, så delekostnaden er vel deromkring. 

Tar det såpass mange timer altså? 

Søkte litt rundt og ser at mange mener det er et par-tre timers jobb,   

Skjønner jo ut fra det du skriver her at du forsøker å få fram hvor billig dette kan bli i beste fall. Du henviser til den billigste styringen på markedet, og du viser til noen som har byttet styring på rekordtid uten å ta med alt for- og etterarbeid, demontering av gammel styring, lufting av ny styring, osv. osv. 

Når du snakker om at styring koster 6-7 lapper, så er det den aller billigste du får. En annen styring koster vesentlig mer:

https://www.telmo.no/seastar-komplett-styresett-med-6-meter-slangesett

Jeg tenkte kanskje noen nylig hadde fått gjort dette, og kunne komme med litt empiri, ...

Jeg har gjort jobben noen ganger, men ikke nylig. Men aldri på 2-3 timer. På en gammel båt hvor styringen sitter kan du også støte på andre utfordringer ved ombyggingen, f.eks. korroderte skruer. Det er heller ikke alltid rett fram å få trekt gjennom slanger til styring, og noen ganger oppstår det kollisjoner med utstyr som har andre mål. Mange små skjær i sjøen når man holder på med slikt som gjør at tidsforbruket kan bli et helt annet enn først forutsatt. 

Komodo skrev 1 time siden:

Skjønner jo ut fra det du skriver her at du forsøker å få fram hvor billig dette kan bli i beste fall. Du henviser til den billigste styringen på markedet, og du viser til noen som har byttet styring på rekordtid uten å ta med alt for- og etterarbeid, demontering av gammel styring, lufting av ny styring, osv. osv. 

Når du snakker om at styring koster 6-7 lapper, så er det den aller billigste du får. En annen styring koster vesentlig mer:

https://www.telmo.no/seastar-komplett-styresett-med-6-meter-slangesett

Jeg har gjort jobben noen ganger, men ikke nylig. Men aldri på 2-3 timer. På en gammel båt hvor styringen sitter kan du også støte på andre utfordringer ved ombyggingen, f.eks. korroderte skruer. Det er heller ikke alltid rett fram å få trekt gjennom slanger til styring, og noen ganger oppstår det kollisjoner med utstyr som har andre mål. Mange små skjær i sjøen når man holder på med slikt som gjør at tidsforbruket kan bli et helt annet enn først forutsatt. 

Jeg spør om noen vet hva man må betale for å få det gjort. Det er vel inneforstått at jeg da ikke er ute etter dyrest mulig løsning. 

Så har jeg lest noen innlegg om hvor lang tid slikt tar, og så spør jeg her. Jeg har verken argumentert for eller i mot, jeg stiller spørsmål. 

Så kan man jo av og til angre på at man stiller det mange opplever som helt idiotiske spørsmål ;) 

Du har jo fått mange svar på hvor lang tid du må regne med at de bruker på det også kan du gange timene med 1000-1500-2000, så får du prisen. Liker du ikke time og pris estimatet så får du gjøre jobben selv :tommel_opp:

Det er ikke noe idiotisk spørsmål. Absolutt relevant.  

Svaret at det er en dags jobb er heller ikke et ifiotisk estimat. 

Så er det bare å søke etter et renomerte verksteder for å få jobben utført.

La-Sa er et mulig valg. Jeg gjør jobber selv, og er ikke bra akkurat når det gjelder valg av verksted.

KC- skrev 1 time siden:

Jeg har verken argumentert for eller i mot, jeg stiller spørsmål. 

Så kan man jo av og til angre på at man stiller det mange opplever som helt idiotiske spørsmål ;) 

Jeg sier ikke at spørsmålet ditt er idiotisk, men ut fra det jeg siterte forsøkte jeg å få fram at du hadde en litt ledende spørsmålsstillig. Du har plukket fram den billigste styringen som er å få, og forteller om de som har gjort dette på 2-3 timer. 

Jeg forsøkte å få fram at det er andre styringer som av ulike grunner er dyrere, og at det gjerne går med mer tid. Dette for å realitetsorientere litt. 

Hvis du vil kan jeg sette deg i kontakt med en kar her i nærheten som driver et enmannsfirma og er dreven på akkurat slike jobber. Tror kanskje han er et av de rimeligste alternativene. Send meg i så tilfelle en IM.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...