Mastiff Startet 16.Mars Link til dette innlegget Startet 16.Mars Ned fra blåsa skal jeg ha en 20 mm sjakkel som er sikret 100 % mot gnag ved hjelp av vannslange, rørisolasjonsteip, krympeslange med lim og ytterst Gorilla Waterproof Patch & Seal. Det er akkurat plass til de fire tauene jeg skal ha i sjakkelen, så de låser hverandre bom fast. Tauet som går opp til blåsa og ned til moringen er treslått og spleises, og så sikrer jeg endene på spleisen med krympeslange med lim. Det første tauet er på, og det ser sånn ut: Det andre treslåtte, spleisede tauet skal festes i den ene siden av sjakkelen og gå skrått nedover til moringen. De to siste tauene er 20 mm flettet ankerline med blyinnlegg, ett som skal gå til båten og festes i den andre siden, og ett som går til brygga og er festet i bunnen og utstyrt med lodd, for å holde blåsa rett opp og ned og hindre at den driver sideveis og hindrer nabobrygga. De to flettede tauene har jeg tenkt å knytte fast så stramt jeg klarer og så sikre tampen mot hovedtauet på samme måte, med krympestrømpe. Er det da best å bruke dobbelt flaggstikk og sikre med krympestrømpe, eller bør jeg bruke noe annet? Dette skal tåle solide bølger og vind, så jeg vil ikke at det skal bli noen svakere ledd i knopene. Jeg kan bare stikke tauet én gang rundt sjakkelen, men jeg regner med at med så tjukt tau for en åpen båt på under to tonn med full tank er ikke det noe problem. Men det utelukker jo ankerstikk, for det skal to ganger gjennom. Kanskje pålestikk er løsningen? Link to post
7 knop Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Har du vurdert å bruke en kause, den vil hindre gnag på tauet Link to post
Mastiff Svart 16.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars Jeg ville ikke ha fire kauser på en sjakkel, metall mot metall er ikke holdbart i lengden. Link to post
aileenll Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Til dette er "bøyestikk"det rette! https://no.wikipedia.org/wiki/Bøyestikk Postet tideligere dette bildet: Aileen ll Link to post
Mastiff Svart 16.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars @aileenll Takk! Du tror den bli sikker nok med bare en tørn rundt sjakkelen? For sånn som jeg forstår det, må man også gå tilbake, og som skrevet i første melding, er det bare plass til én runde der. Link to post
aileenll Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Se bildet! Det er først to tørn rundt sjakkel. Så en vending rundt "inngående tau, så en kontraturn rundt sjakkel og til slutt, dobbelt halvstikk rundt ingående tau. Bøyestikk er et tradisjonelt stikk brukt til maritim fortøyning til ringer, sjakler og bøyler. Aileen ll Link to post
Mastiff Svart 16.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars @aileenll Ja akkurat. To tørn rundt sjakkel og så en tørn til rund sjakkel når det bare er plass til én tørn for hvert tau... Link to post
aileenll Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Da må du investere i en bredere sjakkel Aileen ll Link to post
aileenll Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Eventuelt droppe sjakkel og spleise tauene sammen. Aileen ll Link to post
Mastiff Svart 16.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars Det er forskjellige tautyper, flettet med blyinnlegg og treslått. Jeg må gjøre det sånn som jeg har lagt det opp til her. Så spørsmålet er hva slags knute jeg kan bruke som det holder med en tørn rundt den gnagesikrede sjakkelen. Jeg heller mot pålestikk, det svikter aldri ved belastning, det er derimot omtrent umulig å få opp når det er press på det. Link to post
aileenll Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Pålestikk er bra, men gnage slitasjen slipper du ikke unna med det. Aileen ll Link to post
mons Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Ville nok brukt en knute som strammer seg rundt sjakkelen. Dobbelt halvstikk rundt tauet og stikk enden igjennom tauet etpar ganger for å låse. Krympehylse utsetter tauet for varme og blir slakk når det er stor belastning slik at tauet blir tynnere. Mons Link to post
Mastiff Svart 16.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars @aileenll Du leste visst ikke den første meldingen i de hele tatt. Sånn som det er lagt opp her, kan det ikke gnage når tauene er festet på den måten jeg skal gjøre det på. @mons Litt vanskelig å stikke gjennom et flettet tau med blykjerne, men jeg kan jo bendsle tampen sammen med hovedtauet etter knutene og så legge krympeslangen utenpå for å beskytte den. Link to post
mons Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Ta ut blykjerna den ytterste meteren. Bare i veien når du skal knytte. Mons Link to post
Mastiff Svart 17.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars @mons Høres fornuftig ut, jeg må se om det går an her. Det er med enkel blykjerne i plaststrømpe, tror jeg. Link to post
Andy2 Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Jeg er ingen ekspert, men har erfart at den type sjakkel vil i utsatt strøk uansett skru seg opp. Du kan sikre den så mye du vil, men over tid så skrues bolten ut (selv om du tror du har sikret den). Anbefaler en slik type sjakkel hvor bolten roterer fritt uten å skru seg ut: https://www.marineshop.no/sjakler-koblinger/136958/37060-ankersjakkel-m-pin-galvanisert-godstykkelse-1-4-ca-6-5mm?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwqIm_BhDnARIsAKBYcmtlV6f3SFVSvyqY1rS3p5vCZyBvHdi6RQdDHsLXiKEWZdJM1UFmPRIaAsUVEALw_wcB Link to post
Mastiff Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden @Andy2 Takk for tipset! Men hvis du ser på bildet i den første posten, så er det festet tjukk vannslange med krympeslange utenpå på låsebolten, og i tillegg har jeg brukt Loctite 2701 (som kalles skruelås, ikke uten grunn!) på den, så jeg kan ikke rikke den en millimeter om jeg så prøver. Link to post
Andy2 Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Spørs hvor du skal hive dette i sjøen. Jeg sikret med plaststrips og kobbertråd (ikke loctite), men det gnagde seg opp to ganger. Det er på trøndelagskysten, hvor det er bevegelse i tauene hele tiden pga vær og vind. I indre Oslofjord er ikke det like viktig. Så jeg har nå kjøpt en slik type sjakkel som jeg linket til i stedet. Link to post
Mastiff Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden @Andy2 Det er sikkert ikke dumt hvis sjakkelen skal brukes på vanlig måte. Men her er det så mye som er lagt utenpå at jeg ikke har noen tro på at det kan gå opp. Dette er i en fjord på Sørlandet, jeg kommer selvsagt til å inspisere greiene hver vår. Link to post
dieselfan Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Klarer ikke holde tåta er skikkelig artig å følge denne tråden og se hvor mange alternativer som finnes og hvor mange artige detaljer som kommer frem og gir bedret styrke og levetid. Generelt vil jeg dele at galvaniserte sjakler med flytende pinne er utsatt ift å slite ut galvanisering inne i pinnehullene og da akselerer både videre slitasje og korrosjon. Har kauser i AISI316 og nylon på 18mm treslått tau montert i samme ring og ved juletider kunne jeg ikke se tegn til gnag inne i nylonkausene. Montert ca 2012 og båtvekt på 1.5 eller 5T og stygg belastning i isen som ofte blir 30-40cm i området. Trodde for egen del ikke at nylonkauser skulle tåle så mye juling... Link to post
Mastiff Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Ja, fortøyningstråder og tråder om galvanisk tæring er vel noe av det som får mest liv her inne. For min del har jeg jo brukt en syrefast sjakkel, og jeg ser ikke for meg at den vil kunne tæres på noen måte. Og med polstringen og den trange plassen i sjakkelen tror jeg heller ikke verken det treslåtte tauet til blåsa og moringen eller det flettede til land og båten kan gnages på noen måte. Det blir nok sjøsetting en gang i neste uke, etter vindvarslene å dømme. Jeg må iallfall få det ut før påske, for da begynner det å dukke opp andre båter her også. Sen påske betyr som regl at rogalendingene drar til Mandal istedenfor Sirdal eller Hovden. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn